Kodėl kvapai kelia prisiminimus: neuromokslas ir aromatų magija

Kaip kvapas veikia mūsų emocijas ir skatina prisiminimus. Kvapai sugrąžina į akimirkas, kurios kelia įvairius prisiminimus ir jausmus. Aromatų magija.
Besikvepinanti moteris
Kvepalai / Shutterstock nuotr.

Kodėl kvapai kelia prisiminimus: neuromokslas ir aromatų magija

Kvapas turi stebuklingą galią mus nukelti į praeitį. Ar kada nors įkvėpėte kvapą ir iškart prisiminėte vaikystės vasaros atostogas ar pirmąjį pasimatymą? Tai nėra atsitiktinumas. Kvapai turi unikalią galią sugrąžinti mus į praeities akimirkas, kurios, atrodo, buvo pamirštos. Bet kodėl taip vyksta? Atsakymas slypi mūsų smegenyse, tiksliau – kaip jos apdoroja kvapus.

Unikali savybė

Pirmiausia reikia paminėti, kad mūsų smegenys turi įdomią savybę – uoslės centrai yra labai arti tų smegenų dalių, kurios valdo mūsų emocijas ir prisiminimus. Kai įkvepiame kvapą, jis pirmiausia patenka į uoslės bulbus, kurie tiesiogiai susiję su limbine sistema – smegenų dalimi, atsakinga už jausmus, motyvaciją ir atmintį. Dėl šios priežasties kvapai, tokie kaip kvepalai moterims ir vyrams, gali sukelti labai stiprias emocijas ir prisiminimus.

Įdomu ir tai, kad kvapas veikia ne tik mūsų emocijas, bet geba sugrąžinti mus į konkrečias akimirkas. Kiekvienas esame patyrę, kaip tam tikras aromatas gali akimirksniu sugrąžinti į tolimą prisiminimą – pavyzdžiui, vasaros atostogas ar romantišką pasimatymą.

Šis reiškinys vadinamas Prousto efektu, pavadintu prancūzų rašytojo Marcelo Prousto garbei, kuris savo knygose aprašė, kaip kvapas sužadino prisiminimus apie vaikystės patirtis. Pasirodo, šį fenomeną patvirtina ir moksliniai tyrimai.

Ilgalaikiai prisiminimai

Kvapai gali ne tik sugrąžinti mus į praeitį, bet ir formuoti naujus, ilgalaikius prisiminimus. Pavyzdžiui, pasirenkant specifinius kvepalus ypatingoms progoms – vestuvėms, kelionėms ar kitiems svarbiems gyvenimo įvykiams – tas aromatas tampa tarsi emociniu „antspaudu“. Kiekvieną kartą vėliau užuodus tą patį kvapą, jis iš karto primena tą ypatingą dieną ir sustiprina jausmus.

Individuali kvapų patirtis

Įdomu tai, kad kvapai kelia ne tik malonius prisiminimus. Tam tikri aromatai gali sukelti ir neigiamus prisiminimus ar net sustiprinti emocijas, kurių sąmoningai nenorėtume prisiminti. Tai rodo, kad kvapas gali būti stipri emocinė priemonė, kuri įtakoja mūsų nuotaiką ir būseną.

Moterų pasirinkti kvepalai dažnai atspindi jų asmenybę, nuotaiką ar net tam tikrą gyvenimo etapą

Individuali kvapo patirtis priklauso nuo daugelio veiksnių – aplinkos, kurioje mes buvome, emocinės būsenos, žmonių, kurie buvo šalia. Kvepalai moterims yra puikus šio fenomeno pavyzdys.

Moterų pasirinkti kvepalai dažnai atspindi jų asmenybę, nuotaiką ar net tam tikrą gyvenimo etapą

. Pavyzdžiui, Lancôme kvepalai gali ne tik suteikti moteriai pasitikėjimo, bet ir sukelti malonius prisiminimus apie ypatingą įvykį ar asmenį. Tokie aromatai tampa daugiau nei tik kvapu – jie tampa emocijų ir prisiminimų nešėjais, kurie lieka su mumis ilgą laiką.

Kvapų galia

Kvapų galia nėra ribojama tik moterų. Vyrai taip pat yra jautrūs kvapams ir jų sukeliamoms emocijoms. Neretai vyrai renkasi kvepalus ne tik dėl malonaus kvapo, bet ir dėl emocinio ryšio su tam tikru aromatu. Kvapai gali tapti savotiška emocine „injekcija“, padedančia jaustis užtikrinčiau ar ramiau kasdienėje veikloje.

Kvapas taip pat gali veikti kaip motyvacijos priemonė. Tam tikri aromatai gali padėti susikaupti, padidinti darbingumą ar net skatinti kūrybiškumą. Todėl nenuostabu, kad daugelis žmonių renkasi tam tikrus kvepalus ne tik dėl jų kvapo, bet ir dėl to, kaip jie veikia jų emocinę būseną.

Pabaigai

Kvepalų pasaulis yra neįtikėtinai turtingas. Jie gali sujungti mus su praeitimi, formuoti dabartį ir netgi įkvėpti ateitį. Kvepalai moterims ir vyrams tampa ne tik stiliaus dalimi, bet ir emocine investicija, galinčia sukurti galingus ryšius su mūsų prisiminimais ir jausmais.

Tad kitą kartą, kai įkvėpsite savo mėgstamo aromato, galbūt tai ne tik kvapas, bet ir emocinis tiltas į ypatingą gyvenimo momentą, kuris niekada neišblės.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis