„Esant skrydžio vėlavimui arba atšaukimui, susijaukia visi su kelione susiję planai – rezervuotas kitas skrydis, apmokėtos nakvynės, suplanuotos ekskursijos ir panašiai“, – skelbia kompanija.
Startuolis „Skycop“, įsikūręs praėjusių metų gegužę, tikina atstovaujantis keleiviams, kuriems gali priklausyti iki 600 eurų kompensacija, jų kovoje su oro linijomis.
Bendrovės duomenimis, visame pasaulyje kas mėnesį atšaukiama vidutiniškai 30 tūkst. skrydžių, o pakilti vėluojama net 20 kartų daugiau.
Kas dešimtas iš 850 milijonų europiečių yra patyręs, ką reiškia būti paliktam oro uoste nežinioje, nesulaukti atvykstančio bagažo, valandų valandas laukti skrydžių ar atvykti į kelionės tikslą vėluojant. Tačiau visos kompensacijos už nepatogumus sulaukia tik apie 5 proc. visų nuskriaustųjų.
Pranešimą apie tai, kaip keleiviams išmokti greičiau ir lengviau gauti kompensacijas už atšauktus ar pavėlavusius skrydžius, tarptautinėje turizmo ir aktyvaus laisvalaikio parodoje „Adventur 2018“ šeštadienį skaitė „Skycop“ direktorius Marius Stonkus.
Daug keleivių nežino, ką daryti
Jis priminė, kad per Europos miestų oro uostus per metus keliauja daugiau kaip 900 mln. žmonių, o vien 2017-aisiais per 9 mln. oro keleivių galėjo reikalauti kompensacijų. Bendra oro linijų skola keleiviams vertinama 5-7 mlrd. eurų.
Vien 2017-aisiais daugiau kaip 9 mln. oro keleivių galėjo reikalauti kompensacijų. Bendra oro linijų skola keleiviams vertinama 5–7 mlrd. eurų.
Kompensacijos apskaičiuojamos atstumu. Jei skrendate mažiau 1500 km, galite gauti iki 250 eurų. Jei atstumas 1500–3500 km, tikėtina iki 400 eurų išmoka, o vykstant toliau nei 3500 km – jums priklauso iki 600 eurų.
Keleiviui, panorusiam kompensacijos už nepatogumus, galima rinktis iš trijų variantų, kaip elgtis. Aišku, ketvirtasis sprendimas nedaryti nieko.
Galima kreiptis į oro linijas tiesiogiai. Rizikos kaštai lygūs nuliui, išskyrus sugaištamą laiką. Tačiau procesas tik retai baigiasi sėkmingai ir kelia stresą.
„Avialinijos nėra linkusios dalinti tų eurų į kairę ir į dešinę“, – teigė M.Stonkus, primenantis, kad sudėtinga ir teisinė sistema.
Antras variantas – advokato pagalba. Teisininko paslaugos jau kainuoja, o procesas ilgas ir „reikalaujantis nemažai asmeninių paslaugų“.
M.Stonkus, žinoma, siūlo savo kompanijos „Skycop“ paslaugas. Nesėkmės reikalaujant kompensacijos atveju paslauga nekainuoja, o jei pavyksta, ieškovui atitenka 75 proc. kompensuojamos sumos.
„Mes ginčijamės su oro linijomis, bendraujame su institucijomis ir galiausiai pervedame jums kompensaciją. Būna, kad ir patys kreipiamės į keleivius, nes pernai tyrimas parodė, kad 60 proc. keleivių Europoje tiesiog nežino ką daryti“, – teigė įmonės vadovas.
Į kovą dėl pinigų reikia stoti pasiruošus
Kokie tie 7 dalykai, kuriuos reikia atsiminti keleiviams, norintiems gauti kompensaciją?
- Laiku atvykite į oro uostą. Prie vėlavimo oro linijos tikrai gali prisikabinti.
- Tuomet reikalaukite tinkamo pasirūpinimo. „Oro linijos privalo jumis pasirūpinti ir sumažinti jūsų diskomfortą“, – sakė M.Stonkus.
- Fiksuokite ir rinkite įrodymus. „Galima net nuotrauką pasidaryti, užfiksuoti, koks oras, jei, pavyzdžiui, oro linijos sakytų, kad pustė ar smarkiai lijo. Galėsite parodyti vaizdinį įrodymą,
- Pateikite pretenziją. Anot M.Stonkaus, tinka ir skrydžiai, kuriais nebūtinai vykote ką tik – galėjote keliauti prieš metus ar dvejus.
- Nepamirškite bendrakeleivių. Galima ir net reikėtų paraginti kitus keliavusius žmones elgtis taip pat – prašyti kompensacijų.
- Jei vėluoja bagažas, iškart registruokite problemą – anot M.Stonkaus, būtinai tai padarykite dar oro uoste, nes kitaip oro linijos gali rasti spragų pretenzijoje ir pagrįstai nemokėti kompensacijos.
- Nepriimkite menkaverčių kompensacijų – esą oro linijos dažnai bando išsisukti ir pasiūlyti pigių pakaitalų. „Žinokite savo teises ir visada reikalaukite to, kas jums priklauso“, – tikino M.Stonkus.
Oro linijų triukai
„Skycop“ atkreipia dėmesį, kad avialinijos naudoja penkis pagrindinius triukus.
Pirma, tokios bendrovės vilkina laiką. „Toks žaidimas oro linijoms labai naudingos, nes ilgainiui nepatenkintų ir kompensacijų reikalaujančių žmonių skaičius sumažėja“, – tvirtino M.Stonkus.
Antra, jos klaidingai interpretuoja reglamentą. Neįsiskaičius į dokumentus oro linijos gali pasinaudoti jūsų žinių trūkumu.
M.Stonkus: Jums pasako, kad skrydis atidėtas dėl blogo oro, ir argumentuoja keistomis koduotomis grafomis. Gavus tokią lentelę galima apsiverkti – juk ją sunku suprasti. Tad reikalinga kantrybė.“
Trečia, oro linijos mėgsta atsisakyti teikti „konfidencialią“ informaciją. „Bet ne jūs turite įrodinėti ką nors oro linijoms, o jos privalo įrodyti, kad kažkas įvyko dėl jūsų kaltės“, – pabrėžė M.Stonkus.
Ketvirta, oro linijos bando prisidengti „ypatingomis aplinkybėmis“ – pavyzdžiui, piloto liga. Vis dėlto dabar jau aiškiai apibrėžta, kokios tos aplinkybės – gamtinės stichijos, kokie nors perversmai, karai.
Penkta, nuolat tikrinami keleivių nervai. „Jums pasako, kad skrydis atidėtas dėl blogo oro, ir argumentuoja keistomis koduotomis grafomis. Gavus tokią lentelę galima apsiverkti – juk ją sunku suprasti. Tad reikalinga kantrybė“, – aiškino M.Stonkus.
Kompanija plečiasi
M.Stonkus 15min teigė manantis, kad bent jau Lietuvoje jo vadovaujama kompanija vienintelė veikia taip matomai ir efektyviai, o susidomėjimas vis auga.
„Kaip tik žengiame į tarptautinę rinką, kur esame vis matomesni. Šiuo metu Lietuvoje mūsų „pyrago“ dalis tesiekia 20-30 proc. ir ji toliau mažėja.
Keleivių vis daugiau, tad mums daugiau ir darbo“, – portalui tvirtino M.Stonkus, priduriantis, kad kompanija natūraliai auga ir ieško naujų darbuotojų.
M.Stonkus 15min teigė, kad jei atsakymas dėl kompensacijos teigiamas, „pinigai į sąskaitą įkrenta vidutiniškai per 8 savaites“. Aišku, kiekvienas atvejis skirtingas.
„Skycop“ vadovas turi vieną platesnį patarimą: „Nebijokite jūs tų oro linijų. Nepasiduokite ir kovokite už savo teises.“
Jo teigimu, oro linijos tokių kaip „Skycop“ kompanijų darbą vertina vis rimčiau: „Jos aktyviai vykdo lobistinę veiklą Briuselyje, be to, draudimo kompanijos jau ėmė siūlyti kompensacijų už atšauktus ar vėluojančius skrydžius draudimą, skirtą būtent aviakompanijoms.“