„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Japoniško gatvės stiliaus keistybės Tokijo mados savaitėje

Kol Europa ir JAV mėgaujasi savo mada, Japonija ramiai gyvena savo pasaulyje, su savomis japoniškomis mados tendencijomis, savo gatvės stiliumi, kurio neveikia jokie vakarietiški standartai. Labiausiai įsimenanti Tokijo gatvės mada – cosplay, manga-anime – gyvos lėlės, filmų ir komiksų herojai.
Tokijo mados savaitės gatvės stilius
Tokijo mados savaitės gatvės stilius / Vida Press nuotr.

Vyrai Japonijoje domisi mada gal net daugiau nei moterys, ir jų madą laikyčiau vakarietiškiausia invazija į visą gatvės stilių (jei ne japonišką madą apskritai): moterys yra arba „herojės“, lolitos (jaunimo stiliaus tendencijos), klasikinės su perlų karoliais ir dizainerių drabužiais, tradicinės su kimono arba... infantiliško stiliaus – dideliais kombinezonais, kojinaitėm iki kulkšnių, rauktais sijonais, bukanosiais bateliais, kepuraitėm su bumbulais ir ausim. Kita kategorija – menininkai, avangardistai.  

Japonijoje nepamatysi (arba tik tam tikruose socialiniuose sluoksniuose) atviro seksualumo – siaurutėliausių mini suknelių, dėvimų su aukštakulniais, gilių iškirpčių. Seksualumo demonstravimas yra ne tik neįprastas, bet ir tradiciškai svetimas dėl kelių priežasčių: japoniškas kimono konstruojamas dvimatis (Vakaruose drabužis konstruojamas trimatis, t.y. turint omeny kūno proporcijas), taip pat dėl to, kad dauguma japonių nelaiko savo figūrų tinkamų prigludusioms suknelėms – dėl minimalių moteriškų vingių. Tačiau tai nereiškia, kad čia seksualumo nėra – yra, tik kitoks.  

Vida Press nuotr./Tokijo mados savaitės gatvės stilius
Vida Press nuotr./Tokijo mados savaitės gatvės stilius

Yra dar vienas, keistas ir dėmesio vertas japoniškos mados reiškinys, vadinamas boro. Boro tradiciškai vadinami 19 amžiaus japonų darbininkų indigo dažais dažyti, sulopyti ir sudygsniuoti drabužiai, tačiau modernioje madoje boro reiškia nudriskusį ir sudėvėtą daiktą. Ir tai – ne tik įdomi praeitis, kuri įkvėpė Rei Kawakubo, Maison Martin Margiela, Junya Watanabe nudriskusioms, suplyšusioms, išvirkščiomis siūlėmis kolekcijoms.

Boro – net ne skurdas ar negalėjimas „sau leisti“. Tai yra tarsi švieslentė tendencijų besivaikančiame pasaulyje: „Mano daiktai turi daugiau istorijos (ir vertės), nei jūsų visos tendencijos kartu sudėjus.“

Boro – net ne skurdas ar negalėjimas „sau leisti“. Tai yra tarsi švieslentė tendencijų besivaikančiame pasaulyje: „Mano daiktai turi daugiau istorijos (ir vertės), nei jūsų visos tendencijos kartu sudėjus.“ Nesvarbu, ar tai močiutės suknelė su jau kabančiais siūlais, pusės amžiaus senumo skylėtas džemperis ar yranti Balenciaga palaidinė (ji kažkada kainavo, sakykim, 500 eurų, tačiau dabar yra muziejinės, neįkainojamos vertės). Boro yra lyg statuso rodymas jį demonstratyviai atmetant. 

Tad kviečiu apžiūrėti Tokijo mados savaitės gatvės stileivas: iki šiol Europos mados sostinėse ir Niujorke matytų tendencijų čia nebus, tačiau toks yra japoniškas gatvės stilius, mados savaitėse ar kasdien – neįprastas ir unikalus! 

Uniformuotos

Uniformiškas, infantilokas stilius yra įprastas ir kasdieniškas gatvėje. Nuo pirmųjų vadovėlių iki baigiamojo egzamino japonų mokyklose vienintelis leistinas stilius – uniforma, tad ši į asmeninį stilių įsismelkia negrįžtamai: A silueto arba klostytais sijonais, kojinaitėm, loaferiais arba oxfordais, liemenėmis, marškiniais ir švarkeliais arba džemperiais. Tik santūrius uniforminius atspalvus keičia mielos, infantilios spalvos ir ryškūs aksesuarai. 

Vida Press nuotr./Tokijo mados savaitės gatvės stilius
Vida Press nuotr./Tokijo mados savaitės gatvės stilius

Komiksų herojai

Pabaigę vidurines ir įstoję į aukštąsias, japonų studentai atsigriebia su kaupu, pasinerdami į tai, apie ką kaldami namų darbus ir laikydami nesibaigiančius egzaminus mokyklose tik pasvajodavo: videožaidimų realybę (dažnai svarbesnę, nei supančioji), cosplay laisvę ir viską, kas miela ir vaikiška („kawaii“) – be tėvų ir autoritetų kontrolės. Jų stilius dažnam gali atrodyti šokiruojantis, tačiau visiškai įprastas Tokijo gatvėse, į kurį atsigręžia tik turistai. Ir aš (nes jo niekada negana). 

Vida Press nuotr./Tokijo mados savaitės gatvės stilius
Vida Press nuotr./Tokijo mados savaitės gatvės stilius

Dailūs vyrukai

Japonai vyrai domisi mada ir poreikiu jai neatsilieka nuo moterų. Tik skirtingai nei tradicijų ir padorumo kanonų varžomos moterys, vyrų mada dažnai atrodo ne tik vakarietiška, šiuolaikiška, bet ir dendiška – rafinuotomis detalėmis, klasikiniais aksesuarais ir preciziškai suderintomis spalvomis. 

Vida Press nuotr./Tokijo mados savaitės gatvės stilius
Vida Press nuotr./Tokijo mados savaitės gatvės stilius

Vintažas

Nors ne boro (mados savaitei pasipuošė), bet arti boro estetikos – akivaizdžiai nunešioti, nelyginti, vintažiniai daiktai, teatrališkumas, netikėtos proporcijos ir atsainumas – istorinė daikto vertė, tikra ar imituojama yra svarbi japoniško gatvės stiliaus dalis. 

Vida Press nuotr./Tokijo mados savaitės gatvės stilius
Vida Press nuotr./Tokijo mados savaitės gatvės stilius

Poros

Vyrai ir moterys, besidomintys mada, mėgsta stilistiškai susiderinti, ir net vaikų stilių prie savo priderinti – pora ar net visa šeima atrodo kaip skoningos kolekcijos dalis.

Vida Press nuotr./Tokijo mados savaitės gatvės stilius
Vida Press nuotr./Tokijo mados savaitės gatvės stilius

Menininkai

Ši kategorija turbūt arčiausiai Vakarų (ar Vakarai arčiausiai Rytų, kaip pažiūrėsi). Tai yra gatvės stileivos, turintys netradicinį požiūrį į madą: skulptūrišką, konceptualų. Jų stilius – avangardinis, įžūlus ir net stebinantis. 

Vida Press nuotr./Tokijo mados savaitės gatvės stilius
Vida Press nuotr./Tokijo mados savaitės gatvės stilius

DAUGIAU: Asmeninis Lauros Mizgirytės-Latour tinklaraštis apie stilių, madą ir įkvepiančius dalykus

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų