2021 12 20

Tvarios dovanos: nuo kosmetikos be mikroplastiko iki bičių vaško drobelių maistui

Jei jūs iš tų, kuriems ne visai tas pats, ką tepate ant savo kūno, kuo valote namus, į ką vyniojate maistą, kaip apsiperkate parduotuvėje, jei pagalvojate, kad per dažnai tenka išmesti dušo želės, šampūnų ar indų ploviklio buteliukus, šis tvarus kalėdinių dovanų gidas – kaip tik jums.
Tvarios Kalėdų dovanos
Tvarios Kalėdų dovanos / 15min koliažas

Pasikalbėjome su keturių prekių ženklų įkūrėjais ir vystytojais Lietuvoje, kurie savo produkcija propaguoja tvarumo idėją. Kuo šie gaminiai ypatingi ir kodėl vertėtų į juos atkreipti dėmesį – atsakymai pokalbiuose.

Uogomis ir baltuoju gintaru praturtinta kosmetika

Kalbamės su natūralios lietuviškos kosmetikos „Uoga uoga“ įkūrėja Lena Sokolovska.

– Jūsų prekių ženklas pažįstamas daugumai natūralios kosmetikos gerbėjų. Priminkite, kaip ir kada jis gimė?

– Mūsų prekių ženklas skaičiuoja jau beveik 11 metų, o pati idėja atsirado iš noro sukurti natūralią vertingos sudėties kosmetiką, kuri būtų alternatyva sintetinei kosmetikai, sveikesnė ir saugesnė naudotojui bei aplinkai. Vėliau labai norėjome papildyti asortimentą dekoratyvine kosmetika, kuri būtų švarios sudėties, be jokių kenksmingų priedų. Supratome, kad to labai trūksta. Mūsų kolektyve – daugiausia moterys, tad pačios ant savęs nenorėjome tepti silikonų ir kitų dalykų, nieko bendra neturinčių su grožiu. Tuo, ką darome, norime užkrėsti ir kitas moteris.

Kai kuriems savo produktams taikome depozito sistemą: dušo želės, šampūno ir putų voniai galima įsipilti į daugkartinio naudojimo buteliuką.

– Kodėl jūsų prekių ženklui tinka apibūdinimas „tvarus“?

– Mūsų produktai kuriami iš natūralių, ekologiškuose ūkiuose užaugintų sudedamųjų dalių arba gamtoje randamų mineralų, jūros išmetamo gintaro. Nenaudojame mikroplastiko ar nano dalelių, sintetinių ir toksiškų kvapų bei spalvų. Patekę į aplinką mūsų produktai lengvai suyra, todėl neteršia vandenynų ir dirvožemio.

Produkciją gaminame šviežiai, tad viską kruopščiai planuojame, kad būtų sukurta apytiksliai tiek, kiek bus suvartota, taip sumažiname išnaudojamą energiją ir nepanaudojamų produktų bei jų pakuočių kiekį.

Savo kosmetiką stengiamės maksimaliai pilstyti į stiklinę tarą, taip pat pamažu pereiname prie 100 proc. perdirbto plastiko, o siuntas pakuojame be jokio plastiko. Kai kuriems savo produktams taikome depozito sistemą: dušo želės, šampūno ir putų voniai galima įsipilti į daugkartinio naudojimo buteliuką, o netrukus turėsime ir populiariausio produkto – mineralinių pudrų – tvarią papildymo galimybę.

Asmeninio archyvo nuotr./„Uoga uoga“ produkcija
Asmeninio archyvo nuotr./„Uoga uoga“ produkcija

– Kuo ypatinga jūsų kuriama kosmetika?

– Joje natūralios kosmetikos klasika suderinta su žaliojo mokslo inovacijomis, todėl natūralūs ir vertingi aliejai, vaškai, gėlių vandenys veikia kartu su natūraliais aktyviais ingredientais, tokiais kaip natūralios kilmės hialuronas, cukrų kompleksas, fitosteroliai, beta-gliukanas.

Be to, mūsų kosmetika nuostabiai kvepia, yra žaismingų spalvų ir pavadinimų!

Kalėdoms savo produktus kasmet papuošiame įkvepiančiais originaliais linkėjimais ir šventinėmis etiketėmis, kad pakili nuotaika tokią dovaną gavusį žmogų lydėtų ne tik tą akimirką, bet kas kartą, kai naudoja produktą.

Kasmet prieš šventes pristatome ir naujo kvapo kūno priežiūros produktų, taip pat jau kelerius metus tik šiuo laikotarpiu į gyvenimą paleidžiame Kalėdų kvapo priemones.

Šiais metais labai kviečiame išdrįsti į dovanas pasižiūrėti plačiau, rinktis dovanoti ne tik įprastą kosmetiką, bet ir dekoratyvinę. Manome, kad tai puiki proga paskatinti artimą žmogų atrasti natūralumą.

– Ką per tuos 11 savo veiklos metų pastebėjote, ar žmonėms vis daugiau rūpi, ką jie tepa ant savo odos, ir ar vis daugiau jų pasuka natūralumo keliu?

– Pastebime, kad žmonėms tai tapo norma, jie tikrai kur kas daugiau žino, supranta ir domisi. Dabar natūralumas yra jau ne kokia egzotika, o daugeliui savaime suprantamas poreikis. Gal negali visko naudoti natūralaus, bet stengiesi pamažu atrasti alternatyvas.

Mes ne tik iš klientų, bet ir iš kolegų kūrėjų matome, kad natūrali produkcija yra būtina, nes vis daugiau jų ima eiti natūralumo keliu arba bent jau bando tai daryti.

– Kas tampa įkvėpimo šaltiniu naujiems produktams, kvapams?

– Įkvėpimu mums tampa mūsų klientai, jų laiškai, žinutės, mūsų pačių ieškojimai, atradimai, kasdienybės detalės, sekame kosmetikos pasaulio tendencijas, jos įkvepia ieškoti natūralių alternatyvų vyraujančioms madoms.

Su mokslininkais sukurtos kūno ir namų priežiūros priemonės

Kalbamės su tvarių kūno ir namų priežiūros priemonių „Equa care“ atstove Lietuvoje Dovile Virbickiene.

– Papasakokite apie šį prekių ženklą ir kaip jis atsirado jūsų gyvenime?

– Motinystės atostogos mane paskatino ryžtis įgyvendinti ilgametį norą imtis nuosavo verslo. Prieš dvejus metus, dar neprasidėjus pandemijai, ėmiau ieškoti gaminio, kuriuo galėčiau prekiauti Lietuvoje. Norėjau vietos rinkai pasiūlyti produktą, kuris būtų draugiškas aplinkai, pratintų žmones gyventi tvariau ir skatintų susimąstyti, ką galime padaryti dabar, kad ir ateityje gyventume gražioje, švarioje aplinkoje.

Slovėnas Anžė Miklavecas kartu su mokslininkais rado būdą, kaip pagaminti rankų muilą, dušo gelį, indų plovimo ir namų valymo priemones be skysčių. Už šį sprendimą autorius yra apdovanotas Slovėnijoje, produkto vystymui jam taip pat skirta Europos Sąjungos (ES) regioninės plėtros fondo parama. Jo idėjos ir produktai man patiko, tad tapome šių tvarių gaminių ambasadoriais Lietuvoje. Dabar šių produktų galima įsigyti internetu, ekologiškų prekių parduotuvėse.

Slovėnas Anžė Miklavecas kartu su mokslininkais rado būdą, kaip pagaminti rankų muilą, dušo gelį, indų plovimo ir namų valymo priemones be skysčių.

– Kuo ypatinga ši produkcija?

– Daugumoje kūno ir namų priežiūros priemonių veikliosios medžiagos sudaro tik dešimtadalį gaminio tūrio. Visa kita yra vanduo, kuris padidina produkto tūrį. Sunaudoję priemones, kasmet išmetame didžiulius kiekius vienkartinių pakuočių, kurios nugula sąvartynuose ir, tikėtina, nesuirs dar kelis šimtus metų. Šis prekių ženklas siūlo sprendimą, kaip sumažinti kasdien naudojamų priemonių plastikinių pakuočių kiekį.

Kaip tai veikia? Prekių ženklas siūlo dozatorių, kuris pagamintas iš perdirbtų vienkartinių butelių atliekų, ir skysto muilo, dušo gelio, indų ploviklio, namų valiklio miltelius. Į dozatorių tereikia suberti norimo produkto miltelius, įpilti vandens iš čiaupo, viską gerai suplakti ir skystas muilas, indų ploviklis, dušo gelis ar namų priežiūros priemonė yra paruošti naudoti. Sunaudojus priemonę, tereikia įsigyti papildymą, į miltelius įpilti vandens ir vėl turėsite reikiamą produktą.

Asmeninio archyvo nuotr./„Equa care“ produkcija
Asmeninio archyvo nuotr./„Equa care“ produkcija

– Jūsų atstovaujamo prekių ženklo veikla glaudžiai susijusi su plastiko naudojimu. Gal turite duomenų, kiek plastikinių pakuočių atliekų tenka vienam gyventojui, ir kokį tikslą turite jūs, kaip prekių ženklo atstovė?

– „Eurostat“ skaičiuoja, kad 2019 m. kiekvienam ES gyventojui teko apie 34,4 kg plastikinių pakuočių atliekų, iš kurių 14,1 kg buvo perdirbta. 2009–2019 m. vienam ES gyventojui tenkančių plastikinių pakuočių atliekų kiekis išaugo 24 proc. (+ 6,7 kg). Nors plastikinių pakuočių atliekų perdirbimo apimtys per šį laikotarpį padidėjo 50 proc. (+ 4,7 kg), dėl didesnio susidarančių plastikinių pakuočių atliekų kiekio neperdirbtų plastikinių pakuočių apimtys nuo 2009 m. irgi išaugo ir siekia 2 kg vienam gyventojui.

Norisi paskatinti žmones labiau domėtis tvariais sprendimais, parodyti, kad net maži žingsneliai, keičiant kasdienius įpročius, gali turėti poveikį mažinant aplinkos taršą, šiukšlių kiekį ir kuriant švaresnę aplinką.

Daugkartiniai maišeliai ir krepšiai

Kalbamės su iniciatyvos „Žalia žinutė“ įkūrėja Monika Levickaite.

– Papasakokite apie savo prekių ženklą: kada jis atsirado ir kaip ta idėja gimė?

– Šią kiek beprotišką idėją pačiupau prieš ketverius metus, kai savo pačios gyvenime labai stigo pojūčio, kad gyvenu prasmingai. Pastebėjau, kad mes visi kasdien sunaudojame daugybę vienkartinių maišelių, skirtų sveriamiems produktams, ir stebėjausi, kodėl niekam ši problema nerūpi. Toks produktas neegzistavo, niekas apie jį nežinojo ir nekalbėjo.

Paklausiau savęs, kodėl gi toks klausimas iškilo būtent man – galbūt tai impulsas prisiimti atsakomybę pačiai? Aš tikrai pastebiu šiokią tokią gyvenimo magiją: ženklus, širdies balsą, kartais nežinia iš kur atsiradusią drąsą... Ir manau, kad tai kuo rimčiausi gyvenimo kelrodžiai, todėl leidausi į šį nuotykį vedama troškimo prisidėti prie vienkartinių maišelių problemos sprendimo.

Daugkartinis maišelis yra pirmas žingsnis, kuriuo praktiškai gali prisidėti prie tausesnio gyvenimo.

– Iš ko gaminama jūsų produkcija ir kuo ji ypatinga?

– Pagrindinis prekių ženklo produktas ir simbolis – daugkartinis maišelis biriems produktams, gimstantis iš transformuojamų dėvėtų permatomų užuolaidų ir atraižų likučių. Su projektu kviečiu žmones dovanoti Žemei tvarius įpročius ir drauge noriu prisidėti prie žiedinės ekonomikos kūrimo, todėl renkuosi kurti iš antrinių audinių. Vadinu juos keliaujančia tekstile, nes žodis „dėvėta“ dažnai nėra tinkamas – randu visiškai naujas ir kokybiškas medžiagas, kurios tiesiog keliauja iš vienų rankų į kitas.

Kai įsivaizduoju, kad tuo pat metu gaminami vis nauji audiniai, man sopa širdį, nes žinau, kad mes jau turime tonas audinių, kurie taip ir nesulaukia savo šanso – dūla žmonių spintose, sąvartynuose.

Daugkartinis maišelis yra pirmas žingsnis, kuriuo praktiškai gali prisidėti prie tausesnio gyvenimo: tuomet akys atsiveria plačiau, imi matyti kitas aplinkosaugines problemas ir po žingsnelį keiti savo gyvenimo būdą – tampi sąmoningesnis.

– Kur, kam ir kaip galima panaudoti šiuos maišelius?

– Daugkartinis maišelis, visų pirma, yra skirtas keliauti į parduotuvę ir dėti vaisius, daržoves, riešutus. Tačiau ties maistu jo panaudojimas tikrai nesibaigia. Į jį žmonės krauna dovanas, smulkius daiktus, kojines, pasiima kelionėse ir tiesiog visur, kur įmanoma, pakeičia vienkartinius plastikinius maišelius.

Manau, kad tai labai praktiška ir prasminga dovana, nes žmogus gauna ne tik daiktą, bet ir galimybę pakeisti įpročius ir gauti postūmį prisidėti prie aplinkos bei mūsų pačių sveikatos tausojimo.

– Kodėl jums svarbi tvarumo idėja ir ką pastebite – ar žmonės stengiasi tai perimti, ar didėja jūsų gaminamos produkcijos paklausa?

– Per ketverius metus nuo pirmųjų mugių, per kurias girdėjau „tai kas čia per maišeliai?“ žmonių sąmoningumas užaugo, ir šiandien tokių klausimų nebekyla. Taip pat vis aktyviau apie tai kalba žiniasklaida, tad mano širdis džiaugiasi – jaučiu, kad projektas ir didelis žmonių palaikymas prisidėjo prie svarbių pokyčių.

Sakyčiau, paklausa didėja, žmonės ir patys siuvasi daugkartinius maišelius, tad idėja kaip sujudintas vanduo raibuliuoja vis toliau.

Man pačiai tvarumas atrodo gyvenimo ašis – juokauju, kad į viską reikia žvelgti pro „žalius akinius“ ir pasverti, kiek mūsų veiksmai ir darbai nesipyksta su ekologinėmis idėjomis. Laikau sukryžiuotus pirštus, kad bendraminčių atsirastų vis daugiau (šypsosi).

Asmeninio archyvo nuotr./Iniciatyvos „Žalia žinutė“ daugkartiniai maišeliai
Asmeninio archyvo nuotr./Iniciatyvos „Žalia žinutė“ daugkartiniai maišeliai

Pirmoji Lietuvoje vaško drobelė maistui laikyti

Kalbamės su „Vaškainio“ bendrasavininke Neringa Gražinyte.

– Papasakokite apie savo prekių ženklą, kada jis atsirado jūsų gyvenime ir kodėl ėmėtės tokios idėjos?

– Brolio žmona Vida, kuri per antrąsias motinystės atostogas pradėjo mąstyti apie savo verslą, bičių vaško drobelėmis iš pradžių norėjo prekiauti savo elektroninėje parduotuvėje „Etiam Planet“ (čia galima rasti ir daugiau tvarių dovanų idėjų – aut.). Tačiau susisiekusi su jų įkūrėja sužinojo apie jos planus šios veiklos toliau nebevystyti. Pati išbandžiusi produktą ir jį pamėgusi, Vida negalėjo paleisti iš galvos šios minties ir praėjusį pavasarį galiausiai įtikino mano brolį, mane ir draugų šeimą įsisukti į naują veiklą.

Patys stengiamės gyventi sąmoningiau, mažinti sunaudojamų pakuočių, vienadienių daiktų skaičių, plastiko buvimą namuose. O šios bičių vaško drobelės kaip tik prisideda prie lėtesnio, tvaresnio vartojimo, prailgina maisto gyvenimo laiką, o taip pat pradžiugina estetikos mėgėjus.

Asmeninio archyvo nuotr./„Vaškainio“ produkcijos gamintojai
Asmeninio archyvo nuotr./„Vaškainio“ produkcijos gamintojai

– Kokią produkciją gaminate ir iš ko ji padaryta?

– Drobelės ir maišeliai gaminami vos iš kelių ingredientų. Vienas jų – GOTS sertifikuota medvilnė, pagaminta ne tik taikant aukšto lygio aplinkosaugos kriterijus, bet ir laikantis sąžiningų socialinių standartų. Taip pat naudojame vašką, gaunamą iš lietuviško ekologinio bityno, ir šiek tiek simondsijų aliejaus bei pušų sakų.

Optimizavome gamybos procesą, kiek galėjome, vis dėlto didžioji darbo dalis atliekama rankomis, gamybai reikalingas atitinkamas laikas, kad būtų užtikrinama produktų kokybė, tad stipriai paskubėti nepavyksta.

Perėmus šį verslą, mūsų tikslas buvo ne tik išmokti patiems gaminti bičių vaško drobeles, bet ir padaryti jas patogesnes naudoti, patrauklesnes didesniam vartotojų ratui. Po kelių mėnesių įvairių bandymų ir testavimų šiuo metu asortimente turime ne tik kelių skirtingų dydžių drobeles, bet ir maišelius, kurių naudojimas yra dar paprastesnis ir lengvesnis. Tik šią savaitę į gyvenimą paleidome dar vieną naują produktą – drobelės ruloną, iš kurio pirkėjas galės atsikirpti jam reikalingo dydžio drobelę ir ja uždengti savo turimą lėkštę su pyragu ar supakuoti nusipirktą kilogramą morkų.

– Kuo ypatingos šios bičių vaško drobelės?

– Jos jau nebėra naujas ar išskirtinis dalykas. Tačiau, kaip ir visur, taip ir čia, svarbios yra smulkmenos ir dėmesys detalėms. Mūsų pagrindiniai du akcentai yra ištobulinta receptūra ir produktų įvairovė. Mūsų vaško drobelės ir maišeliai yra optimalaus standumo, ne per lipnūs, bet ir lengvai sukimba, užtikrindami pakuotės sandarumą, atlaiko intensyvesnį valymą ir plovimą.

Mūsų tikslas – maksimaliai palengvinti bičių vaško drobelių ir maišelių naudojimą buityje ir pasiūlyti kuo patogesnių produktų. Ateityje planuojame paeksperimentuoti su spalvomis, kurios būtų patrauklesnės platesnei auditorijai, pavyzdžiui, vaikams. Turime ir kitų idėjų, kurias įgyvendinsime kitais metais.

– Kur, kam ir kaip galima panaudoti šias drobeles ir maišelius?

– Bičių vaško drobelės ir maišeliai tinka visur, kur naudojate plastiko plėvelę ar plastikines dėžutes, – pakuoti ir apsaugoti įvairius maisto produktus, išlaikyti juos ilgiau šviežius.

Dėl higienos priežasčių netinka žaliai mėsai ar žuviai, bet visi kiti produktai šioje drobelėje ar maišelyje jaučiasi puikiai. Patys išbandėme, kad duonos ar pyrago gaminiai, prapjautos paprikos ar cukinijos ilgiau išlieka nesudžiūvę įvynioti į šią drobelę. Draugai džiaugiasi atradimu, nes ilgiau išlaiko nesudžiūvusį sūrį – kietąjį ar varškės.

Drobelės ir maišeliai puikiai tinka ir piknikams, sumuštiniui ar saujai riešutų vaikui į mokyklą įvynioti. Taip suvyniotus produktus galima laikyti šaldytuve ar net šaldiklyje. Tik reikėtų vengti karščio. Išradingiausi juos naudoja ir vietoj konditerinių švirkštų kremų raštams piešti.

Bičių vaško drobelės ir maišeliai tinka visur, kur naudojate plastiko plėvelę ar plastikines dėžutes.

Nors ši produkcija – daugkartinio naudojimo, galiausiai ir ji po kurio laiko „pavargsta“, sulipimas suprastėja. Bet net ir tada gali būti naudinga – ją galima kompostuoti arba panaudoti kaip laužo ar grilio pridegtuvą, tik be jokios kenksmingos chemijos.

– Kodėl jums svarbi tvarumo idėja ir ką pastebite – ar žmonės stengiasi tai perimti, ar didėja jūsų gaminamos produkcijos paklausa?

– Kalbėdamiesi su draugais, taip pat iš savo patirties pastebime, kad žmonės domisi švaresniais produktais, tvaresniais sprendimais, tačiau iš įpročio ar tingulio jų krepšelyje vis atsiranda plastiko plėvelės, vienkartiniai maišeliai ar panašūs dalykai. Dažnas per kasdienius rūpesčius net ir neturi laiko pasidomėti, kokios naujovės ar įprastų, kenksmingų produktų alternatyvos atsiranda. Todėl kviečiame dabartinius savo klientus, draugus išbandyti mūsų ar kitus panašius produktus patiems.

Tokiai produkcijai atsiradus virtuvėje rankos nebesiekia plastiko plėvelės. Po pirmojo išbandyto vaškainio, nusipirkti kitą jau yra kur kas lengviau. Jie yra daugkartinio naudojimo, gali tarnauti net iki metų. Naudojimo patogumas ir paprastumas taip pat prisideda prie produkto sėkmės. Dėl to ir plečiame produktų asortimentą, ieškome, kaip pagerinti naudojimo patirtį, kad įpročio keitimas ir perėjimas prie tvaresnės buities būtų kuo lengvesnis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis