„VW“ koncernas į vieną iš savo gamyklų Vokietijoje investavo 1,2 milijardo eurų ir pavertė ją elektromobilių gamybos centru. Planuojama, kad 2021 metais vien šioje gamykloje „VW“ pagamins 330 000 elektromobilių.
O kaip kitos alternatyvaus kuro rūšys? Sakykime, vandenilis, vienas iš rimtesnių elektros konkurentų. Problema, kad išgryninti vandenilį yra sudėtingas ir daug energijos reikalaujantis procesas – standartiškai išgaunant vandenilį naudojamos gamtinės dujos ir anglys, todėl pagaminti vienai tonai vandenilio yra išskiriama 12 tonų CO². Kitas neigiamas aspektas, kad vandenilis yra itin degus ir jį labai sunku išlaikyti. Palikę vandeniliu varomą automobilį su užpildytais bakais ilgesniam laikui, rastumėte gerokai sumažėjusias šio kuro atsargas.
Taigi, kol kas per daug klausimų ir per mažai atsakymų, kaip išspręsti šios technologijos trūkumus. Kodėl šiandien rašome apie elektrą tarsi kokią magišką naujieną? Nes atėjo geras metas pirkti. Pirkti elektra varomą automobilį. Noriu pasidalyti keliomis logiškomis įžvalgomis, kodėl. Kokios yra pagrindinės priežastys, stabdančios žmones nuo elektromobilio pirkimo? Tai yra didelė automobilio kaina ir mažas nuvažiuojamas atstumas.
Nes atėjo geras metas pirkti.
Kalbant apie kainą. Elektromobilių gamybos kaštai yra gerokai didesni nei vidaus degimo varikliu varomų analogų, atitinkamai ir pardavimo kaina skiriasi. Vienas iš pagrindinių būdų paskatinti ir padidinti elektromobilių pirkimą yra valdžios suteikiamos lengvatos. Štai Norvegijos valdžiai suteikus didžiules mokestines lengvatas elektromobiliams, jų pardavimai Norvegijoje sudarė 29,1 proc. naujų automobilių rinkos 2016 m., 39,2 proc. – 2017 m. ir 49,1 proc. – 2018 m.
Mūsų šalyje taip pat nuolat girdime nuomonę – kol valdžia nepradės taikyti lengvatų, naujų elektromobilių pirkimas nepajudės iš mirties taško. Galiu nudžiuginti, tautos balsas buvo išgirstas. Besidomintys automobiliais tikriausiai girdėjo, kad startavo LR aplinkos ministerijos projektas „Elektromobilių įsigijimo fiziniams asmenims skatinimas“.
Beje, jei atiduodate sunaikinti taršų seną automobilį, dar galite tikėtis ir papildomos 1000 Eur kompensacijos už jį.
Paprasčiau tariant, tie, kurie perka naują elektromobilį, gali gauti 4000 Eur kompensacinę išmoką, o tie, kurie perka naudotą elektromobilį (iki 5 m. senumo), – 2000 Eur kompensacinę išmoką. Ši išmoka nepavers „Tesla“ automobilių įperkamais plačiajai visuomenės daliai, bet, kalbant apie „VW UP“, tai jau būtų žymi parama.
Svarbi sąlyga, kad elektromobilis turi būti pirmą kartą registruotas Lietuvoje ne anksčiau nei 2020 m. kovo 13 d. Paraiškos pasinaudoti šia lengvata jau priimamos ir jas galima teikti iki 2021 m. vasario 1 d. Tam skirtas 5 mln. Eur biudžetas, tad turėkite mintyje, kad jis irgi gali išsekti anksčiau laiko.
Beje, jei atiduodate sunaikinti taršų seną automobilį, dar galite tikėtis ir papildomos 1000 Eur kompensacijos už jį. Realybėje galite gauti keliais šimtais Eur daugiau, nes superkančios įmonės jums gali sumokėti už tai, kad tam tikras automobilio dalis realizuos antrinėje rinkoje.
Atsiperkamumas. Svarbus aspektas, kad elektromobilio priežiūros ir eksploatavimo išlaidos yra daug mažesnės nei dyzelinio ar benzininio automobilio. Nereikia keisti alyvos, paskirstymo diržų ar kitų dalykų. Elektrinis variklis turi mažiau judančių dalių nei vidaus degimo variklis, todėl ir jo susidėvėjimas yra mažesnis. O ką jau kalbėti apie patį kurą. Turėdami galimybę automobilį pasikrauti savo darbovietėje ar nemokamose krovimo stotelėse sutaupote dar daugiau. Nepamirškite parkavimo lengvatų ir sutaupyto laiko bei nervų važiuojant A juosta (pinigais sunku net įvertinti).
Elektra varomas automobilis turi privalumų ir komforto srityje – tyla, jokių vibracijų ir didelis sukimo momentas (nuo šviesoforų šaunate kaip raketa). Elektromobilio trūkumas – nuvažiuojamas atstumas. Šioje vietoje didelių naujienų negaliu pranešti, visi žinome, kad kiekvienais metais įveikiami atstumai po truputį auga.
Tik ar prasminga skrupulingai skaičiuoti ir lyginti nuvažiuojamą atstumą? Dažnu atveju elektrinis automobilis patogiausias kaip antras automobilis šeimoje. Įkraunate kiekvieną dieną namie ar darbe. Nuvažiuojate tik 180 km vienu įkrovimu? Mūsų nuomone, nevažinėjant tarp miestų toks atstumas yra daugiau nei pakankamas. O į pajūrį tikrai nuvažiuosite, gal su sustojimu pavalgyti ar skubant su ta antra neelektrine mašina.
Ir nepamirškite, jūs perkate automobilį, o ne kilometrų rekordininką, todėl automobilis turi būti jums gražus, patogus ir gerai važiuojantis. Keletas naujų elektromobilių šiandieninėje rinkoje, su kuriais verta turėti reikalų:
- „VW e-up“ (kaina nuo 23390 Eur, nuvažiuojamas atstumas iki 260 km);
- „Tesla Model 3“ (kaina nuo 49000 Eur, nuvažiuojamas atstumas iki 381 km – 560 km);
- „Peugeot E-208“ (kaina nuo 28900 Eur, nuvažiuojamas atstumas iki 340 km);
- „Hyundai Ioniq electric“ (kaina nuo 36900 Eur, nuvažiuojamas atstumas iki 331 km);
- „Nissan Leaf“ (kaina nuo 36880 Eur, nuvažiuojamas atstumas iki 270–385 km).
P. S.: Nepamirškite, kad automobilių gamintojai dabar siūlo itin geras nuolaidas.