Tačiau turizmo profesionalai bei patyrę keliautojai pastebi: aukštesnė klasė patraukli ne tik dėl prabangos, kurios brangesnės oro kompanijos ypač dosnios, svarbiausia – dėl patogumų, reikalingų skraidantiems daug, dažnai, darbo reikalais ar turintiems tokių specifinių poreikių, dėl kurių ilga kelionė paprasta ekonomine klase labai nuvargintų ar būtų neįmanoma.
Danguje – kaip viešbutyje
Galimybė vežtis du ar tris kartus daugiau registruoto bagažo, nei keliaujant ekonomine klase, po skrydžio pirmiems atsiimti lagaminą, greičiau patekti į lėktuvą nestovint ilgoje eilėje su keliomis dešimtimis ar šimtais kitų keleivių, lėktuvo salone prie savęs pasikabinti kostiumą ar paltą taip, kad drabužis nė kiek nesusiglamžytų, danguje mėgautis šampanu, regioniniais patiekalais, virtuvės šefo pagaminta vakariene ir net su juo pačiu aptarti meniu, neribotai naudotis belaidžiu ryšiu – tai tik kelios iš daugybės paslaugų, kuriomis mėgaujasi verslo, pirmos ar pačios prabangiausios – „suites“ klasės keleiviai.
Regis, tai tik malonios smulkmenos, be kurių galima apsieiti. Bet, tarkime, skrendate ne atostogauti, o į tarptautinę konferenciją ar verslo pietų. Grafikas toks įtemptas, kad nebus laiko užvažiuoti į viešbutį pailsėti ir persirengti, ir po 8 ar 10 valandų trukusio skrydžio bus privalu pasitempusiam ir žvaliam iš oro uosto skubėti tiesiai į renginį, o gal svarbų susitikimą.
Arba jūs – dainininkas. Ryte nusileidžiate mieste, kuriame koncertuosite, o vakare jau žengsite į sceną. Gal skrendate į tolimą kraštą tik pakeliauti, bet turite tokių sąnarių ar stuburo problemų, dėl kurių visą naktį negalėtumėte išbūti sėdimoje padėtyje ar pusiau gulomis. Akivaizdu, kad tokiais atvejais visavertis poilsis lėktuve – ne kaprizas, o veikiau būtinybė.
„Ryškūs skirtumai tarp ekonominės ir verslo klasės atsiskleidžia, kai lėktuve tenka nakvoti. Vienas didžiausių verslo klasės privalumų – kad keleivių krėslai transformuojami į lovas“, – bene svarbiausią ilgo skrydžio patogumą išskiria bilietų rezervavimo sistemos „Skrendu.lt“ vadovas Sigitas Fabijonavičius.
Visiškai išsitiesianti ir platesnė sėdynė, daugiau asmeninės erdvės, kai kada su užsklanda, – dar ne viskas, ką oro linijos gali pasiūlyti keleiviams, pageidaujantiems komforto ir privatumo, kuris prilygtų viešbučio aplinkai.
Antai Jungtinių Arabų Emyratų skrydžio bendrovė „Etihad“ turi dvigubo denio lėktuvą „Airbus A380“, kuriame yra 3 kambarių kompleksas – svetainė su valdomu apšvietimu ir masažinėmis kėdėmis, miegamasis su dvigule natūralių medžiagų čiužinio lova, patalais ir net pižama, taip pat – normalaus dydžio dušinė bei atskiras tualeto kambarys.
Laukimas – tai atostogos
S.Fabijonavičius atkreipia dėmesį ir, kad verslo ar dar aukštesnės klasės bilietas užtikrina ne tik lengvesnę kelionę nuo pirmų žingsnių oro uoste, bet ir apskritai lankstesnes jos planavimo sąlygas. Priklausomai nuo oro linijų kompanijos vykdomos politikos ir bilieto kategorijos („full business class“ ar kitos), pirkėjas gali be papildomų priemokų keisti skrydžio datą, pavardę, jį atšaukti ir atgauti sumokėtus pinigus.
Be to, verslo klasės keleiviams kaupiasi gerokai daugiau lojalumo taškų, kurie pelno nuolaidų ir privilegijų kitose kelionėse. „Kiekviena skrydžio bendrovė turi savo lojalaus ir išskirtinio kliento politiką ir taisykles, siūlo įvairių lygių narystes. Jos suteikia galimybę naudotis papildomomis paslaugomis ir už oro uosto ribų – nuolaidas viešbučiuose, VIP pervežimą“, – patikslina „Skrendu.lt“ vadovas.
Malonus gestas privilegijuotiems keleiviams – tai ir leidimas ilsėtis verslo bei VIP laukiamuosiuose ir klubuose. Ten atmosfera – visiškai kitokia nei žmonių sausakimšose bendrose skrydžių laukimo erdvėse: kur kas daugiau ramybės, erdvės, patogumų, pramogų, vaišių.
Tačiau ir šios lounge zonos pasaulio oro uostuose aršiai skiriasi paslaugų įvairove, maitinimu, patalpų plotu, jų dizainu. Juk Vilniaus oro uosto verslo klasės laukiamojo neįmanoma būtų rikiuoti į tą pačią eilę su, tarkime, „Cathay Specific“ laukiamuoju Honkongo oro uoste. Tačiau pastarąjį galima būtų palyginti su Dubajaus oro uoste esančiu „Emirates“, Dohos oro uosto „Qatar Airways“, Abu Dabio oro uosto „Etihad“ atvykimo laukiamuoju, kur net galima batus išsiblizginti ir rūbus išsilyginti, bei Stambulo Atatiurko oro uoste įkurtu „Turkish Airlines“ laukiamuoju (jis, beje, pasiekiamas tiesioginiu skrydžiu iš Vilniaus).
Prestižiniuose keleivių pasirinkimo „Skytrax“ apdovanojimuose „Lounge Istanbul“ 2015 m. buvo išrinktas geriausiu verslo klubu planetoje. Į jį patekę keliautojai neribotai gali vaišintis dvylikoje kavinių bei restoranų, ragauti ir turkiškos, ir tarptautinės virtuvės delikatesų. Po stilingais, per du aukštus įrengto laukiamojo skliautais galima rasti ir biblioteką, ir golfo simuliatorių, yra didžiulis vaikų žaidimų kambarys, distanciniais pultais valdomų automobilių modelių lenktynių trasa, kino teatras, galima užsisakyti masažą.
„Tai yra didelis patogumas ir ypatingos patirtys, kai net darbinė kelionė bent kelioms valandoms virsta atostogomis, kurios prasideda jau oro uoste, o tęsiasi virš debesų“, – sako daugybę skrydžių verslo klase išbandęs S.Fabijonavičius.
Privilegijų kaina
Paprastai verslo klasės kelionė būna tris, keturis ar net septynis kartus brangesnė už skrydį ta pačia kryptimi ekonomine klase.
Lygindamas skrydžius skirtingomis oro linijomis, „Skrendu.lt“ vadovas S.Fabijonavičius pastebi: kiekvienos oro bendrovės verslo klasė kokiomis nors paslaugomis išskirtinė, kai kada nenusileidžia pirmajai, ir turi savo privalumų. Žinoma, jie ir atsieina daugiau.
Paprastai verslo klasės kelionė būna tris, keturis ar net septynis kartus brangesnė už skrydį ta pačia kryptimi ekonomine klase. Bet ir verslo klasės bilietams oro kompanijos daro nuolaidas ir skelbia akcijas. „Aišku, nereikėtų akcijos tikėtis šventiniu laikotarpiu ar per patį sezono įkarštį, bet vis dažniau galima rasti bilietų už patrauklią kainą ne sezono metu. Tik reikia turėti omeny, kad kuo mažesnė kaina, tuo griežtesni skrydžio datos, pavardės keitimo, išpirkimo termino apribojimai“, – priduria S.Fabijonavičius.
Jis primena, kad dauguma oro bendrovių tolimuosiuose reisuose už nedidelę priemoką siūlo tarpinį variantą tarp ekonominės ir verslo klasės. Pavyzdžiui, „Finnair“ jį vadina „Economy Comfort“, „Air France“, „Turkish Airlines“ – „Premium Economy“. Tokį bilietą išsipirkę keleiviai gauna daugiau vietos kojoms, iki jų pirmų atkeliauja maistas, galima sulaukti malonių staigmenų.
Įspūdžių rungtynės – kurie prašmatniausi?
Žurnalistas ir prodiuseris Edvardas Žičkus į svetimus kraštus rengti reportažų laidai „Gyvenimas“ ar pailsėti išvyksta po kelis kartus per mėnesį. Jo draugai juokauja: būtent tik tiek kartų Edvardas grįžta namo.
„Nesu kelionių verslo klase ekspertas, bet kelis kartus per metus tenka to gėrio paragauti“, – nusišypso žurnalistas. Jis suskaičiavo apie dešimt skirtingų oro kompanijų, su kuriomis skrido verslo ar pirmąja klase.
„Kelionėse tikrai galima išsiversti be verslo klasės klientams siūlomų patogumų, tačiau tokiems keliautojams tikrai suteikiama nemažai patogių privilegijų: tai pirmumo teisė įlipti į lėktuvą ir išlipti, galimybė skraidintis daugiau bagažo, verslo klasės laukimo salės – su gausybe restoranų, kino teatrais, net mini golfo aikštėmis ar didžiuliais SPA centrais, taip pat – gerokai didesnės kompensacijos skrydžio vėlavimo ar kitais atvejais.
Kai gyvenime skrydžių būna tiek daug, kiek kitam kelionių dviračiu, ir kai tose kelionėse tenka skaičiuoti valandas skubant į verslo susitikimus, tuomet tas komfortas tampa tikrai svarbus, – pastebi E.Žičkus.
Mažai ar netolimus atstumus keliaujančiam, jaunam ir nuotykių trokštančiam žmogui visa tai tikrai nėra būtina. Tačiau kai gyvenime skrydžių būna tiek daug, kiek kitam kelionių dviračiu, ir kai tose kelionėse tenka skaičiuoti valandas skubant į verslo susitikimus, tuomet tas komfortas tampa tikrai svarbus“, – pastebi E.Žičkus.
Bene prašmatniausi reginiai ir išskirtiniai pojūčiai jį lydėjo per kelionę iš Dohos į Honkongą Kataro oro linijomis. Anot Edvardo, viskas, iki mažiausios smulkmenos, buvo sultoniška. „Į Maldyvų sostinę Malę verslo klase skridau su „Turkish Airlines“. Po poros mėnesių pirma klase keliavau į Singapūrą su „Singapore Airlines“. Nors pirmasis vežėjas tuo metu buvo įvardijamas kaip geriausios Europos oro linijos, o antrasis – kaip pačios geriausios oro linijos visame pasaulyje, didelio skirtumo tarp jų nepajutau. Abi oro kompanijos teikia aukščiausio lygio servisą – nuo maitinimo bei patiekalų pateikimo iki didžiausių patogumų ir grožio laukimo salėse“, – įspūdžiais dalijasi E.Žičkus.
Jis daugybę kartų skirtingų žemynų oro uostuose skrydžio laukė „vipinėse“ zonose. Keliaudamas verslo klase turkų oro linijomis iš Vilniaus per Stambulą į kokią nors tolimą šalį Edvardas mėgaujasi gurmaniškais ir kitais maloniais atradimais tiek danguje, tiek ant žemės. „Kol kas visus šimtą balų atiduodu Stambulo Atatiurko oro uosto „Turkish Airlines“ laukimo salei“, – žurnalistas neslepia susižavėjimo vienu didžiausių ir įspūdingiausių pasaulyje laukiamųjų.
Jis turi savo mėgstamų poilsio erdvių ir mažesniuose, ne tokiuose populiariuose ir ne taip smarkiai apkrautuose pasaulio oro uostuose: „Mažų oro uostų VIP laukimo salės dažniausiai būna panašios – ten gali tiesiog patogiai įsitaisyti, pasivaišinti užkandžiais, gėrimais, nemokamai pasinaudoti belaidžiu internetu. Labai kuklus, bet savotiškai žavus man pasirodė Tanzanijos sostinės Dodomos oro uosto lounge'as.“
Pigios oro bendrovės skrydį verslo klase Edvardas išbandė tik sykį. „Tiesą sakant, kaina gerokai perdėta. Mano asmenine nuomone, tai tos pačios pigios oro kompanijos mėginimas tiesiog papildomai užsidirbti. Nei aplinka, nei paslaugos kelionei verslo klase tikrai neprilygo, nors ir bilieto kaina buvo mažesnė, palyginti su brangesnių oro linijų siūlomo skrydžio verslo klase kaina“, – pasakoja E.Žičkus.