Tokie garsūs mados namai kaip „Gucci“, „Maison Margiela“ ir „Balenciaga“ stipriai kovoja dėl lyčių išsitrynimo madoje, tai galima pastebėti ir jų kolekcijų drabužių formose ir siluetuose – unisex švarkai, itin platūs pečiai, sijonai vyrams ar prigludę siluetai, visa tai siūloma dėvėti tiek vyrams, tiek moterims, nebeskirstant drabužių pagal lytis ar paskirtį.
Ryškios spalvos, gėlių ir įvairūs kiti raštai nuo galvos iki kojų dabar yra siūlomi ir vyrams, tad nenustebkite gatvėje išvydę vyrą, dėvintį ilgus gėlėtus marškinius, atrodančius lyg suknelė, ir rankoje ar ant peties nešiną rankine – tai artėjančiam pavasario sezonui siūlo mados namai „Lanvin“.
Jau seniai nieko nestebina moteris, dėvinti vyrišką švarką, grubius batus ar vyriško stiliaus kelnes. Tačiau dar šeštajame dešimtmetyje mados namų „Chanel“ šlovė į moterišką garderobą įvesti kelnes sutapo su moterų rinkimų judėjimu, o pati dizainerė nuolat protestavo dėl vyriškosios ir moteriškosios mados stereotipų. Tiesa, mados ir lyties santykis nėra visiškai nauja sąvoka, šis judėjimas prasidėjo dar dešimtojo dešimtmečio pradžioje.
Apgaulė lyties atžvilgiu yra variklis, paskatinsiantis mados kūrėjus žengti nauja kryptimi. Ir čia, beje, kalbama ne apie drabužį ar jo funkciją, bet apie naująjį požiūrį į save ir aplinką, idėjas ir mąstyseną.
Šiai problemai spręsti ir ją gerbti net buvo imtasi svarbių priemonių. 2018 m. vasarį CFDA „unisex / non-binary“ įtraukė kaip kategoriją į Niujorko mados savaitės kalendorių. Ir tai yra akivaizdi pažanga, kalbanti ne apie drabužius, o apie pačią idėją. Tad šiandien itin svarbu, kad mados lyderiai tai suprastų ir imtųsi aktyvių pokyčių.
Ką jau kalbėti apie kolekcijų pristatymus – net ir sėdint prestižinėse pirmose eilėse vargiai įžvelgsi skirtumą tarp vyro ir moters garderobo. Tiesa, ne visi dizaineriai yra pasiruošę priimti iššūkį ir dalyvauti šiame ryžtingame judėjime, tačiau negailestingoje mados ir grožio industrijoje vis dažniau kalbama apie tai, kad rinkoje išliks tik tie kūrėjai ir dizaineriai, kurie gebės prisitaikyti prie stipriai besikeičiančių stereotipų ir naujosios Z bei ateinančios kartos poreikių.