1. Žėrintis pasaulis
Prieš šventes net mažiausiame prekybos centre patenki į stebuklų karalystę: viskas tviska sidabru ir auksu, keri raudoni ir žali kaspinai, akina baltas sniegas. Šitas spalvų šėlsmas verste priverčia atverti piniginę – mat net menkiausi niekučiai jo fone atrodo ypatingos prabangos atributai. O tas mirgėjimas neleidžia atsipeikėti.
2. Visiems neužteks!
Kai ieškote dovanų, smegenys aktyviai išskiria neuromediatorių dopaminą, slopinantį racionalų mąstymą ir gebėjimą priešintis impulsui pirkti. Prekybininkai šią tiesą irgi žino ir paverčia apsipirkinėjimą kroso varžybomis: girdi, nuolaidų metas baigsis po kelių valandų (garsusis šūkis: „Tik šiandien!“ – veikia), ir jūs nespėsite nusipirkti vieno ar kito daikto geriausiomis kainomis. Daugumą potencialių pirkėjų ši baimė varo iš proto. Šią smegenų savybę išnaudoja ir interneto parduotuvės, pavyzdžiui, juodojo penktadienio metu įjungia laikrodį, skaičiuojantį nuolaidų minutes.
3. Muzika mus nupirko
Kalėdinė muzikytė pradeda persekioti jau automobilių aikštelėje, o prekybos centre kvepia šokoladu ir bandelėmis: rinkodarininkai įsitikinę, kad tai – geriausia priemonė pirkėjams privilioti. Ir jie teisūs – nostalgiška muzika ir aromatai apeliuoja tiesiai į pasąmonę ir sukuria idealizuotus vaikystės ir jaunystės vaizdinius.
2005 m. buvo atliktas tyrimas, skelbtas verslo spaudoje, ir patvirtinantis, kad pirkėjai mieliau renkasi prekybos centrus, kuriuos skleidžiami su Kalėdomis susiję kvapai ir skamba atitinkama muzika. Be to, garsų kakofonija išties prislopina kritinį mąstymą.
4. Čia yra maisto
Alkanas pirkėjas – blogas pirkėjas, tikriau – geras jis tik maisto prekių skyriuje, iš kurio skuba tiesiai namo, pasimėgauti tuo, ko prisikrovė į maišus. Todėl būtent šventiniu laikotarpiu apie prekybos centrus ar juose atsiranda įvairių salelių, kuriose siūlomi kalėdiniai sausainukai, belgiški vafliai, šokoladas, kepiniai ar raginama pačioms išmokti ką pasigaminti.
Taip taikomasi į silpną pirkėjų vietą – įspūdžių poreikį. Didelė tikimybė, jog paragavusios vaflių panorėsite parsinešti jų ir į namus, o pasistiprinusios leisitės po šopingo kelionę. Ir dar ką nors nusipirksite.
5. Vaikučių dienos
Visi žino, jog laimingų vaikų – laimingi tėvai. O tėvai, kurių vaikučiai prekybos centre turi ką veikti, praleis savo ramybės metą tame pačiame prekybos centre, ir aiškiai ne medituodami. Todėl atidaromos įvairios dirbtuvėlės, paleidžiami kursuoti traukinukai, vieši Kalėdų Senis ar atskirai siūlomi tik vaikams skirti skanėstai, kuriuos galima laimėti padeklamavus eilėraštį. Vizitas į parduotuvę virsta ne apsipirkimu, o visos šeimos pramoga. O JAV atlikti tyrimai sako, kad pirkėjai, kurių vaikus kas nors užima, išleidžia iki 30 proc. daugiau, nei planavo.