Virtuvės personalo aprangoje dabar madingiausias patogumas
„Komfortas – taip vienu žodžiu apibūdinčiau naujausią virtuvės personalo aprangoje vyraujančią mados tendenciją. Komfortui, patogumui šiuo metu skiriamas didžiausias dėmesys kuriant darbo drabužius virtuvės šefams, konditeriams, padavėjams ir kitiems, dirbantiems restoranuose, kavinėse, baruose. Apranga turi būti lengva – virtuvėse paprastai labai karšta, o net ir daug valandų dirbdami 40 laipsnių temperatūroje šefai vis tiek nori atrodyti gerai, jaustis lengvai“, – sako profesionalios restoranų, viešbučių bei administracijos darbuotojų aprangos bei avalynės tiekėjos Baltijos šalyse „Jokado.lt“ atstovaujamo prekės ženklo „Kentaur“ pardavimų vadovas Morten Bo Sørensen. Patogumą, pasak jo, užtikrina drabužių dizainas: „Šiuo atveju dizainas – tai ne vien graži išorė, graži išvaizda, bet, vėlgi, patogumas. Dizaineriai rūpinasi ne tik, kaip atrodai, bet ir kaip jautiesi.“
Morten Bo Sorensen teigimu, darbo drabužių patogumas tampa vis aktualesnis dabar, kai horeca sektorius susiduria su ypatingai dideliu darbuotojų trūkumo iššūkiu. „Visoje Europoje darbuotojų šiame sektoriuje labai trūksta. Naujų virtuvės šefų ar padavėjų įdarbinimas jau yra tapęs neįmanoma misija. O jei pavyksta tai padaryti, darbuotojus būtina išlaikyti. Vienas iš būdų bent bandyti tai padaryti – pasirūpinti, kad darbuotojai darbe jaustųsi patogiai, patenkinti. Savo versle dabar mes dažnai kiek perdarome garsųjį posakį „Laiminga žmona – laimingas gyvenimas“ ir sakome: „Laimingas šefas – laimingas gyvenimas“ (angl. „Happy chef – happy life“). Šiam tikslui, pasak Morten Bo Sorensen, restoranų vadovams kartais tenka pasirūpinti apranga, kurią dėvi garsūs, socialiniuose tinkluose matomi virtuvės šefai. – „Tai galima išskirti kaip dar vieną darbo drabužių rinkos tendenciją.“
Tam, kad darbuotojas būtų patenkintas darbu, būtina nuo pat pradžių užtikrinti jam reikalingas darbo sąlygas. „Virtuvės, aptarnaujančiojo personalo atveju tai yra apranga. Pavyzdžiui, kiekvienas virėjas privalo turėti bent po tris švarkus ir po kelias poras kelnių. Ir negali prašyti naujo darbuotojo laukti jam skirtos aprangos kelias, pavyzdžiui, 5-6 savaites, kaip gali atsitikti, jei aprangos gamintojas ar pardavėjas, su kuriuo bendradarbiauja restoranas, neturi reikiamų drabužių savo parduotuvėje ar sandėlyje. Štai kodėl visada turime sukaupę apie vieną milijoną skirtingų aprangos vienetų mūsų sandėliuose ir galime operatyviai ją pristatyti“, – sako 4 mln. aprangos vienetų kiekvienais metais parduodančios kompanijos atstovas.
Nėra tokio dalyko kaip tvari tekstilė
Kalbant apie tai, kas šiuo metu aktualu darbo, konkrečiai – restoranų, kavinių, barų darbuotojų aprangos gamintojų versle, Morten Bo S0rensen atkreipia dėmesį, jog čia labiau nei tvarumas, apie kurį dabar ypač daug kalbama, vertinamas atsakingumas. „Nėra tokio dalyko kaip tvari tekstilė. Šiame versle svarbios tam tikros medžiagų savybės ir jų kokybė. Pavyzdžiui, norėdami pagaminti švarkus su patogiomis, lanksčiomis rankovėmis, negalime naudoti elastano – jis gerai tamposi, bet nėra patvarus intensyviai naudojant. Štai kodėl rankovės formuojamos ergonomiškos – jos dar vadinamos jojiko rankovėms, nes yra ant arklio sėdinčio jojiko laikysenos formos.“
Lygiai taip pat kitų aprangos dalių tamprumas, paslankumas ir tuo pačiu patogumas yra užtikrinamas mechaniniais būdais. Pavyzdžiui, švarkų pažastyse įterpiamas tinklelis arba trikotažas, kuris užtikrina tiek patogesnius rankų judesius, tiek ventiliaciją, nes toks audinys leidžia odai kvėpuoti. Patogumui ant švarko kaklo taip pat tvirtinama kilpa, per kurią perveriamas prijuostės dirželis ir jis netrina kaklo. „Žinoma, kur įmanoma, stengiamės naudoti tvaresnes medžiagas, pavyzdžiui, vengiame naudoti medvilnę. Vietoje jos naudojame tencelį, kuris gaminamas naudojant medienos pluoštą ir yra draugiškesnis aplinkai. Vietoje poliesterolio naudojame perdirbtą poliesterolį arba šios ir kitų medžiagų derinius, kurie yra patvaresni“, – sako vienos didžiausių aprangos horeca (angl. hotels, restaurants, cafes, liet. viešbučių, restoranų, kavinių) sektoriui gamintojų Europoje pardavimų vadovas.
Medžiagų patvarumą ir iš jų pagamintos aprangos ilgaamžiškumą tiksliausiai nusako skaičius, kiek kartų ji gali būtų skalbiama. „Paprastai su skalbyklomis sudaromos sutartys yra ilgalaikės. Mūsų gaminių pirkėjams – restoranams, kavinėms, barams – garantuojame, jog mūsų aprangą jie galės skalbti, priklausomai nuo to, kaip išpurvinama, nuo 80 iki 200 kartų. O tai reiškia naudoti mažiausiai 3 metus“, – sako Morten Bo Sorensen.
Laimi tie restoranai, kurių darbuotojais svečiai pasitiki
Darbuotojų savijauta darbe, M.B.Sorensen įsitikinimu, turi tiesioginės įtakos ir viso verslo sėkmei. „Pasitikėjimą žmonėmis, ypač tais, kurių nepažįstame, matome pirmą kartą, labai įtakoja jų išvaizda. Štai kodėl svarbu, kad restoranų, kavinių, barų darbuotojai jaustųsi patogiai ir būtų patenkinti darbu. Taip atrodančiu personalu svečiai linkę labiau pasitikėti. Šiuo požiūriu darbuotojų savijautos ir išvaizdos klausimas dar aktualesnis šiuo metu, kai vis daugiau restoranų įrengia arba pertvarko savo virtuvę taip, kad ji būtų matoma svečiams“, – sako jis bei prisipažįsta, jog ir pats mieliau lankosi tose vietose, kur gali stebėti darbą virtuvėje: „Malonu, kad joje besisukantys šefai yra gražiai, tvarkingai apsirengę, dėvi švarią aprangą. Būtent tie restoranai, kurių darbuotojai kelia svečių pasitikėjimą, galiausiai ir laimi.“
Pergalių geriausi restoranų, kavinių, barų šefai dažnai siekia ne tik savo virtuvėje, bet ir varžybų ringuose. Lietuvos vyriausiųjų virėjų ir konditerių asociacijos suburtos nacionalinės šefų rinktinės nariai visada dėvi „Kentaur“ prekės ženklo aprangą. Ją taip pat renkasi tokių gastronomijos madas pasaulyje diktuojančių šalių, tokių kaip Danija, taip pat Šveicarija, Austrija, Vokietija, Slovakija, Serbija, Jungtinė Karalystė, šefų rinktinės. Daugelyje jų „Kentaur“ prekės ženklą atstovauja vieni geriausių šefų, pavyzdžiui, virtuvės šefas Rasmus Monk, vadovaujantis dviem „Michelin“ žvaigždėmis įvertinto restorano „Alchmist“ Kopenhagoje virtuvei, ar tris „Michelin“ pelniusio „Amador“ Vienoje komanda. Lietuvoje „Kentaur“ prekės ženklo ambasadoriumi tapo ne kartą Geriausio Lietuvos virėjo titulą pelnęs ir Lietuvą užsienyje atstovavęs virtuvės šefas Deivydas Praspaliauskas