Savaitė Turkijoje – kaip savaitgalis Druskininkuose
Naujausias pavyzdys – grupinių apsipirkimų portalo grupinis.lt reklamuojama kelionė į Turkiją. Skrydis lėktuvu, septynios nakvynės 5 žvaigždučių viešbutyje, pusryčiai ir vienos dienos ekskursija – už 179 eurus.
„Nereikia būti ypatingu žinovu, kad suprastum: jei kalbame apie tikrus penkių žvaigždučių viešbučius, tokių kainų niekur pasaulyje nėra“, – sako kelionių agentūros „Baltic Travel Service“ direktorius Raimondas Ušeckas.
Reklamuojamas 5 žvaigždučių viešbutis yra susilaukę daugybės neigiamų atsiliepimų specializuotose interneto svetainėse, skirtose įvertinti viešbučių paslaugų kokybę.
Svečiai iš įvairių šalių skundžiasi aptarnaujančio personalo abejingumu, kambariuose girdimais garsais iš kaimynų tualeto, koridoriuose pavojingai išsiklaipiusia grindų danga, automobilių keliamu triukšmu viešbučio paplūdimyje, fojė besibūriuojančiais šunimis ir restoranuose zyliojančiomis katėmis.
Ši informacija visiškai nauja: atsiliepimus rašę žmonės minėtuose viešbučiuose buvo apsistoję 2015 metų sausį ir vasarį. Tiesa, kiti maždaug tuo pat metu ten viešėję žmonės pateikia priešingus vertinimus.
Keistos pasiūlymo detalės
Neįtikėtinai pigią kelionę į Turkiją reklamuojančiame tekste keleiviai viliojami fiksuota 179 eurų kaina, tačiau iš detalesnio kelionės aprašymo aiškėja, kad tokia kaina galioja tik pirmiesiems pirkėjams. Kiek pirkėjų laikomi „pirmaisiais“ – neaišku.
Paskambinus reklamoje nurodytu telefonu grupinis.lt atstovė patvirtino, kad 179 eurų kaina tebegalioja, nors iki kelionės buvo likusios viso labo trys paros, o patys tarpininkai tuo metu skelbėsi pardavę jau 39 keliones.
Tiesa, renkantis kelionę su „viskas įskaičiuota“ paketu pasiūlymas pabrangsta 229 eurais, o vakarienės visai savaitei siūlomos už 105 eurus.
Kelionę reklamuojančiame tekste minimas vienintelis viešbutis, kuriame bus apgyvendinti poilsiautojai.
Pateikiamas netikslus jo pavadinimas, o vienoje vietoje šalia viešbučio pavadinimo skliausteliuose pridėtas patikslinimas: „Arba panašiame“.
Telefonu kalbėjusi grupinis.lt atstovė šį faktą paaiškino taip: „Mes tai parašome apsidrausdami, kad, jei nebūtų patvirtintos mūsų rezervacijos, klientams pasiūlytume apgyvendinimą kitame viešbutyje.“
Pasak jos, viešbutis patvirtina užsakymus, kai iki kelionės lieka dvi arba trys dienos.
Agentūros „Baltic Travel Service“ vadovo R.Ušecko teigimu, tai neįsivaizduojama situacija: pinigus sumokėjęs žmogus iki paskutinės akimirkos nežino, kur jis bus apgyvendintas.
Atsisakysi keliauti – prarasi pinigus
Verta atkreipti dėmesį, kad internete pateiktos kelionės sąlygos suformuluotos taip, kad, žmogui nesutikus gyventi „panašiame“ į reklamuojamą viešbutį ir atsisakius vykti į Turkiją, kelionės organizatorius vis tiek pasiliktų sau ne mažiau kaip 75 proc. už kelionę sumokėtų kliento pinigų.
Tarpininkai aiškiai nurodo, kad atsisakius kelionės „likus 6–2 dienom iki kelionės pradžios, taikomas 75 proc. kelionės kainos atšaukimo mokestis“.
„Kitaip tariant, jūs sumokate pinigus tiksliai nežinodami, kur gyvensite, o po to, kai tarpininkai praneša jums konkrečią vietą, atsisakyti kelionės jums itin nenaudinga“, – komentavo R.Ušeckas.
Kelionės užsakymo procedūros sudėliotos taip, kad su tokiomis sąlygomis iš anksto privalo sutikti bet kuris kelionę perkantis žmogus.
Pavadinimų painiava
Bandymas išsiaiškinti, kas organizuoja šią kelionę, pateikia įdomų rezultatą. Tarpininkų pateikiamuose tekstuose ir dokumentuose – mažiausiai du pavadinimai: „WOW Travel GmbH“ ir „WOW Kelionės GmbH“.
Šalia jų nurodomi identiški adresai Vokietijoje, telefono numeriai ir elektroninio pašto adresai. Tačiau tokios bendrovės kaip „WOW Kelionės GmbH“ Vokietijos įmonių registre apskritai nėra.
Neįtikėtinai pigią kelionę į Turkiją reklamuojančiame tekste keleiviai viliojami fiksuota 179 eurų kaina, tačiau iš detalesnio kelionės aprašymo aiškėja, kad tokia kaina galioja „tik pirmiesiems pirkėjams“. Kiek pirkėjų laikomi „pirmaisiais“ – neaišku.
Nors kelionė reklamuojama svetainėje grupinis.lt ir papildomą informaciją telefonu teikusi moteris kalbėjo kaip šios organizacijos atstovė, kelionės taisyklių sąvade „Terminai ir sąlygos“ nurodomas kitas tarpininkas – beta.lt.
Abi jos priklauso grupinių apsipirkimų portalus valdančiai įmonei „Cherry Media LT“.
Kelionę reklamuojančiame tekste nenurodyta žmones į Turkiją ir atgal skraidinsianti aviakompanija, nors tai privalu pagal Lietuvoje galiojančius teisės aktus, reglamentuojančius kelionių organizavimą ir platinimą.
Moteris, kalbėjusi kaip grupinis.lt atstovė, telefonu informavo, kad skrydžius vykdys oro bendrovė „Corendon Airlines“. „Man atrodo, turkiška“, – patikslino ji.
„WOW Travel“ svetainėje internete pateiktas sąrašas bendrovių, su kuria ši agentūra bendradarbiauja. Tarp jų „Corendon Airlines“ nėra.
Papildyta 17.34 val. „Cherry media LT“ vadovė: partneriai patikimi
Redakciją pasiekė „Cherry media LT“ generalinės direktorės Alvydės Palaimaitės komentaras. Jame rašoma:
Šiais kelionių pasiūlymais naudojasi ir patys UAB „Cherry Media LT“ įmonės darbuotojai: į šią kelionę į Turkiją atostogauti vyksta ir mūsų komandos nariai.
„Konkurencija kelionių rinkoje – didžiulė. Dėl šios priežasties mūsų partneriai – kelionių organizatoriai, siekdami sudominti ir pritraukti naujų klientų, įsitvirtinti naujose rinkose, siūlo keliones už išskirtinai geras kainas, bet kartu ir garantuoja kokybę, nes, priešingu atveju, tie nauji klientai niekada nebegrįžtų. Šiais kelionių pasiūlymais naudojasi ir patys UAB „Cherry Media LT“ įmonės darbuotojai: į šią kelionę į Turkiją atostogauti vyksta ir mūsų komandos nariai.
Labai atsargiai renkamės partnerius, visada galvojame apie klientus, todėl dar labiau sugriežtinome bendradarbiavimo sąlygas kelionių organizatoriams, ypač susijusias su mokėjimais.
Norėdami apsaugoti klientų pinigus, už keliones tiekėjams atsiskaitome etapais, paskutinį mokėjimą vykdome kelionės dieną ar net jau sugrįžus turistams. Daliai partnerių jau dabar sumokame tik tada, kai klientai įsėda į lėktuvą. Lyginant su kelionių agentūromis, tai yra kur kas patikimiau, nes jos su organizatoriumi dažniausiai atsiskaito likus mėnesiui iki kelionės pradžios.
Dėl to vartotojai turėtų jaustis dar ramesni pirkdami keliones per Beta.lt ar Grupinis.lt portalus. Jaustis saugiai leidžia ir faktas, jog mūsų partneris WOW TRAVEL GmbH turi 110 milijonų eurų draudimą, o UAB „Cherry Media LT“ - 100 tūkstančių eurų draudimą.
Kalbant apie bendradarbiavimą su „WOW Travel“ – kartu dirbame nuo 2012-ųjų metų ir esame patenkinti jais kaip partneriais ir jų organizuojamomis kelionėmis. 2012–2013 metais 9000 klientų iš Estijos, Latvijos ir Lietuvos pasinaudojo pasiūlymais kelionei į Turkiją. Didžioji dalis iš kelionės grįžusių klientų ją įvertino kaip gerą arba puikią. Vien per 2014 metus per tris Baltijos šalis pardavėme daugiau nei 6200 „WOW Travel“ kelionių.“
Tarpininkų niekas nekontroliuoja
Kelionių rinkos dalyviai jau kelerius metus mėgina atkreipti dėmesį į situaciją, kai Lietuvos rinkoje keliones parduoda ne tik licencijuotos ir Valstybės turizmo departamento (VTD) kontroliuojamos agentūros, bet ir tarpininkai.
„Tarpininkai turi labai daug tradicinės kelionių agentūros požymių: jie reklamuoja paslaugas, konsultuoja keleivius, priima iš klientų pinigus ir vėliau perveda juos kelionės organizatoriams, gauna iš pastarųjų komisinį atlygį už šias paslaugas“, – teigia Lietuvos turizmo asociacijos tarybos pirmininkas Romualdas Barzda.
Grupiniai apsipirkimo portalai kol kas nepatenka į VTD reguliavimo erdvę. Tokios praktikos efektas akivaizdžiai pasireiškė pernai, kai bankrutavo kelios pigias keliones per šiuos tarpininkus siūliusios įmonės ir nukentėjo daugybė žmonių.
Jo nuomone, keliones siūlančios internetinės parduotuvės privalo gauti VTD licencijas, apdrausti savo veiklą ir laikytis kitų reikalavimų, taikomų kelionių agentūroms.
Nepaisant to, grupiniai apsipirkimo portalai kol kas nepatenka į VTD reguliavimo erdvę.
Tokios praktikos efektas akivaizdžiai pasireiškė pernai, kai bankrutavo kelios pigias keliones per šiuos tarpininkus siūliusios įmonės ir nukentėjo daugybė žmonių: vieni liko „įkalinti“ užsienio šalyse, kitiems teko vargti mėginant susigrąžinti pinigus už neįvykusias keliones.
„Būtina atkreipti dėmesį ir į tai, kad tokia tvarka iškreipia rinką. Jei dauguma kelionių pardavėjų privalo apdrausti savo veiklą, o kai kuriems tai nebūtina, akivaizdu, kad sąlygos nėra vienodos“, – pridūrė vienas iš Lietuvos turizmo asociacijos vadovų.
Įstatymo pataisos – jau pavasarį?
Paprašytas pakomentuoti situaciją VTD direktorės pavaduotojas Juozas Raguckas nurodė, kad grupinio apsipirkimo svetainių veiklą VTD traktuoja kaip specifinę.
Tačiau pripažino, kad šiuo metu joms gali būti taikomi tik bendrieji teisės aktai, susiję su vartotojų teisių apsauga ir elektronine prekyba, bet ne tos teisės normos, kurių privalo laikytis visi kiti Lietuvoje veikiantys kelionių pardavėjai.
Pasak J.Ragucko, 2014 metų pabaigoje Seimui pateiktas Turizmo įstatymo pakeitimo projektas, kuriame numatyta, kad keliones parduodančioms grupinio apsipirkimo svetainėms galios tokie pat reikalavimai, kokių privalo laikytis kiti turizmo rinkoje dirbantys tarpininkai.
Jie privalės detaliai aprašyti kelionių sąlygas, sudaryti sutartis kelionių organizatoriaus vardu, turėti civilinės atsakomybės draudimą ir kt.
Įstatymo projektas bus svarstomas Seimo pavasario sesijoje.