2022 05 23

„Mados infekcija“ – iš kiekvieno chaoso gimsta nauja mada

Paskutinį mėnesio savaitgalį, gegužės 27–28 dienomis, Taikomosios dailės ir dizaino muziejus kvies ne į parodas, o į 24-ąją „Mados infekciją“. Erdvėje, kurioje sustingę oras ir laikas, dvi dienas siaus madų skersvėjai. Du vakarai, dešimt kolekcijų – jausmų, pelenų, sentimentų močiutėms ir juodos spalvos dozė garantuota.
„Mados infekcija“
„Mados infekcija“ / „Mados infekcijos“ nuotr.

Kaip teigiama pranešime žiniasklaidai, tradicinis Mados infekcijos“ modelių kastingas visada žymi finišo tiesiosios pradžią. Meteorologai ir vėl apsimelavo pranašauto lietaus nė kvapo. O tie, kam pavyko įveikti Vilniaus grindinį, ant podiumo žygiuos kaip per sviestą. Nors detalių apie būsimą scenografiją kol kas niekas neišduoda, podiumo ilgis reikalaus ir fizinės ištvermės, ir energijos.

Pasiruošimas užkulisių darbui vyksta jau dabar norėdama išpildyti dizainerių lūkesčius, vizažistų komanda repetuoja avansu. Todėl kastingo metu kiekvienas modelis galėjo išbandyti šių metų „Mados infekcijos“ kosmetiką „Uoga Uoga“, kurios didžiausias privalumas – neužgožti prigimtinio grožio, išryškinant individualius bruožus. Natūrali sudėtis tausoja jauną odą, o tai itin svarbu, kai vieno vakaro metu makiažą modeliams tenka keisti po penkis kartus.

Pėdsakas istorijoje ar Coca colos pardavinėjimas?

Festivalio įžanga tapo prieš savaitę vykusi Bruno Birmanio iš Latvijos paskaita. Tai žymus latvių lūžio kartos dizaineris, 1990-aisiais pirmasis Rytų Europoje suorganizavęs grandiozinį alternatyvios mados festivalį „Untaimed Fashion Assembly“, kuriame kasmet dalyvaudavo dabar jau kultiniai Lietuvos kūrėjai. B.Birmanis Lietuvos mados sceną iki šiol vertina kaip vieną perspektyviausių iš visų trijų Baltijos šalių ir prisimena, kaip blokados laikais, visiems gąsdinant degalų stygiumi, lietuviai į Rygą ruošėsi atjoti arkliais.

„Mūsų lūžio karta buvo nepaprastai užsispyrusi ir iki šiol nemoka nuleisti rankų. Todėl dabartinė dizainerių anemija man nesuprantama. Atrodo, kad dvidešimties modelių kolekcija greitu laiku taps istorija. Idėjinius iššūkius nusveria pragmatiški išskaičiavimai. Bet, kaip sakė B.Birmanis, prieš pasirinkdamas kelią turi apsispręsti: nori palikti žymę istorijoje ar visą gyvenimą pardavinėti Coca colą“, – retoriškai užbaigia festivalio idėjinė vadė Sandra Straukaitė.

Močiučių palikimas, prikeltas antram gyvenimui

Penktadienio programą savo retrospektyvine kolekcija pradės lietuviams jau pažįstama Iveta Vecmane iš Latvijos, prieš ketverius metus užkariavusi publiką juodų siluetų elegancija. Kaip sako pati dizainerė, laikas nupūsti dulkes nuo savo geriausių modelių.

Kardinaliu kontrastu latviškam santūrumui taps ryškios ir spalvingos dizainerių Aleksandros Jendrykos ir Klaudios Markiewicz iš Lenkijos kolekcijos. K.Markiewicz Vilniaus žiūrovai turėtų prisiminti iš žaižaruojančių blizgučių ir akį rėžiančių spalvų. Bet šįkart ir jos pačios laukia eksperimentas – „Mados infekcijoje“ Klaudia bendradarbiauja su lietuvių stiliste Simona Senkauskaite. Kolekcijos pagrindinė tema – nepažintas povandeninis pasaulis. Mitinės jūrų būtybės, aštuonkojo Krakeno, leitmotyvas kolekcijoje vyrauja kaip gebėjimo prisitaikyti ir keistis simbolis, perteikiamas hipertrofuotais ir beformiais siluetais, žvilgančiomis faktūromis.

Sutapimas, ar ne, bet močiutės – kaip asmenybės – istorija, išgyvenimai ir paveldas tapo esminiu įkvėpimu iš karto dviem dizaineriams: Ingai Skripkai ir Saimonui Tarteniui. I.Skripkos manymu, tradicijų puoselėjimas dažnai tapatinamas su tam tikru konservatyvumu, kuris priešpastatomas šiuolaikiškumui, galimybei laisvai mąstyti ir kurti, ieškoti savęs. Todėl į dizainerės gyvenimą atėjęs artimas santykis su tradicija per močiutės audinius leido sukurti savitą žvilgsnį į lietuvišką mitologinį pasaulį: įtraukiant siurrealius vaizdinius, šiandienos aktualijas, apjungiant fikciją ir faktus.

Specialiai iš Londono atvykstančio Saimono Tartenio kolekcijos atspirties taškas – močiutės išgyvenimai, evakuojantis iš degančio pastato, iš kurio liko tik pelenų krūva. Aktuali metafora į tai, kokiame pasaulyje gyvename dabar: absurdiška realybė, kurioje viskas gali akimirksniu negrįžtamai pasikeisti. Kolekciją įkvėpė 90-ųjų ir 2000-ųjų mados, siluetai, būdingi Rytų Europai. Močiutės mylėti ir nešioti drabužiai, iš atminties atkurti šiuolaikišku Es.tar stiliumi.

„Mados infekcijos“ išsišokėlės Adelės Burokaitės kolekcijos personažas – žmogus, bandantis atrasti pusiausvyrą tarp dviejų savo pusių – žemiškosios ir dvasinės. Viena jo pusė yra sąmoninga, egzistuojanti materialiame pasaulyje, įstrigusi nuolatinėje rutinoje ir viliojama žemiškų malonumų. Tačiau pažvelgęs į savo vidų jis atranda kitą – dvasinę, pasąmoninę savo pusę, kurią sudaro gryna energija, neapribota fizinio kūno ir identiteto.

Pirmą kartą ant didžiojo podiumo pasirodys trys „Injekcijos“ konkurso nugalėtojai: Ema Ugianskytė, Lukas Ivanavičius ir Lavinia Jianqing Zhao. E.Ugianskytės pagrindinė kolekcijos mintis – netobulumą perteikti kaip tam tikrą standartų nesilaikymą ir raktą į išsilaisvinimą, autentišką, netradicinę saviraišką. L.Ivanavičiaus ieškojimai byloja apie išsitrynusius skirtumus tarp lyčių, vizualią kūno transformaciją, oversized stiliaus išaukštinimą. Dizainerio tikslas – pateikti naujas hiperbolizuoto silueto interpretacijas.

Sandra Straukaitė sako, kad ši kolekcija jai bus visiškai nebūdinga, bet atspindės tai, kas dedasi aplink. „Kviečiu į renginį švęsti gyvenimą, kūrybą ir laisvę. Nes viskas, kas atrodo savaime suprantama duotybe, labai greitai gali subyrėti“, – sako S.Straukaitė.

Bilietus į gegužės 27, 28 d. Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje vyksiančią „Mados infekciją“ platina „Paysera“ – juos galite rasti čia.

Projektą iš dalies finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų