Pažiūrėkime į aktoriaus George᾽o Clooney žmoną Amal. Kad ji – išsilavinusi, protinga teisininkė, žinome todėl, jog visur taip rašo. Bet sužavėjo ji mus pirmiausia savo išvaizda ir išskirtiniu stiliumi. Visada susitvarkiusi, pasitempusi, žavinga. Gebanti derinti prabangius ir pigesnius prekių ženklus. Tamsiomis akimis, lieknomis kojomis ir banguojančiais ilgais plaukais – nesunku būtų įvardyti, kuo ji imponuoja.
Patinka mums tai ar ne, bet gražiems ir charizmatiškiems žmonėms lengviau sekasi siekti karjeros, pelnyti aplinkinių palankumą.
Patinka mums tai ar ne, bet gražiems ir charizmatiškiems žmonėms lengviau sekasi siekti karjeros, pelnyti aplinkinių palankumą. Amerikoje atlikti tyrimai parodė, kad moterys, kurios apibūdinamos kaip nepaprastai gražios, uždirba daugiau nei kolegės. Tarp itin gražių ir nelabai gražių vyrų šis atotrūkis mažesnis, tačiau irgi egzistuoja. Vedybų rinkoje geriau sekasi taip pat patrauklesniems.
Tai psichologinis halo, arba aureolės, efektas, kai susidaro klaidingas įspūdis, jog puikiai atrodantis žmogus yra patrauklesnė asmenybė, geriau dirba, turi daugiau potencialo ir kompetencijos. Ypač tai galioja moterims. Kad ir kiek gražiosios lyties atstovė yra pasiekusi profesinėje veikloje, ji vis tiek bus vertinama ir pagal tai, kaip atrodo, kaip moka atskleisti savo moteriškumą. Ir tai svarbus dalykas kuriant savo erotinį kapitalą.
Psichoterapeutas Olegas Lapinas teigia, kad Lietuvoje erotiniu kapitalu naudojamasi netgi labiau nei užsienyje.
„Britanijoje ar Vokietijoje griežtai žiūrima, kad nebūtų diskriminacijos dėl seksistinių paskatų. Lietuvoje ryškaus feminizmo niekada nebuvo, todėl beveik visur, kur tik įmanoma, samdomos ne visai patyrusios, bet patrauklios, lieknos, jaunos blondinės, seni darbuotojai pakeičiami jomis. Tai padidina klientų, ypač priešingos lyties, pasitenkinimą. Bendraudamas su patraukliu žmogumi, ir pats sau atrodote patrauklesnis.“
Kalbant apie rimtesnius, asmeninius, santykius, erotinis kapitalas dažniau nuvilia. Dėl aureolės efekto atrodo, kad asmuo, kuris gražus, kartu yra ir geras, protingas.
O.Lapino manymu, ne tik darbdaviai naudojasi gražiais žmonėmis, bet ir šie savo patrauklumą parduoda kaip prekę. „Net ir tose srityse, kurios yra toli nuo tiesioginio klientų aptarnavimo, tarkime, kur sudaromi verslo susitarimai, moterys (kažkiek ir vyrai) naudoja savo išvaizdą, ūgį, atletiškumą, veido spalvą, kūno kalbą, flirtą kaip dalį sėkmingo sandorio ar įtikinėjimo. Tačiau kalbant apie rimtesnius, asmeninius, santykius, erotinis kapitalas dažniau nuvilia. Dėl aureolės efekto atrodo, kad asmuo, kuris gražus, kartu yra ir geras, protingas. Bet gamta dažniausiai nesudeda proto ir fizinio patrauklumo į vieną paketą. Neretai būna atvirkščiai – ypač protingi, intelektualūs žmonės neturi dailaus veido. O tai, ką vadiname asmenine charizma, ir yra vidinis švytėjimas ir jokiu būdu nėra susiję su kūno ar veido simetrija. Grožis, simetrija – tai gamtos pranešimas, kad žmogaus genai geri.“
Kapitalo potencialas
Sąvoka erotinis, arba seksualinis, kapitalas ypač paplito prieš kelerius metus. Britų sociologė, Londono ekonomikos ir politikos mokslų mokyklos lektorė dr. Catherine Hakim išplėtojo erotinio kapitalo teoriją knygoje „Erotinis kapitalas. Sėkmingo žmogaus patirtis“. Šis kapitalas susijęs su tuo, kaip žmogus moka bendrauti, patikti aplinkiniams, megzti naudingus ryšius. Autorės teigimu, jo nauda potencialiai didžiulė.
Erotinis kapitalas yra natūralus socialinio, ekonominio ir kultūrinio kapitalo tęsinys. Sociologė erotinį kapitalą skirsto į šešias kategorijas: grožį; seksualinį patrauklumą; socialinius įgūdžius, tokius kaip žavesys, flirtas; gyvybingumą, susidedantį iš fizinės išvaizdos (sportiškumo, atletiškumo), energingumo ir gero humoro; socialinį savęs pateikimą, įskaitant aprangą, aksesuarus ir kitas puošmenas; ir tiesioginį seksualumą (tai kompetencija, vaizduotė ir energija).
Kaip puikaus erotinio kapitalo pavyzdį C. Hakim pateikia Tarptautinio valiutos fondo vadovę Christine Lagarde, kuri užpernai lankėsi ir Lietuvoje. Žmones keri jos elegancija, intelektas, atletiškumas ir gebėjimas paveikti aplinkinius.
Manipuliacija sekso trūkumu
C.Hakim teigia, kad dauguma pasaulio vyro kenčia nuo sekso trūkumo: vyresnės nei 30 metų moterys nebenori lytinių santykių tiek, kiek nori vyrai; moterų gyvenimą užima darbas, vaikai, namai, tad jų libido sumažėja. Sociologės manymu, galima manipuliuoti seksu kaip įrankiu ir visos moterys, ypač tos, kurios nėra finansiškai nepriklausomos ar nepasižymi labai aukštu intelektu, turėtų išspausti viską, ką gali, iš savo erotinio kapitalo. Tai paviršutiniškas požiūris, dėl kurio C.Hakim yra kritikuojama.
Sociologės manymu, net milijardierius Richardas Bransonas turi erotinį kapitalą... Ir tai yra taip pat vertinga, kaip pinigai, išsilavinimas ar naudingi kontaktai. Nesvarbu, ar norite laimėti diskusiją, rasti vyrą ar tapti Tarptautinio valiutos fondo vadove, erotinis kapitalas, jo teorijos skleidėjos teigimu, gali jums padėti. Gražūs žmonės šypsosi pasauliui, ir pasaulis jiems nusišypso ir juos prisimena.
Gražūs nėra nelaimingi
Ne visos garsios aktorės gerai vaidina ir ne visos garsios dainininkės geba dainuoti.
Tikriausiai ne kartą girdėjote, jog gražios moterys būna nelaimingos. Taip teigia grožio karalienės, žinomos aktorės ar dainininkės. Jos skundžiasi, kad yra vertinamos tik pagal išvaizdą, o jų vidinės savybės ir talentas pasislenka į antrą planą. Nors, tiesą sakant, kai kurios karjerą vien dėl geros išvaizdos ir padaro. Ne visos garsios aktorės gerai vaidina ir ne visos garsios dainininkės geba dainuoti.
Ar prisimenate filmą „Malena“, kuriame Monicos Bellucci heroję moterys pliekė už nepaprastą grožį ir eleganciją, ji negalėjo rasti darbo, su ja niekas nenorėjo bendrauti, o vyrai iš Malenos norėjo tik sekso. Reikalai susitvarkė tik tuomet, kai herojės išvaizdą palietė metų našta, o seksualiai elegantiški drabužiai buvo pakeisti į kasdienius. Tokių diskriminacijos dėl fizinio patrauklumo atvejų pasitaiko, tačiau nedaug.
Tyrimai rodo, jog gražuoliai yra laimingi. Teksaso universiteto (JAV) ekonomikos mokslų specialistai apskaičiavo, kad žmonių grožis yra susijęs su laime dėl gaunamos ekonominės naudos. Gražūs žmonės ir daugiau uždirba, ir lengviau randa antrąsias puses, kurios irgi paprastai yra gražios ir gerai uždirbančios.
Nuo teorijos prie praktikos
C.Hakim siūlo pasinaudoti tuo, ką davė gamta arba grožio pramonė, neužmirštant pasitelkti ir kitų turimų savybių. O jei gamta neapdovanojo išskirtiniu žavesiu, galima jį susikurti. Patraukli išorė nėra lemiamas faktorius. Pati Catherine Hakim nepasižymi išskirtiniu grožiu ir yra iš tų, kurios erotinį kapitalą kuria, o ne turi iš prigimties. Ir atvirkščiai – būdama graži galite neturėti erotinio kapitalo pamatų, jei esate bjauraus charakterio, šalta ir nieko nedarote, kad pasikeistumėte.
TAIP PAT SKAITYKITE: 3 frazės, kurių turi nepamiršti kiekviena moteris
Tai kaipgi eksploatuoti savo moteriškumą? Sociologės teigimu, negana žavėti aplinkinius iškalba ir charizma, būti gera klausytoja – irgi dalis žavesio. Taip pelnysite žmonių palankumą ir būsite patrauklesnė pašnekovė. Taip pat C. Hakim pataria žaismingai flirtuoti, pajuokauti. Šiauriečiai ar, sakykime, britai šiuo atžvilgiu yra susikaustę, o štai Pietų šalių gyventojams flirtas yra savaime suprantamas dalykas ir jie noriai naudojasi tuo kasdieniame gyvenime. Jauni ir seni, vyrai ir moterys – visi vieni kitus apdovanoja dėmesiu, komplimentais, šypsena ir juoku. Kodėl gi lietuvėms taip malonu atostogauti Italijoje, Graikijoje, Turkijoje ar Brazilijoje? Nes sulaukia daug dėmesio ir grįžta kupinos pasitikėjimo savimi.
Daugiau pasitikėkite savimi – taip jau yra, kad jei žmogus gerai jaučiasi ir mano, jog yra protingas, žavus ir linksmas, kiti irgi pradeda tuo tikėti.
Bendraujant labai svarbu ir kalbėjimo maniera, balso tembras bei tonas. Elkitės laisvai, nekelkite balso, kalbėkite maloniu tonu. Nereikia būti erotiškai, tiesiog būkite moteriška – juolab viešumoje. Taip bendrauti patariama ir darbe, juk niekam nepatinka nuolat kuo nors nepatenkinti ar nemandagūs kolegos.
Turėkite temų pokalbiams ne tik apie orą. Išmintis – tai žavesys, sklindantis iš vidaus. Daugiau pasitikėkite savimi – taip jau yra, kad jei žmogus gerai jaučiasi ir mano, jog yra protingas, žavus ir linksmas, kiti irgi pradeda tuo tikėti. Tokią, kokią jūs matote save, jus mato ir aplinkiniai.
Skirkite daugiau dėmesio makiažui, šukuosenai, manikiūrui, pedikiūrui, aprangai ir aksesuarams. Jei nuolat dėvite griežtą dalykinį kostiumėlį, galite jį pakeisti švelnesniu variantu – pavyzdžiui, rinktis pastelinius tonus. O jei neišlendate iš apdribusių kelnių ar džinsų, prisiminkite, kaip puikiai galite atrodyti su suknele ar sijonu.
Tai toli gražu nereiškia, kad pritariame visoms C. Hakim idėjoms ar skatiname jus manipuliuoti žmonėmis. Tačiau nusišypsoti, gražiau apsirengti ar apsikirpti nėra sunku. Galų gale, tiesiog nereikia nepaisyti savo moteriškumo. Juk jums malonu matyti pasitempusius, besišypsančius asmenis? Kitiems – taip pat.