Restoranas, kuriame savo užsakymo galite ir nesulaukti, – „Klaidingų užsakymų“ kavinė

„Irasshaimase!“, t.y. „Sveiki atvykę!“ – taip lankytojus pasveikina 85 metų padavėjas Japonijos sostinėje Tokijuje veikiančiame restorane, intriguojančiu pavadinimu „Orange Day Sengawa“, kuri geriau žinoma kaip „Klaidingų užsakymų“ kavinė. Lankytojus gali stebinti ne tik tai, kad padavėjas – garbaus amžiaus senolis. Kur kas didesnę nuostabą kelia, jog didžioji dalis restorano darbuotojų serga demencija.
„Klaidingų užsakymų“ restoranas
„Klaidingų užsakymų“ restoranas / Puslapio Mistekenorders.com nuotr. / 15min koliažas

Tai reiškia, jog darbas restorane vyksta kitaip nei įprasta tokiose įstaigose. Pavyzdžiui, apskaičiuota, kad net 37 proc. visų užsakymų supainiojami, o kartais padavėjai ir kiti darbuotojai juos tiesiog pamiršta!

Ilgiau nei įprasta tenka laukti net vandens, tačiau klientai dėl to nesiskundžia ir nekelia triukšmo. Visi žino, kur atėjo ir kas juos aptarnauja.

Kaip rašo „The Washington Post“, tai saugi erdvė, kurioje senatvine demencija ir Alzheimerio liga sergantys senjorai gali bendrauti su naujais žmonėmis, būti produktyvūs ir jaustis reikalingi.

Puslapio Mistekenorders.com nuotr. /„Klaidingų užsakymų“ kavinė
Puslapio Mistekenorders.com nuotr. /„Klaidingų užsakymų“ kavinė

Tyrimai rodo, kad visa tai labai svarbu, siekiant sulėtinti demencijos, neurodegeneracinės ligos, kuri yra nepagydoma, progresavimą.

Padavėjas Tashio Morita pirmuosius demencijos simptomus pajuto prieš porą metų. Liga progresavo, tačiau kol kas vyras jaučiasi galintis dirbti, todėl džiaugiasi galimybe būti „Klaidingų užsakymų“ kavinės komandoje.

„Čia labai smagu, jaučiuosi, tarsi jaunėčiau vien būdamas čia“, – „The Washington Post“ sakė jis.

Suprasti akimirksniu

  • Demencija yra lėtinis ir progresuojantis galvos smegenų sutrikimas, kuris pažeidžia smegenų ląsteles.
  • Dėl šių pažeidimų suprastėja ryšys tarp skirtingų smegenų dalių, kurios yra atsakingos už kalbą, atmintį, judėjimą, orientaciją, suvokimą, skaičiavimo įgūdžius, gebėjimą mokytis, dėl ko dažnai pakinta emocijų kontrolė, socialinis elgesys, motyvacija.
  • Pablogėja socialinė adaptacija, labai sutrinka profesinė veikla, asmuo tampa visiškai priklausomas nuo artimųjų.
  • Skirtingi demencijos tipai yra susiję su smegenų ląstelių pažeidimais tam tikruose smegenų regionuose.
  • Demencijos simptomai neretai atrodo kaip normali senėjimo proceso dalis, gali vystytis palaipsniui ir ilgą laiką likti nepastebėti. Reikėtų atkreipti dėmesį jei jūs ar jūsų artimasis: dažnai pamiršta informaciją, kur padėjo daiktus, ką veikė, kur ėjo ir pan.; patiria sunkumus atliekant užduotis susijusias su loginiu mąstymu; nesiorientuoja aplinkoje; nerišliai kalba; priima neracionalius sprendimus ir pan.
  • Daugiau informacijos apie demenciją ir pagalbą Lietuvoje rasite ČIA.
  • Pastebite nuotaikos, asmenybės ar elgesio pokyčius
  • Pastebite depresijos požymius ir motyvacijos praradimą

Šalys patirs milžiniškas išlaidas

Demencija yra pasaulinis reiškinys, su kuriuo susiduria dauguma šalių. Tačiau Japonijoje, kuri laikoma viena seniausių pasaulio visuomenių, ši liga yra nacionalinis sveikatos iššūkis.

Skaičiuojama, kad net 30 proc. Japonijos gyventojų, kurių iš viso yra apie 125,7 mln., vyresni nei 65 metų. Demencija serga daugiau nei 6 mln. japonų, o šalies sveikatos apsaugos ministerijos duomenimis, iki 2025 m. šis skaičius išaugs iki 7,3 mln. Kitaip tariant, demencija Japonijoje sirgs 1 iš 5 vyresnių nei 65 metų žmonių.

Apskaičiuota, kad jų gydymas ir priežiūra valstybei gali kainuoti 96 mln. JAV dolerių. Nieko keisto, kad valdžia ieško būdų, kaip kitaip padėti šiems žmonėms. Tokios kavinės, kuriose dirba demencija sergantys žmonės, – vienas iš jų.

Kartu su sergančiais demencija kavinėje dirba ir savanoriai. Jie padeda pagyvenusiems padavėjams žymėti klientų užsakymus paprastose ar spalvotose užsakymų formose. Atskirti padavėjus galima iš oranžinių jų prijuosčių – ši spalva siejama su sergančiųjų demencija priežiūra.

Leidžia žmonėms prasmingai ir oriai gyventi

Kad palengvintų senjorams darbą, kavinėje yra daug visokiausių smulkių, bet svarbių smulkmenų. Pavyzdžiui: įrengtos specialios poilsio kėdės, kur nuvargę padavėjai galėtų prisėsti, taip pat ant staliukų vietoje jų numerių (kuriuos sergantiesiems demencija sunku įsiminti) padėti kiti „skiriamieji ženklai“: gėlių puokštėmis, kurių spalva ant kiekvieno stalo yra skirtinga.

Puslapio Mistekenorders.com nuotr. /„Klaidingų užsakymų“ restoranas
Puslapio Mistekenorders.com nuotr. /„Klaidingų užsakymų“ restoranas

Restoranui Tokijuje vadovaujantis Yui Iwata viliasi, jog tokių vietų atsiras daugiau: „Daug pagyvenusių ir sergančių demencija žmonių gyvena slaugos namuose arba yra tarsi uždaryti savo namuose. Tikiuosi, kad mūsų iniciatyva suteiks tokiems žmonėms kažką, ko jie galėtų laukti ir mėgautis. Juk demencija sergantys žmonės taip pat gali bendrauti, išeiti į lauką. Jiems to reikia.“

Jo žodžius patvirtina 85 metų Morita – dar vienas „klaidingų užsakymų“ kavinės padavėjas. Jis negali nustoti šnekėtis su klientais – bendravimas jam buvo įprastas ir ankstesnėje darbovietėje, kur Morita dirbo draudimo agentu ir ilgamečiu savo gyvenamojo rajono apylinkės asociacijos pirmininku. Tačiau prieš dvejus metus jis staiga nebegalėjo prisiminti kaimynų vardų, tad visas pareigas teko palikti, rašo „The Washington Post“.

Jis norėjo toliau dirbti, bet nežinojo kur, kol gavo pasiūlymą ateiti dirbti į šį restoraną. Tuo labai džiaugiasi jo žmona, kuri padeda Moritai laiku ateiti į „klaidingų užsakymų“ kavinę (nes Morita neprisimena kelio), ir, kol vyras dirba, kavinėje suvalgo gabalėlį torto.

„Šis restoranas suteikia visiems daug šypsenų“, - sako žmonės, apsilankę „Klaidingų užsakymų“ kavinėje. Žaisminga šypsenėlė su iškištu liežuviu, primenanti visiems žinomą emociuką, yra ir restorano logotipe.

Puslapio Mistekenorders.com nuotr. /„Klaidingų užsakymų“ kavinės darbuotojos
Puslapio Mistekenorders.com nuotr. /„Klaidingų užsakymų“ kavinės darbuotojos

Panašiu principu sėkmingai veikia ir Vilniaus senamiestyje įkurtas socialinis restoranas „Pirmas blynas“, kuriame dirba žmonės su negalia. Jame patiekiamais patiekalais mėgaujasi ne tik vietiniai, turistai, bet ir šalių vadovai, taip pat karaliai.

Eitvydo Kinaičio / Prezidento kanceliarijos nuotr./Diana Nausėdienė ir karalienė Mathilde lankėsi socialiniame restorane „Pirmas blynas“
Eitvydo Kinaičio / Prezidento kanceliarijos nuotr./Diana Nausėdienė ir karalienė Mathilde lankėsi socialiniame restorane „Pirmas blynas“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis