Pankė, maištininkė, tapusi mados pasaulio žvaigžde
1941 m. gimusi Derbišyro kaime Tintvistle, 1957 m. Westwoodų šeima persikėlė į Londoną, kur Vivienne vieną semestrą lankė dailės mokyklą. Būdama savamokslė dizainerė, paauglystėje ji išmoko kurti drabužius pagal modelius, išardydama turguose rastus dėvėtus drabužius, kad suprastų jų kirpimą ir konstrukciją, rašoma „The Guardian“.
Su vadybininku Malcolmu McLarenu ji susipažino septintajame dešimtmetyje dirbdama pradinių klasių mokytoja, kai išsiskyrė su savo pirmuoju vyru Dereku Westwoodu. 1971 m. pora atidarė nedidelę parduotuvę Kings Road gatvėje Čelsyje, tapusia daugelio grupių, kurias ji aprengdavo, įskaitant ir „Sex Pistols“, kuriems vadovavo M.McLarenas, lankymosi vieta.
Jos provokuojantys ir kartais kontroversiški drabužių modeliai tapo pankų estetikos apibrėžimu, o V.Westwood tapo viena garsiausių Didžiosios Britanijos mados dizainerių, derinusių istorines nuorodas, klasikinį siuvimą ir romantiškus puošybos elementus su griežtesnėmis, kartais atvirai politinėmis idėjomis.
Vivienne ir Malcolmo parduotuvė kelis kartus keitė pavadinimą ir veiklos kryptį, kai buvo pervadinta į „Sex“ (1975 m. pora buvo nubausta už „nepadorią parodą“), „Worlds End“ ir „Seditionaries“.
Pirmasis V.Westwood kolekcijos „Pirates“ pasirodymas ant podiumo 1981 m. buvo svarbus žingsnis pankei maištininkei tampant viena garsiausių mados pasaulio žvaigždžių. Tačiau ji vis tiek rasdavo būdų šokiruoti – 1987 m. jos sukurtas Laisvės statulos korsetas laikomas apatinių, kurie dėvimi kaip viršutiniai, drabužių tendencijos pradžia.
Net ir tada, kai V.Westwood dizaino imperija išaugo į milijoninį verslą, dizainerė niekada neprarado savo aktyvistės gyslelės. 1989 m. ji pozavo žurnalo „Tatler“ viršeliui apsirengusi kaip Margaret Thatcher, o ant viršelio buvo užrašas „Ši moteris kadaise buvo pankė“.
Nuo pat pirmųjų pankroko dienų Vivienne remiksavo ir apvertė Didžiosios Britanijos monarchijos vaizdinius. Kai 1992 m. jai buvo suteiktas Britų imperijos ordino medalis, dizainerė priėmė apdovanojimą iš karalienės Elžbietos II rankų vilkėdama pilką kostiumėlį su sijonu.
Prie Bakingamo rūmų ji pasisukinėjo prieš laukiančius fotografus ir taip visam pasauliui atskleidė, kad nedėvi jokių kelnaičių.
Nepaisė padorumo ribų
Per savo ilgą karjerą Vivienne padovanojo ne tik nepamirštamų įspūdžių iš kolekcijų pristatymų, bet ir daugybę asmeninio stiliaus akimirkų, rašoma „Vogue“.
Pankų motina vadinama V.Westwood nebuvo ta, kuri baimintųsi dėl padorumo ar atsargumo. Tai parodo ir garsioji nuotrauka, kur prie jos prisijungia muzikantė Chrissie Hynde ir parduotuvės darbuotoja Jordan. Visos jos stovi nugara į kamerą, o jų užpakaliai išpiešti raidėmis, iš kurių susideda dizainerės butiko, kuris tuo metu vadinosi „Sex“, pavadinimas.
Aistringa mados istorijos tyrinėtoja, ypač mėgusi XVIII amžių, dalyvavo iškilminguose renginiuose vilkėdama pūstus sijonus, kurie buvo vaizduojami Francois Boucher ar Franzo Xaviero Winterhalterio paveiksluose. Prie tokio įvaizdžio ji dar priderindavo savo firminį tartano šaliką.
2006 m. Kostiumų institute vykusioje parodoje „Anglomanija“ Vivienne vilkėjo savo pačios kurtą suknelę. Kitaip nei daugelis dizainerių, kurie laisvalaikiu mieliau renkasi džinsus ir marškinėlius, V.Westwood ant podiumo ir kasdienybėje dėvėjo savo pačios kurtus drabužius.
Per savo karjerą V.Westwood tapo savotišku savo pačios avataru. Vivienne žmonėms demonstravo tikrą madą ir firminį stilių, parodydama savo įvaizdį kaip pankės, provokatorės, mylimosios, mamos, dviračių gerbėjos ir, žinoma, ikonos.
Pasaulis gedi anapilin iškeliavusios dizainerės
Modelis Karen Elson, „The Guardian“ teigimu, dažnai bendravusi su Vivienne, instagrame parašė:
„Ji buvo viena pirmųjų, kuri pareikalavo, kad mada elgtųsi atsakingiau klimato klausimais, ir, be jokios abejonės, buvo vienas originaliausių žmonių, kuriuos man teko sutikti. Mada, menas ir kultūra gedės dėl šios moters, kuri formavo, kaip ir ką mes dėvime, netekties.“
Mados komentatorius Derekas Blasbergas rašė, kad vadovėliuose V.Westwood gali būti prisimenama dėl to, jog „įžengė į Londono kontrkultūros sceną ir įsitraukė į aukštąją madą“. Vis dėlto jis priduria:
„Manau, kad ji labiausiai norėtų būti prisimenama dėl savo aktyvios veiklos, ypač susijusios su globaliniu atšilimu... Jos gyvenimas buvo agresyvus, nepaliaujamas ir nuostabus. Visiškas originalas.“
Dizaineris Marcas Jacobsas sakė, kad jam „skauda širdį“ ir jog Vivienne „niekada nepaliovė stebinti bei šokiruoti“, rašoma BBC.
Pagerbdamas jos gyvenimą ir darbą, jis instagrame parašė: „Tu tai padarei pirmoji. Visada. Neįtikėtinas stilius su puikia ir prasminga esme. Aš ir toliau mokausi iš tavo žodžių bei visų tavo nepaprastų kūrinių.“
Po šio pranešimo V.Westwood vyras ir kūrybos partneris Andreasas Kronthaleris parašė: „Aš ir toliau būsiu su Vivienne savo širdyje. Mes dirbome iki galo, o ji man davė daugybę darbų, kuriais turiu užsiimti.“
Atiduodama pagarbą V.Westwood, mados dizainerė Victoria Beckham sakė: „Man labai liūdna sužinoti, kad mirė legendinė dizainerė ir aktyvistė Vivienne Westwood.“
Dainininkas Boy George'as, kuris pirmą kartą su V.Westwood susipažino aštuntojo dešimtmečio pradžioje, pavadino ją „didžia, įkvepiančia ir neabejotina britų mados karaliene“.
Supermodelis Claudia Schiffer rašė, kad V.Westwood „unikalus balsas bus nepakeičiamas ir jo labai trūks“.