Pastebėjimais, kuo svarbūs kavos pasauliui buvo praėję 2017-ieji ir ko laukti iš šių metų, dalinasi kavos skrudintojų įmonės „Huracán Coffee“ vadovas Vytautas Kratulis.
„Praėjusiais metais savo pozicijas stiprino vadinamosios „specialty“ (kitaip – rūšinės) kavos segmentas. Ji skverbiasi į vis daugiau šalių, miestų, viešbučių, restoranų, kavinių ir namų. Tai pastebima ir Lietuvoje, o kad žmonės dažniau rinkosi išskirtinės kokybės kavą, rodo ir mūsų įmonės praėjusių metų rezultatai, užtikrintai didėjantys tokios kavos pardavimai. Pavyzdžiui, kavos pupų pardavimai didėjo 12 proc., o juodos ir espreso kavos, skaičiuojant puodeliais, mūsų kavinėse išgerta 14 proc. daugiau nei 2016-aisiais “, – pranešime žiniasklaidai cituojamas kavos ekspertas.
Pasaulis atranda išskirtinę kavą
Pasak V.Kratulio, 2017-ieji buvo sėkmingi kavai – pažabotos kavamedžius niokotos ligos šalyse, kurios su jomis kovojo, o tarp jų – Brazilijoje ir Kolumbijoje, kurios yra didžiausios pasaulyje kavos augintojos. Antra vertus, kavos augintojams visame pasaulyje sodinant vis daugiau ligoms atsparesnių kavamedžių veislių, jų kavos pupos rečiau pasižymi ypatingu skoniu ir yra rečiau vertingos tiems, kas ieško aukščiausios kavos kokybės ir išraiškingiausių skonių bei aromatų.
Nepaisant to, „specialty“ kava pernai pasaulyje apie save prabilo dar garsiau. Pavyzdžiui, JAV skaičiuoja, kad viešbučių, restoranų ir kavinių segmente tokios kavos pardavimai priartėjo prie 40 proc. visos juose parduodamos kavos. Tuo tarpu sparčiai auganti „specialty“ žaliavos tiekimo kompanija Norvegijoje atsirado ir auga iš naftos industrijos pinigų.
„All Japan Coffee Association“ duomenimis, Japonijoje kavos jau devintus metus iš eilės išgeriama daugiau nei arbatos.
Stiprėja kavos madas Europoje diktuojantys miestai, tokie kaip Hamburgas ir Berlynas. Senų vartojimo tradicijų miestas Paryžius jau turi gana aktyvią specializuotų kavos vietų ir kavos skrudintojų, baristų bendruomenę.
Azijoje japonai ir netgi kinai tampa rimtais ypatingos kavos medžiotojais ir aršiais konkurentais išskirtinės kavos aukcionuose. Beje, Japonijoje, šios šalies nacionalinės kavos asociacijos „All Japan Coffee Association“ duomenimis, kavos jau devintus metus iš eilės išgeriama daugiau nei arbatos.
Kavos pupos iš 33 skirtingų ūkių
Lietuvoje su „specialty“ kava dirbančiai „Huracán Coffee“ 2017 metai taip pat buvo sėkmingi. Pats V.Kratulis ieškoti ypatingos kavos pernai vyko į keturias strategiškai svarbias valstybes: Kolumbiją, Salvadorą, Boliviją ir Meksiką. Jo įkurta įmonė laikosi praktikos vietoje bendrauti su kavos augintojais, mokėti jiems premijas, atsirinkti tai, kas geriausia, ir varžytis dėl geriausios kavos maišų pasauliniuose aukcionuose.
Į „Huracán Coffee“ pernai atkeliavo kavos maišai net iš 33 skirtingų nedidelių Lotynų Amerikos ir Afrikos kavos ūkių. Šių „specialty“ kavos rūšių skaičius buvo didžiausias per visus 18 įmonės gyvavimo metų.
„Kava, kuria mes prekiaujame, nėra anoniminė – nežinia kur ir kaip užauginta, kaip kad komercinė kava blizgančiose pakuotėse, kai nežinoma jos kilmės vietovė, vadinasi, ir auginimo sąlygos, įskaitant ir naudotas trąšas. Mūsų kavos kilmė yra lengvai atsekama ir nurodoma, mes apie ją žinome viską, neretai ir ją užauginusio ūkininko vaikų vardus“, – sako V.Kratulis.
Populiariausia – juoda kava
„Huracán Coffee“ skaičiuoja, jog 2017 metais kavos pupų pardavimas vien jų kavinėse-parduotuvėse pernai, palyginti su 2016 metais, išaugo 12 proc., o išgertų puodelių skaičius – 8 proc. Didžiausias buvo juodos ir espreso kavos puodelių pardavimų augimas, iš viso sudaręs 14 proc.
Labiausiai 2017-aisiasiais išaugo espreso pardavimai – taip paruoštos kavos išgerta net 19 proc. puodelių daugiau
„Populiariausias gėrimas mūsų kavinėse 2017-aisiais buvo juoda kava. Ir tai neabejotinai yra kavos kokybės įvertinimas. Po to seka gėrimai su natūraliu lietuviško ūkio pienu – jų pardavimai augo nuosekliai. O labiausiai 2017-aisiasiais išaugo espreso pardavimai – taip paruoštos kavos išgerta net 19 proc. puodelių daugiau, ir dabar tai ketvirtasis populiariausias gėrimas mūsų kavinėse“, – sako V.Kratulis.
Ant bangos – „brew“ baras
Na ir paskutinis praėjusių metų akcentas ypatingos kavos pasaulyje – tai vis svaresnę vietą išsikovojantis verdamos kavos („brew“) baras, kai kava ruošiama ne espreso mašinomis, o kitais pačiais įvairiausiais būdais. „Brew“ baro pardavimai pernai įmonės kavinėse augo daugiau nei 20 proc., o V.Kratulis šiemet prognozuoja dar didesnę taip paruoštos kavos paklausą, nes žmonės vis dažniau atranda ir pamėgsta kavą, pagamintą skirtingai būdais, ir ima vertinti naujus jos niuansus.