„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai
2019 09 18

Dizaino konkursas atskleis būsimus „bestselerius“, buvę nugalėtojai jau mėgaujasi pasauline šlove

Daugumos lietuvių dizainerių naujus kūrinius galime pastebėti tik baldų parodose arba specializuotuose žurnaluose. Kol jie neįvertinami kokiu nors apdovanojimu ar fantastiškai neišpopuliarėja, dažniausiai apie juos žino tik saujelė toje srityje dirbančių žmonių. Todėl baldų parodoje „Baldai Interjeras Dizainas“, kuri šįmet „Litexpo“ parodų centre vyks jau 25-ąjį kartą, organizuojamas Dizaino konkursas. Jame įvertinami geriausi metų baldų kūrėjai.
„Kampė ir Kampius“ - studija „Kitaip“
„Kampė ir Kampius“ - studija „Kitaip“ / Gamintojo nuotr.

Pakalbinome praėjusių metų laureatus apie komisijos simpatijas pelniusius baldus ir jų tolimesnį kelią į pirkėjų širdis.

Komisija apdovanojimus dalina ne tik už grožį – ir atsisėda, ir išbando

Konkurso kuratorius, Lietuvos architektų sąjungos kūrybos direktorius Marius Dirgėla svarsto, jog kurti naujus baldus paskatina rinka – specialiai konkursams niekas baldų neprojektuotų.

„Tačiau konkursas skirtas išryškinti tą gerą lietuvišką dizainą, pagirti jų kūrėjus. Nes kartais tie daiktai lieka nepastebėti, prabėgame, nepamatome jų. Be to, organizuodami šį konkursą galim geriau stebėti, kaip vystosi baldų dizainas apskritai. Galime įvertinti, kas yra lyderiai, kas – naujokai, į ką reikėtų atkreipti dėmesį kitais metais“, – sakė M.Dirgėla.

Jis taip pat pridūrė, kad gaminio populiarumas tarp pirkėjų ne visuomet priklauso nuo dizaino kokybės. Lemia ir rinkodara, kainodara, daug arba mažai reklamos, daikto pasiekiamumas (t.y. galimybė jį įsigyti, nes nemažai pirkėjų yra iš užsienio).

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Marius Dirgėla
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Marius Dirgėla

„Tačiau negalima paneigti, kad turint „kokybės ženklą“ – turiu omenyje konkurso apdovanojimą, tai nusveria svarstykles pirkėjui sprendžiant, ar verta įsigyti šį daiktą. Tokiu atveju galbūt pirkėjas linkęs mokėti šiek tiek daugiau. Turbūt visi žinome stambius Europos dizaino konkursus, tokius kaip „Red Dot“ apdovanojimas – tas ženklas yra kokybės ženklas. Tuomet mes žinome, kad kažkas su tuo gaminiu yra labai gerai“, – sakė M.Dirgėla.

Jis priminė, kad konkurso komisija daiktus vertina ne tik apeidama ratu: jiems svarbus gamybos medžiagų pasirinkimas, daikto patogumas, kartais – netgi ir kaina.

„Komisija visus daiktus pačiupinėja gyvai, pabendrauja su jų gamintojais, jei daiktas sėdimas – patys ir atsisėda. Kas gražu – tai subjektyvi nuomonė, tačiau šiuo atveju daiktai išbandomi ir praktiškumo prasme“, – kalbėjo pašnekovas.

Baldo stilius papildomų balų neuždirba

Konkurso kuratorius pabrėžė, kad stilius (nors praėjusiais metais aukščiausius įvertinimus gavo daugiausia modernaus minimalistinio stiliaus gaminiai) nėra tarp vertinimo kriterijų. Niekas negali įsivaizduoti, kokioje aplinkoje, tarp kokių kitų daiktų šis baldas bus pastatytas.

„Minimalizmas ar modernizmas pats savaime nėra vertybė. Nors gali pasirodyti, kad minimalistinį daiktą sukurti labai paprasta. Vien už atitikimą kokiam nors stiliui gaminio nevertiname. Dizaino apdovanojimą gali gauti ir koks nors gausiai dekoruotas, išaustas, smulkiausiai išsiuvinėtas daiktas, kuris savo stiliaus kategorijoje yra kokybiškas ir geras. Taigi Dizaino apdovanojimai nėra skirti propaguoti kokiam nors stiliui, kita vertus, galbūt jie šiek tiek indikuoja dizaino tendencijas – kai tam tikro stiliaus gero dizaino gaminių atsirado daugiau“, – sakė M.Dirgėla.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Marius Dirgėla
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Marius Dirgėla

Dizaino konkurso komisijoje šiemet dalyvaus vienas garsios užsienio dizaino bendrovės atstovas. Kol kas M.Dirgėla jo tapatybės neatskleidžia, tačiau tikina, kad visi dizaineriai ar besidomintys dizainu žinos šį žmogų. Likusieji 4 komisijos nariai yra lietuviai: dizaino profesionalai iš akademinės srities, apie interjerą ir dizainą rašančios žiniasklaidos, verslo atstovai ir interjero dizaineriai.

Konkurse išdalinamos 3 prizinės vietos, taip pat – specialusis žiuri prizas, kuris praėjusias metais atiteko Vilniaus dailės akademijos studentui Laurynui Vaitkui, sukūrusiam baldą kompiuteriui laikyti „Rekhold“.

2015-aisiais apdovanojimą pelniusi spintelė šiandien graibstoma nuo Niujorko iki Milano

Praėjusiais metais pirmąją vietą šiame konkurse pelnė studijos „Kitaip“ dizaineris Dalius Razauskas. 2015-aisiais sukūręs fantastiškai išpopuliarėjusią apvalią spintelę „Pill“, kuri turi atlenkiamą staliuką, jis praėjusiais metais pristatė kitus šios spintelės variantus, pavadinęs visą baldų seriją „Pill+Pliumt“, „Kampė ir Kampius“. Pastarieji – tai spintelių su atlenkiamais staliukais kampiniai variantai.

Gamintojo nuotr./„Kampė ir Kampius“ - studija „Kitaip“
Gamintojo nuotr./„Kampė ir Kampius“ - studija „Kitaip“

„Pristačiau du naujus gaminius, o „Pliumt“ (spintelės „Pill“ modifikacija) prie jų labai tiko stilistiškai. Todėl buvo uždėta nauja apdaila ir pristatytas atnaujintas „tabletės“ variantas“, – prisiminė D.Razauskas.

Apvali spintelė „Pill“, sukurta prieš kelerius metus, ir iki šiol keliauja po įvairias pasaulines dizaino parodas, yra fantastiškai populiari tarp pirkėjų. Pasak pašnekovo, tai vienas geriausiai parduodamų bendrovės „Kitaip“ baldų – tokia „tabletė“ kabo net australų namuose.

Dizainerio teigimu, „Kampė ir Kampius“ tai pakabinami staliukai, kurie labiau pranyksta erdvėje, o ankstesnysis baldas „Pill“ – ryškus interjero elementas. Visi jie užima labai nedaug vietos, tačiau gali sukurti tiek erdvę daiktams pasidėti, tiek darbo vietą. D.Razaukas neseniai grįžo iš Paryžiaus parodos „Maison et objet“, kurioje vėl demonstravo spintelę „Pill“. Baldas, sukurtas 2015-aisiais metais, tik po poros metų buvo pastebėtas ir pirkėjai masiškai pradėjo reikalauti šios spintelės. Taigi, geram dizainui būti pastebėtam kartais užtrunka. D. Razauskas mano, kad Dizaino konkursai galėtų sulaukti daugiau žiniasklaidos dėmesio, tačiau bet kokiu atveju apdovanojimą gavęs daiktas lengviau randa tiek gamintoją, tiek pirkėją.

„Pats dizaineris ne visada turi laiko ir galimybių savo kūrinį vežioti po parodas, pardavinėti. Apdovanojimą laimėjusių staliukų taip pat nesivežėme į Kiolno ar Paryžiaus parodas, nes ten važiuoji nebe parodyti, o parduoti. O tam pasiruošti, turėti pakankamai gaminių, reikia praktiškai metų“, – atskleidė D.Razauskas.

Antrosios vietos laurai – natūralių medžiagų kabyklai su „pasėduku“

Antrąją vietą šiame konkurse praėjusiais metais pelnė prekinio ženklo „IDDO slow living“ minimalistinė drabužių kabykla „Frame“.

Gamintojo nuotr./Kabykla „Frame“ – „IDDO Living“
Gamintojo nuotr./Kabykla „Frame“ – „IDDO Living“

„Pirmiausia norėjosi sukurti baldą, kuris labiausia atspindėtų mūsų koncepciją – sujungti kelias natūralias medžiagas. Kabykla pagaminta iš metalinio rėmo, kurį laiko rankų darbo betoninė „tabletė“ ir kamštinio ąžuolo pufas arba kaip mes vadiname „pasėdukas“. Funkcionalumas – šios kabyklos skiriamasis bruožas. Kamštinė dalis nėra pritvirtinta, ją galima kažkur nunešti ir pasilipti, galima šalia atsisėsti, galima rankinę pasidėti. Kartais namų prieangis (rūbinė, erdvė tik įėjus) nėra didelė, tad minimalistinė kabykla – puikus sprendimas“, – apie savo gaminį kalbėjo I.Dorelaitienė.

Ši kabykla pirmą kartą buvo pristatyta baldų parodoje ir iškart pelnė apdovanojimą už išskirtinį dizainą.

„Tai mums buvo ir svarbu, ir malonu. Šiuo metu kabykla nėra populiariausia, bet tikrai perkama. Viską, kas susiję su „IDDO“ priimame asmeniškai, nes mes ne fabrikas ar didelė gamykla. Mūsų komanda nedidelė, kaip šeima. Tad šis laimėjimas kiekvienam svarbus, nes gera, kai tave pastebi, pripažįsta, įvertina“, – šypsojosi dizainerė.

Ieva Dorelaitienė konkurse ketina dalyvauti ir šiemet, tačiau dar neatskleidžia kokius baldus pristatys bendrovė „IDDO“.

„Ruošiame net kelias naujienas, tikimės spėsime pagaminti ir pristatyti“, – intrigą išlaikė dizainerė.

Kurdami krėslą svarstė apie kuo paprastesnį transportavimą

Bendrovė „EMKO“ praėjusių metų konkursui pristatė krėslą „Naive Low“ ir šis baldas, kurtas dizainerių Inesos Malafej ir Arūno Sukarevičiaus, laimėjo trečiąją vietą. Bendrovės kūrybos vadovė Audronė Drungilaitė sakė, jog tokie įvertinimai suteikia didžiulę pridėtinę vertę tiek dizaineriams, tiek bendrovei.

Gamintojo nuotr./„Naive Low“ - „EMKO“
Gamintojo nuotr./„Naive Low“ - „EMKO“

„Krėsliukas „Naive Low“ tikrai yra vienas iš mūsų geriausiai parduodamų baldų – jį įsigyja tiek viešbučiai, tiek biurai, tiek gyvenamųjų patalpų savininkai. Be to, jis yra didesnės baldų kolekcijos „Naive“ dalis. Žinoma, sunku įvertinti, kiek prie krėslo populiarumo prisidėjo būtent šis laimėjimas, nes krėslas yra laimėjęs apdovanojimą ir Nacionalinio Lietuvos dizaino konkurse. Tačiau konkursai ir po jų sekantis dėmesys didina žinomumą ir yra tarsi komplimentas tiek iš vietinių, tiek iš užsienio atvykstančių komisijos narių, tarsi paraginimas nesustoti ir eiti į priekį. Jie suteikia motyvacijos dizaineriams ir visai komandai“, – kalbėjo A.Drungilaitė.

Kūrybos vadovė taip pat papasakojo apie tai, ko žvelgiant į jaukų krėslą nesimato: jis sukurtas siekiant supaprastinti baldo pervežimą, jo transportavimo ir sandėliavimo kaštus. „Naive Low“ išsiardo ir susipakuoja į nedidelę dėžę, gali būti pervežamas tiek į sodybą, tiek į kitus namus.

„Siekiame kurti tvarius baldus, kurie tarnautų kelioms kartoms – jis pagamintas iš uosio masyvo, naudoti aukštos kokybės baldiniai apmušalai. Patogesnis baldo transportavimas padeda sutaupyti CO2, nes pripildome visą transporto priemonę kompaktiškų daiktų, nevežame „oro“, – pabrėžė A.Drungilaitė.

Jaunuosius dizainerius kviečia sukurti estetišką ir natūralų biuro baldą

Parodoje „Baldai Interjeras Dizainas“, visuomet eksponuojami ir Dailės akademijos studentų kūriniai. Šiemet dar pirmuosius žingsnius baldų dizaino srityje žengiantys jaunuoliai taip pat pakviesti pasivaržyti „Jaunųjų dizainerių konkurse“.

Jį organizuojančios „Ambres Art“ galerijos įkūrėja Rasa Baltė Balčiūnienė sako, jog kadangi paroda „Baldai Interjeras Dizainas“ šiemet orientuota į biuro interjero kūrimą, todėl ir konkurso tema – „Natūralumas ir meninė estetika biuro interjere“.

„Gyvename skaitmeninių technologijų amžiuje. Tačiau šalia technologijų svarbu, kad darbinėje aplinkoje, biure, darbuotojus suptų estetika, natūralios medžiagos. Juk uoliai kuriame namų erdves, bet darbe taip pat praleidžiame didžiąją savo gyvenimo dalį. Todėl reikia, kad ir darbo erdvėje būtų išlaikytas balansas tarp natūralumo, tikrumo ir technologijų. Norime paskatinti jaunuosius dizainerius ieškoti būdų, kaip biure sukurti minkštumo, patogumo, malonumo įspūdį“– sakė R.Balčiūnienė.

Ji taip pat priminė, jog technologijų milžinė „Google“ šiemet Milano dizaino parodoje atliko tyrimą, kurio pagrindinė išvada: žmogus ilgiau užsilieka jam patinkančiame interjere, o iš erdvės, kuri nėra patraukli, stengiasi greičiau išeiti.

Natūralumo ir estetikos išraiškos formų biuro balduose paieškoti išties verta – pagrindinio prizo laimėtojai keliaus į Florenciją – šį prizą įsteigė galerija „Ambres Art“.

„Manome, kad Florencijoje galima įsikvėpti iš Renesanso kūrėjų darbų. Šalia modernių technologijų reikia sugrįžti į Renesansą ir antikines vertybes, kurių centre buvo humanizmas ir grožis“, – pokalbį užbaigė R.Balčiūnienė.

Visus šiųmetinių Dizaino konkursams pateiktus naujausius dizainerių kūrinius galėsite savo akimis apžiūrėti parodos „Baldai Interjeras Dizainas 2019“ metu. Paroda vyks „Litexpo“ parodų rūmuose spalio 3-5 dienomis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs