Kaip šiame kontekste kitąmet atrodys vyrai, koks jų vaidmuo? Štai kur šekspyriškas klausimas: „būti ar nebūti“?
„Būti ar nebūti“ tai jau nebe dvasios, o gyvybės klausimas. Šiandien jis skamba – „išlikti arba ne“.
Viename įspūdingiausių Florencijos parodos „Mackage“ stendų apstulbina metafora – žiūrovų akivaizdoje lyg Antarktidos ledynai tirpsta vyrų figūros. Iš tikrų tikriausio ledo. „Maestrami“ instaliacija „Paskutinė vakarienė“ – ne Leonardo da Vinci drobė „Santa Maria delle Grazie“ bažnyčioje Milane.
Prabangiuose aukso rėmuose – sumaitotų plastiko puodelių, sulamdytų butelių, sutraiškytų šiaudelių kompozicija. „Gas“ bendrovės manekenų veidai stenduose – po narų skafandrais. Dizaineris Dirkas Bikkenbergas įprasmina liepsnojančio miško pavojų. „Pi Quadro“ stendas – smėlio laikrodis, Fumi Tanaka – sąvartyne į briketą suspaustų siūlų atliekos.
Kai kurie modeliai, pozuojantys prie sienelės, burną užsidengė respiratoriais. Žinia abejonių nekelia: vyras nyksta kartu su planeta. Tik akimirka atsipalaidavimo, paviršutiniškumo ir kelio atgal nebėra.
Šįmet vyrų mados paroda labiau primena Jungtinių Tautų susirinkimą. Aikštėje plazda šilko vėliavos, sukarpytos į kaspinus. Jos simbolizuoja ne tik valstybių identitetą, bet ir trapumą. Išlikimo problema aktuali visiems vienodai, neakcentuojant, kuri šių tautų mados industrijos augimą užsitikrino aukščiausiais rodikliais.
Florencijos mados savaitės užduotis – ne vien pademonstruoti pasauliui, kad Italijos mada neužleido lyderio pozicijos. Šįmet jau 97 kartą rengiamoje mados savaitėje nepasiduodama nei smarkiai kylantiems vokiečiams, nei vis dar pozicijų nepraradusiems prancūzams.
Florencijos „Pitti Immagine Uomo“ stiprioji vieta – surinkti įvairias valstybes į vieną parodą ir iškelti aktualijas į viešumą.
Florencijos „Pitti Immagine Uomo“ stiprioji vieta – surinkti įvairias valstybes į vieną parodą ir iškelti aktualijas į viešumą. Mados bendrovių skaičius šįmet pakilo iki 1203, tarp jų užsienio bendrovių – per 500. Skandinavijos dizaineriams skirtas atskiras stendas.
Tvirtą vyro poziciją planetos atžvilgiu Florencijoje aktyviai išreiškė ir parodos svečias Didžiosios Britanijos princas Charlesss. Per parodos atidarymą jo didenybė žiniasklaidai prisipažino, kad pats Highgrove rezidencijoje augina avis, kurias ne tik šeria ekologišku pašaru, bet ir gydo homeopatiniais preparatais. Jų vilną princas Charlesas skiria atliekų perdirbimo technologijoms puoselėti.
Vykdama į Florencijos vyrų mados savaitę beveik nujaučiau, kokia bus ateinančių metų žiemos tema. Nesitikėjau ant mados takelio pamatyti kelionių trokštantį svajotoją arba sau ir tik sau dėmesio siekiantį egoistą. Nelaukiau išvysti depresijos ištiktą darboholiką arba vien tylos planetoje trokštantį vyrą, kuriam jau prieš kelerius metus tapo neartima sąvoka „stiprioji lytis“. Nes vadovų pozicijos – okupuotos moterų.
Apie gamtos tvarumą ir atliekų perdirbimą Florencijos mados savaitėje buvo kalbama jau pernai. Bet šią žiemą pirmieji žingsniai „Fortezza da Basso“ tvirtovės teritorijoje nuteikė pozityviai: apelsinų spalvos saulėje spindintis naujausias „Lamborghini“ bolido modelis, kurio fone – futbolo žvaigždės Cristiano Ronaldo „CR7“ aksesuarų kolekcija, tarsi priminė – kitą žiemą vyro spintai džiaugsmo suteiks kaip niekada ryškios, bet natūraliai iš gamtos pigmentų išgautos spalvos ir trečiojo tūkstantmečio technologijos. O tai reiškia, kad visa pramonė dirbs gamindama iš atliekų.
2020–2021 m. stilingo vyro žiemos spintoje negalės pritrūkti šių tvarių drabužių ir aksesuarų. Joje bus:
Paltas. Dviejų tipų. Iš vilnos audinio, margintas stambiais langais, arba vilnos pončas, kaip diktuoja amžiaus pradžios Londono dendžio stilius. Vilnos fonas – ryškios geltonos šafrano, oranžinės arba apelsinų spalvos. Kitas marginimas – smulki gaidžio pėda. Audinio paviršius – minkštas ir šiauštas, vilna pašiltinta moherio siūlu.
Jau pernai Florencijoje imta kalbėti apie specialų paltų įsiuvą, turintį įtakos kūno temperatūrai. Žiemą tai itin svarbu. Vienas madingiausių paltų – Alpių stiliaus susagstomas „montgomerio“ principu, su odos kilpomis ir kištukais vietoj sagų. Kišenėse įsiūtas specialus ašutinis audinys, rankoms užtikrinantis tam tikrą temperatūrą.
Vyro rankos – labai svarbu, todėl temperatūra nurodyta palto etiketėje. Tokiu būdu vyras išvengia pirštinių dėvėjimo. Madingas gobtuvas, pašiltintas dirbtiniu avikailiu.
Madingas higroskopiškas paltas iš plonyčio nailono. Šimtasiūlės principu pasiūtas minkštas ir itin lengvas, pašiltintas ekologiškais pūkais. „Herno“ paltų kolekcija dažyta tik natūraliais, iš smulkintų vaistažolių sukurtais, pigmentais. Dominuojančios spalvos – miško žalia, pilka sidabro, balta dramblio kaulo, cinamono.
Viename drabužyje derinami trijų rūšių audiniai: brezentas, nailonas, avikailis. Palte arba striukėje vidaus pamušalas iškirptas iš nerto rankomis audinio. Avikailio ir zomšos paviršiai – „double face“ – dvipusis vilkėjimo principas. Aviatoriaus stiliaus siluetas madingiausias kalbant apie avikailius.
„Colmar“ – sportinio stiliaus striukės – itin skaisčių vitaminų, raudonos, mėlynos spalvų, sudaigstytos šimtasiūlės principu. Pagamintos iš perdirbto technologiško poliesterio ir odos. „Armata di Mare“ bendrovės duoklė vyrui, dievinančiam jūrą, – paltas su įaustu ekologišku siūlu, išgautu iš jūros išmestų į krantą nuskendusių tinklų.
Švarkas. Be pamušalo. Arba su perdirbtu iš atliekų poliesterio striukės įdėklu. Dėvimas svogūno lukšto principu. Esant reikalui, vidaus sluoksnis išsegamas. Vilnos švarkas – languotas, smarkiai įliemenuotas, susegtas dviem sagomis.
Žiemos švarkų spintoje italų vyras – nepralenkiamas, nes pagrindinį vaidmenį atlieka „taglio sartoriale“ (liet. „pritaikytas dydis“) ateljė stilius, suteikiantis įspūdį, tarsi švarkas būtų pasiūtas pagal matmenis. Švarkas be pamušalo reikalingas, kad po juo būtų vilkimas nertinis.
Megztas „Ferrante“ švarkas su trimis kišenėmis ir atvartais atrodo lyg minkštas, bet itin elegantiškas žiemos nertinis, kurį būtina vilkėti ant dar vieno – megzto nertinio.
Nertinis. Vienas madingiausių žiemos sezono drabužių. Šįmet beveik visos bendrovės Florencijoje pristatė nertinį, pagamintą iš perdirbtos medvilnės, vilnos. Čia įmonės konkuruoja kašmyro megztukais, kurie jau ne tik Italijoje tapo vyro spintos prestižu.
Toskanos „Bruno Manetti“ kašmyro megztiniai – ir itin ploni, švelnūs lyg šilkas, besvoriai ir purūs, su minkštais gobtuvais. Vilkėdamas tokį nertinį vyras jaučia ypatingą komforto būseną.
Sportinio „felpa“ stiliaus megzti džemperiai su priekyje piniginės principu įsiūta kišene reikalingi vyrams atostogų metu slidinėjant kalnuose. Į juos įmegztas dar ir alpakos vilnos siūlas. Raištelių apdaila – minkšta, ekologiška. Madinga spalvų gama – nuo pastelinių, miško, sukurta natūraliais pigmentais, iki itin ryškių – salotų, buganvilio, citrinų, apelsinų spalvų.
Išlieka madingos stambios pynės ir visai lygūs paviršiai. Vietoj švarko biure itin vėsią žiemos dieną vyras gali vilkėti ir tamsių atspalvių elegantišką užtrauktuku susegamą nertinį.
Marškiniai. Prancūzijos bendrovė „Burrienne“ kuria tik iš natūralių lino, poplino, šilko su linu audinių. Bendrovės dizaineris karjerą užsitikrinęs mados namuose „Nina Ricci“ Florencijos vyrams siūlė marškinius be apykaklės, bet su plisė detalėmis ant krūtinės.
„Ingram“ marškinių bendrovė nustebino vyrus trikotažo marškiniais, kurie dailiai prilimpa prie kūno ir nesiglamžo. Kaip tai pavyksta? Bendrovės atstovas paaiškino, kad ypatingas siūlas, sukurtas iš perdirbtos veršiuko odos, įverptas į audinį, sudaro išlyginto paviršiaus įspūdį ir neleidžia susiglamžyti. Siūlas pažymėtas sertifikuota etikete „Bio“, kurioje klientas ras visą pagaminimo proceso aprašą.
Proginių ir biuro spalvų gama – pilka asfalto, ministerinė mėlyna. Jie išsiskiria matiniu blizgesiu. „Art Deco“ stiliaus RRD bendrovės marškiniai žavi rupia, tačiau švelnia melanžo tekstūra. Marškiniai iš perdirbtų atliekų medvilnės, skirti dėvėti kasdien, atrodo lyg pasiūti iš drobės. Jie nudažyti sendinto vyno, apelsinų, samanų, dangaus mėlio spalvomis.
Laisvalaikiui skirti „Xacus“ marškiniai marginti smulkių gėlių mozaikos, kaleidoskopo principu. Jie taip pat smarkiai įliemenuoti, dailiai pabrėžiantys sportuojančio vyro torsą.
Džinsai. Be klasikinių penkių kišenių džinsų vyras kitais metais niekaip neapsieis. Pasaulyje garsios bendrovės „Rifle“ indėlis saugojant planetą – vandens taupymas. Juodų atspalvių džinsų tekstūroje slypi siūlas, kuris saugo audinį nuo susitepimo. Jis užtikrina ir išorės estetiką. Pasirodo, džinsai ne tik išskalbti ir išlyginti gali atrodyti nauji, dailios formos. Užtenka juos pagaminti tam tikra technologija.
Džinsų siluetai įvairūs – nuo visiškai siaurų, tarsi tamprės aptempiančių vyro šlaunis ir blauzdas, iki plačių, sutrumpintų, vilkimų su petnešomis ir su poros centimetrų aukščio klešnių atvartais, pro kuriuos kitąmet privalės šviesti itin ryškios kojinės.
Kojinės. „Fefe“ įmonė sukūrė ypač purias vilnos žiemines kojines, kurios telpa į elegantiškus biuro batus. Jos tokios minkštos ir elastingos, todėl pažymėtos etikete „taglia unica“ – tinka visų dydžių pėdoms.
Kojinės išaustos iš perdirbtos vilnos. Bendrovės dizaineriai nutarė, kad kitamet vyrus optimistiškai nuteiks linksmi piešiniai – ramunėlėmis, rausvomis lūpomis, egzotiškų Afrikos gyvūnų atvaizdais margintos kojinės. Garsioji kojinių bendrovė „Gallo“ šįmet akino salotų, oranžinės spalvos kašmyro ir veliūro kojinėmis.
Batai. Kur kas didesnis dėmesys nei pernai skiriamas odai, zomšai, verstai odai, kuri privalo būti ekologiška. Sportiniai bateliai dviejų tipų – paaukštinti kaip iš kanvos pagaminti „konversai“ ir stambiu šarvuočio padu paryškinti batai – kojinės.
„Bikkembergs“ mados namai išmargino batelius ugnies motyvais. Įdomu tai, kad trečiojo tūkstantmečio technologijos suteikė galimybę sukonstruoti lengvai įmaunamus itin patogius žieminius batus, kuriuose nebeliko ribos tarp sporto ir gatvės.
Ekologiška ir elastinga bato mova be užtrauktukų ir raištelių – vyrų itin mėgstama. Ekstravaganciją mėgstančių vyrų batų lentynoje šįmet atsiras balti veršio odos bateliai smailiu galu, surišti plonais raišteliais. Būtų neįmanoma pamiršti ekscentriškiausių stipriosios lyties atstovų, kuriems Florencijoje buvo parodyti damasto stiliaus bateliai iš higroskopiško spausto aksomo.
Kuprinės, kompiuterio krepšiai. Vienos garsiausių Italijos „Pi Quadro“ bendrovės meno direktorius teigė, kad ši įmonė visada žengia vienu žingsniu toliau už kitus. Šįmet tai reiškia, kad skaisčių – raudonos, geltonos, mėlynos – spalvų kuprinės klientus žavės ne tik novatorišku dizainu. Ir ne vagis įspėjančia vibravimo programėle.
Naujausi „Pi Quandro“ kompiuterio krepšiai išsiskirs iš kitų, nes perkant aksesuarą jame rasime ne vieną, o daugybę etikečių. Kiekvienoje jų bus pagaminimui sunaudotos ekologiškos medžiagos pavadinimas ir kiek procentų kurios medžiagos yra kiekvienoje kuprinės detalėje.
Kaklaraištis ir kaklaskarė. Kitą žiemą kaklaraištis išlieka siauras, mazgas – mažas. „Zilli“ bendrovės kaklaraiščių šilkas – tik iš Anglijos. Jis švelnus, margintas bažnyčių mozaikas primenančiu dekoru. Elegantiškas vyras būtinai švarke arba ant kaklo ryšės kaklaskarę. Šilkas bus perdirbamas.
Skrybėlė. Italijos galvos apdangalų lyderiai – mados namai „Borsalino“ – vėl pagerino visus pardavimų rekordus, sukūrę „animalier“ stiliaus skrybėlę su amerikiečių karo pėstininkų atributika. Skrybėlė pasiūta iš fetro, dengta nenužudyto, bet nuskusto ponio plaukais. Skrybėlės kaina – vos 250 eurų.
Apyrankė. Net Palermo mafijos atstovams kitąmet riešą bus privalu pasipuošti ne aukso grandinėmis, o laisvę ir meilę gamtai simbolizuojančia afrikietiško stiliaus apyranke iš supintų džiuto virvučių. Tiesa, vyriškos apyrankės apdaila – sidabro arba aukso segtukai, sukabinti spynele.
„Pig & Hen“ bižuterija siunčia pasauliui žinią, kad riba tarp skurdo ir prabangos – labai trapi: „Kas vakar buvo niekas, rytoj bus viskas.“
Jurga Jurkevičienė – žurnalistė, rašytoja, knygų apie Italiją, jos madą „Itališkos elegancijos kodas“, „Stilingi egoistai“ autorė, „Italija“, „Sava Roma“, „AMORroma“ bendraautorė, Sicilijos žurnalistinių premijų laureatė, Italijos „Associazione Stampa Estera“ – Užsienio žurnalistų spaudos asociacijos narė.