„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

A.Vasiljevas į Lietuvą atvežė „Chanel“, „Dior“ ir kitų garsių Paryžiaus mados kūrėjų kūrinius

Rugsėjo 20-ąją Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje atidaroma paroda „Paryžiaus mados magai. 1920–1999 m.“, kurioje kolekcininkas Aleksandras Vasiljevas Lietuvos publikai pristato devynis pasaulinio garso mados namų įkūrėjus ir jų kūrinius.
 Aleksandro Vasiljevo kolekcijos paroda „Paryžiaus mados magai. 1920–1999 m.“
Aleksandro Vasiljevo kolekcijos paroda „Paryžiaus mados magai. 1920–1999 m.“ / Luko Balandžio / 15min nuotr.

Parodoje „Paryžiaus mados magai“ pristatomi devyni iškilūs kutiurjė, sukūrę savo mados namus. Tarp jų – dar ir dabar gyvi praėjusio amžiaus mados korifėjai.

Ekspozicija pradedama mados namais „Lanvin“, kuriuos 1889 m. įkūrė prancūzų menininkė modeliuotoja Jeanne Lanvin. Išskirtiniu mados namų bruožu tapo moters įvaizdžio kūrimas, elegancijai pabrėžti pasitelkiant mėlynus atspalvius. Vienas tokių papuošė ne tik daugelį „Lanvin“ mados namų kūrinių, bet ir jų įkūrėjos buto interjerą, iki šiol saugomą Prancūzijos taikomosios dailės muziejuje.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Aleksandro Vasiljevo kolekcijos paroda „Paryžiaus mados magai. 1920–1999 m.“
Luko Balandžio / 15min nuotr./Aleksandro Vasiljevo kolekcijos paroda „Paryžiaus mados magai. 1920–1999 m.“

Antroji ekspozicijos herojė – garsioji Gabrielle Chanel. Iš valstiečių šeimos kilusi savamokslė siuvėja įėjo į istoriją revoliuciniu būdu panaudojusi trikotažą ir išpopuliarinusi ir šiais laikais dėvimą „juodą mažą suknelę“. Ji aktyviai bendradarbiavo su rusų aristokratais. „Chanel“ mados namų siuvinėjimo skyriui vadovavo didžioji kunigaikštienė Marija Romanova, o jos brolis Dmitrijus Romanovas buvo G.Chanel draugas. Garsiuosius kvepalus „Chanel N°5“ 1921 m. sukūrė taip pat Maskvoje gyvenęs prancūzų kilmės kvepalų kūrėjas Ernestas Beaux.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Aleksandro Vasiljevo kolekcijos paroda „Paryžiaus mados magai. 1920–1999 m.“
Luko Balandžio / 15min nuotr./Aleksandro Vasiljevo kolekcijos paroda „Paryžiaus mados magai. 1920–1999 m.“

Trečioji ekspozicijos asmenybė – Maggy Rouff. Ji į mados pasaulį žengė per 1929 m. krizę ir jos vardas skambėjo ilgiau kaip 40 metų. Išskirtiniai M.Rouff kūrybos akcentai – moteriški siluetai, kuriems kurti buvo naudojami ploni gėlių raštais marginti audiniai.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Aleksandro Vasiljevo kolekcijos paroda „Paryžiaus mados magai. 1920–1999 m.“
Luko Balandžio / 15min nuotr./Aleksandro Vasiljevo kolekcijos paroda „Paryžiaus mados magai. 1920–1999 m.“

Jacques'as Heimas, kilęs iš lenkų ir žydų šeimos, išgarsėjo dar 1925 m., kai bendradarbiavo su Sonia Delaunay – viena garsiausių art deco stiliaus mados kūrėjų. Iki karo J.Heimas daugiausia kūrė kailinius drabužius, vėliau pradėjo modeliuoti balines ir kokteilines sukneles.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Aleksandro Vasiljevo kolekcijos paroda „Paryžiaus mados magai. 1920–1999 m.“
Luko Balandžio / 15min nuotr./Aleksandro Vasiljevo kolekcijos paroda „Paryžiaus mados magai. 1920–1999 m.“

Christianas Dioras – dar vienas ekspozicijos dizaineris, kurio vardas žinomas visame pasaulyje. „Dior“ mados namai iki šiol laikomi pagrindiniu prancūzų rafinuoto skonio ramsčiu aukštosios mados pasaulyje. Mados namai buvo įkurti 1947 m. ir išgarsėjo moterišku siluetu new-look - siauru liemeniu ir labai plačiu saulės kliošo kirpimo sijonu.

Pokario Europoje Ch.Dioro naujovė sukėlė milžinišką rezonansą. Didžiojo kutiurjė modeliai buvo labai santūrių tonų – juodos, rudos, baltos, pilkos, tamsiai mėlynos spalvų. Kai „Dior“ mados namų meno direktoriumi buvo paskirtas 21 metų Yves'as Saint Laurent'as, jų koncepcija iš esmės pasikeitė. Y.Saint Laurent'o pasiūlytas siauras siluetas paaukštintu liemeniu „Dior“ mados namams suteikė antrąjį kvėpavimą, o pačiam Yves'ui – pasitikėjimo savo jėgomis. Jau 1962 m. jis Paryžiuje įkūrė savo mados namus.

Y.Saint Laurent'as buvo pagrindinis europietiškosios mados skleidėjas XX a. 7-ąjį ir 8-ąjį dešimtmečiais. Jis sukūrė garsiąją Mondriano suknelę pagal Nyderlandų abstrakcionisto Pieto Mondriano tapybą, be to, įtraukė į madą iki šiol aktualius stilius – boho, safario, čigonų, kinų, japonų ir rusų. Nepaprastai talentingas mados kūrėjas gimė Prancūzijos valdomame Alžyre. Karštuoju metų laiku jis persikraustydavo į Marakešą (Marokas) ir ten Mažorelio viloje kūrė savo nuostabiąsias kolekcijas, vėliau įkūnytas jo mados namuose Paryžiuje.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Aleksandro Vasiljevo kolekcijos paroda „Paryžiaus mados magai. 1920–1999 m.“
Luko Balandžio / 15min nuotr./Aleksandro Vasiljevo kolekcijos paroda „Paryžiaus mados magai. 1920–1999 m.“

Svarbi ekspozicijos „Paryžiaus mados magai“ dalis skirta Hubert'o de Givenchy kūrybai. Šis didis menininkas jaunystėje bendradarbiavo su Cristóbaliu Balenciaga ir Elsa Schiaparelli, o jo, kaip savarankiško menininko, kūrybos pakilimas siejamas su dieviškosios Audrey Hepburn, pasirinkusios jį asmeniniu modeliuotoju, vardu.

Neprilygstamoji stiliaus ikona daugelyje savo filmų vaidina vilkėdama būtent H.de Givenchy kurtas sukneles. Dabar šie drabužiai, kaip ir jų savininkė A.Hepburn, jau tapę klasika. H.de Givenchy stilius yra paprastesnis ir elegantiškesnis už sudėtingus Y.Saint Laurent'o kūrinius.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Aleksandro Vasiljevo kolekcijos paroda „Paryžiaus mados magai. 1920–1999 m.“
Luko Balandžio / 15min nuotr./Aleksandro Vasiljevo kolekcijos paroda „Paryžiaus mados magai. 1920–1999 m.“

Kalbant apie Paryžiaus mados magus, neįmanoma nepaminėti Pierre'o Cardino, kuris yra kilęs iš Venecijos ir karjerą pradėjo kaip Ch.Dioro mados namų sukirpėjas. P.Cardinas išgarsėjo kosminių tyrimų epochoje, 1950 m. įkūręs savo mados namus. Naująją srovę – futurizmą – jis pavertė tikrove. Dauguma mados namų „Cardin“ modelių atspindi kosminę moters ir vyro viziją.

Būtent P.Cardino nuopelnams priskiriamas golfo, juodų pėdkelnių, ilgaaulių batų ir iš tankios vilnos siūtos suknelės atsiradimas. Kosminio novatoriaus mūza laikoma Maja Pliseckaja, dievinusi Lietuvą ir prie Trakų turėjusi sodybą. P.Cardinas rengė ballerina assoluta ir scenoje, ir gyvenime. M.Pliseckajos vaivorykštinis chitonas, kurį jai sukūrė dizaineris, tapo vienu ekspozicijos perlų.

Teise vadintis modernistu ir futuristu P.Cardinas dalijosi su kitu kūrėju – Andre Courreges'u. Pastarasis, pagal specialybę inžinierius statybininkas, kūrė ultramodernius drabužius. Jis dievino baltą spalvą ir derino ją su ryškiai geltona, oranžine ir ruda. Jo jaunatviškas stilius visų pirma siejamas su mini suknelės išradimu. A.Courreges'as laikomas jos išradėju ir dalijasi šiuo nuopelnu su angle Mary Quant. Dėl savo kūrybos A.Courreges'as išgarsėjo visame pasaulyje, ypač Japonijoje, kur jo vardas mados pasaulyje iki šiol yra šventas.

„Paryžiaus mados magai. 1920–1999 m.“ yra jau vienuolikta Lietuvos dailės muziejaus, bendradarbiaujant su Aleksandro Vasiljevo fondu, rengiama žymaus mados istoriko A.Vasiljevo kolekcijos paroda. Ji veiks iki 2019 m. rugpjūčio 20 d.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“