Kelias savaites mokė gestų kalbos
Dizainerė džiaugiasi, kad kolekcijos pristatymas įvyko svarbios datos išvakarėse – rugsėjo 30-ąją švenčiama Pasaulinė kurčiųjų diena. Būtent todėl socialinio tinklo „Facebook“ paskyroje „Made in Silence“ kelias savaites iki kolekcijos pristatymo viešintos ne kolekcijos detalės, o žmonės, rodantys paprastus kasdienių lietuvių gestų kalbos posakius, tokius kaip: „Koks tavo vardas?“, „Kaip sekasi?“, „Gerai“, „Normaliai“, „Prastai“.
„Prieš metus apsilankiau renginyje „Gestai prie kavos“, kur susipažinau su nedidele kurčiųjų bendruomenės dalimi. Anksčiau šiuos žmones matydavau gatvėje, tačiau artimoje aplinkoje neturiu kurčiųjų, nemoku gestų kalbos. Tad vis pasvarstydavau, kaip kurtieji gyvena, kaip jie jaučiasi mūsų girdinčiųjų pasaulyje. Šie pamąstymai pakreipė ir mano kūrybinį kelią.
Labai ilgai savęs ieškojau, nes norėjau ne tik kurti gražius daiktus, bet kad jie neštų ir tam tikrą žinią“, – apie kolekcijos užuomazgas pasakojo Dovilė Pavalkytė.
Modeliu tapo ir kainodaros asistentas Kęstutis, prieš pristatymą žurnalistams sakęs, kad jaudinasi, nes dar niekuomet nėra tekę daryti nieko panašaus, tačiau mėgstantis iššūkius.
Nešiodamasi šią idėją dizainerė pradėjo dalyvauti įvairiuose verslumo, socialinio verslo renginiuose, kuriuos organizavo „Versli Lietuva“, „Change makers on“ bendruomenės. Čia ji ne tik patikėjo, kad „Made in Silence“ gali virsti visu prekiniu ženklu, tačiau ir sutiko dar vieną bendramintę – Simoną Bernatonytę. Ji gelbėjo ieškant renginio rėmėjų, partnerio.
„Siekiu, kad šis prekinis ženklas įtrauktų kurčiuosius į kūrybinius, gamybinius procesus. Kad ir ateityje išlaikyčiau suformuotą kurčiųjų ir girdinčiųjų komandą“, – kalbėjo dizainerė.
Jos teigimu, kolekcija gimė iš jausmo, nes visi jos sutikti kurtieji buvo itin nuoširdūs, veiklūs, drąsūs ir geranoriški. D.Pavalkytė prisipažįsta, kad, sutinkant vis daugiau šios bendruomenės narių, pamažu dužo jos turėti stereotipai.
Roko mėgėjų „ragai“ gestų kalba reiškia visai ką kita
„Susipažinau su dizaineriu Karoliu Pilipavičiumi, tuo metu gyvenusiu Ispanijoje. Su juo susisiekus ir pradėjus bendrauti, jis užsiminė, kad vakar ilgai šoko naktiniame klube. Nusistebėjau: „Tu... šoki? Naktiniuose klubuose?“ Pasirodo, kurtieji girdi žemų dažnių vibracijas ir taip pat noriai šoka, linksminasi. Pamažu susivokiau, kad jie gyvena labai panašiai, kaip ir mes, keliauja, dirba“, – sakė kolekcijos „Made in Silence“ kūrėja.
Pažinčių ratas plėtėsi, ir D.Pavalkytė netrukus rado klaipėdietį dizainerį Karolį Simaitį, sėkmingai baigusį Vilniaus dailės akademiją ir dirbantį grafikos dizaineriu. Karolis padėjo sukurti „Made in Silence“ prekinio ženklo logotipą ir dalį antspaudų ant marškinėlių, kuriuos po kolekcijos pristatymo galės įsigyti kiekvienas norintis.
K.Simaitis pristatymo metu kitoje Vaidilos teatro salėje demonstruos savo grafikos darbus.
Girdintieji dažniau sutrinka ir nežino, kaip pasakyti tai, ką nori, kurčiajam. Kurtieji visuomet stengiasi suprasti iš kūno kalbos, ženklų.
Pagrindiniu logotipu pasirinktas gestas, kurį daugelis sunkiosios muzikos gerbėjų iškelia aukštyn, palaikydami mėgstamus muzikantus roko ar metalo muzikos koncertuose. Tačiau tokią reikšmę jis turi mums, o kurtiesiems tai – angliškas posakis „I love you“ („Aš tave myliu“).
Dizainerė D.Pavalkytė teigė ilgai svarsčiusi, kokią – tarptautinę ar lietuvių gestų kalbą pasirinkti vizualizuojant gestus ir perkeliant šiuos piešinius ant marškinėlių.
Pagrindiniu logotipu pasirinkta angliška frazė, nes lietuvių kalba perteikti frazę dažniausiai prireikia ne vieno, o kelių gestų. Lietuviškai „Aš tave myliu“ gestų kalba galima pasakyti sudėjus abu delnus ant širdies ir lengvai pasvyruojant, tarsi myluotumėte ką nors glėbyje.
Nuo profesionalaus modelio iki prekybos tinklo rinkodaros asistento
Kolekcijos kūrimo užkulisių vaizdo medžiagoje matyti, kaip D.Pavalkytė su dizaineriu K.Simaičiu iš dalies bendrauja gestų kalba. Dizainerė teigė jau pasiryžusi šios kalbos išmokti.
Rugsėjo 26-osios vakarą Vaidilos teatro didžiosios salės grindimis žengs labai skirtingo amžiaus, patirčių ir profesijų kurtieji. Viena iš modelių – dažnai kartu su dizainere kolekcijos idėją pristatanti, profesionaliu modeliu dirbanti Vaiva Žymantaitė. Mergina yra laimėjusi pirmąją vietą Vokietijoje vykusiame kurčiųjų grožio konkurse.
Modeliu tapo ir vieno prekybos centro kainodaros asistentas Kęstutis Gumbrys, prieš pristatymą žurnalistams sakęs, kad jaudinasi, nes dar niekuomet nėra tekę daryti nieko panašaus, tačiau mėgstantis iššūkius. Kęstučio darbovietė „Rimi“ yra palanki kurtiesiems, daugumą jų priima į darbą ir integruoja į stambios prekybos įmonės veiklą.
„Noriu sužinoti, koks tai jausmas“, – likus kelioms valandoms iki kolekcijos pristatymo apie žengimą podiumu plačiai šypsodamasis kalbėjo K.Gumbrys, su akcentu kalbantis be gestų vertėjos pagalbos.
Modelis V.Žymantaitė pridūrė, jog labai džiaugiasi dizainerės idėja ir tikisi, kad kolekcija visuomenei įrodys, jog kurtieji gali daugiau, nei gali atrodyti iš pirmo žvilgsnio.
Dėvimi marškinėliai naikins barjerus tarp kurčiųjų ir girdinčiųjų
Dizainerė Dovilė Pavalkytė sako, jog kolekcija susideda iš masinei gamybai skirtų marškinėlių su gestų kalbos ženklais ir vienetinių, individualių, išskirtinių drabužių. Ji pristatyta nestandartiškai, sujungiant teatro ir mados renginio elementus.
„Smagu pažinti kitokį pasaulį. Jau matau viziją, kaip žmonės, dėvintys šiuos marškinėlius, susitiks gatvėje, nusišypsos vienas kitam. Nes mes kartais supykstame, kai, pavyzdžiui, autobuse kažko paklausiame, o asmuo nereaguoja, mūsų negirdi. Galiu pasakyti, kad girdintieji dažniau sutrinka ir nežino, kaip pasakyti tai, ką nori, kurčiajam. Kurtieji visuomet stengiasi suprasti iš kūno kalbos, ženklų“, – pokalbį užbaigė dizainerė.