„Carnival Liberty“, „Carnival Freedom“, „Holland America Amsterdam“ ir „Princess Emerald“ yra, sakykime, vidutiniški kruiziniai laivai. „Princess Emerald“ yra pats didžiausias – jame telpa 3114 keleivių, „Carnival Liberty“ ir „Carnival Freedom“ talpina po maždaug 3 tūkstančius, o „Amsterdam“ – apie 1300. Laivai yra įrengti prabangiai ir atrodo labai gražiai. Jų keleiviai, kaip ir galite numanyti, įprastai yra vyresnio amžiaus žmonės, kurie tiesiog nori ramybės, saulės ir tyro vandenyno oro. Tačiau šio jie gauna tik išėję į lauką, ir tai ne visada.
Ryanas Kennedy 2017–2018 metais spėjo pakeliauti visais šiais laivais. Su savimi mokslininkas pasiėmė ir įrangą oro kokybei matuoti, tačiau apie tai nepranešė kruizų bendrovėms. Mokslininkas norėjo ištirti vieną savo hipotezę, teigiančią, kad oras kruiziniuose laivuose yra ne ką švaresnis už pasaulio didmiesčius. Tai yra labai svarbu, nes daugelis keleivių tikisi tyro oro – juk vandenyne nėra gamyklų ar automobilių, o ir kitus laivus galima pamatyti tik labai iš tolo.
Matavimų duomenys visuose keturiuose laivuose buvo maždaug tokie patys – nuo 1540 iki 33 514 dalelių kubiniame centimetre. Palyginti su kitomis vietomis, 2009 metais Pekine užfiksuota maždaug 30 tūkst. dalelių kubiniame centimetre koncentracija, o Taipėjaus traukinių stotyje ji siekė maždaug 15 tūkstančių. Taigi, reikalai tikrai prasti. Kennedy teigia, kad matavimų duomenys visur buvo pakankamai prasti, net išėjus į lauką prie vaikų žaidimų ar sporto zonų. Mokslininkas netyrė, kokios tai dalelės, tačiau teigė, kad kartais jautė kuro kvapą.
Didieji kruiziniai laivai yra tarsi plaukiojantys miestai. Viename laive nuolat gyvena daugiau nei keturi tūkstančiai žmonių, čia verdamas maistas, tvarkomi kambariai, vyksta įvairūs pasirodymai, aplink nuolat vaikštinėja daugybė žmonių. Tačiau laivas turi gerą ventiliacijos sistemą, o plaukiant beveik visada pučia stiprus vėjas. Ar tie matavimų duomenys jums neatrodo kiek per dideli?
Slaptu tyrimu nepatenkintos „Carnival Cruise Line“ bendrovės atstovai jau pateikė atsakymą. Visų pirma, jie bedė pirštu į organizaciją, kuri prisidėjo prie tyrimo – „Stand.earth“. Tai – aplinkosaugininkų grupė, kuri yra nusiteikusi prieš kruizinius laivus dėl to, kad jie teršia aplinką. Kitaip tariant, įprastai ši organizacija nesvarsto žmonių sveikatos klausimų, o šįkart kažkodėl nusprendė prisidėti prie oro kokybės laivuose tyrimų. Kruizinių linijų atstovai taip pat priminė, kad laivai turi labai aukštus kaminus, kad išmetamosios dujos būtų nupūstos toliau nuo keleivių – iš kur tad paminėtas degalų kvapas?
Kruiziniai laivai visada buvo ir aplinkosaugininkų, ir sveikatos specialistų diskusijų objektas. Aišku, kad jie teršia gamtą, bet ar mažiau gamtą terštų tie patys tūkstančiai žmonių atostogaudami krante? Kita vertus, galbūt gaivus jūros oras yra pakankamai tyras, tačiau tingiai dienas leidžiantys ir gausiai skanėstus valgantys keleiviai savo sveikatai paslaugų tikriausiai nedaro. Ypač jei leisis į „Virgin Voyages“ kruizą tik suaugusiems, kuriame tikriausiai nestigs alkoholio.