Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Pačiame Lietuvos pakraštyje – nepaprasta Šatrijos Raganos istorija apie meilę kunigui ir vietos žmonėms

Marija Pečkauskaitė-Šatrijos Ragana (1877 – 1930) – rašytoja išskirtiniu, paslaptingu slapyvardžiu, iš mokyklinių metų žinoma savo apysaka „Sename dvare“ skaudžiai paklaususi: „Kodėl žmogaus sielos esmė yra ilgesys?“ Atsakymą į šį klausimą galima surasti stabtelėjus Židikuose, pačiame Lietuvos pakraštyje, kur rašytoja praleido paskutiniuosius penkiolika savo gyvenimo metų.
 Židikuose, kur rašytoja praleido paskutiniuosius penkiolika savo gyvenimo metų
Židikuose, kur rašytoja praleido paskutiniuosius penkiolika savo gyvenimo metų

Bėgdama nuo Pirmojo pasaulinio karo suirutės, ji parsikraustė į kleboniją (ji iki šiol išlikusi prie senos akmeninės bažnyčios), pas kunigą, kurį visą gyvenimą mylėjo, tačiau niekada neleido sau užmiršti, jog jis kunigas.

Nesukūrusi šeimos, būdama labai tikinti, visą gyvenimą pašventė silpnesniųjų, neturtingųjų globai, stengdamasi jų gyvenimą padaryti šviesesnį, dvarininkaitė Marija Židikuose įmynė tikrosios labdarės pėdsaką.

Miestelyje yra išlikęs namas, kurį ji nusipirko, po blaškymosi po įvairias Lietuvos vietas ketino įsirengti kaip dvarelį, apsodinti medžiais ir ten gyventi, tačiau atidavė vaistininkėms ir daktarui, kad jam nereikėtų važinėti iš Mažeikių, o vietos žmonėms būtų greitesnė pagalba.

„Dažnai žmonės net nustemba sužinoję, kad Židikuose yra rašytojos muziejus. Sako, jei būtų žinoję, būtų užsukę. Prie kelio į miestelį jokios rodyklės nėra“, – pasakojo Šatrijos Raganos memorialinio muziejaus (Mažeikių muziejaus filialo) muziejininkė Erika Skeivienė, židikiškė, baigusi Židikų Šatrijos Raganos gimnaziją, žavėdamasi čia gyvenusios rašytojos asmenybe, išsamiai aprodžiusi muziejų su autentiškais Marijos daiktais. Mums besikalbant duris atvėrė nauji lankytojai.

Muziejaus archyvo nuotr/Marija Pečkauskaitė-Šatrijos Ragana
Muziejaus archyvo nuotr/Marija Pečkauskaitė-Šatrijos Ragana

„Esu Šatrijos Raganos kūrybos gerbėja, labai norėjau atvažiuoti į Židikus, – tarė jauna mergina, kaip vėliau prisistatė, Vilniaus Žirmūnų gimnazijos moksleivė, būsima abiturientė Aušra Šileikytė. – Rašytojos kūryba labai sudomino mokytoja Dalia Ignotienė. Apysaką „Sename dvare“ skaitydama verkiau. Niekad nesu skaičiusi tokio gražaus kūrinio ir apie mamą, ir apie šeimą, ir apie tai, ko jau nebebus...Šią vasarą su šeima keliaujame po Lietuvos literatūrines vietas.“

Ramūno Guigos nuotr. /„Aš esu Šatrijos Raganos kūrybos gerbėja ir labai norėjau atvykti į Židikus“, – sakė atsitiktinai sutikta gimnazistė iš Vilniaus Aušra Šileikytė (trečia iš kairės), po literatūrines vietas vasarą keliavusi su mama Virginija, draugu Arkadijum ir tėčiu Audrium
Ramūno Guigos nuotr. /„Aš esu Šatrijos Raganos kūrybos gerbėja ir labai norėjau atvykti į Židikus“, – sakė atsitiktinai sutikta gimnazistė iš Vilniaus Aušra Šileikytė (trečia iš kairės), po literatūrines vietas vasarą keliavusi su mama Virginija, draugu Arkadijum ir tėčiu Audrium

Tokiu dukros sumanymu žavėjosi ir tėtis Audrius. Pasak jo, rašytojų memorialiniuose muziejuose sužinai to, ko apie tas asmenybes dar nežinojai.

Nuo karo negandų – į kleboniją

Tai kaip gi Marija Pečkauskaitė atsidūrė Židikuose, mažame miestelyje prie kelio Skuodas – Mažeikiai? Dar labiau intriguoja muziejuje stovintis jos rašomasis stalas, fortepijonas, atrodo, tik ką išplauti ir į lentyną padėti arbatos puodeliai, sulankstoma kėdė, kurioje rašytoja sėdi vienoje iš paskutiniųjų savo gyvenimo fotografijų.

Ramūno Guigos nuotr. /Marijos naudoti arbatos puodeliai
Ramūno Guigos nuotr. /Marijos naudoti arbatos puodeliai

Kaip pasakojo E.Skeivienė, Pirmojo pasaulinio karo metais Marija, tuomet jau mokytojavusi Marijampolėje, mergaičių „Žiburio“ progimnazijoje, nesitraukė su visais į Rusijos gilumą, o atsikraustė į Židikus, kur klebonijoje pas seną šeimos bičiulį kunigą Kazimierą Bukontą jau glaudėsi jos motina Stanislava ir sesuo Sofija.

Tėvas Anupras ir du jos broliai Vincentas ir Steponas jau buvo mirę. Labai greit Židikuose mirė ir motina. Šios netektys, jaunystės laikų Užvenčio dvaro ilgesys ir paskatino parašyti klasika tapusį kūrinį „Sename dvare“. Muziejuje eksponuojamas tas pats rašomasis stalas, prie kurio buvo sukurtas ne tik šis, bet ir kiti kūriniai.

Ramūno Guigos nuotr. /Rašytojos rašomasis stalas ir fortepionas, prie kurio praleista daug vakarų muzikuojant su jaunu kunigu K. Bukontu
Ramūno Guigos nuotr. /Rašytojos rašomasis stalas ir fortepionas, prie kurio praleista daug vakarų muzikuojant su jaunu kunigu K. Bukontu

E.Skeivienės teigimu, namas, kuriame 1987 metais įkurtas muziejus, su rašytoja nesusijęs. Čia buvo ir knygynas, biblioteka, o dar seniau tiesiog gyvenamasis namas.

Pradžioje muziejus buvo įkurtas tame name, kurį Marija buvo nusipirkusi ir atidavusi vaistininkėms bei daktarui, tačiau dalis namo sudegė, teko persikelti į dabartinį pastatą, stovintį pagrindinėje gatvėje priešais bažnyčią.

Jūratės Mičiulienės nuotr./Šatrijos Raganos muziejus įsikūręs su rašytoja nesusijusiame name
Jūratės Mičiulienės nuotr./Šatrijos Raganos muziejus įsikūręs su rašytoja nesusijusiame name

Pečkauskaitei teko dažnai keltis iš vietos į vietą. Gimė ji netoli Medingėnų Plungės rajone, Šiukštų dvarelyje (jos motina – Stanislava Šiukštaitė). Gimtinės pastatai neišlikę, apie rašytojos tėviškę byloja tik medinės rodyklės. Vėliau šeima persikraustė į tėvo paveldėtą Labūnavos dvarą Kelmės rajone (dabar čia išlikę du mūriniai dvaro bokštai).

Pečkauskams ūkininkavimas sunkiai sekėsi, Labūnavą pardavė, 1887 metais išsinuomavo Užvenčio dvarą. Marijai tada buvo dešimt metų. 1891 metais kaimynystėje gyvenusių Višinskių sūnų Povilą Marijos tėvas pakvietė, kad padėtų sūnui Steponui ruoštis stoti į gimnaziją. Šis lietuvių tautinio atgimimo veikėjas padarė įtaką ir Marijai. Ji išmoko lietuviškai ir nuo to laiko, nors dvarininkų Pečkauskų namuose buvo kalbama lenkiškai (tėvo protėviai buvo kilę iš Baltarusijos), ir kalbėjo, ir rašė lietuviškai.

Ramūno Guigos nuotr. /„Dažnai žmonės net nustemba sužinoję, kad Židikuose yra rašytojos muziejus. Prie kelio į miestelį jokios rodyklės nėra“, – pasakojo Šatrijos Raganos memorialinio muziejaus (Mažeikių muziejaus filialo) muziejininkė Erika Skeivienė
Ramūno Guigos nuotr. /„Dažnai žmonės net nustemba sužinoję, kad Židikuose yra rašytojos muziejus. Prie kelio į miestelį jokios rodyklės nėra“, – pasakojo Šatrijos Raganos memorialinio muziejaus (Mažeikių muziejaus filialo) muziejininkė Erika Skeivienė

P.Višinskis įsimylėjo Mariją, tačiau ji jį vadino „broleliu“ ir į jo jausmus neatsakė. Juodaakę Mariją P.Višinskis vadino Raganėle, o per vieną išvyką į Šatrijos kalną P.Višinskio dėka jai prigijo Šatrijos Raganos slapyvardis. Juo ir pasirašinėjo spaudos draudimo, paskui ir vėlesniais metais.

Į Užventį 1894 metais atsikraustė jaunas, 22-ejų metų kunigas K.Bukontas, su kurio šeima Marijos tėvai seniai bičiuliavosi, tad kunigas buvo dažnas svečias Pečkauskų namuose. Marijai tada buvo septyniolika. Šeimos vakarai su kunigu, pokalbiai, muzikos valandos – ir Marija, ir jos mama mėgdavo groti fortepijonu, o kunigas grieždavo smuiku – merginai tapo lemtingi.

Abu jaunuoliai jautė vienas kitam šiltus jausmus, juos siejo tikėjimas, meilė muzikai. Daugelyje nuotraukų šalia Marijos – K.Bukontas.

Šiaulių „Aušros“ muziejaus nuotr./Marija (kairėje) su mama ir seserimi bei kunigu K. Bukontu (pirmas iš kairės, stovi), 1908.
Šiaulių „Aušros“ muziejaus nuotr./Marija (kairėje) su mama ir seserimi bei kunigu K. Bukontu (pirmas iš kairės, stovi), 1908.

Tačiau tėvas, supratęs apie jaunuolių jausmus, bijodamas apkalbų, uždraudė kunigui daugiau pas juos lankytis. Nuo tada į Marijos kūrybą įsiveržė liūdesys. 1898 metais parašytas kūrinėlis „Dėl ko tavęs čia nėra“, literatūros kritikų teigimu, skirtas būtent K.Bukontui. Daugiau gal būtų galėję papasakoti Marijos laiškai, tačiau prieš mirtį sesers paprašė juos sudeginti.

Tėvas, supratęs apie jaunuolių jausmus, bijodamas apkalbų, uždraudė kunigui daugiau pas juos lankytis.

Muziejuje saugomas tas pats fortepijonas. „Mes jį vadiname rojaliu. Marija labai mėgdavo juo skambinti. Kur keldavosi, ten ir rojalį veždavosi“, – sakė E.Skeivienė. Taip jis atkeliavo ir į Židikus.

Muziejaus archyvo nuotr./Marija su mama, broliu ir kunigu K. Bukontu (antroje eilėje).
Muziejaus archyvo nuotr./Marija su mama, broliu ir kunigu K. Bukontu (antroje eilėje).

Savo bityno medų dalino kaip vaistus

Kaip pasakojo muziejininkė, ieškodama kaip padėti šeimai, 1896 metais, gavusi tetos paramą, išvyko į Varšuvą, į bitininkystės kursus. Grįžusi Užventyje prižiūrėjo bityną, paskui ir Židikuose laikė bites, vargšams medų dalindavo kaip vaistus.

„1898 metais mirus tėvui, kunigas K.Bukontas tapo šeimos globėju, kur tik jis keldavosi klebonauti, ten ir Marijos motina bei sesuo važiuodavo. Marija, būdama vyresnė už seserį, ieškojo, kaip padėti šeimai, mokė dvarininkų vaikus. 1905 – 1907 metais studijavo Šveicarijoje, kaip laisva klausytoja klausėsi filosofijos, istorijos, etikos ir pedagogikos paskaitų. Iš vokiečių kalbos paskui išvertė daug pedagoginių knygų.

Ir ji, ir P. Višinskis iš „Motinėlės“ draugijos, šelpusios studijuojantį katalikišką jaunimą, tokioms studijoms buvo gavę stipendijas, – pasakojo E.Skeivienė. – Po Šveicarijos trumpai dirbo knygyne, bet šis darbas jai nelabai patiko, todėl greit išsilaikė egzaminus ir gavo teisę dirbti vokiečių kalbos mokytoja. Tada įsidarbino Marijampolėje.“

Muziejaus archyvo nuotr./Marija (dešinėje) su seserimi ir K. Bukontu
Muziejaus archyvo nuotr./Marija (dešinėje) su seserimi ir K. Bukontu

Iš šio laikotarpio muziejuje saugomi puikiai išsilaikę, Šveicarijoje pirkti „Salamander“ firmos bateliai. Į akis krenta, kad mokytojos batelių dydis labai mažas. O ir bateliai dar nesunešioti. Po Židikų apylinkes, lankydama vargšus ir ligonius, ne juos audavosi, o kokius nors purvabrydžius.

Ramūno Guigos nuotr. /Panelės mokytojos bateliai, parsivežti iš studijų Šveicarijoje
Ramūno Guigos nuotr. /Panelės mokytojos bateliai, parsivežti iš studijų Šveicarijoje

Kaip pasakojo E.Skeivienė, Židikuose prie klebonijos Marija buvo atidariusi slaptą mokyklėlę, tačiau apie tai sužinoję vokiečiai ją uždarė. „Labdaros fondui lėšų rinkdavo organizuodama įvairius renginius. Blaivybės salę buvo pastačius, gaila, ji neišliko, tiesiant kelią į Mažeikius, nugriovė. Čia po mišių žmones kviesdavo susirinkt, arbatos atsigert, sušilt“, – pasakojo Erika.

Ramūno Guigos nuotr. /Kelias nuo bažnyčios į dabartinį Šatrijos Raganos muziejų ir aplink išsibarstę Židikų namai
Ramūno Guigos nuotr. /Kelias nuo bažnyčios į dabartinį Šatrijos Raganos muziejų ir aplink išsibarstę Židikų namai

Muziejuje saugomi išlikę jos arbatos puodeliai, kuriais vaišindavo savo svečius, dėžutės, iš kurių saldainį ištraukdavo klebonijoje užėjusiam našlaičiui paguosti. Galvodama ir apie kitus Lietuvos žmones, įgytas žinias apie bitininkavimą perdavė savo knygelėje „Lietuvos bitininkas“. Muziejuje saugotas kvitas, kuriame 1922 metais Marija Pečkauskaitė pasirašo, gavusi 5500 auksinų honorarą už šią knygelę.

„Tačiau visus savo uždirbtus pinigus skirdavo labdarai, – teigė E.Skeivienė. – Židikuose seneliams buvo atidariusi ligoninę, priglausdavo našlaičius, paskui ieškodavo jiems namų, remdavo gabius mokinius, padėdavo jiems toliau mokytis. Iš rusų kalbos išvertė ir išleido brolio, Maskvoje studijavusio agronomiją, knygelę, taip siekdama suteikti žinių Lietuvos valstiečiams“.

Ramūno Guigos nuotr. /Marijos parašas gavus honorarą už knygelę „Lietuvos bitininkas“
Ramūno Guigos nuotr. /Marijos parašas gavus honorarą už knygelę „Lietuvos bitininkas“

1928 metais už pedagoginius tyrinėjimus Marijai buvo suteiktas Vytauto Didžiojo universiteto Garbės daktarės vardas, 1929 metais – kunigaikščio Gedimino III laipsnio ordinas. Tačiau ji jau sunkiai sirgo, nevažiavo atsiimti apdovanojimo.

Ordinas buvo atvežtas į Židikus, o Marija paprašyta nusifotografuoti. Iš paskutinių jėgų ji tai padarė. Vienoje iš paskutiniųjų nuotraukų su ordinu ant kaklo ji pozuoja prie klebonijos durų.

Maironio lietuvių literatūros muziejaus archyvo nuotr./Kai 1929 metais Marijai buvo suteiktas kunigaikščio Gedimino III laipsnio ordinas, sunkiai sirgdama ji jau negalėjo nuvykti jo atsiimti. Ordinas buvo atvežtas į Židikus. Ji dar sugebėjo apsirengti ir prie klebonijos durų su apdovanojimu nusifotografuoti.
Maironio lietuvių literatūros muziejaus archyvo nuotr./Kai 1929 metais Marijai buvo suteiktas kunigaikščio Gedimino III laipsnio ordinas, sunkiai sirgdama ji jau negalėjo nuvykti jo atsiimti. Ordinas buvo atvežtas į Židikus. Ji dar sugebėjo apsirengti ir prie klebonijos durų su apdovanojimu nusifotografuoti.

Nepaprastos meilės trikampis

Iš istorinių nuotraukų matyti, kad į paskutiniąją kelionę 1930 metų liepos 24 dieną mirusios Marijos palydėti susirinko visas miestelis. Į kapines rašytoją lydėjo šiuo keliu pro dabartinį muziejų. Šalia Židikų esančiose kapinaitėse iš tolo išvydome grakščią raudonų plytų koplyčią.

Muziejaus archyvo nuotr./Šatrijos Raganos laidotuvės Židikuose 1930 metų liepos pabaigoje.
Muziejaus archyvo nuotr./Šatrijos Raganos laidotuvės Židikuose 1930 metų liepos pabaigoje.

Pradžioje Marija buvo palaidota paprastame kape, koplyčia jai buvo pastatyta jau kito čia kunigavusio kunigo Vaclovo Martinkaus iniciatyva 1942 metais, į ją tada perkelti rašytojos ir jos motinos palaikai.

V.Martinkus Židikuose klebonavo 1940 – 1944 metais, gelbėjo besislapstančių žydų vaikus, paskui emigravo į Vakarus, reiškėsi lietuvių emigrantų gyvenime. Koplyčios Marijai autorius – inžinierius architektas Jonas Mulokas, 1944 metais emigravęs į Vakarus, JAV suprojektavęs ne vieną bažnyčią.

Jūratės Mičiulienės nuotr./Marijos Pečkausklautės kapas-koplyčia Židikuose. Ketvirtas kapas iš kairės – kunigo Kazimiero Bukonto (1772 – 1961)
Jūratės Mičiulienės nuotr./Marijos Pečkausklautės kapas-koplyčia Židikuose. Ketvirtas kapas iš kairės – kunigo Kazimiero Bukonto (1772 – 1961)

Priešais koplyčią – kunigo K.Bukonto kapas. Jis mirė 1961 metais. Marijos sesuo Sofija gyveno iki 1970-ųjų. „Ji jokiu būdu nenorėjo, kad būtų palaidota koplyčioje su seserimi, ji laikė save neverta Marijos. Balto marmuro plokštė ant Sofijos kapo – koplyčios dešinėje, – parodė E.Skeivienė. – Ji taip pat mylėjo Bukontą.“

Paskutinėmis gyvenimo dienomis, kai sunkiai sirgusią kaulų vėžiu Mariją slaugiusi moteris prie lovos pamerkė rožių, ji dar spėjo pasidžiaugti jomis. Kaip yra rašiusi prof. Viktorija Daujotytė, tada rašytoja ištarusi: „Kokios gražios gėlės...“. Savo apysaką „Sename dvare“ pradėjusi sakiniu „Raudoniems saulėlydžiams begęstant, baltų rožių sidabrinės akys žiūri į mane pro langą...“, ne kartą ji yra sakiusi, kad gėlės jai atrodė iškalbingiausi Žemėje kūriniai.

Ramūno Guigos nuotr. /Muziejuje saugoma viena iš paskutiniųjų Marijos nuotraukų. Čia ji jau sunkiai sirgdama sėdi klebonijos sodelyje sulankstomoje kėdėje. Šalia – kunigo K. Bukonto medžioklinis šuo.
Ramūno Guigos nuotr. /Muziejuje saugoma viena iš paskutiniųjų Marijos nuotraukų. Čia ji jau sunkiai sirgdama sėdi klebonijos sodelyje sulankstomoje kėdėje. Šalia – kunigo K. Bukonto medžioklinis šuo.

Koplyčioje ant Šatrijos Raganos kapo nevystančios baltos rožės – širdies ir meilės simbolis – tarsi byloja apie Marijos sielą ir pasilikusią atmintį Židikų gyventojų atmintyje. „Kaip tik dabar gėles čia padėjo Mažeikių rajone įsteigtos Šatrijos Raganos premijos laureatai. Premija kasmet teikiama tiems, kas užsiima švietėjiška, labdaringa, Šatrijos Raganai artima veikla“, – sakė E.Skeivienė.

Ramūno Guigos nuotr. /Marijos Pečkauskaitės kapas koplyčioje paskutinį kartą buvo restauruotas 2002 metais. Tada jis papuoštas iš Uralo parvežto balto marmuro plokšte
Ramūno Guigos nuotr. /Marijos Pečkauskaitės kapas koplyčioje paskutinį kartą buvo restauruotas 2002 metais. Tada jis papuoštas iš Uralo parvežto balto marmuro plokšte

„O aš, matydama šias rožes, prisimenu žodžius iš apysakos „Sename dvare“, kai ji pasako: „Taip visur gražu, taip puikiai žydi rožės“, o mamatė atsako: „Trumpai težydi rožės, Irute“.

Straipsnių ciklą „Miestelių istorijos. Muziejų duris atvėrus“ finansuoja Lietuvos kultūros taryba

Lietuvos kultūros taryba
Lietuvos kultūros taryba

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?