Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Žmones su negalia restorane įdarbinęs olandas: kai kurie klientai norėjo išeiti, bet paskui dėkojo

Rudens pradžioje Vilniuje duris pravėrė naujas restoranas „Pirmas blynas“, kurio įkūrėjas – neseniai Lietuvoje apsigyvenęs olandas Timas van Wijkas. Nors iš pirmo žvilgsnio restoranas gali pasirodyti kaip jauki, bet įprasta blyninė, joje dirba kiek neįprasti darbuotojai. Nusprendęs pradėti socialinį verslą, jo įkūrėjas pasamdė darbuotojus su negalia ir sako, kad lankytojai reaguoja puikiai, o didžiausias pasiekimas tas, kad kai kurių nuomonę apie neįgaliuosius pavyko ir pakeisti, rašoma pranešime spaudai.
Timas van Wijkas ir jo įkurto restorano komanda
Timas van Wijkas ir jo įkurto restorano komanda / Asmeninio albumo nuotr.

Restoranas, įsikūręs Vilniaus universiteto planetariume, atsidarė rugsėjo mėnesį. Jo įkūrėjas T.van Wijkas – olandas, kuris gimtojoje šalyje dirbo su negalią turinčiais žmonėmis, padėdavo jiems išmokti darbui naudingų įgūdžių, todėl panašią idėją įgyvendinti nusprendė ir apsigyvenęs Lietuvoje.

Praėjus keliems mėnesiams nuo atsidarymo, restorano įkūrėjas tikina, kad tokios sėkmės ir žmonių palaikymo sulaukti nesitikėjo.

VIDEO: Iš Nyderlandų atvykęs vaikinas įkūrė restoraną, kuriame dirba neįgalieji

„Vos atsidarius užplūdo kur kas daugiau lankytojų, nei tikėjomės. Dauguma jau žinojo apie mūsų socialinę misiją ir atėjo būtent dėl jos. Iš tokių žmonių gavome vien teigiamus atsiliepimus“, – sako T.van Wijkas.

Jo restorane taip pat dirba protinę negalią turintys darbuotojai. Tokia iniciatyva olandas siekia parodyti, kad dirbti gali bet kas. Tiesa, nors daugelis restorano lankytojų apie socialinę misiją prieš ateidami jau būna girdėję, pasitaiko ir tokių, kuriems aptarnaujantis personalas tampa staigmena.

Asmeninio albumo nuotr./Timas van Wijkas ir jo įkurto restorano komanda
Asmeninio albumo nuotr./Timas van Wijkas ir jo įkurto restorano komanda

Tokie žmonės ir yra mūsų siekiamybė – žmonės, kurie atėję iš pradžių turi abejonių, bet išeina maloniai nustebę.

„Atėjo žmonių, kurie nežinojo, kokie darbuotojai dirba mūsų restorane ir iš pradžių norėjo išeiti. Tačiau, laimei, jie pasiliko ir pavalgę mums dėkojo girdami ir maistą, ir puikų aptarnavimą – buvo apstulbinti to, kaip puikiai visi dirba. Tokie žmonės ir yra mūsų siekiamybė – žmonės, kurie atėję iš pradžių turi abejonių, bet išeina maloniai nustebę“, – sako olandas.

Jis tikina, kad paprastai darbdaviai ieško geriausiai savo darbą išmanančių specialistų, o jam buvo svarbiau pirma pažinti būsimus darbuotojus.

„Mes darbuotojams neturėjome reikalavimų. Tiesiog pakvietėme dirbti ir pasakėme, kad rasime kažką, kas tam žmogui geriausiai tinka. Išbandėme jų galimybes pirmą darbo savaitę ir buvome maloniai nustebę. Kai kuriems geriausiai sekėsi dirbti su kasos aparatu, kitiems – aptarnauti prie staliukų ar paaiškinti meniu. Kai kuriems labai patiko plauti indus, nes tai ramesnė restorano vieta. Įdomu tai, kad be didelės atrankos radome puikų darbą kiekvienam“, – džiaugiasi T.van Wijkas.

Nuo restorano atidarymo iki dabar jo darbuotojai išmoko komunikuoti, planuoti savo dieną ir darbo specifikos, teigia įkūrėjas. „Kai kurie net namuose treniravosi, kaip patiekti kavą ar patiekalus, padengti stalus ar paaiškinti meniu. Tai įrodo, kad negalią turintys žmonės yra motyvuoti ir nori dirbti“, – priduria jis.

Dabar restorane „Pirmas blynas“ dirba trys darbuotojai su negalia ir dar du praktikantai. Jiems visiems tai – pirmasis darbas, o T.van Wijkas džiaugiasi, kad darbo dieną visi užbaigia labai laimingi. „Pirmą kartą gyvenime jie gali kažką nusipirkti už pinigus, kuriuos užsidirbo patys“, – su šypsena sako jis.

Buvo ir tokių lankytojų, kurie keliavo daugiau nei tris valandas vien tam, kad pas mus papietautų.

T.van Wijkas džiaugiasi, kad jo restoranas turi ne tik kulinarinę, bet ir socialinę misiją: „Norime ir visus nustebinti savo ypatingais blynais, ir parodyti, kad kiekvienas visuomenės narys gali jai kažką duoti. Jau viršijome visus savo lūkesčius, sulaukėme daug žiniasklaidos dėmesio. Tai reiškia, kad daug kas apie mus išgirdo ir gali priprasti prie minties, kad dirbti gali kiekvienas. Sulaukėme ir skambučių iš kitų miestų, kurie kvietė atvykti ir pas juos. Buvo ir tokių lankytojų, kurie keliavo daugiau nei tris valandas vien tam, kad pas mus papietautų.“

Dauguma restorano lankytojų, sako įkūrėjas, stengiasi su darbuotojais užmegzti ryšį. „Labai norėčiau pagirti ir pačius restorano lankytojus. Tas bendravimas mums kelia didelį džiaugsmą ir manau, kad tai viena priežasčių, kodėl mums sekasi. Tiesa, manau, kad šiek tiek nuvertinau tai, kiek pastangų reikalauja toks darbas. Galbūt taip yra todėl, kad mūsų komanda labai maža“, – teigia olandas.

Pasak jo, didžiausias iššūkis – senos planetariumo patalpos: „Mūsų pastatas ganėtinai senas ir per šiuos tris mėnesius jau teko nemažai remontuoti. Didžiausia problema buvo ta, kad pačioje pradžioje nebuvo normalios šildymo sistemos, todėl turėjome pasidaryti žemesnes lubas ir pagaliau restorane iš tiesų šilta.“

Norėdamas kuo daugiau žmonių pripratinti prie minties, kad negalią turintys žmonės gali būti puikūs darbuotojai, T.van Wijkas restorane organizuoja ir įvairius edukacinius užsiėmimus, o visai netrukus lankytojams pasiūlys sudalyvauti netikėtoje akcijoje.

„Vieną sausio savaitę mūsų meniu neturės jokių kainų. Kviečiame žmones ateiti, paragauti blynų ir sumokėti tiek, kiek jiems atrodo verta patirtis mūsų restorane.

Žinome, kad daugelis žmonių tikrai vertina mūsų socialinę misiją ir nors kainos mūsų restorane nėra labai aukštos kai kuriems žmonėms, yra ir tokių, kurie neturi finansinių galimybių pas mus apsilankyti, pavyzdžiui, senyvo amžiaus žmonės, ar daugiavaikės šeimos. Norime, kad jie galėtų apsilankyti ir sumokėti tiek, kiek jiems leidžia galimybės“, – sako T.van Wijkas.

„Kai kurie gali duoti šiek tiek mažiau, nei būtų nurodyta įprastame meniu, tačiau pasitikime žmonėmis, nes jie vertina socialinę misiją. Žinome, tikimės pasitikti ir daugybę naujų lankytojų, kuriems galėtume parodyti, kaip puikiai dirba žmonės su negalia“, – priduria jis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais
Reklama
Žaidimų industrijos profesionalus subūrusiems „Wargaming“ renginiams – prestižiniai tarptautiniai apdovanojimai