Jokia paslaptis, kad investuoti ir atidaryti savo parduotuvę prekybos centre yra rizikingas ir nežinomybės kupinas žingsnis. Nors čia kone kiekvieną dieną lankosi tūkstantinės potencialių klientų minios, tai toli gražu negali garantuoti sėkmės.
Prieš įsikuriant prekybos centre, reikia apgalvoti labai daug dalykų – ne tik, iš ko pirmuosius mėnesius mokėsite nuomą. Tam, kad taptumėte išskirtine sėkmės, o ne fiasko istorija, teks įdėti nemažai darbo. Tačiau prekybos centrai pasirengę bendradarbiauti – garsūs prekės ženklai reiškia dar ne viską, verslo naujokai su išskirtinėmis idėjomis čia ne ką mažiau laukiami.
Kriterijai
„Mega“
Norintiems įsikurti Kaune esančiame prekybos centre „Mega“ reikės atitikti nemažai kriterijų. Tačiau, pasak nuomos vadovės, kiekvienu atveju jie gali ir keistis. Kadangi norinčių – visada yra eilė, prekybos centras pirmumo teisę teikia tiems prekės ženklams, kurių pasigenda lankytojai.
„Juridinio asmens kreditingumas, veiklos istorija yra ne mažiau svarbūs, nei paties formato patrauklumas, išskirtinumas ar prekinio ženklo žinomumas. Potencialus nuomininkas nebūtinai privalo tenkinti visus kriterijus, tačiau visais atvejais formatas turi atitikti bendrą prekybos centro koncepciją“, – kalbėjo UAB „Baltic RED“, valdančios prekybos ir laisvalaikio centrą „Mega“, nuomos vadovė Viktorija Kinderevičienė.
„Ogmios miestas“
Nuo pat pradžių „Ogmios centras“ buvo kuriamas kaip tam tikra alternatyva prekybos centrams – nesikoncentruojant viename pastate, o leidžiant pasijusti labiau kaip senamiesčio gatvėje. Kaip sako patys atstovai, „tai – miestas mieste“.
Todėl ir nuomininkų atrankos kriterijai skiriasi – kitaip nei daugelyje prekybos centrų, didiesiems prekiniams ženklams čia nėra suteikiamas joks išskirtinumas. Pasak AB „Ogmios centro“ nuomos vadovo Andriaus Razmaus, pirmenybė teikiama mažiems ir unikaliems verslams.
„Suprantama, tam tikrus kriterijus (asortimentą, prekybinį pajėgumą, darbo organizavimą ir pan.) jie turi atitikti, tačiau labai didelė dalis mūsų nuomininkų čia pradeda ir sėkmingai vysto verslus.
Kaip pavyzdys, daugelis „Ogmios mieste“ esančių laisvalaikio ir pramogų vietų (vaikiški būreliai, laisvalaikio ir užimtumo centrai) yra vienetiniai, t.y. jų nėra niekur kitur. Panaši tendencija su mažomis boutique tipo parduotuvėlėmis (maisto ir ne maisto), kuriose daugeliu atveju dirba patys savininkai.
Daugiau nei pusė čia įsikūrusių restoranų yra ne tinkliniai arba pradėję savo verslą būtent čia ir po to išsiplėtoję kitose vietose. Mes labai džiaugiamės ir palaikome tokius mažus, bet unikalius verslus, ir manome, jog tai vienas mūsų išskirtinumų, lyginant su tipiniu prekybos centru“, – tikino A.Razmus.
„Akropolis“
Atkreipdami dėmesį į klientų lūkesčius, prekybos centras „Akropolis“ po savo stogu priima jau populiarumo sulaukusius prekės ženklus.
„Siekiame būti pirmu pasirinkimu tiek nuomininkams, tiek klientams, pastariesiems siūlant patraukliausią prekių bei paslaugų asortimentą. Siekiame pritraukti žinomus ir populiarius prekių ženklus, tad nuolat analizuojame klientų poreikius, rinkos naujoves tam, kad pasiūla pateisintų lūkesčius ir mūsų valdomuose prekybos ir pramogų centruose įsikurtų geidžiami bei potencialą augimui turintys prekių ženklai“, – sakė UAB „Akropolis Group“ komunikacijos departamento vadovas Dominykas Mertinas.
Patarimai verslo naujokams
Pirmuosius žingsnius versle žengiantys prekybininkai prieš įsikurdami prekybos centre privalo labai gerai įsivertinti savo pasirengimą dirbti prekybos centre. Štai keletas dalykų, kuriuos būtina apgalvoti.
„Reikia gerai pagalvoti apie ilgalaikius įsipareigojimus, investicijas į nuomos objektą ir tikėtiną atsipirkimo laikotarpį, taip pat griežtą darbo laiką ir su juo susijusius personalo kaštus. O svarbiausia – amortizacinį periodą, užsitarnaujant pirkėjų pasitikėjimą bei siekiant pardavimų rezultatų. Tas periodas būna labai įvairus – vieni per 3 mėnesius pasiekia užsibrėžtus tikslus, kitiems prireikia ir dvejų metų“, – tikino „Megos“ nuomos vadovė Viktorija Kinderevičienė.
Nors prekybos centrai yra įrankis pasiekti didesnę potencialių klientų minią, nereiktų naiviai tikėtis, kad vos tik atsidarę parduotuvę ir neįdėję pastangų į savo ženklo išskirtinumo didinimą, iškart pasieksite pirkėjus.
Praeinantis lankytojų srautas turės potencialą virsti pirkėjais tik tuomet, jei prekybinis formatas bus visapusiškai patrauklus
„Parduotuvės ar salelės atidarymas prekybos centre savaime negarantuoja prekybinės sėkmės. Praeinantis lankytojų srautas turės potencialą virsti pirkėjais tik tuomet, jei prekybinis formatas bus visapusiškai patrauklus, turės aukštus aptarnavimo standartus, aktyviai dalyvaus prekybos centro rinkodarinėje veikloje ir savo lankytojams pasiūlys tai, ko šiuo metu jie labiausiai ieško – kuo geresnę apsipirkimo patirtį“, – sako Viktorija Kinderevičienė.
„Ogmios miestas“ vėlgi dėmesį kreipia į išskirtinumą. Pasak nuomos vadovo A.Razmaus, prekybos centras rūpinasi, kad čia būtų tinkamas prekių ir paslaugų rinkinys – kadangi internetinė prekyba užima vis didesnį vaidmenį, o klientui kartais yra visiškai nesvarbu, kuriame prekybos centre nusipirkti prekę, kai visi siūlo gana panašius produktus – jie siekia, kad jų kitoniškumas paskatins pirkėją užsukti būtent pas juos.
„Prekybos centras privalo kažkuo išsiskirti, kad būtų kuo aukščiau reitinguojamas lankytojų pasirinkimo skalėje. Kai kalbame apie pridėtines vertes, kurios būtent ir skiria vienus prekybos centrus nuo kitų, o lankytojus traukia lankytis būtent juose, mūsų supratimu, čia ir būtų niša naujiems verslams. Kitaip tariant, išskirtinumas galėtų būti tas sėkmės raktas, padedantis naujiems verslams patekti į prekybos centrus“, – tikina A.Razmus.
Pasak „Akropolio“ atstovo, svarbiausias iššūkis norintiems prisijungti prie prekybos centro – gebėti prisitaikyti prie klientų, rinkos.
Prekyba salelėje pigiau, bet nebūtinai geriau
Nors atrodytų, kad kaip verslo naujokui geriau būtų pradėti nuo prekybos centro salelės nuomos, „Megos“ atstovė sako, kad ši taisyklė galioja ne visiems prekės ženklams.
„Reikia labai atsakingai įvertinti savo atstovaujamos veiklos pobūdį ir tai, kiek ji yra tinkama vienam ar kitam formatui. Iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti, jog veikla prekybinėje salelėje yra ne tik saugesnė, reikalaujanti mažiau investicijų, bet ir suteikianti galimybę lengviau pasiekti potencialius klientus.
Tačiau kartais prekė ar paslauga reikalauja intymesnės aplinkos, erdvesnio produktų išdėstymo tam, kad jie būtų pastebėti ir kad klientas gautų geresnę apsipirkimo patirtį. Tuomet toks formatas visiškai netinka prekybinei salelei. Tad prieš renkantis nuomos objektą reikia labai gerai įvertinti patį produktą, jo pateikimo būdą ir įvaizdžio išpildymo formas, tikslinį pirkėją bei jo poreikius“, – kalbėjo V.Kinderevičienė.
Tam pritaria ir „Ogmios centro“ nuomos vadovas.
„Salelių nuoma nebūtinai yra pigesnė nei patalpų. Jos 1 kv. m nuoma gali būti keletą kartų brangesnė nei patalpų. Be to, salelėse paprastai turi labai siaurą galimybę pateikti visą asortimentą, čia ir specifika kiek kitokia – toli gražu ne viską galima tinkamai pateikti. Nereikia pamiršti ir vagysčių klausimo“, – kalbėjo A.Razmus.
Kitos taisyklės
Be jau anksčiau išvardintų, kone visi prekybos centrai turi bendrus darbo principus. Visų pirma – disciplina, išreikšta griežtomis darbo valandomis, prekių tiekimo tvarka, klientų aptarnavimo kokybe.
Priimdamas verslininkus „Ogmios centras“ skiria didelį dėmesį nuodugniam nuomininko finansinės būklės ir kitų gebėjimų išnagrinėjimui. Jiems svarbu ir tinkami darbuotojai.
Kartais tenka būsimą nuomininką atkalbėti nuo sugalvotos veiklos.
„Tinkami darbuotojai (ypač aptarnaujantys), neabejotinai, yra labai svarbu – tai taip pat esminė sėkmės arba nesėkmės sudedamoji dalis, – sako A.Razmus. – Be to, naujiems bendradarbiams stengiamės pritaikyti individualius marketingo veiksmus. Manome, kad toks marketingas yra ženkliai efektyvesnis nei bendras. Labai didelį dėmesį skiriame nuomininko interjerui, vitrinoms, apšvietimui, prekybinei įrangai, prekių išdėstymui, darbuotojų edukacijai.“
Nuomos vadovas tikina, kad jie ne ką mažiau yra suinteresuoti, kad pradedančiajam verslininkui pasisektų – kitaip juk ir pačio prekybos centro reputacija patirtų žalą.
„Mūsų praktikoje labai dažnu atveju tenka įtikinėti būsimą nuomininką keisti numatytus veiklos parametrus, o kartais ir atkalbėti nuo sugalvotos veiklos. Taip, būna, kad nepavyksta ir tenka tiesiog patalpų nenuomoti dėl labai didelės nesėkmės tikimybės“, – pasakojo A.Razmus.