„Small Planet Airlines“ bėdos: kompensacijų nesulaukiantys keleiviai grasina teismais

Sakoma, kad už kantrybę dangų gausi. Keletui su „Small Planet Airlines“ skridusių keleivių dangaus reikėjo gerokai palaukti dėl atidėtų skrydžių, o dabar tenka jau beveik pusmetį kovoti ir tikėtis, kad už tai visgi bus gautos kompensacijos. Nors dėl išmokų sutarta, bet pinigų jie negauna iki šiol.
Orlaivių dirbtuvės
„Small Planet Airlines“ / Eriko Ovčarenko / BNS nuotr.

Atostogų pradžią gali smarkiai apkartinti žinia, kad lėktuvas nepakils laiku – pavyzdžiui, praėjusią savaitę Vilniaus oro uoste į Bulgariją norėjusiems skristi žmonėms poilsį teko atidėti net 14-ai valandų. Prieš porą savaičių kiti keleiviai po 10 valandų laukimo taip ir neišskrido. Bet dažnai būna, kad dar gerokai daugiau kantrybės prireiks siekiant atgauti priklausančias kompensacijas.

Kompensacijų laukia nuo gruodžio

15min skaitytojos Linos skrydis iš Hurgados į Vilnių kovo pabaigoje vėlavo 4 valandas. Grįžusi namo ji pateikė prašymą „Small Planet Airlines“ dėl kompensacijos. Susitarė. Pinigų negauna iki šiol.

Lina pasakojo 15min, kad oro linijos iš pradžių siūlė po 100 eurų asmeniui, nes, „Small Planet Airlines“ teigimu, skrydis atidėtas dėl nenumatytų aplinkybių. Paprašytos nurodyti, kokios būtent tos aplinkybės, oro linijos pasiūlė 400 eurų – kiek ir priklauso už tokį vėluojantį skrydį.

„Balandžio 23 d. gavome pasiūlymą su 400 eurų kompensacija asmeniui. Pasirašėme, kad sutinkame su suma ir neturime jokių pretenzijų, ir nusiuntėme tą pačią dieną. Po to – tyla. Kiek skambini, kiek rašai...“ – skundėsi moteris.

Lina kelis kartus pati susisiekė su „Small Planet Airlines“. Jai vis buvo atsakyta, kad dokumentai gauti ir kad su ja susisieks bendrovės vadybininkas. Nei skambučio, nei laiško moteris nesulaukia iki šiol.

„Bent sakytų – išmokėsim pinigus, kad ir per keturis mėnesius. Tada sau ramiausiai sėdi ir lauki. Bet jie vis sako – susisieksim, palaukit, susisieksim, palaukit. Bet per du mėnesius niekas nesusisiekia“, – 15min sakė Lina.

Kitų pavyzdys gali rodyti, kad kantrybės Linai gali prireikti dar daug. Yra žmonių, kurie dar gruodį vyko į Egiptą, „Small Planet Airlines“ skrydis tuomet vėlavo daugiau nei 5 valandas, ir kompensacijos jie iki šiol neatgauna net ir su specialistų pagalba.

Luko Balandžio / 15min nuotr./„Small Planet Airlines“ lėktuvas
Luko Balandžio / 15min nuotr./„Small Planet Airlines“ lėktuvas

Situacija buvo panaši – iš pradžių buvo siūloma mažesnė kompensacija. Į Egiptą gruodį skridusi Džiuljeta 15min pasakojo, kad dalis skrydžio sutiko pasiimti mažesnę sumą – po 100 eurų asmeniui, kuriuos jie gavo iškart. Pašnekovė nusprendė nenusileisti ir gauti tiek, kiek priklauso už vėlavusį skrydį.

„Ne iš paskutinių pinigų vykome į atostogas, todėl pagalvojau – kodėl aš turiu nusileisti? Praradau pusę dienos atostogų, dar ir išvargsti laukdamas oro uoste. Man priklauso kompensacija pagal ES reglamentą“, – užtikrintai kalbėjo ji.

Vargsta ir specialistai

Tiek Džiuljeta, tiek su ja keliavę draugai gruodžio 15 d. kreipėsi į skrydžių kompensavimo bendrovę „Skycop“ ir patikėjo jai spręsti ginčą su oro linijomis. Tačiau net ir ekspertai kol kas neišgauna keliautojams priklausančių išmokų.

„Skycop“ vadovas Marius Stonkus 15min teigė, kad su „Small Planet Airlines“ šiuo atveju buvo susitarta sausio 16 d. – oro linijos patvirtino, kad kompensacija už skrydžio sutrikdymą priklauso ir bus sumokėta.

„Skycop“ nuotr./Marius Stonkus, „Skycop“ vadovas
„Skycop“ nuotr./Marius Stonkus, „Skycop“ vadovas

Tačiau, pasak M.Stonkaus, šių metų pradžioje pradėjo kilti vis daugiau problemų su kompensacijų atgavimu iš „Small Planet Airlines“. „Mokėjimai iš pradžių vėlavo, o vėliau gavome informaciją, kad laikinai apskritai bus sustabdyti. Įmonė tokį savo sprendimą argumentavo išsireiškimu „neleidžia biudžetas“, – pasakojo „Skycop“ vadovas.

Nors buvo žadėta mokėjimus atnaujinti artimiausiu metu, ginčo sureguliuoti taip ir nepavyko. „Per savo partnerius APB „Motieka & Audzevicius“ 2018 m. birželio 21 d. išsiuntėme įmonei „Small Planet Airlines“ paskutinį įspėjimą apie suteikiamą 30 d. terminą kompensacijų išmokėjimui, po kurio, jei oro linijos neįvykdys savo įsipareigojimų, keleivių vardu kreipsimės į teismą“, – sakė M.Stonkus, pridurdamas, kad dėl to jų klientai jokių papildomų išlaidų nepatirs.

Kita bendrovė, padedanti keleiviams atgauti kompensacijas už skrydžius, „Oro skundas“, birželio 25 dieną jau dėl savo klientų kreipėsi į teismą.

Vilniaus miesto apylinkės teismui paduotas pareiškimas dėl 10 200 eur sumos. „T.y. bendra kompensacijų suma be bylinėjimosi išlaidų“, – 15min aiškino bendrovės vadovė Lina Lėsutytė.

Anot jos, pareiškimas teismui pateiktas dėl 27 keleivių, o netrukus žadama pateikti naują ieškinį dėl kitų kompensacijų išreikalavimo.

„Small Planet Airlines“ komunikacijos specialistė Berta Jasiukėnaitė 15min teigė, kad įprastai kompensacijos išmokamos per 20 savaičių. „Šiemet kompensacijų mokėjimas yra šiek tiek lėtesnis dėl didelių apkrovų“, – aiškino ji.

123RF.com nuotr./Skrydžio bilietai
123RF.com nuotr./Skrydžio bilietai

Praėjusiais metais „Small Planet Group“ mastu kompensacijoms išmokėti buvo skirta 12,7 mln. eurų. „Kiekvieną keleivio pretenziją nagrinėjame individualiai ir visiems keleiviams, kuriems pagal ES reglamentą priklauso kompensacijos, jos yra išmokamos“, – sakė B.Jasiukėnaitė.

„Skycop“ vidurkis, per kiek laiko jų klientams pavyksta atgauti kompensacijas, yra apie 8–12 savaičių. Tačiau M.Stonkus pridūrė, kad nors kai kurios oro linijos pinigus išmoka greičiau, bet „didžioji dalis tokių įmonių piktybiškai vengia atsakomybės ir vienaip ar kitaip tempia mokėjimų laikotarpį, kuris gali išsitęsti iki 5 mėnesių ar net ilgiau“.

Viena iš to priežasčių – spraga EK 261 reglamente. Jame nėra nurodyta, per kiek laiko oro linijos turi išmokėti kompensacijas keleiviams.

„Small Planet Airlines“ įprastai kompensacijas išmoka per 20 savaičių. Šiemet mokėjimas yra lėtesnis dėl didelių apkrovų.

Priekaištai vieni kitiems

Kad „Skycop“ ir „Small Planet Airlines“ nėra lengva susitarti, atskleidžia ir oro linijų atstovės raginimas dėl kompensacijų kreiptis tiesiai, o ne per tarpininkus – esą taip pinigus galima gauti greičiau, o tada ir nereikėtų mokėti 25 proc. mokesčio jiems.

„Kiekvienos kompensacijos nagrinėjimui reikia apdoroti daug duomenų ir dokumentų. Tai ilgas procesas. Šiuo metu dėl didelės apkrovos kompensacijų nagrinėjimas ir taip juda lėčiau, nei norėtume, tad prioritetą teikiame klientams, kurie kreipiasi tiesiai į mus – su jais komunikacija vyksta tiesiogiai, tad greičiau ir konstruktyviau“, – tikino ji.

„Skycop“ oro linijas kaltina skleidžiant klaidinančią informaciją apie kompensacijų dydžius. „Žinome ir turime įrodymų, kad yra atvejų, kai „Small Planet Airlines“ kreipiasi į nukentėjusius klientus ir siūlo jiems mažesnio dydžio kompensacijas, nei jiems priklausytų pagal reglamentą.(...) Tai yra nuoseklus klientų klaidinimas ir oro linijų gudravimas, siekiant sumažinti savo kaštus dėl išmokamų kompensacijų“, – aiškino M.Stonkus.

Pasak jo, teisiškai nereikšmingi yra ir dokumentai, kuriuos po gautos mažesnės kompensacijos reikalaujama pasirašyti – pagal juos keleivis esą nebegali daugiau nieko reikalauti. „Tokio pobūdžio dokumentai yra niekiniai ir jie niekaip negali apriboti žmogaus teisės atgauti visą kompensacijos sumą“, – tikino „Skycop“ vadovas.

AP/„Scanpix“ nuotr./Vyras sėdi ant laiptų Frankfurto oro uoste.
AP/„Scanpix“ nuotr./Vyras sėdi ant laiptų Frankfurto oro uoste.

Kokio dydžio kompensacijos priklauso?

Jeigu nustatoma, kad keleivis turi teisę į kompensaciją, tai ji turėtų būti tokio dydžio:

  • 250 eurų visų 1,5 tūkst. km ar mažesnio atstumo skrydžių atveju;
  • 400 eurų visų didesnio kaip 1,5 tūkst. km atstumo Bendrijos vidaus skrydžių ir kitų 1,5 tūkst. – 3,5 tūkst. km atstumo skrydžių atveju;
  • 600 eurų visų skrydžių, kuriems netaikomas a arba b punktas, atveju.

Daugiau apie savo teises atšaukus ar atidėjus skrydį galite rasti čia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų