Ekspertės pranešime žiniasklaidai dalijasi keliais praktiškais patarimais, paskatinsiančiais vaikus tvarkytis be pykčių.
Pasak psichologės Vitalijos Navickės, tvarka namuose suteikia pastovumo, aiškumo, o tai leidžia sukurti vaikui saugumo jausmą: „Namuose tikrai nereikia sterilios, laboratoriją primenančios atmosferos, vaikui reikėtų leisti būti vaiku. Vis tik svarbu atkreipti dėmesį, kaip jis jaučiasi toje aplinkoje, apie tai pasiteirauti ir jo paties. Tai, kokiuose namuose vaikas gyvens, kaip atrodys jo kambarys, gali daryti įtaką visam jo likusiam savarankiškam gyvenimui, netvarka namuose gali pasėti apleistumo jausmą, nerimą, baimę“.
Nuo kada verta skatinti tvarkytis patiems?
Psichologė taip pat pataria nevengti mažiesiems šeimos nariams priskirti tvarkymosi atsakomybių. Vaikams svarbu brėžti ribas, mat jos suteikia saugumo jausmą. Vis tik perspausti šiuo klausimu taip pat nereikėtų, tad šį procesą vertėtų vesti kantriai bei žaismingai, kad tvarkymasis vaikams nepradėtų sietis su neigiamomis emocijomis.
Verta atsisakyti lūkesčio, kad vaikas gebės palaikyti suaugusio asmens lygio organizuotumą.
„Tam tikri mokymo metodai teigia, jog to, ką vaikas sugeba padaryti pats, nereikėtų daryti už jį, todėl savarankiškumo palaikant tvarką verta mokyti jau nuo mažumės. Vis tik iš karto verta atsisakyti lūkesčio, kad jis gebės palaikyti suaugusio asmens lygio organizuotumą. Tvarkingas kambarys ir mokymasis kasdien atlikti konkrečiam vaiko raidos etapui įveikiamas ir kartu ne per lengvas užduotis, leidžiančias tą tvarką pasiekti – mažam žmogui suteikia pasitenkinimo savimi, autonomijos jausmą ir netgi padeda auginti savivertę“, – sako psichologė.
Pasak jos, įsisąmoninti ir integruoti tvarkymąsi į savo kasdienybę mažiesiems itin padeda vizualios užduotėlės, kurių pagalba jie gali susidėlioti rutiną. Pavyzdžiui, ties ryto rutina vaikas gali nupiešti, kaip pasikloja lovą, o ties vakaro – sudėtus žaislus į jiems skirtas vietas.
Nepalikite vietos interpretacijoms
„Kuo mažiau erdvės neaiškumui bei interpretacijoms šeimoje, tuo daugiau tvarkos. Todėl tikrai verta skirti laiko susėsti, aiškiai apsitarti darbus, juos susirašyti tiek suaugusiems, tiek vaikams. Visa tai padeda turėti realistiškus lūkesčius vieni kitiems ir rutiną. Tokį tvarkaraštį galima pasikabinti matomoje vietoje namuose“, – sako V.Navickė.
Kadangi namų ruoša gali sukelti nemažai įtampos, psichologė pataria, kaip išvengti konfliktų. „Nediskutuokite šia tema vėlai vakare, pavargus, išalkus, nes visa tai apsunkins galimybę brandžiai išbūti su kylančiais jausmais. Pajutus, kad pradeda kilti įtampa, leiskite sau net fiziškai atsitraukti nuo situacijos, pavyzdžiui, nueinant atsigerti vandens. Pertraukėlė leidžia iš emociškai įaudrintos būsenos pereiti į racionalesnę, taigi didesnė tikimybė, kad pokalbis taps efektyviu problemų sprendimų būdu, o ne barniu“, – sako psichologė.
Praktiški patarimai
Interjero dizainerė teigia, kad skyrus konkretiems daiktams konkrečias vietas lengviau palaikyti tvarką ne tik tėvams, bet ir tvarkytis patiems vaikams. Taip ugdomas ir jų savarankiškumas.
„Vaikams reikalingi gerai apgalvoti daiktų laikymo sprendimai – ne tik didesniems daiktams kaip drabužiai ar žaislai, bet ir smulkioms rašymo, piešimo, rankdarbių priemonėms. Net ir esant spintai ar pakankamai lentynų, derėtų pritaikyti tinkamus priedus, vidines detales, dėžutes, leidžiančius rūšiuoti smulkius daiktus. Drabužius spintoje ar stalčiuje taip pat patartina laikyti specialiose dėžutėse, sulankstytus vertikaliai. Tai leis lengviau palaikyti tvarką ir rečiau tvarkytis“, – sako IKEA interjero dizainerė Morta Bučinskienė.
Ji priduria, kad atvirai laikomi daiktai, ypač jei jie smulkūs, įvairių formų ir spalvų, kuria netvarkos įspūdį erdvėje.
Pasak interjero specialistės, mokiniui suprantama tvarka gali būti sukurta pasitelkiant pieštukines, žurnalų dėklus sąsiuviniams laikyti, stalinius daiktų laikymo reikmenis. Nepakeičiamas sprendimas mokinukų kambaryje yra perforuotosios lentos su priedais, tokiais kaip indeliai, kabliukai, lentynėlės ir spaustukai, kuriuos galima pasirinkti pagal save. Be to, toks sprendimas išnaudoja laisvą vietą ant sienos, stalą palikdamas tik kūrybinei veiklai ar mokymuisi.