Pirmadienio popietę sostinės kultūros bare „Kablys“ skambėjo penkių išskirtinių gastronomijos atstovų iš užsienio pranešimai apie gatvės maisto kultūrą. Juos į Tarptautinę gatvės maisto konferenciją sukvietė netrukus prasidėsiančio „Turgus 2.0“ organizatoriai, kurie su maisto pasaulio aktualijomis norėjo supažindinti vietinius Lietuvos profesionalus ir kulinarijos entuziastus.
Vienas iš „Turgus 2.0“ sumanytojų Dominykas Čečkauskas panašias naujoves imasi įgyvendinti ir Lietuvoje – įvairiomis kultūrinėmis ir gastronominėmis iniciatyvomis į Lietuvos maisto kultūrą atnešęs naujo vėjo gūsį, jis nuo gegužės iki pat rugsėjo pabaigos Vilniaus stoties rajone rengs tikrą gastronomijos, kultūros ir bendruomeniškumo fiestą po atviru dangumi. Oficiali pradžia – jau gegužės 5 dieną su stoties rajono alaus festivaliu. Daugiau informacijos rasite „Turgus 2.0“ feisbuko paskyroje.
„DJ’s can’t cook“ – žaidimas, tapęs verslu
Vilniuje viešėjęs Jesus Martinezas pasakojo, kad 2013-aisiais „DJ’s can’t cook“ idėja su bičiuliu Hennesu Weissu prasidėjo nuo savotiško žaidimo – didžėjai buvo pakviesti gaminti maistą, o šefai – sukti plokšteles. Po kelių mėnesių vaikinai netyčia atrado, kad dauguma didžėjų, pasirodo, moka neblogai suktis virtuvėje, o kulinarai – geba savo rankas panaudoti ne tik prie puodų, bet ir prie didžėjaus pulto.
„Pamanėme, kodėl gi mums nesujungs šių dviejų pasaulių ir pažiūrėjus, kur visa tai nuves?“, – apie „Dj’s can’t cook“ idėją Tarptautinėje gatvės maisto konferencijoje pasakojo Jesus Martinezas.
Paradoksas – kai mažiausiai tikiesi, tau ima ir pasiseka. Taip nutiko ir čia. Žaidimas tapo verslu, kurį kūrėjai mieliau vadina bendruomene.
„Mes stengiamės parodyti pozityviąją elektroninės muzikos pusę, padedame gatvės maistui ir kulinariniam pasauliui surasti kuo didesnę publiką, ir kartu abiejų profesijų atstovai čia gali pamiršti savo darbą, atsipalaiduoti ir prieš kamerą tapti eiliniais žmonėmis“, – savo tikslus vardino J.Martinezas.
Visa „DJ’s can’t cook“ veikla prasidėjo nuo, kaip jie vadina, tradicinio turinio – „Youtube“ platformos bei kelių Vokietijos televizijų, kuriose jie planavo parodyti keletą savo sukurtų serijų, kai šefai ir didžėjai apsikeičia vietomis.
Čia buvo filmuojami įvairiausio lygio muzikos ir gastronomijos pasaulio atstovai. Nuo tų, kurie gatvėje pardavinėja tacos, iki tų, kurie dirba restoranuose, turinčiuose „Michelin“ žvaigždutes. Taip pat ir ir su didžėjais – vieni grojo mažuose klubuose, kiti buvo garsiausi elektroninės muzikos atstovai.
„Mes nenorėjome eilinio kulinarinio šou, didžėjai ir šefai čia tiesiog kalbėjosi apie save, apie įdomias miesto vietas, sunkumus savo darbuose“, – sakė jis.
Visgi išvydę pirmąsias serijas televizijų atstovai apsigalvojo ir atsisakė rodyti „DJ’s can’t cook“ filmuotą medžiagą – esą toks turinys buvo „skirtas per daug siaurai publikos grupei“.
„Mūsų nebuvo galima priskirti nei kulinariniam, nei muzikiniam šou, – prisiminė jis. – Tačiau mes nenusivylėme. Geroji to pusė – užsimezgę ryšiai su garsiai gastronomais ir muzikantais tęsiasi iki šiandienos. Visi pas mus pirmosiose serijose nusifilmavę žmonės buvo susidomėję tuo, ką mes darome, todėl šią idėją pakartojome daugelyje pasaulio miestų. Sujungti muziką ir maistą mums vis tiek pavyko“, – šypsojosi J.Martinezas.
Taip „DJ’s can’t cook“ tapo kompanija, kuri savo renginiais bei video turiniu padeda garsinti įvairias gastronomijos vietas, festivalius ar muzikos klubus. Jiems atsidarė tik dar daugiau durų, dar daugiau galimybių originaliai pasižiūrėti į savo veiklą.
„Į mus kreipiasi restoranai, gatvės maisto prekiautojai, festivalio rengėjai, kurie nori išbandyti kažką naujo ar tiesiog tapti populiaresniais. Jiems mes pakviečiame didžėjų, kuris didesnę publiką galėtų pritraukti. Lygiai taip pat atsiranda klubų ar muzikos festivalių, norinčių į naktinį gyvenimą įtraukti gastronomijos pasaulį. Tad juos mes suvedame su food truck’ais ar šefais“, – pasakojo „DJ’s can’t cook“ įkūrėjas.
„DJ’s can’t cook“ taip pat yra surengę „An intimate brunch with your favourite label“ projektą, jungiantį daug mažų bendruomenių. Pavyzdžiui, Berlyne veikiančio italų įrašų kompanijos didžėjai norėjo geriau pažinti savo kaimynus iš šalimais esančio miesto, todėl „DJ’s can’t cook“, susitarę su food truck’u „Taco queen“, organizavo muzikos ir maisto renginius tų žmonių vietiniuose rajonuose. Beje, šio renginio dėka „Taco queen“, kurie visuomet norėjo savo maistu prekiauti iš vienos vietos ir nebevažinėti iš vieno miesto į kitą, tokią galimybę gavo.
„Dar vienas iš mūsų projektų – didžėjus per 40-60 minučių turi ne tik sugroti savo programą, bet ir paruošti šeimos mėgstamą ar jo šalyje populiarų patiekalą. Kas smagiausia – mūsų rėmėjais tapo vienas iš Vienos maisto parduotuvių, kurie patys mus susirado ir pasisiūlė padėti“, – apie netikėtai užgimstančias kolaboracijas kalbėjo Jesus Martinezas.
Komanda šiuos projektus filmuoja gyvai ir jų visai neredaguoja – jei didžėjus padaro klaidų grodamas ar paruošia prastą patiekalą – tokia jau realybė, kuri dažniausiai visiems sukelia tiesiog juoką.
„DJ’s can’t cook“ pagrindinė idėja – ne tik burti kartu žmonės, bet ir daryti reikšmingą socialinį poveikį. Pirmąjį tikslą jiems įgyvendinti pavyko – maisto ir muzikos bendruomenės tapo viena kitai itin naudingos. „Tačiau ko mums visada trūko – norėjome atnešti ir didesnę naudą visuomenei“, – prisipažino jis.
„Todėl mes pradėjome dirbti su Pietų Afrikos ūkininkais, su restoranais ir gatvės maisto atstovais, kurie palaiko tuos ūkininkus. Projektą pavadinome „Taste of consciousness“, jį pradėjome praėjusiais metais. Jau turėjome keturis renginius Vienoje, Keiptaune ir Johanesburge.
Pavyzdžiui, restorano „The Cript“ šefui, kuris dirba tik su vietiniais ūkininkai, labai patiko mūsų idėja ir jis pakvietė drauge bendradarbiauti. Vienas renginių, kuris netrukus įvyks, bus skirtas ne tik populiarinti idėją apie vietinius ūkininkus ir jų rėmimą, bet taip pat dalis sumos, sumokėtos už vakarienę, keliaus pelno nesiekiančioms organizacijoms. Taigi mes taip pat stengiamės suburti bendruomenę, kuri suktųsi ne tik apie šefus ar didžėjus, o apie tai, ką mes gero galime duoti vietiniams žmonėms“, – kalbėjo jis.
Šiandien „DJ’s can’t cook“ veikla taip prasiplėtė ir išgarsėjo, kad su jų prekės ženklu galima rasti virtuvės indų, įrankių ar madingų aksesuarų.
„Nesvarbu, kas tu esi ir ką tu kuri, esi šefas ar muzikantas, atidarai klubą ar restoraną. Tiesiog atsimink, kad buriant žmones kartu ir dalijantis savo žiniomis su kitais, tai visuomet bus naudinga visiems“, – kalbėjo „DJ’s can’t cook“ įkūrėjas Jesus Martinezas.
Kartu su „DJ’s can’t cook“ įkūrėju Jesusu Martinezu pranešimus skaitė Alexandras Isaevas, „Kaliningrad Street food“ festivalio įkūrėjas, Virginia Tardella, pelno nesiekiančios įmonės „Worldrise“ vadovė, kovojančios, kad plastikas nebūtų naudojamas klubuose ir gatvės maisto užkandinės, Maurizio Tentella, „Space Delicious“ įkūrėjas, garsus ir visiškai išskirtinis maisto bloggeris.