Vos daugiau kaip prieš tris mėnesius startavę su pietų prenumeratos projektu „12 O'Clock Box“, vilniečiai Eglė Stankevičiūtė ir Julius Valančauskas dabar prisipažįsta, jog paklausa jau lenkia jų galimybes. Panašu, jog antrojo karantino metu gimęs verslo projektas nesugrius ir jam pasibaigus, mat jie ką tik sulaukė investicijos iš „70V“ – rizikos kapitalo fondo ir akseleratoriaus, investuojančio į didelį plėtros potencialą turinčias B2B (verslas verslui – red.) įmones.
Į kalorijų skaičiuotojus nesitaiko
Įdomu, jog nei E.Stankevičiūtė, nei J.Valančauskas iki tol nebuvo nei virtuvės šefai, nei restoranų savininkai, tik aktyvūs jų lankytojai. Eglė sukosi viešbučių valdymo srityje, dirbo ir su maitinimo juose organizavimu, o Julius yra profesionalus muzikantas, grojantis bosine gitara. Pirmojo karantino metu jiedu džiaugėsi poilsiu užklupus netikėtai pauzei darbuose, vasarą leido keliaudami po Lietuvą, tačiau prasidėjo antras karantinas ir paaiškėjo, kad pauzė tęsiasi ir toliau.
„Jau ilgą laiką mums rūpėjo sveikas ir skanus maistas, tvarumas, tad ėmėme mąstyti ta linkme“, – prisimena E.Stankevičiūtė. Konkreti idėja – pietų dėžučių prenumerata – gimė rugsėjį, kaip tik tuo metu, kai po vasaros žmonės grįžta į biurus, vaikai į mokyklas.
Patiekalų prenumerata nei Vilniuje, nei Kaune jau nėra naujiena, tačiau dažnu atveju tokie projektai skirti žmonėms, siekiantiems kokių nors su mityba susijusių tikslų, skaičiuojantiems kalorijas. „12 O'Clock Box“ kūrėjai nutarė šiuo keliu neiti – jų siūlomi patiekalai gaminami iš kokybiškų ingredientų, kuo labiau laikantis sveikos mitybos principų, tačiau ne mažiau svarbu, kad jie būtų ir skanūs bei sotūs. Pora orientuojasi į visavalgius, smalsius, aktyvius, spėjusius pakeliauti valgytojus ir siūlo jiems ir karius, ir lazaniją, ir vietnamietišką sriubą pho (beje, pastaroji yra vienas iš jų hitų). Daugelį ingredientų pora perka tiesiai iš ūkininkų, o pavyzdžiui, prekybos centruose ar iš masinių mėsos perdirbimo kombinatų mėsos jie neperka.
Sunkiosios lietuviškų patiekalų bulvinės „artilerijos“ – cepelinų, kugelio jie nėra ruošę, bet vadinamuosius jaukius patiekalus „kaip pas mamą“ – balandėlius, kotletukus – taip. Beje, meniu nėra skelbiamas iš anksto, tad kiekvieni pietūs tampa savotiška staigmena valgytojui.
Prenumerata – ir savaitei, ir mėnesiui
„12 O'Clock Box“ pietus pristato iš vakaro, kitą dieną lieka tik juos pasišildyti, jei reikia, susidėlioti atskirus elementus lėkštėje. Kadangi šio verslo vystytojams svarbu tvarumas bei estetinis maisto vaizdas, nenaudojami jokie vienkartiniai indai – patiekalai pristatomi daugkartinėse dėžutėse, o kitą dieną, pristačius naują patiekalą, tuščia vakarykštė dėžutė yra paimama.
Pirmiausiai savo pagamintus patiekalus pasiūlę užsisakyti pažįstamiems, muzikantams, pasipylus pagyrimams ir ėmus sklisti žiniai apie tokią paslaugą iš lūpų į lūpas, dabar Eglė ir Julius turi subūrę ištikimų prenumeratorių ratą. Gerais įspūdžiais apie gautą maistą su savo sekėjais pasidalino ir keli žinomi žmonės. Anot pašnekovų, beveik visi, pradėję prenumeruoti jų patiekalų dėžutes, tą daro iki šiol.
Minimalus laikotarpis, kuriam galima užsiprenumeruoti pietus, yra savaitė (tai atsieina 49 Eur), galima prenumeruoti ir mėnesiui, t.y. iškart 22 darbo dienoms (tokio paketo kaina – 175 Eur). Ilgainiui galvojama ir apie prenumeratą trims mėnesiams ar net metams.
Įdomu, jog, kaip pasakoja J.Valančauskas, dabar dėžutės dažniausiai vežamos dirbantiems namie, tačiau savo ateitį šis projektas labiau sieja su pietų dėžučių pristatymu į biurus – kad nereikėtų valgyti įgrisusio ir neretai nekokybiško maisto kavinėse ar kramsnoti iš namų atsineštų vakarykštės vakarienės likučių. Į biurus, priešingai nei namus, maistas bus pristatomas ir tą pačią dieną.
Pasibaigus karantinui sustoti nė neketina
Karantinas anksčiau ar vėliau baigsis, gyvenimas grįš į normalumo vėžes, kaip pašnekovai derins naują veiklą ir senuosius darbus?
Kurdami šį verslą mes negalvojome, kad darome karantinui, iškart manėme, kad tokia pietų prenumerata bus aktuali ir toliau.
J.Valančauskas teigia didelės bėdos dėl to nematantis, nes groja paprastai savaitgaliais, tad mano, jog darbo dienas galės skirti naujajam projektui. O E.Stankevičiūtė tikina net negalvojanti atsisakyti naujo kūrinio, juolab kad tai dabar susiję ir su įsipareigojimu jį toliau vystyti gavus finansinę fondo investiciją.
„Kurdami šį verslą mes negalvojome, kad darome karantinui, iškart manėme, kad tokia pietų prenumerata bus aktuali ir toliau, todėl investuosime į patį prekės ženklą, daugkartiškumą, ilgainiui atsiras patogi e. parduotuvė“, – ateities planais dalijasi pora. Kaip tik šiuo metu jiedu laukia itin elegantiškų ir ekologiškų pietų dėžučių, kurios, anot pašnekovų, trauks akį ir jas bus malonu išsitraukti biure apsuptiems kolegų.
Patirties restoranų versle nestokoja
Vilniečiai žengė į paslaugų sferą, kuri sostinei jau nebuvo visiška naujiena, ir į šią veiklą jie šoko iki tol maisto versle nesisukę, o15min kalbinto klaipėdiečių trejetuko istorija kiek kitokia. Skiriasi ir klaipėdiečių puoselėjamas formatas – jie pristato vakarienės patiekalo ingredientus su detalia gaminimo instrukcija.
Bendrovė, pasivadinusi šmaikščiu pavadinimu „Meška veža“, įsikūrė vos prieš mėnesį ir jau netruko sulaukti pačių geriausių atsiliepimų apie puikų maisto skonį. Šį verslą puoselėja Inga Gembutienė ir Eglė bei Mantas Klaišiai, jau turintys patirties restoranų versle. Inga vasaromis sukasi Nidoje veikiančiuose restoranuose, o štai Eglė ir Mantas valdo kiniško maisto restoraną.
Pavadinimą „Meška veža“ verslininkams padiktavo tautosaka. Anot I.Gembutienės, pilna tokių posakių, kaip „alkana meška“, „nebūk alkanas kaip meška“, arba meškos kalbų apie didįjį šaukštą. Žodis „veža“ turi perkeltinę prasmę – labai patinka. Tad ir įmonės logotipe – charizmatiška meška, herojus, pristatantis šeimoms gardų maistą.
Meniu – nuo Europos iki Azijos
„Visą laiką sukomės šiame versle. Iš tikrųjų tiems, kas neturi patirties su visuomeniniu maitinimu, būtų sudėtinga jį išplėtoti. Reikia specialių leidimų. Tai naujas konceptas: vežti neapdorotus produktus, receptą, idėją, ką pasigaminti vakarienei. Restoranai gali tiekti termiškai apdorotą maistą, kurį turi suvartoti per dvi valandas. Mūsų idėja – pasiūlyti, ką gaminti vakarienei, o kartu ir mažinti streso lygį, kai nereikia galvoti, ką pagaminti šeimai. Taip atrandi ir naujus skonius – nuo azijietiškos virtuvės – Indijos, Tailando iki tradicinės europietiškos. Mažiausias dėmesys – lietuviškiems patiekalams. Aišku, galima viską sudėti, kad žmogus tą cepeliną išsivirtų, bet mūsų idėja – per 30 minučių pagaminami patiekalai, kai po darbo gali atsidaryti tai dienai skirtą pakuotę ir ruoši vakarienę“, – pasakojo I.Gembutienė.
Mūsų klientas turi turėti namuose tik tris dalykus – druskos, pipirų ir alyvuogių aliejaus.
Anot jos, pakuotėje yra visi ingredientai – nuo prieskonių iki medaus. Jei reikia čiobrelio šakelės papuošimui, ji irgi bus supakuota. „Ingredientai atkeliauja su instrukcija – detaliu šešių žingsnelių aprašymu, kaip pagaminti patiekalą. Mūsų klientas turi turėti namuose tik tris dalykus – druskos, pipirų ir alyvuogių aliejus. Jei reikia rudojo cukraus ar medaus – pakuojame, nes gali neturėti, o būtent jo gali prireikti karamelizuoti svogūnams ar kriaušėms“, – teigė pašnekovė.
Pasak moters, toks konceptas, kai pristačius patiekalus ir receptūrą, namuose reikia pasigaminti patiekalą, visame pasaulyje labiausiai orientuotas į šeimas, auginančias vaikus, kuomet abu suaugusieji dirba. Pasilengvinti buitį norinti šeima gali pasirinkti meniu kelioms dienoms, nusistatyti, kiek šeimoje narių, ir itin greitai mėgautis gardžiu, šviežiu maistu, išbandyti naujus skonius.
„Meška veža“ ėmė tiekti ir gourmet vakarienes dviem, tad norintys nustebinti antrąją pusę gali paruošti ypatingą vakarienę su nedidelėmis pastangomis. Tokiu atveju ant stalo garuotų, kad ir anties confit su olandiškomis bulvytėmis, karamelizuotais burokėliais ir cinamonu kvepiančiomis kriaušėmis ar kitas nekasdienis patiekalas.
Klaipėdiečiai dar pratinasi
„Meška veža“ maistą pristato Klaipėdoje ir priemiesčiuose. Anot I.Gembutienės, klaipėdiečiai pamažu supranta idėją, tačiau pasitaiko ir kuriozų – besiteiraujančių, ar įmonė daro vieno kąsnio sumuštinius ar įsivaizduojančių, jog į namus atkeliaus iškepta karka.
„Vilnius tokį konceptą turi penkerius metus. „Meška veža“ su savo kokybe, patiekalais, tiekėjais, ko gero, Vilniuje jau būtų samdžiusi žmonių pakavimui, o Klaipėda nėra mačiusi tokio koncepto. Reikia dar kelių mėnesių, kad žmonės matytų, suprastų. Galime pasidžiaugti, kad turime klientę, kuri kiekvieną savaitę užsakinėja, o šventėms nustebino ir draugus. Klaipėdoje ir „Barbora“ užtruko, o dabar kurjeriai nespėja suktis. Mūsų klientų srautas kol kas nėra toks didelis, kokio norėtume, reikia laiko, bet susidomėjimas yra“, – kalbėjo I.Gembutienė, receptus kurianti kartu su kolege Egle. Moterys pačios ir testuoja, koks bus maisto skonis.
Suprantame, kad meniu turi tikti ir vaikui, ir suaugusiajam. Krabo su jūrų šukutėm ir žirnių piurė vaikai nevalgys
„Testuojame, kad būtų skanu, kad nebūtų molekulinė virtuvė, kurioje 30 ingredientų ir gaminsi valandą su puse. Mūsų nenustebinsi, viską bandėm, žinom, kas su kuo dera. Dviračių neišradinėjam. Suprantame, kad meniu turi tikti ir vaikui, ir suaugusiajam. Krabo su jūrų šukutėm ir žirnių piurė vaikai nevalgys“, – įsitikinusi pašnekovė.
„Meška veža“ kainos priklauso nuo to, kelioms dienoms patiekalai užsakomi ir kokio dydžio šeima. Pavyzdžiui, trys vakarienės dviem žmonėms atsieina 46 eurus. Kuo daugiau vakarienių ir šeimos narių, tuo labiau vienos vakarienės kaina mažėja. Klaipėdiečiai tikina, jog porcijos taip pat atspindi pavadinimą ir yra „žvėriškai didelės“.