Sekmadienį Turkijos kurorte, Antalijoje, per ekskursiją žuvus trims tauragiškiams, pasigirdo kalbų esą vietinės turizmo agentūros, siūlančios turistams ekskursijas, safarius, plaukimus kalnų upėmis ir kitas pramogas, nėra patikimos. Esą ten dirbantys vairuotojai, gidai dažnai būna pervargę, o turima technika, pavyzdžiui, automobiliai – techniškai netvarkingi, dėl to atsiranda didesnė nelaimių tikimybė.
15min kalbinti Lietuvos kelionių organizatoriai, Turkijoje dirbantys turizmo atstovai bei Antalijoje ir Alanijoje atostogavę poilsiautojai tikina, jog taip nėra. Vis dėlto turistams rekomenduojama pramogas užsisakyti atsakingai ir nesivadovauti vien „geros kainos“ principu.
Nuo avarijos neapsaugotas niekas
Į tragišką nelaimę patekusios dvi šeimos iš Tauragės safarį visureigiais Antalijos regione, Manavgato rajone, pirko iš vietinės bendrovės „Kolibre“.
Pasak 15 metų turizmo srityje Turkijoje dirbančio Mustafa Erkuto, ši įmonė didelė, turinti daug vairuotojų ir automobilių. Anksčiau ji nėra patekusi į nė vieną panašų incidentą.
„Nelaimė baisi. Mano žmona apie ją išgirdusi verkė... Baisiausia, žinoma, žuvusiųjų artimiesiems. Bet ir vairuotojui, kuris turi šeimą, nėra lengva. Jam gresia ilgi metai kalėjime“, – kalbėjo pramogines keliones Alanijoje siūlančios agentūros savininkas.
Pasak jo, atsakyti, kas kaltas šiuo atveju, sudėtinga. Vis dėlto jis neslėpė, kad vieta – Žaliasis kanjonas, į kurią vyko lietuviai, lydimi turkų, itin pavojinga. Per sezoną daugiau nei 3 tūkst. klientų iš Lietuvos aptarnaujantis M.Erkutas tikino pats ten turistų niekuomet nevežantis.
„Visų pirma tai kalnuota vieta. Be to, atstumas į ją ilgas – į vieną pusę 70 km. Atgal – tiek pat. Vairuojant tokiu keliu greit pavargsti. Aš pats visada turistams siūlau važiuoti trumpesnius atstumus. Ypač, jei nori važiuoti visureigiais. Visiems tikriausiai aišku: tie, kas renkasi visureigius, nori truputį ekstrymo. Lietuviai apskritai mėgsta ekstremalias pramogas. Pavyzdžiui, po šios nelaimės aš jau sulaukiau klausimų dėl ekskursijų į Žaliąjį kanjoną...“, – kalbėjo M.Erkutas.
Pasak jo, nors turizmo įmonių Turkijos kurortuose daug (vien Alanijoje, kur dirba ir jis, yra 49 agentūros), jų siūlomos paslaugos bei kainos panašios. Be to, valstybė stipriai kontroliuoja šią sritį.
„Pavyzdžiui, jei visureigis neturi draudimo, valstybė neleidžia juo disponuoti. Įmonės, kurios mašina padarytų avariją be draudimo, mokėtų dideles baudas ir netektų licencijos“, – kalbėjo pašnekovas.
M.Erkuto teigimu, kaltinti neatsakingumu vien tik „gatvės turizmo įmones“ negalima: „Avariją gali patirti bet kuri įmonė. Nuo to nėra apsaugotas niekas“, – sakė verslą Alanijoje turintis vyras.
Kaina neturėtų būti svarbiausias kriterijus
Turkijoje daug metų gidu dirbantis Margiris Klenavičius atkreipė dėmesį, jog dažnam lietuviui svarbiausias kriterijus renkantis turizmo paslaugą – kaina.
„Natūralu, kad ne visos agentūros yra patikimos. Tačiau taip yra kiekvienoje šalyje. Pirmasis patarimas renkantis pramogas – negaudyti vien tik geresnės kainos, nes neretai kaina būna ir atsakomybės rodiklis“, – sakė M.Klenavičius.
Turistams jis patarė ir aklai nepasitikėti „naujais draugais“ ir pramogas rinktis vadovaujantis savo galva. „Perkant suvenyrą galima jį pačiam apžiūrėti, tačiau perkant kelionę neįmanoma iš anksto apžiūrėti kiekvienos detalės. Tokiais atvejais lieka kliautis žmonių atsakomybe.
Sekmadienio įvykį palieku vertinti pareigūnams, atliekantiems tyrimą įvykio vietoje. Tai yra jų darbas. Visa kita būtų tik spekuliacijos, nežinant detalių. Kai pareigūnai pateiks išvadas, tada bus galima daryti ir savas išvadas“, – teigė gidu Turkijos kurortuose dirbantis lietuvis.
Vietinė rinka pasikeitė, bet paslaugų teikėjai – nelabai
Turkija šiuo metu išgyvena turizmo verslo nuosmukį dėl to, kad neteko didžiosios dalies savo nuolatinių klientų – rusų. Be to, keliautojus iš užsienio atbaido ir baimė tapti neramumų ir galimų teroristinių išpuolių aukomis. Tai, pasak turistės ir kelionių organizatorės amplua Turkijoje išbandžiusios Godos Juocevičiūtės, šiek tiek pakeitė vietinę turizmo rinką, bet paties vietos verslininkų elgesiui ir charakteriui beveik jokios įtakos neturėjo.
„Tautos būdo ir mąstymo nepakeičia karai, skirtingos dinastijos, tai tuo labiau nepakeis ir ekonominė situacija. Turkai – pavieniai verslininkai, restoranų savininkai – yra tokie pat svetingi, nesuvaidinamai draugiški kaip ir anksčiau.
Rytietiški triukai visiems vietiniams būdingi. Tai jų mentaliteto, Azijos charakterio dalis ir mažai pasiduoda pasikeitusioms ekonominėms ar politinėms sąlygoms.
Patys gidai irgi išlieka tokie patys, nepriklausomai nuo šalyje pasikeitusios situacijos.
Turkijoje galima pataikyti į ekskursiją, kur gidas viso labo atidirbs savo valandas, ir geriausiu atveju keliautojams atpasakos informaciją, lengvai randamą wikipedijose, o jo pagrindinė funkcija išliks didelę turistų grupę suvaldyti taip, kad niekas nepasimestų, nepaklystų, per ilgai neužtruktų, laiku susėstų į autobusą (disciplina ir organizuotumas – labai svarbu keliaujant grupėmis).
Tačiau gali pasitaikyti gidas, kaip aš sakau, – su charakteriu. Jis galbūt ir nepapasakos visos Turkijos istorijos smulkiai, tačiau specialiai ar nesąmoningai leis turistams šalį, jos kultūrą pažinti per save. Pavyzdžiui, būna atvirų, nuoširdžių gidų, kurie, užuot kalbėję apie lankomą objektą, nuoširdžiai įsijaučia į pasakojimus apie savo šeimą, artimųjų kilmę, jų istoriją, kuri gali kur kas daugiau atskleisti apie vietinių tapatybę, papročius ar pasaulėžiūrą, negu bet kokie istorijos vadovėliai ar enciklopedijos“, – kalbėjo G.Juocevičiūtė.
Pasak jos, panašiai yra ir su vietiniais kelionių organizatoriais. Atskirti patikimus nuo aferistų ar nevykėlių neišbandžius – dar sunkiau nei renkantis Lietuvoje veikiančius kelionių organizatorius ar agentūras.
„Tiesa, tikėtina, kad daugiau metų gyvuojančios, stambesnės įmonės ar jų tinklas turės daugiau ambicijų ir per daug metų bus „atkalusios“ bendravimo su užsienio turistais sistemą. Tam tikrų gudrybių sistemą – taip pat.
Rytietiški triukai visiems vietiniams būdingi. Tai jų mentaliteto, Azijos charakterio dalis ir mažai pasiduoda pasikeitusioms ekonominėms ar politinėms sąlygoms. Tad, jei kelionių verslininkas iki tol nesilaikydavo pažadų, tai ir dabar mažai kuo pasikeis, o jei iki tol buvo daugiau ar mažiau sąžiningas, toks ir liks“, – kalbėjo pašnekovė.
Visi atsiduria tuose pačiuose laivuose
Penkis kartus Turkijoje su šeima atostogavusi Vaida į šios šalies kurortus vyko įsigijusi kelionių paketus iš Lietuvos kelionių organizatorių „Tez Tour“ ir „Novaturas“. Moteris pasakojo, kad pirmuosius kartus ekskursijas ir kitas papildomas pramogas užsisakydavo iš tų Turkijos agentūrų, su kuriomis sutartis turėjo Lietuvos kelionių operatoriai.
„Tačiau vėliau pabandę tai padaryti savarankiškai pamatėme, kad tiek mes, tiek tie, kurie ekskursijas užsisakė per Lietuvos organizatorius, atsidūrėme tuose pačiuose laivuose ir mašinose. Skyrėsi tik kaina: užsisakinėjant savarankiškai mes, trijų-keturių asmenų šeima, už savo kelionę mokėjome perpus mažiau“, – pasakojo Vaida.
Pasak lietuvės, pramogas turistams siūlančių įmonių biurai – ant kiekvieno kampo: „Eini ir matai iškabas, ant kurių galima rasti informaciją net ir lietuvių kalba“.
Pašnekovės teigimu, užsisakinėdama pramogas iš vietos agentūrų ji nė karto nebuvo sudvejojusi įmonės darbuotojų kompetencija. „Turkams turizmas – verslas, iš kurio jie gyvena. Tad jie tikrai stengiasi darbą atlikti gerai. Nemanau, kad jie persidirba, gerti negali, tad ir neblaivūs už vairo nesėda. Jei kalbame konkrečiai apie savaitgalio tragediją, tai baisu. Bet tai – nelaimė, kuri galėjo nutikti bet kur. Nebūtinai Turkijoje“, – įsitikinusi lietuvė.
Poilsiautojai renkasi patys
„Turkijoje ekskursijų neorganizuojame. Jas vykdo „Novaturo“ partneriai, kuriuos ir siūlome savo klientams. Tačiau į bet kurią šalį atvykę klientai patys renkasi, iš kur pirkti ekskursijas: ar tai būtų mūsų siūloma, ar kitų. Šį kartą klientai pasirinko mums nežinomą agentūrą. Dabar visas mūsų dėmesys sutelktas į pagalbą artimiesiems“, – sakė Dovilė Zapkutė, kelionių organizatoriaus „Novaturas“ Rinkodaros projektų vadovė, kalbėdama apie sekmadienį įvykusią nelaimę.
Pasak jos, kiekvienoje šalyje yra didelis ekskursijų organizatorių pasirinkimas. „Prieš pasirinkdami vietinius partnerius mes vertiname daugybę faktorių: saugumą, vykdomų paslaugų kokybę, siūlomų programų turinį, licencijas ir t.t. Tą patį siūlome padaryti ir klientams, bet jie visada turi laisvę rinktis“, – kalbėjo kelionių organizatoriaus atstovė.
„KIDY Tour“ laikinai stabdo safarius džipais
Nuo šių metų pavasario poilsines keliones į Turkiją organizuojanti bendrovė „KIDY Tour“ pirmadienį pranešė, kad šiuo metu stebi informaciją, pasirodančią Lietuvos ir Turkijos žiniasklaidoje apie savaitgalį įvykusią nelaimę, ir ją įvertinę, spręs dėl tolimesnio safarių džipais paslaugos teikimo.
„Savo klientams patys siūlome nemažai pramogų, tačiau nusprendusiems ekskursijas įsigyti iš vietinių prekybininkų, patariame įsitikinti, ar jų naudojamos susisiekimo priemonės yra techniškai tvarkingos, taip pat reikėtų vengti mažiausią kainą siūlančių vietos organizatorių. Klientams, dar prieš išvykimą žinantiems, kad atostogų metu jie užsiims aktyviomis pramogomis, patartina pasirūpinti sveikatos draudimu“, – sakė įmonės Korporatyvinės komunikacijos vadovė Karolina Kažukauskaitė.