Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Dermatologijos rezidentė Vytenė apie ateities kosmetiką: kas yra „clean beauty“ ir kaip pasitikrinti turimų priemonių saugumą

Kasmet pagaminamas nesuskaičiuojamas kosmetikos priemonių kiekis. Kosmetikos industrijai augant itin sparčiais tempais, prieš įsigydami šampūną ar kremą vis dažniau ir dažniau turėtume stabtelti ir atkreipti dėmesį tiek į pakuotę, tiek į tikrąsias produktų sudėtis.
Vytenė Kurtinaitytė
Vytenė Kurtinaitytė / Asmeninio archyvo nuotr. ir 123RF nuotr.
Temos: 3 Grožis Makiažas Oda

Tokioje įvairovėje ir sudėtinguose ingredientų pavadinimuose pasimesti vienas juokas, o clean beauty (iš angl. k. švarus grožis) banga, atėjusi į kosmetikos pasaulį tarsi cunamis, įnešė dar daugiau klausimų: kokios priemonės vis dėlto yra švarios? Ar jos privalo būti natūralios? Ar sukurtos veganams? Galbūt paženklintos žodžiu „eco“, o gal netestuotos su gyvūnais?

Kaip sako dermatologijos rezidentė Vytenė Kurtinaitytė, savo Instagram paskyroje nagrinėjanti dermatologijos klausimus, clean beauty tema yra itin paini, bet tai – ateitis tiek žmonijai, tiek planetai, jei tik vadovaujamės tikslingomis žiniomis, o ne mitais apipintomis pasakomis.

Asmeninio archyvo nuotr. /Vytenė Kurtinaitytė
Asmeninio archyvo nuotr. /Vytenė Kurtinaitytė

„Šiandien pasaulyje dar nėra tikslaus clean beauty apibrėžimo, tačiau yra itin taiklus sinonimas – non toxic (iš angl. k. nekenksmingas). Daug žmonių išgirdę clean beauty mano, kad tai tolygu žodžiams „organic“, „vegan“ ar „natural“, tačiau esminis švaraus grožio tikslas yra būti nekenksmingam nei žmogui, nei aplinkai,“ – teigia gydytoja.

– Koks kosmetikos produktas gali būti kandidatu clean beauty etiketei?

– Deja, šiandien mes turime gausybę produktų, kurie gali šia etikete piktnaudžiauti vien dėl griežto apibrėžimo stokos. Tačiau tikrasis clean beauty yra daugiau apie mokslą nei apie gražią pakuotę su skambiais pažadais.

Deja, bet kompanijos šiandien gali, tačiau neprivalo nurodyti, kurias būtent medžiagas patalpino po žodžiu „perfume“.

Švarus grožis orientuojasi į šias sritis: saugumą, etikos klausimus, tvarumą, o šias sritis tarsi skėtis turėtų gaubti ir apjungti skaidrumas. Kaip mums, pirkėjams, žinoti, ar perkame saugius ingredientus turinčius produktus, jei dalis jų yra tiesiog slepiama?

Labai džiaugiuosi, kad dabar jau nemažai kosmetikos kompanijų siūlo būtent clean beauty tipo priemones: tiek Lietuvoje gimusi daug žadanti kompanija Math, tiek pasaulinio lygio ženklai kaip Victoria Beckham Beauty, The Ordinary, Drunk Elephant, First Aid Beauty ir t. t.

123RF.com nuotr./Moteris įsigijo kosmetikos priemonių
123RF.com nuotr./Moteris įsigijo kosmetikos priemonių

– Ar tiesa, kad ingredientai turi būti natūralūs, kad būtų saugūs mūsų odai?

– Tikrai ne. Ir natūralūs, ir sintetiniai produktai gali būti tiek saugūs, tiek nesaugūs, o čia ir prasideda tikrasis mokslas. Neįsivaizduojate, kaip aršiai oda gali sureaguoti į tam tikrus natūralius produktus, ir jie, beje, linkę sukelti alergines odos reakcijas dažniau nei sintetiniai.

Sintetiniai ingredientai, sukurti mokslininkų, gali būti nepaprastai naudingi odai. Juk žmogui ištikus insultui ne ramunėlių ekstraktas į veną suleidžiamas, o sintetiniai vaistai, kurie gali išgelbėti ir išgelbėja milijonus gyvybių. Turime tai suprasti ir rinktis aukso viduriuką: tiek natūralių, tiek sintetinių ingredientų produktus, kurie nebūtų toksiški, nes toksiški gali būti abu.

Mes, gyvendami Europos Sąjungoje, esame laimingi, kadangi mūsų kosmetikos pramonės uždraustų ar nerekomenduojamų medžiagų sąrašas (ang. „No – no list“) viršija 1300 pavojingų ingredientų, tuo tarpu Jungtinėse Amerikos Valstijose sąrašas kažkodėl siekia vos 30 ingredientų.

– Ar galėtumėte iš šios gausybės nesaugių ingredientų pateikti vie kitą pavyzdį?

– Nerekomenduojamos ar uždraustos medžiagos gali sukelti odos sudirgimą, alergines reakcijas, endokrininės sistemos sutrikimus ar vėžinius susirgimus.

Geriausias pavyzdys – daugybėje kosmetikos produktų randamas žodelis – kvepalai (ang. perfume, fragrance). Ar žinojote, kad po šiuo žodžiu slepiasi 20–100 sudedamųjų medžiagų, iš kurių didelė dalis yra itin kenksminga (ftalatai, parabenai, acetonas ir t. t.)? Deja, bet kompanijos šiandien gali, tačiau neprivalo nurodyti, kurias būtent medžiagas patalpino po žodžiu „perfume“. Harvardo mokslininkai vieningai sutiko, kad šis gražus ir iš pirmo žvilgsnio nekaltas pavadinimas yra ne tik stipriausias kontaktinį dermatitą sukeliantis veiksnys, bet ir potencialus endokrininės sistemos trikdytojas.

Tuo tarpu Nacionalinis vėžio institutas ragina atkreipti dėmesį ir į tokias medžiagas kaip formaldehidai dėl galimo kancerogeninio poveikio.

– O kaipgi clean beauty susijęs su etikos klausimais?

– Kiekvienas turi teisę turėti savo nuomonę, tačiau manoji šiuo klausimu tokia: nereikėtų galvoti, kad mes, žmonės, esame aukščiau už gamtą, tuomet mūsų produktai ir bus etiški.

Įsivaizduokite, jei staiga pradėtume kurti tik natūralius produktus, iš kur mes gautume jiems žaliavų? Ar tikrai tai būtų etiška gamtos atžvilgiu? Ar išties norime išbandyti produktus su gyvūnais? O gal reikėtų laikytis etikos kalbant apie gyvūnus ir ieškoti pakuočių, pažymėtu „Cruelty free“ ženklu? O ką jau kalbėti apie pakuočių kūrimą.

123RF.com nuotr./Kosmetikos skyriuje
123RF.com nuotr./Kosmetikos skyriuje

– Papasakokite, ką mes turėtume žinoti apie pakuotes?

– Kosmetikos pramonė, deja, tapo „greitąja mada“, o per metus pagamintų per 120 milijardų pakuočių skaičius verčia iš koto. Kasdien matau, kokia didelė dalis šių produktų yra ne tik nepadedanti, nepagrįsta mokslu, bet ir kenkianti. Atvirai kalbant, kartais net susimąstau, kaip susiklostė, kad perkant kosmetikos priemones nėra reikalingas gydytojo receptas, kadangi to rezultatas – milijonai suerzintų odų ir plastiko pakuotės vandenynuose.

Mylėkite, gerbkite ir palaikykite kompanijas, kurias visas jėgas deda į tvarių pakuočių gamybą ir stengiasi jas kurti iš atsinaujinančių šaltinių, stiklo, perdirbto plastiko, popieriaus. Jei greitu metu stipriai visi nesusiimsime, turėsime didesnių problemų su mūsų planeta nei šiandien turime su pandemija.

– Ką mums paruošę 2021-ieji kosmetikos pramonės pakuočių madose?

– Iš mados išeina vienkartinės lakštinės kaukės – jas siūloma keisti į daugkartinio naudojimo pakuotes. Jei viena moteris per savaitę lepinasi dvejomis lakštinėmis kaukėmis ir taip tęs bent 30 metų, paskaičiuokite, kiek tai bus pakuočių? Ir tai – dar tik vienkartinė kaukė.

Jei greitu metu stipriai visi nesusiimsime, turėsime didesnių problemų su mūsų planeta nei šiandien turime su pandemija.

– O kaip mums neapsigauti ir nepasimesti renkantis clean beauty produktus?

– Etiketes skaityti painu ir patiems dermatologams, tačiau yra keletas priemonių, kurios neleis įvykti „žaliajam smegenų plovimui“. Aukščiausius reikalavimus užtikrins tokie sertifikatai kaip COSMOS, Organic farming Europe, Soil Association ar EWG (Environmental Working Group). Jei produktas, kurį perkate, pažymėtas vienu ar keliais iš šių ženklų, galite kiek atsidusti.

Taip pat ant kelio „užvesti“ gali ir tokie internetiniai puslapiai kaip www.ewg.org/skindeep, www.credobeauty.com ar www.thegoodfaceproject.com. Juose galite patikrinti, ar jūsų išsirinkta priemonė yra saugi, pamatyti visą ingredientų sąrašą ir įspėjimus.

– Į ką dar turėtume atkreipti dėmesį? Ką patartumėte renkantis švaraus grožio kosmetikos priemones?

– Clean beauty produkcijoje įdedama tai, kas veikia ir nededama to, kas kenkia. Oda, kuriai priemonės sukurtos remiantis mokslu, gali tikėtis pačių geriausių rezultatų. Matome teisingą kryptį, tačiau kelyje išlieka neatsakytų klausimų. Nesiūlau mesti į šiukšlių dėžę visų produktų, kurie neatitinka švaraus grožio standartų. Duokite sau laiko tiek pažinčiai su gaminiu, jo pakuote, tiek pačiam įsigijimui. O prieš įsigydami produktus pagalvokite, ar jis buvo rekomenduotas specialisto, ar vis dėlto papirko efektyvi reklama.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Tyrimas: lietuviams planuojant kalėdinio stalo meniu svarbiausia kokybė bei šviežumas
Reklama
Jasonas Stathamas perima „World of Tanks“ tankų vado vaidmenį „Holiday Ops 2025“ renginyje
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos