1851 metais Rusijos caras nusprendė tiesti geležinkelį, kuris sujungtų Sankt Peterburgą ir Varšuvą. Jo trasa ėjo ir per dabartinę Lietuvos teritoriją. Darbai pradėti 1859 metais, o jau 1860 metais į Vilnių atvyko pirmasis traukinys.
„Oficialiai eismas iš Vilniaus į Sankt Peterburgą atidarytas 1862 metų kovo 15 dieną. Tad traukinys Vilnius Sankt Peterburgas buvo seniausias keleivinis traukinio reisas Lietuvoje“, – pasakojo kelionių traukiniais entuziastas Udrius Armalis.
Pasak pašnekovo, geležinkelis paskatino pramonės ir amatų revoliuciją Lietuvoje – miesteliai, įkurti prie geležinkelių stoties, tapo didesni, nei senieji šalia esantys miesteliai.
„Ignalina, Švenčionėliai, Varėna II išsiplėtė tik geležinkelio dėka. Juk šiuo geležinkeliu galima buvo nuvykti ne tik į artimiausią didmiestį, bet ir tuometines sostines – į Sankt Peterburgą ir Varšuvą“, – pasakojo U.Armalis.
Deja, po Nepriklausomybės atkūrimo šis geležinkelis tapo nepopuliarus, todėl netrukus buvo nutrauktas eismas maršrutu Sankt Peterburgas – Berlynas, o 2002 metų balandžio 30 dieną – ir Gardinas – Marcinkonys.
Kelionė traukiniu Vilnius – Sankt Peterburgas nebuvo patogi ir greita: išvykęs iš Vilniaus vakare, Rusijos mieste būdavai tik ryte.
Panašiai atsitiko ir su reisu Vilnius – Sankt Peterburgas – Vilnius. 2015 metų žiemą bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“ priėmė sprendimą atsisakyti mažo keleivio susidomėjimo sulaukusio maršruto. Gegužės 30-ąją į Sankt Peterburgą išvažiavo paskutinis reisinis traukinys.
U.Armalio teigimu, kelionė traukiniu Vilnius – Sankt Peterburgas nebuvo patogi ir greita: išvykęs iš Vilniaus vakare, Rusijos mieste būdavai tik ryte. Pakeliui naktį keleivius keldavo Latvijos ir Rusijos pareigūnai, tad nenuostabu, kad mažėjo vykstančių keleivių skaičius.
„Pastaraisiais metais šiuo reisu keliavo vienetai žmonių“, – pripažino keliones traukiniais mėgstantis keliautojas ir kelionių organizatorius.
Į paskutinę kelionę išlydėjo grupė traukinių entuziastų
Šio istorinio traukinio palydėtuves surengė tik būrelis geležinkelio entuziastų, kurie yra susibūrę socialinio tinklo „Facebook“ grupėje „Geležinkelių entuziastai“.
„Geležinkelių entuziastai“ – grupė, skirta visiems, kas domisi Lietuvos ir kaimyninių valstybių geležinkelių istorija, dabartimi ir ateitimi, naujienomis, technika ir infrastruktūra, fotografija, modeliavimu ir susijusiomis temomis.
Šios grupės įkūrėjui Robertui Šalčiūnui idėja organizuoti paskutinio traukinio į Sankt Peterburgą palydėtuves gimė neatsitiktinai. Pasak jo, tai buvo paskutinė proga pamatyti šį traukinį kelionėje ir užfiksuoti istorines akimirkas nuotraukose.
Sprendimą naikinti reisą Vilnius-Sankt Peterburgas nulėmė ne tik tai, kad mažėja keliaujančių traukiniais, bet ir geopolitinė situacija: lietuviai susilaiko nuo kelionių į Rusiją.
„Verslininkai pritartų, kad nepelningus maršrutus reikia nutraukti. Tačiau yra ir kita, socialinė pusė. Nebeliks ne tik tiesioginio susisiekimo traukiniu su Sankt Peterburgu, bet ir galimybės važiuoti dalį šio reiso atkarpų.
Tarkime, nuo Vilniaus iki Turmanto (miestelis Zarasų rajone – aut. past.). Šia vaizdinga atkarpa esu važiavęs ne kartą ir tikrai dar važiuočiau“, – pasakojo pašnekovas.
Jo teigimu, sprendimą naikinti reisą Vilnius-Sankt Peterburgas nulėmė ne tik tai, kad mažėja keliaujančių traukiniais, bet ir geopolitinė situacija: lietuviai susilaiko nuo kelionių į Rusiją.
Iš Lietuvos vis dar galima traukiniu nuvažiuoti į Rusijos sostinę Maskvą (Estija šiuo metu yra nutraukusi reisus traukiniais ir į Maskvą, ir į Sankt Peterburgą). Koks likimas laukia maršruto Vilnius-Maskva-Vilnius, priklausys nuo keleivių skaičiaus. „Lietuvos geležinkeliai“ yra nurodę, jog šio reiso keleivių srautai taip yra sumažėję maždaug trečdaliu, lyginant su ankstesniais metais.