Prof. R.Laužikas – apie pamirštus ir išlikusius Velykų valgius. Senovinis paschos receptas

Artėja Velykos, per kurias ant daugelio šventinių stalų rastume panašių mėsos patiekalų: šaltieną, keptą kiaulienos kumpį, rūkytas dešras. Pasak gastronominio paveldo tyrinėtojo, prof. Rimvydo Laužiko, pagal senovines tradicijas per Velykas būdavo valgomi kiaulienos, avienos patiekalai, ši šventė išsiskirdavo prašmatnių kepinių gausa, be to, ant stalo puikuodavosi iš sviesto nulipdytas avinėlis. Išskirtiniai buvo ir pieno gaminiai, jie išliko populiarūs iki šių dienų.
Prof. R.Laužikas pasakoja apie Velykų patiekalus
Prof. R.Laužikas pasakoja apie Velykų patiekalus / Jurgitos Vaskel, asmeninio albumo nuotr.

Keičiasi laikai, keičiasi ir šventiniai patiekalai. Dabar norime virtuvėje sugaišti kuo mažiau laiko, tad jei jau ir prisiruošiame kepti pyragus, jie būna paprastesni už tuos, kuriais gardžiuodavosi mūsų protėviai. „Jei kalbame apie neišlikusius velykinius valgius, žinoma, tai bus kepiniai. Kas dabar beatsimena katalikų namuose dar tarpukariu Velykoms keptas šafranines, „petinetines“ bobas, karališkus, migdolinius, šokoladinius mozūrėlius? Arba Mažosios Lietuvos liuteronų namuose keptus aguoninį „Mohnstriezelį“, plokščią „Osterfladeną“ ar apvalų, su skyle viduryje „Osterkringelį“?“ – prekybos tinklo „Rimi“ pranešime žiniasklaidai cituojamas prof. Rimvydas Laužikas.

Gastronominio paveldo tyrinėtojas pasakoja, kad šaltų užkandžių, kurie mėgstami iki šiol, ant Velykų stalo būdavo gausu ir ankstesniais laikais. Jie visi buvo mėsiški: šaltiena, kumpiai, dešros, kimštos žąsys ar kalakutai, keptas paršelis. Žuvies patiekalų anksčiau lietuviai ant Velykų stalo nedėdavo, nes žuvis – pasninko valgis.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Rimvydas Laužikas
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Rimvydas Laužikas

Ant Kalėdų, Velykų, vardinių stalo atsidurdavo tai, kas to krašto ir socialinio sluoksnio žmonėms reiškė šventę.

„Istorinėje virtuvėje mėsa, o ypač iš geriausių jos rūšių pagaminti prabangesni patiekalai, buvo itin vertinami, todėl mėsiškų valgių gausa atsispindėdavo per visas šventes: ne vien per kalendorines, bet ir, pavyzdžiui, per vestuves. Tad ant Kalėdų, Velykų, vardinių stalo atsidurdavo tai, kas to krašto ir socialinio sluoksnio žmonėms reiškė šventę. Kitas dalykas yra tai, kad krikščionybėje dėmesys telkiamas į šventės dvasinį turinį, bet ne į konkrečius valgius. Jei senoje fotografijoje bandyčiau atpažinti Velykų stalą, pirmiausia ieškočiau įvairių prašmatnių kepinių: pyragų, bandelių su lašiniais, bobų, šakočių, mozūrėlių, tortų. Taip pat iš sviesto nulipdyto ar keramikinio avinėlio. Per Velykas buvo valgoma avienos mėsa, o šventiniam stalui buvo būdinga papuošta rūkyta kiaulės galva, kartais net su margučiu dantyse“, – pasakoja profesorius.

Vida Press nuotr./Šventinis kepsnys
Vida Press nuotr./Šventinis kepsnys

Velykų kiškis – Kalėdų Senelio atitikmuo

Velykų stalą dažnai puošia iš sviesto nulipdytas dailus avinėlis, dekoracijose vyrauja ir velykiniai kiškiai. Pasak prof. R. Laužiko, tai sena tradicija, greičiausiai susiformavusi dar Viduramžiais, Vokietijoje: „Kiškis turi daug reikšmių krikščioniškoje simbolikoje, tačiau per Velykas jis tapo savotišku Kalėdų Senelio atitikmeniu, atnešančiu dovanas tik geriems vaikams. Tokiu pavidalu kiškis išpopuliarėjo tarp Vokietijos liuteronų, o per juos pasiekė ir Lietuvą. Dar vienas Velykoms būdingas, dovanas vaikams nešantis personažas buvo Velykų bobutė.“

Ne tik vaikus, bet ir suaugusiuosius džiugina dar ir mieliniai pyragai. Daug kas juos kepa su varške arba atskirai pagamina varškės desertą, skanaujamą tik per Velykas, vadinamą „pascha“.

RIMI nuotr. /Liucinos Rimgailės velykinis pistacijų-citrininis keksas
RIMI nuotr. /Liucinos Rimgailės velykinis pistacijų-citrininis keksas

„Kai kalbame apie varškę, grietinę, sūrį ar sviestą, turime prisiminti senovinę maisto produktų hierarchiją, kur mėsa buvo ant aukščiausio laiptelio, o pieno produktai – ant antrojo. Tad jų buvimas ant stalo taip pat reiškė šventę, juo labiau – pavasarį“, – sako profesorius.

Šių laikų žmogui sunkiau suprasti senosios žemdirbystės ir gyvulininkystės ciklus, tačiau dar XIX a. buvo aišku, kad daugiausia pieno karvės duoda vasarą, kai ėda šviežią žolę. O žiemą – pieno nedaug, tad pieno gaminiai per Velykas – tikrai išskirtinis dalykas.

Vida Press nuotr./Velykų vaišių stalas
Vida Press nuotr./Velykų vaišių stalas

„Katalikų ar liuteronų namuose ant Velykų stalo puikuodavosi sviestinis avinėlis, sūriai, grietinė. Stačiatikiai gamindavo „paschą“. Tačiau XIX a. pabaigoje „paschą“ jau randame ant velykinių stalų ir katalikiškuose (pavyzdžiui, Kretingos Tiškevičių) dvaruose. O tarpukario Lietuvoje „pascha“ (arba kaip jie tada vadindavo – „paska“) jau buvo plačiai paplitusi ir tarp miestiečių“ , – su gastronominiu paveldu supažindina prof. R.Laužikas ir siūlo Velykoms pasigaminti paschą pagal tarpukario Lietuvos receptą.

Senovinė pascha

Ingredientai:

  • 1 kg varškės;
  • 100 gramų sviesto;
  • 3/4 stiklinės cukraus;
  • 50 gramų migdolų;
  • 4 kiaušinių trynių;
  • 1 stiklinės grietinės;
  • 1 vanilės lazdelės;
  • 30 g juodųjų razinų.

Gaminimas:

1. Šviežią, bet sausą, neperšildytą varškę pertrinkite per sietelį.

2. Į varškę dėkite sviestą, kiaušinio trynius, grietinę, susmulkintą vanilę arba vanilinį cukrų ir maišykite iki purios masės.

3. Tuomet sudėkite grietinę, cukrų ir razinas.

4. Kepimo formą išklokite kepimo popieriumi ir sudėkite masę, o jos viršų taip pat uždenkite.

5. Ant masės uždėkite pjaustymo ar kitą lentelę ir paslėkite.

6. Po kelių valandų paschą išverskite ir apibarstykite razinomis. Galima papuošti ir apelsinų skiltelėmis.

Fotolia nuotr./„Paska“ varškės pyragas su vyšniomis
Fotolia nuotr./„Paska“ varškės pyragas su vyšniomis

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis