2021 03 19

17-metė Elzė – profesionali sklandytuvo pilotė, ateitį siejanti su aviacija: „Kai sėdi į sklandytuvą, viskas tampa aišku“

„Po skrydžio kiekvienas vaikas užduodavo Aleksandrai vieną ir tą patį klausimą: „Kodėl tu pati pasirinkai pilotavimą?“ O mergina tik šyptelėdavo ir atsakydavo: „Pilotavimas yra pašaukimas. Nesižavėdamas dangaus begalybe ir aviacijos galybe pilotu netapsi.“ Šie žodžiai mus visus privertė susimąstyti, nes, geriau pagalvojus, tai – gryna tiesa. Pilotai jaučia erdvės, dangaus trauką. Juk būdamas žemėje niekada nepatirsi, ką reiškia skrydis virš žemės, virš kalnų, tarp debesų arba sukimasis termike kartu su paukščiais.“
Elzė Maslauskaitė
Sklandytuvo pilotė Elzė Maslauskaitė / Karolinos Pansevič nuotr.

Tai – ištrauka iš pernai išleisto septyniolikmetės vilnietės Elzės Maslauskaitės aviacinio romano „Virš dangaus“. Elzė jį rašė trejus metus, o 260 puslapių romanas pasakoja ne tik apie dangaus grožį ar aukščio jausmą. Knygos siužete susipina aerodromų, aviatorių gyvenimas, situacijos, ryšiai tarp žmonių, meilė.

Tai knyga apie tai, kuo ir gyvena pati jos autorė. Pernai, kai merginai sukako 17 metų, ji tapo profesionalia sklandytuvo pilote, yra Paluknio aerodromo antžeminės komandos kuratorė. Savo ateitį Elzė taip pat ketina sieti su aviacija ir tapti orlaivio pilote.

Mergina taip pat rašo apysakas, groja saksofonu ir tvirtina, kad nėra nei tiksliukė, nei humanitarė. Greičiau – viskas viename. Mechanika ir fizika ją žavi panašiai tiek pat, kiek teksto rašymas, muzika ir kūryba.

Beje, Elzė geriau jaučiasi būdama piloto, o ne keleivio vietoje: „Jaučiu baimę skrisdama kaip keleivė, nes tada negaliu valdyti situacijos. Bet būdama pati prie orlaivio vairalazdės, baimės nejaučiu. Tik svarbu būti susikaupusiai ir nepadaryti klaidų.“

– Elze, esate dvyliktokė, šiemet laukia abitūros egzaminai, kuriate, grojate saksofonu. Kaip jūs viską spėjate?

– Šio klausimo sulaukiu labai dažnai. Svarbiausia yra turėti dienotvarkę. Aš ją turiu, žinau, kada ir kuriuo dienos metu ką veiksiu. Tai svarbu, nes jei nukrypsti nuo tikslo – dalies dienos darbo nepadarai.

– Kada susižavėjote aviacija?

– Pirmą kartą tada, kai buvau trimetė. Viskas prasidėjo nuo pirmojo komercinio skrydžio, kai su tėvais skridome į Kiprą. Augdama vis ieškojau būdų, kaip galima būtų pradėti kuo anksčiau skraidyti.

Vilniaus aeroklube atradau vaikų sklandymo mokyklą ir 2017 metais pradėjau čia mokytis. Tą vasarą sklandžiau su vaikiškais sklandytuvais, tačiau keli Vilniaus aeroklubo nariai mane įkalbino kitąmet jungtis prie profesionalių sklandytojų. 2018 metais pradėjau mokytis profesionalaus sklandymo.

– Kaip jūs galvojote, kodėl jus aviacija sužavėjo?

– Yra sakoma, kad aviacija – tai literatūra, o sklandymas – poezija. Labai patiko pats vaizdas, kai pakyli lėktuvu ir matai debesis, skrendi virš jų. Sužavėjo poetinė pusė. Turbūt dėl to ir knygą parašiau.

– Minėjote, kad 2018 metais pradėjote mokytis profesionalaus sklandymo. Kuo tai skiriasi nuo mėgėjiško?

– Visų pirma, pakilimu. Su vaikiškais sklandytuvais galima pakilti iki penkių metrų aukščio, o su sportiniais – net iki 2 kilometrų. Žinoma, ir pati sklandytuvo sandara. Vaikiškas yra visiškai primityvus orlaivis, turintis paprastus sparnus, valdymo įrankius, o didysis sklandytuvas – uždaras, juo galima kilti aukštai, skristi didžiulius atstumus.

– Tėvai jūsų norui neprieštaravo?

– Kai suprato, kad tai ne vienadienė vaikystės užgaida – neprieštaravo. Palaikė, palaiko ir padeda.

– Jūs jau esate profesionali sklandytuvo pilotė?

– Taip. Turiu licenciją. Išsilaikiau ją pernai vasarą.

– Ko reikėjo, kad ją gautumėte?

– Baigti visą mokymo kursą, kurį sudaro teorinės paskaitos ir ne mažiau nei 17 valandų skrydžių. Po to gali laikyti egzaminus.

Kalbant apie teoriją, yra 8 valstybiniai teorijos egzaminai ir 9 mokykliniai. Tad iš viso – 17 egzaminų. Išlaikius teorijos egzaminus, laukia praktiniai, kurių yra du. Po to išduodama licencija.

Kai gauni ją, gali skraidyti tiesiog savo malonumui su klubo sklandytuvais arba galima siekti sportinių aukštumų, vykti į Europos ir pasaulio sklandymo čempionatus.

Pauliaus Židoveinio nuotr. /Sklandytuvo pilotė Elzė Maslauskaitė
Pauliaus Židoveinio nuotr. /Sklandytuvo pilotė Elzė Maslauskaitė

– Sprendžiant pagal egzaminų skaičių, teorijos – daug?

– Be galo daug. Yra devynios skirtingos disciplinos, iš kurių ir meteorologija, fizika, medicina, oro teisė.

– Ar teoriniai dalykai neužgožia noro gauti licenciją ir skraidyti?

– Teoriniai mokymai tęsiasi apie 3–4 mėnesius, tad iš pradžių gali pasirodyti, kad labai sunku. Bet kai sėdi į sklandytuvą, viskas tampa aišku.

– Kiek valandų jau esate skraidžiusi? Ar skraidymo laikas išties skaičiuojamas valandomis?

– Taip, paprastai skaičiuojamas valandomis. Aš esu skraidžiusi 35 valandas. Dar galima skaičiuoti sezonais, tad šis sezonas man bus jau ketvirtasis.

Vienas iš mano tikslų – atstovauti Lietuvai Europos ir pasaulio čempionatuose.

– Ketinate ir toliau šio savo pomėgio neapleisti, mokytis?

– Taip, vienas iš mano tikslų – atstovauti Lietuvai Europos ir pasaulio čempionatuose.

– Žinau, kad esate numačiusi dvi studijų kryptis: orlaivių pilotavimas arba karinė aviacija?

– Dėl karinės aviacijos dar svarstau. Kol kas manau, kad norėčiau mokytis Vilniaus Gedimino technikos universitete, Antano Gustaičio aviacijos institute.

– Ir tapti?..

– Pilote. Pilotuoti civilinius lėktuvus.

– Ar daug pasaulyje yra moterų piločių?

– Kiek teko domėtis, iš visų pilotų moterų yra 5 procentai. Tačiau šis skaičius kinta, jų daugėja.

– Traukia tolimi skrydžiai?

– Traukia ir tolimi skrydžiai, bet tai kainuoja atitinkamai sveikatos, nes daug valandų skristi reiškia nuovargį, įtampą. Labiausiai norėčiau skraidyti į Artimuosius Rytus.

123rf.com nuotr./Skrydis
123rf.com nuotr./Skrydis

– Kodėl?

– Esu ne kartą buvusi kaip turistė. Man patinka ten: pati atmosfera, kultūra.

– Kalbant apie žmogaus charakterį, jo būdo savybes – koks turi būti žmogus, kad galėtų dirbti tokį darbą?

– Nepasiduodantis emocijomis, besivadovaujantis šaltu protu. Jei imsi vadovautis emocijomis, sudėtingesnėje situacijoje gali pasimesti. Situacijų juk būna įvairiausių. Taip pat reikalingas komunikabilumas, nes skrendi ne vienas, o su antru pilotu. Svarbu mokėti užsienio kalbas, ypač – anglų.

Yra daug norinčių mokytis aviacijos institute pilotavimo – vyksta didelis konkursas. Stojant tikrinamos ir žmogaus matematinės, fizikos žinios, fizinis ir psichologinis pasirengimas.

– Elze, ar prisimenat pirmą savo savarankišką skrydį?

– Žinoma, tuo metu man buvo 15 metų. Pamenu, kad skrisdama iš nervų net dainavau. Bet viskas pavyko sėkmingai – ir pakilimas, ir nusileidimas.

Kai instruktorius paleidžia mokinį skristi, tas jausmas yra neapsakomas. Tada pajunti, kad esi visiškai atsakingas už orlaivio valdymą, ir bet kokia mažiausia klaida gali kainuoti tavo gyvybę. Bet jausmas, kai pakyli ir atsikabini nuo velkančiojo lyno, yra nepakartojamas.


Talentingi vaikai“ – 15min projektas apie gabius, išskirtinių talentų turinčius vaikus.

Jei auginate talentus, praneškite apie juos 15min komandai, pildykite anketą, ir mes apie jų gebėjimus ir įkvepiančias istorijas pranešime visai Lietuvai. Anketą rasite čia.

15min ieško vaikų, kurie pasižymi išskirtiniais gabumais. Jeigu jūsų vaikas piešia, skaičiuoja, moka kelias kalbas, rašo, kuria, užsiima išskirtine veikla, turi įdomių pomėgių, kurie stebina tiek jus, tiek aplinkinius, kviečiame pasidalinti jo talentais ir pasiekimais bei papasakoti savo NUOSTABAUS VAIKO istoriją. Taip pat galite siūlyti giminaičių, kaimynų vaiką, tačiau nurodykite kontaktą, kuriuo galėtume susisiekti su šeima. Rašykite mums užpildydami šią formą. Projekto idėją palaiko - „Anvol“
Ačiū, kad dalyvaujate!

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis