Naujos kartos užkandžių parduotuvės įkūrėjai: sveikas batonėlis neprivalo būti smėlio skonio

Yra du klausimai, į kuriuos galima atsakyti formaliai (kitaip tariant, niekaip), arba sustabdyti akimirką ir išjausti atsakymą: „Kaip gyveni?“ bei „Ar buvo skanu?“ Uždavę pastarąjį klausimą šio straipsnio pašnekovams, formalaus atsakymo neišgirsite. Ramūs, tačiau be galo atidūs detalėms, siekiantys geresnio pasaulio, bet neperšantys savo pasaulėžiūros, norintys kalbėtis atvirai ir nuoširdžiai. Apie ką? Labiausiai – apie maistą.
Tautvydas Petrošius ir Stasys Mačiulskas
Tautvydas Petrošius ir Stasys Mačiulskas / Asmeninio albumo nuotr.

Praėjusių metų pabaigoje įkūrę sveikuoliškų ir taikių skanukų parduotuvę „Veggie.lt“, o šį savaitgalį sostinėje atvėrę ir realios parduotuvės duris, Tautvydas Petrošius ir Stasys Mačiulskas kviečia į užkandžius pažvelgti naujai.

Juk traškučiai – nebūtinai tik iš bulvių: gal norėtumėte paragauti lapinių kopūstų traškučių, dargi pagardintų kakava su cinamonu? O gal sicilietiškų citrinų limonado? Galbūt rytietiškos datulių aptepėlės, moliūgų sėklų sviesto ar salotų pabarstukų su žaliųjų citrinų žievele? Ir desertui – rankų darbo triufelių ar baobabo batonėlio? Kruopščiai atrinktas „Veggie.lt“ asortimentas žadina vaizduotę ir kelia apetitą – kramsnoti galima ne tik be sąžinės graužaties, bet ir be skonio kompromisų.

– Kai mezgasi temos apie sveiką mitybą, kartais prisimenu vaikų rašytojos Astridos Lindgren personažą – Emilį iš Lionebergos. Mama jį ragino paragauti troškintų pupų (juk sveika!), bet Emilis vietoj jų pasirinko skabyti ir valgyti Kalėdų eglės spyglius...

– Tautvydas: Neretai būna taip: yra koks nors sveikas produktas – pavyzdžiui, spirulina (liet. vingrūnė). Turbūt šis melsvadumblis ne pats skaniausias, bet turi labai daug mineralų, yra naudingas organizmui. Ir tą akimirką, kai tu jo paragauji, pagalvoji: „Fu, nelabai skanu, bet juk labai sveika“... ir atleidi tam produktui.

– Stasys: Būtent to mes ir norėjome išvengti!

– Tautvydas: Kad nebūtų drastiško kompromiso, kai užsimerki prieš skonį vien dėl to, kad tai sveika. Rinkdami „Veggie.lt“ asortimentą pagalvojom, kad galime parodyti visai kitą veganiškų produktų ar užkandukų pusę. Tu neturi būti atlaidus – sveika gali būti skanu! Sveikas batonėlis neprivalo būti smėlio skonio.

FeedMySister nuotr. /Batonėliai su spraginta kynva
FeedMySister nuotr. /Batonėliai su spraginta kynva

– Parduotuvės asortimente yra vadinamojo supermaisto, kurį apibūdinate kaip padedantį palaikyti modernią gyvenseną. Kas ta moderni gyvensena pagal jus?

– Stasys: Dabar galima greitai pasidomėti beveik viskuo – pradedant nežinomo žodžio vertimu, baigiant instrukcijomis, kaip pasidaryti stalą. Tai yra šiuolaikiškas smalsumas, įprotis naudotis informacijos šaltiniais.

– Tautvydas: Gyvenam tokiame judriame pasaulyje, kur sienos ir atstumai yra kažkas iš praėjusio amžiaus. Ir galbūt žmogaus organizmas dar nėra tiek prisitaikęs nuolat bėgti... Todėl ir sakome, kad kai kurie iš mūsų produktų (moringos, baobabų milteliai ar batonėliai, žolelių mišiniai kokteiliams) padeda moderniai gyvensenai, aktyvina smegenų veiklą, padeda palaikyti fizinį aktyvumą, papildo mitybą ne bet kokiomis kalorijomis.

– Stasys: Dar vienas modernios gyvensenos aspektas – sąmoningumas. Kaip vartoti atsakingai, kad kuo mažiau pakenktum žemei? Kokią ją paliksim po savęs?

Did you know that it's #Veganuary ?

A post shared by Shop at (@veggie.lt) on

– Čia jau kalbame ir apie gamintojų atsakomybę? Ar netgi paties pirkėjo atsakomybę nesirinkti produkcijos, už kurios slepiasi iškirsti atogrąžų miškai?

– Stasys: Kai mes sau čia ramiai gyvenam ir tų žmonių nematom, esam per toli, kad skaudėtų. Vis dėlto, kai savo parduotuvei rinkome produktus iš tos skanios gausybės, nekilo klausimų, kam atiduoti pirmenybę: industriniam masinės gamybos produktui ar taikesniam, paruoštam kiek įmanoma sąžiningiau, iš natūralių ingredientų. Pasaulio nepakeisi, bet gali nors truputį prisidėti. Pavyzdys – kad ir lapinių kopūstų traškučiai. Vien jau dėl gamybos proceso, gamintojo geranoriškumo taip norėjosi juos parodyti žmonėms, atsivežti į Lietuvą.

– Tautvydas: Pradėjus skanukų verslą, buvo labai įdomu sužinoti, kad tokių alternatyvų iš viso egzistuoja. Minėtų traškučių gamykla naudoja tik saulės energiją, o pakeliai yra kompostuojami. Mums buvo nesuvokiama – kaip galima taip toli pažengti toj industrijoj? Regis, taikiau gaminti net ir nebeįmanoma! „Veggie.lt“ siūlomo limonado istorija irgi gan įdomi, užkoduota jau pačiam pavadinime – Karma Cola. Kad ir kokių asociacijų kiltų ištarus žodį „kola“, iš visų pirma tai – tiesiog riešutas. Nuo žilos senovės yra žinoma: jei valgysi kolamedžių riešutus, tonizuosi savo kūną ir smegenis. Tai štai, mūsiškiam limonadui kolos medžius augina Siera Leonės vietinė bendruomenė, gaunanti sąžiningą atlygį už darbą, atsižvelgiant į tarptautinį standartą „Fairtrade“. Ši veikla padėjo bendruomenei pastatyti tiltą ir pagerinti infrastruktūrą.

– Stasys: Todėl ir karma!

Karma

A post shared by Shop at (@veggie.lt) on

– Ar greta atsakingo vartojimo jums tiek pat svarbios ir veganiškos gyvensenos idėjos?

– Tautvydas: Klausimas gal kiek orientuotas į pasaulėžiūrą, o mes nesiekiame reguliuoti žmonių gyvenimo būdo. Visų pirma tai – tiesiog skanūs ir sveiki užkandukai. O kad jie augalinės kilmės... Didžioji dalis – neišvengiamai, nes taip jau išeina, kad veganiški užkandžiai sveikesni, juose mažiau priedų ir konservantų. Produktas, pagamintas augalinės kilmės pagrindu, nereikalauja tiek daug priežiūros.

– Stasys: Nebūtinai turi būti veganas ar vegetaras, kad mėgautumeisi mūsų skanukais. Mums svarbiausia – skonis, išvaizda, sudėtis ir gamintojo darbo principai: stengiamės parinkti atsakingai pagamintus produktus.

– Ką labiausiai mėgsta jūsų užkandukų ragautojai, ar jau spėjot pagauti jų skonį?

– Stasys: Per daug negalvojant ir greit atsakant – žmonėms patinka traškūs, aštrūs ir... raudonos spalvos dalykai. O jei rimtai – tendencijas atsekti labai sunku.

– Tautvydas: Raudona iš tikrųjų veikia – reikėtų pasidomėti spalvotyra, kodėl, bet ji veikia. Matome, kad įspūdį palieka lapinių kopūstų traškučiai ir riešutų sviestas. Turbūt dėl to, kad jis lyg ir įprastas produktas, lyg ir aišku, ko tikėtis... ) atsidarai mūsų indelį – ir čia visai kas kita, visiška naujiena: tarkim, kedrinių pinijų ar pistacijų riešutų sviestas.

This butter #Nuturalworld December 9, Vegfest LT, come get it

A post shared by Shop at (@veggie.lt) on

– Jau mėnesių mėnesius esat panirę į šią veiklą. Ar jaučiat, kad aplink buriasi maisto mėgėjų bendruomenė?

– Stasys: Gal smalsuomenė?.. Ieškodamas pats išmoksti naujų dalykų, ir gali tai papasakoti kitiems. Taip visada esi tam tikrame judesėlyje. Kad ir kaip tai pavadintume – maisto platforma, butiku, – mūsų verslas – su pokalbiu.

– Tautvydas: Renginiuose labai justi, kad žmonės domisi nematytais dalykais. O mums smagu rasti bendrą kalbą, nes norim bendrauti, gauti grįžtamąjį ryšį. Vienas pastebėjimas, kuo Lietuvos rinka skiriasi nuo Vakarų: čia dauguma itin atsargiai komentuoja, jei kas nepatiko. Nors tikroji potekstė – žinot, gal tie jūsų kopūstai ir ne man... Mes kaip tik skatinam atviresnę kritiką. Gal, pavyzdžiui, kokio nors produkto net neturėtume apskritai vežti?

– Kad jūs narsūs šiuo klausimu, aišku jau atsidarius internetinę parduotuvę – ten teigiat, kad nesibaiminate sulaukti kandžių laiškelių, o pranešimą apie slapukus svečias gali išjungti, įžūlokai jums šūktelėjęs ŠA!

– Stasys: Norim, kad patiems žmonėms būtų įdomu. Produktų aprašymuose net sukurtos skiltys komentarams, ten juk gali virti diskusija, galima dalintis įvairiausia patirtim, ir mes to nebijom.

– Tautvydas: Kaip tik iš tų komentarų ir galėtų atsirasti daugiau bendruomeniškumo.

– Ar dėl to bendruomeniškumo siekio jūsų parduotuvei atėjo metas „išlipti“ iš virtualios erdvės ribų – nutarėte atidaryti vietą, kur galima iš tikrųjų užeiti?

– Tautvydas: Mes vis galvojome apie tas kelias parodas, kuriose teko dalyvauti. Žmonės ateina ir kalbasi, bendrauja, klausia, domisi, ragauja, ir net čia pat iš mūsų produktų sukuria naujus derinius – op, šiek tiek užtepėlės ant banano traškučio – jau naujas skonis. Tiek veiksmo! Internete to nesulauksi. O ir žmogui galbūt norisi gyvai susipažinti su produktu, tą pakelį pačežinti.

– Ko tikėtis sostinės J.Basanavičiaus gatve keliaujančiam smalsuoliui, susiviliojusiam nusileisti žemyn šiais baltai auksiniais laiptukais prie „Veggie.lt“ iškabos?

– Stasys: Čia jį pasitiks mūsų juodasis ežeras (nusišypso ir pakelia akis į tamsias, įspūdingai blizgančias lubas – aut. past.)... Norėtume, kad tikėtųsi netikėtumo! Kai neįsivaizduoji, kas bus šiandien, bet žinai, kad tikrai kas nors įdomaus. Ir juk nebūtina atėjus iškart pirkti. Galima tiesiog pabendrauti prie skanios kavos puodelio.

– Tautvydas: Siekiame nuoširdaus bendravimo – na ir kas, kad neturite išankstinės informacijos, kuo naudingi aliejinių moringų lapai. Čia niekas nepasakys – „Jūs ką, nežinot?“ Ateikite pažioplinėti, pajuokauti.

– Stasys: Beje, dėl laiptelių: ar atkreipėte dėmesį, kad auksas išryškina jų įtrūkius? Iš pradžių sukome galvas, kaip juos paslėpti. O tada supratome: slėpti? Kam? Juk reikia kaip tik atskleisti. Tokią atmosferą čia ir kuriame – kad žmonės jaustųsi laisvai, jaukiai, be jokio diplomatiško santūrumo.

Šis straipsnis publikuotas žurnale „Geras skonis“ ir naujame interneto portale, apie gastronomiją, gėrimus ir vartojimo kultūrą Skonis.lt. Nuo šiol kiekvieną savaitę 15min ieškokite dar daugiau publikacijų, skirtų maisto ir gėrimų profesionalams bei entuziastams.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis