„Netikėtai patekome į stereotipinę situaciją, – tvirtina Tadas Luotė, optikos „Friends & Frames“ vadovas. – Drabužių, kvepalų ar akinių reklamose ne tik nematome savo srityje daug pasiekusių intelektualių moterų, tačiau ir jos pačios neįsivaizduoja savęs „mados kontekste“.
Pasak T.Luotės, idėja naujai vasaros kampanijai pakviesti pozuoti protingas, talentingas ir veiklias moteris kilo natūraliai: „Kadangi visada buvome šiek tiek nepatogūs ir judinome nusistovėjusias visuomenės nuostatas apie amžių, seksualinę orientaciją, lyčių vaidmenis, tad šįkart norėjome pakeisti įsivaizdavimą apie moteris reklamoje. Apie tai, kokios moterys tinka pozuoti reklamai, o kokios neva ne. Ketinome sugriauti įsitikinimą dėl etaloninio grožio, kuris moterims iki šiol taip akivaizdžiai brukamas arba jos ima pačios save pagal jį vertinti.“
Ketinome sugriauti įsitikinimą dėl etaloninio grožio, kuris moterims iki šiol taip akivaizdžiai brukamas arba jos ima pačios save pagal jį vertinti.
Tačiau optikos komandos žmonėms ne viskas sekėsi taip lengvai, kaip jie tikėjosi. „Paskambinome žinomai mokslininkei. Ši atsisakė. Susisiekėme su garsia menininke, bet ji irgi nesutiko. Dar po kelių neigiamų atsakymų supratome, kad prisilietėme prie aktualios temos, kuri verta diskusijos ir apie kurią būtina garsiai kalbėti“, – pasakoja T.Luotė.
Taip atsirado eksperimentas „Pozuoja intelektas“, kurį vykdant buvo skambinama mokslo, meno, teisės ir medicinos srityse dirbančioms moterims ir siūloma joms dalyvauti fotosesijoje. Visas procesas buvo kruopščiai filmuojamas. Iš 30 moterų dalyvauti reklamoje sutiko tik šešios.
Šias moteris optikos komanda pakvietė pasikalbėti ir paprašė pasidalyti įspūdžiais, kaip jos reagavo į netikėtą pasiūlymą, kokių minčių jis sukėlė.
„Mano pirmas klausimas ir buvo – ar tikrai nesupainiojote adresato? Tikrai savęs nesuvokiu kaip reklaminio veido“, – prisimena Milda Ivanauskienė, Modernaus meno centro direktorė.
Rūta Aldonytė, medicinos mokslų daktarė, mano, kad šiandien mados industrijos erdvė yra pernelyg užpildyta ikonų, kurios užima labai daug vietos, todėl kitos – ne mados pasaulyje dirbančios moterys – lieka šešėlyje.
Komunikacijoje drąsiai kalbėjusi apie vis dar nepatogias visuomenei temas, optika šį kartą klausia, kodėl daug intelektualių moterų nėra madų žurnaluose, reklamose, lauko plakatuose, kodėl stereotipai apie madą vis dar tokie gajūs?