Jų kelionė vykdavo prastais bei nesaugiais Lenkijos keliais.
Ir dabar daug kam Lenkija yra turgus, tik šįkart į Suvalkų apylinkes lietuvaičiai vyksta ne parduoti, o apsipirkti. Teko girdėti, kad yra organizuojamos net specialios ekskursijos, kurių svarbiausiu akcentu tampa apsipirkimas kaimyninėje šalyje.
Tokios „ekskursijos“ ypač populiarios per valstybines Lietuvos šventes, po kurių grįžtama namo sulinkusiomis nuo svorio automobilių ašimis ir kitą dieną visiems giriamasi, kaip Lenkijoje viskas pigiau.
Varšuva – Rytų Europos sostinė
Bet Varšuva jau senai nebėra turgus. Šiandien tai yra modernus ir atsinaujinęs Europos didmiestis. Lenkijos keliai jau daug kur geresni nei Lietuvos, o kelių plėšikai jau seniai tapę istorija. Tačiau tarp lietuvių kol kas nėra labai populiaru lankytis Varšuvoje pramoginiais tikslais. Ir be reikalo, nes Lenkijos sostinė turi daug ką pasiūlyti lankytojams.
Kad ir kaip mylėtume ir gerbtume istorinę Krokuvą ar rytprūsišką Gdanską, jie neprilygsta Varšuvai nei svarba, nei dydžiu, nei populiarumu.
Žinant, kaip agresyviai didžiausia Rytų Europos valstybė – Lenkija – stengiasi būti regiono lydere, nesuklysiu sakydamas, kad Varšuva yra svarbiausias, įtakingiausias miestas Rytų Europoje ir jos sostinė. Kas gi kitas, jei ne ji?
Pačioje Lenkijoje Varšuva yra be konkurencijos visa ko centras. Ji niekada negyveno taip gerai, kaip dabar. Gyventojų mieste nuolat daugėja, nes daugelio dar neemigravusių lenkų siekiamybė yra Varšuva. Kad ir kaip mylėtume ir gerbtume istorinę Krokuvą ar rytprūsišką Gdanską, jie neprilygsta Varšuvai nei svarba, nei dydžiu, nei populiarumu.
Kodėl kartais traukinys geriau nei autobusas ar automobilis?
Varšuva gali būti puiki savaitgalio kelionės idėja. Įsėdus į automobilį Vilniuje ar Kaune, jau per šešias valandas pasieksite Lenkijos sostinę. Kelias gal kiek ir apkrautas, bet visai neblogas. Važiuojant savaitgalį vilkikų srautas mažesnis, todėl galima lėkti ganėtinai laisvai. Be to, savaitgaliais automobilio stovėjimas centre daug kur yra nemokamas.
Anksčiau „kibirais“ keliuose vadinti buvę Lenkijos kelių simboliai – lenkiški fiatai ar polonezai jau yra istorija. Nors M.K.Oginskio polonezas „Atsisveikinimas su Tėvyne“ yra nuostabus ir vienas mėgstamiausių mano kūrinių, tačiau šios markės automobilis buvo tikrai nevykęs reikalas, bjaurojęs gerbiamo kompozitoriaus vardą.
Siūlyčiau, jei galima, vengti piko valandų, nes per jas susiformuoja milžiniškos transporto grūstys. Sykį penktadienio vakarą buvau į tokią patekęs, ir tai buvo tikras kantrybės ir santykių su bendrakeleiviais išbandymas. Labiausiai nerviniesi, kai matai, kad tikslas jau čia pat ir pėsčiomis jį greičiau pasiektum nei automobiliu.
Neblogas pasirinkimas yra ir autobusas. Įvairūs vežėjai bilietams į Varšuvą neretai taiko dideles nuolaidas. Galima surasti bilietų net už kelis eurus. Ne visada tai bus patogu, bet pasirinkimas yra. Autobuso privalumas, kad nereikia rūpintis savo automobiliu, jo vairuoti. Išlipi Varšuvoje ir eini sau pasišvilpaudamas, kur nori.
Tačiau aš į Varšuvą keliavau dar kitaip. Atvykęs į Balstogę traukiniu iš Kauno, sėdau į Varšuvos traukinį. Kelionė truko 2,5 valandos. Traukinys patogus, turintis bevielį internetą. Vis dėlto, nors jo išvaizda ir įspūdinga, tačiau greitis nesiekė daugiau nei 120 km/val., t.y. tiek, kiek ir Lietuvoje važiuoja greitieji traukiniai. Skirtumas tik tas, kad tokiu greičiu šis traukinys važiuoja visą kelią nestabčiodamas.
Vilniečiams traukinio variantas ne toks patrauklus, nes reikia persėsti du kartus – Kaune ir Balstogėje. Be to, jis yra kiek brangesnis ir atsieina daugiau laiko. Tačiau tai visgi pasirinkimas. Bent jau man keliauti traukiniais patinka labiausiai, net ir su persėdimais.
Ką veikti Varšuvoje? Priklauso nuo laiko ir norų
Viešnagė mieste nėra labai brangi. Viešbučių ar maitinimo įstaigų kainos „nesikandžioja“, o taksi paslaugos gali būti net pigesnės nei Vilniuje. Viešojo transporto kainos panašios kaip Vilniuje. Jis yra patogus ir gerai sutvarkytas. Važinėja metro, autobusai, tramvajai. Neribotų važiavimų dienos bilietas kainuoja apie 4 eurus.
Labai jaukus yra Varšuvos senamiestis, kuris, kaip ir visa Varšuva, per Antrąjį pasaulinį karą buvo beveik visiškai sugriautas. Sovietmečiu miestas buvo labai aktyviai atstatinėjamas. Preciziškai autentiškai atstatytas ir Varšuvos senamiestis. Todėl dabar iš esmės tai yra naujas senamiestis.
Jis nedidelis, bet pasigrožėti yra kuo. Bene žymiausias objektas – Karališkoji pilis. Joje rezidavo mūsų bendros valstybės karaliai. Pilis yra atvira lankytojams ir naudojama ne tik iškilmingiems priėmimams, bet ir kaip muziejus. Dailiai atrodo atstatyta senamiesčio Turgaus aikštė ir Varšuvos barbakanas.
Miesto svečiams siūloma pereiti Karališkuoju keliu. Jis jungia Karališkąją pilį su Vilanovo rūmais ir veda pro žymiausius miesto pasididžiavimo objektus. Kelias netrumpas, apie 10 km, todėl mažai kas įveikia jį iškart. Žymesni objektai, pro kuriuos jis veda, yra Šv. Onos bažnyčia, Tiškevičiaus rūmai, Karmelitų bažnyčia, Prezidento rūmai, Belvederio rūmai, Kazimiero rūmai, Lazenkų ir Ujazdovo parkai su rūmais.
Nors Varšuvoje dygsta daug vienas už kitą gražesnių dangoraižių, tačiau išskirtinis ir man labiausiai patikęs yra vienas seniausių stalinistinės architektūros Varšuvos dangoraižių – Kultūros ir mokslo rūmai. Jie buvo pastatyti 1955 metais, kaip sovietų liaudies dovana Lenkijos žmonėms.
Pastatas yra socialistinio klasicizmo ir lenkiškosios architektūros mišinys. Būtent pastaroji mišinio dalis turbūt lemia tai, kad pastatas yra panašus į kai kuriuos senuosius Manhatano dangoraižius.
Nors ir dygsta nauji stikliniai pastatai, šis monstras vis dar išlieka aukščiausias pastatas Lenkijoje. Jo aukštis siekia 231 metrą. Patys lenkai nevienareikšmiškai vertina šį pastatą. Vienų nuomone, jis yra nereikalingas kaip sovietinės praeities reliktas, kiti piktinasi, kad pastatas bjauroja miesto vaizdą, o treti teigia, kad tai lenkų istorijos dalis. Kad ir kokie suktųsi ginčai, būtent šis pastatas yra laikomas Varšuvos simboliu. Būtinai pasikelkite į viršų, iš ten puikus gražaus miesto vaizdas bus garantuotas.
Kultūra yra gerai, bet per daug jos apkarsta. Todėl prisiminkime pramogas. Man viena tokių buvo Varšuvos „Legia“ futbolo rungtynės. Ir labiau net ne dėl paties futbolo, o dėl „Legia“ aistruolių. Jie savo komandą taip palaiko, kad per odą šiurpuliukai laksto.
Gražių vaizdų ir įdomios veiklos Varšuvoje daug. Nepatingėkite skirti savaitgalio Lenkijos sostinei ir būtinai pasivaikščiokite Vyslos krantine. Vakarais ten verda gyvenimas.
Į Lietuvą grįžau autobusu, tikėdamasis sutaupyti laiko. Nepasisekė. Autobusas vėlavo valandą, ir dar valandą praleido stovėdamas milžiniškoje, dėl avarijos kelyje susidariusioje spūstyje. Dar kartą įsitikinau, kokia puiki transporto priemonė yra traukinys.