Plaukų stilistė L.Povilavičiūtė apie 10-o dešimtmečio šukuosenas: moterys dėjosi cheminius ir vėlė kirpčius

Ar pamenate, kaip prieš tris dešimtmečius šukavotės plaukus? Arba kaip tai darė jūsų mamos, močiutės? Šiemet minimo Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo 30-mečio proga trumpam nuklydome į praeitį – pokalbį su plaukų stiliste Loreta Povilavičiūte – ir senų žurnalų puslapius, kad prisimintume, kokios šukuosenų tendencijos vyravo Lietuvoje praėjusio amžiaus 10-ąjį dešimtmetį.
Loreta Povilavičiūtė (kairėje) ir 1990-ųjų šukuosenų tendencijas atspindintys modeliai
Loreta Povilavičiūtė (kairėje) ir 1990-ųjų šukuosenų tendencijas atspindintys modeliai / Asmeninio archyvo nuotr. ir žurnalų „Banga“ iškarpos

Kosmetikos priemonės – deficitas

Šiandien turime viską, apie ką prieš tris dešimtmečius buvo galima tik pasvajoti: galybę kosmetikos, plaukų formavimo ir priežiūros priemonių, plaukų dažų – jų atspalvių tiek daug, kad dažnai ir pasimetame, kokios spalvos plaukų norime. O tada, prieš trisdešimt metų, kaip pasakojo plaukų stilistė L.Povilavičiūtė, visos kosmetikos priemonės, įskaitant ir skirtas plaukams formuoti, prižiūrėti, dažyti, buvo deficitas.

„Tuo laiku daugiausia vyravo natūralių dažų – chna ir basmos – atspalviai, buvo ir blondinių, nes plačiajai klientūrai kitų atspalvių dažai nebuvo prieinami.

Žurnalas „Banga“ (1990 m. pavasaris–vasara, tiražas: 50 000)/Šukuosenų tendencijos
Žurnalas „Banga“ (1990 m. pavasaris–vasara, tiražas: 50 000)/Šukuosenų tendencijos
Žurnalas „Banga“ (1991 m. pavasaris–vasara, tiražas: 50 000)/Šukuosenų tendencijos
Žurnalas „Banga“ (1991 m. pavasaris–vasara, tiražas: 50 000)/Šukuosenų tendencijos

Vėliau, kokiais 1993–1995 m., atsirado pirmieji „Londa Color“ dažai. Tada moterys jau turėjo galimybę pasirinkti iš daugiau atspalvių, gilintis į mados tendencijas, iš kirpėjų reikalauti spalvų, kurios tą sezoną madingiausios. Atsirado ir tokie terminai kaip „madingiausi kirpimai“, „madingiausios spalvos“, – pasakojo L.Povilavičiūtė.

Šiandien dauguma moterų gali leisti sau lankytis grožio salone, turėti savo plaukų stilistą. Pašnekovės teigimu, iki 1991 m. veikė tik valstybiniai salonai-kirpyklos ir tuo metu ne visos moterys turėjo galimybę į juos patekti.

„Vietas grožio salonuose užimdavo ministerijų, Vyriausybės sekretorės, aukštas pareigas einančios moterys. Jos turėjo prieinamumą, prioritetą, tad tuo ir naudojosi. Tos moterys, kurios tokios galimybės neturėjo, viską darėsi pačios namuose. Tiesa, ilgainiui moterys vis daugiau ir dažniau ėmė juose lankytis, tad augo poreikis ir pačių grožio salonų“, – pasakojimą tęsė pašnekovė.

Cheminis visada buvo „ant bangos“

Pasak plaukų stilistės, tuo laiku vyravo trumpesni kirpimai, ilgiausi plaukai buvo iki menčių, visi kiti – iki pečių linijos. Tarp populiariausių – karė, „pažas“ – tankūs kirpčiai ir iki smakro pakirpti plaukai, „italianka“ – per visą ilgį iškarpyti plaukai.

Žurnalas „Banga“ (1990–1991 m. ruduo–žiema, tiražas: 40 000)/Šukuosenų tendencijos: karė
Žurnalas „Banga“ (1990–1991 m. ruduo–žiema, tiražas: 40 000)/Šukuosenų tendencijos: karė

Moterys mėgo cheminį. Jis, L.Povilavičiūtės teigimu, visada buvo „ant bangos“. „Dabar moterys ištroškusios natūralumo ir nieko nenori daryti su plaukais, cheminį nešioja kaip suformuotą šukuoseną. O anksčiau cheminis buvo kaip pagalbinė priemonė šukuosenai suformuoti, kad ji ilgiau laikytųsi“, – paaiškino pašnekovė.

Žurnalas „Banga“ (1990 m. pavasaris–vasara, tiražas: 50 000)/Šukuosenų tendencijos: cheminis
Žurnalas „Banga“ (1990 m. pavasaris–vasara, tiražas: 50 000)/Šukuosenų tendencijos: cheminis

Tuo metu pagalbinės priemonės šukuosenai suformuoti buvo plaukų suktukai, žnyplės ir daug lako. Plaukų stilistės teigimu, šukuosenos nebuvo lengvos, natūralios. Priešingai, jos buvo gana sunkios, jas formuojant būdavo naudojama daug lako. Tiek daug, kad šukuosenos net išsilaikydavo keletą dienų.

Žurnalas „Banga“ (1990 m. pavasaris–vasara, tiražas: 50 000)/Šukuosenų tendencijos
Žurnalas „Banga“ (1990 m. pavasaris–vasara, tiražas: 50 000)/Šukuosenų tendencijos

Viena ryškiausių tendencijų – „čiubas“

L.Povilavičiūtės teigimu, anuomet labai madingi buvo vėlimai, moterys labai iškeldavo pakaušį, kirpčiai būdavo kaip stogeliai – prišiaušti, iškelti, suformuoti laku.

Žurnalas „Banga“ (1989–1990 m. ruduo–žiema, tiražas: 40 000)/Šukuosenų tendencijos
Žurnalas „Banga“ (1989–1990 m. ruduo–žiema, tiražas: 40 000)/Šukuosenų tendencijos

„Ir pačios moterys taip darėsi, ir mes, kirpėjos, laikėmės tendencijos, kad kirpčiai turėtų pabrėžti individualumą. Tokius prišiauštus kirpčius vadindavome „čiubu“. Net nežinau, iš kur tas žodis atsiradęs, bet tada jį dažnai vartodavome.

Žurnalas „Banga“ (1990 m. pavasaris–vasara, tiražas: 50 000)/Šukuosenų tendencijos
Žurnalas „Banga“ (1990 m. pavasaris–vasara, tiražas: 50 000)/Šukuosenų tendencijos

Apskritai tada mes vartojome labai daug žydiškų žodžių, nes tuo metu Vilniuje buvo daug žydų kirpėjų – tiek moterų, tiek vyrų. Jie įvesdavo kai kuriuos terminus, mes net nežinodavome, ką jie iš tiesų reiškia“, – šypsodamasi senus laikus prisiminė pašnekovė.

Aksesuarai – „špilkutės“, žnybtukai

Pasak plaukų stilistės, pieš tris dešimtmečius įvairūs plaukų aksesuarai dar nebuvo madingi.

Moterys, kurios turėjo ilgus plaukus ir formuodavo šukuosenas, darydavosi ir vadinamąsias kriaukles, naudojo „špilkutes“, žnybtukus. Papuošalų į plaukus dar nedėdavo.

Žurnalas „Banga“ (1991 m. pavasaris–vasara, tiražas: 50 000)/Šukuosenų tendencijos
Žurnalas „Banga“ (1991 m. pavasaris–vasara, tiražas: 50 000)/Šukuosenų tendencijos

Vėliau, kaip matyti ir iš tuo metu populiaraus žurnalo „Banga“, madingi tapo aukštai sukelti suveltų plaukų kuodai. 1992-ųjų žurnalo numeryje Juozas Statkevičius rašė, kad tą sezoną į madą sugrįžo septintasis dešimtmetis, atsispindėjęs ne tik drabužiuose, bet ir plaukuose, o gražiausia to sezono šukuosena jis pavadino suveltą aukštai pakeltų plaukų kuodą.

Žurnalas „Banga“ (1992 m., tiražas: 40 000)/Šukuosenų tendencijos
Žurnalas „Banga“ (1992 m., tiražas: 40 000)/Šukuosenų tendencijos

Paklausta, ar tuomet dar nebuvo naudojamos vadinamosios plaukų šukos, kuriomis būdavo galima suimti plaukus ir sukelti juos į viršų, pašnekovė sakė, kad šis aksesuaras atsirado vėliau ir buvo itin populiarus apie 1996–1997-uosius.

„Tada moterys, kurios turėjo ilgus plaukus, labai dažnai jas naudodavo – susisukdavo plaukus suktukais ir susikeldavo prisegdamos tomis „šukomis“, – paklausta apie šį plaukų aksesuarą, sakė L.Povilavičiūtė.

– Jei lygintume šiuos laikus su laikais prieš tris dešimtmečius, tada nebuvo, nei kuo puoštis, nei priemonių plaukams, bet moterys kur kas daugiau dėmesio skirdavo šukuosenai formuoti, nei tai daroma šiandien. Dabar daugiau dėmesys skiriamas plaukams gydyti.“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis