Psichologė, vaikų ir paauglių psichoanalitinė psichoterapeutė A.Kurienė sako, kad pirmiausia vaiko norui mokytis įtaką daro tėvų požiūris į mokslą.
„Jei vaiko gailime, kad jam tiek metų reikės praleisti mokyklos suole, kur teks sunkiai vargti, – tokią nuostatą įdiegiame ir jam. Tačiau, jei tėvai į mokslą žiūrį kaip į vertybę, įdomią, nors ir atsakingą veiklą, – toks požiūris persiduoda ir mokiniui.
Visą gyvenimą besimokantys ir kuo nors besidomintys tėvai, skaitantys knygas, klausantys tinklalaidžių, žiūrintys dokumentinius filmus – pavyzdys jaunuoliui, parodantis, kad mokytis yra įdomu, malonu, tačiau kartu reikalauja ir pastangų“, – sako A.Kurienė.
Reikia tinkamai pasiruošti: susikurti tinkamą darbo vietą, įsigyti reikiamų priemonių, turėti natūralios šviesos, vietos, kur laikyti mokslo reikmenis.
Namų aplinka, pasak A.Kurienės, taip pat daro įtaką vaiko norui mokytis ir net gebėjimui susikaupti. Pavyzdžiui, aplinka, kurioje atsispindi pagarba ir meilė mokslui, tarkime, per laikomas namuose knygas – darys teigiamą įtaką.
Vis dėlto specialistė sako, kad tam, jog mokymasis teiktų ir malonumo, pirmiausia reikia tinkamai pasiruošti: susikurti tinkamą darbo vietą, įsigyti reikiamų priemonių, turėti natūralios šviesos, vietos, kur laikyti mokslo reikmenis. Svarbu, anot psichologės – ir patogi kėdė ir darbo stalas, su kuriais mokinukas, ruošdamas namų darbus ar juo labiau mokydamasis iš namų, praleidžia daugiausiai laiko.
Paprasta ir aiški tvarka ant stalo
A.Kurienė sako, kad visos mokymuisi reikalingos priemonės turėtų būti padėtos taip, kad vaikas pats, be aplinkinių pagalbos, galėtų jas pasiekti ir susirasti. Tad pradžioje įvedant tvarką, pamokant kaip ir kur laikyti daiktus, kad vėliau jis tvarkytis galėtų pats, – reikalinga tėvų pagalba.
„Mokinio tvarka jo kambaryje turi būti itin paprasta ir jam suprantama. Tačiau visko ant stalo laikyti nereikėtų. Taip pat derėtų vengti mokinio kambarį išpuošti suvenyrais ir statulėlėmis, nes tai gali blaškyti jo dėmesį. Pagrindinė taisyklė – kuo paprasčiau iš švariau“, – pataria psichologė.
Pasak interjero dizainerės Birutės Beniušės, vaikui suprantama tvarka gali būti sukurta pasitelkiant priedus: pieštukines, žurnalų dėklus sąsiuviniams laikyti, stalinius daiktų laikymo reikmenis. Nepakeičiamas ir stilingas sprendimas yra užrašų ar perforuotosios lentos su priedais, tokiais kaip indeliai, kabliukai, lentynėlės ir spaustukai. Be to, tokie funkcionalūs priedai ir tvarkos palaikymas padeda sutaupyti vietos ant stalo.
„Siekiant palaikyti tvarką mokymosi vietoje, ne mažiau svarbu ir stalčių spintelės, kuriomis galima papildyti bet kurią darbo vietą, jeigu darbo stalas yra be stalčių. Norint palaikyti tvarką pačiuose stalčiuose – mažos dėžutės smulkiems reikmenims čia labai pasitarnaus ir padės palaikyti tvarką bei švarą“, – pataria „Ikea“ interjero dizainerė B.Beniušė.
Svarbu keisti mokymosi vietą
Vaikų psichologė atkreipia dėmesį, kad mokiniui svarbu, jog namuose ar savo kambaryje jis galėtų atsitraukti nuo mokslų. Keletas būdų tai padaryti – visiškai pakeisti veiklą, pavyzdžiui, imantis atsakomybių namuose, padedant kitiems šeimos nariams. Tačiau taip pat tai galėtų būti atsitraukimas į vietą, kur galima patogiai įsitaisyti ir pasiklausyti muzikos ar paskaityti knygą. Poilsio vieta turėtų būti tokia pati patogi, kaip ir skirta mokytis.
Jaukus kampelis kambaryje gali būti sukurtas pasitelkiant prislopintą šviesą, fotelį ar pufą, galbūt mažą staliuką ar kompiuterio stovą ir nedidelį kilimą.
Interjero dizainerė sako, kad norint laikinai pakeisti mokymosi vietą ar pozą, pravers mobilus keičiamo aukščio nešiojamojo kompiuterio stovas arba nešiojamojo kompiuterio padėklas. Tuo tarpu vieta atsipalaiduoti vaiko kambaryje gali būti sukurta tiesiog ant lovos pridėjus daugybę pagalvėlių, kad būtų galima prigulti arba sukūrus tam nedidelį jaukų atskirą kampelį kambaryje.
„Jaukus kampelis kambaryje gali būti sukurtas pasitelkiant prislopintą šviesą, fotelį ar pufą, galbūt mažą staliuką ar kompiuterio stovą ir nedidelį kilimą, vizualiai atskiriantį šią vietą nuo likusios kambario erdvės. Šalia gali atsirasti ir užrašų lenta, kur būtų laikomos įkvepiančios frazės, mielos detalės ar prisiminimus keliančios nuotraukos“, – pataria dizainerė.
Ruošiantis naujiems mokslo metams
Interjero specialistė atkreipia dėmesį, kad artėjant mokslo metams ir atnaujinant mokinio kambarį, verta įvertinti, kaip pasikeitė augančio vaiko poreikiai. Galbūt metas atnaujinti jo darbo stalą, nes vaikas jį jau išaugo, o gal tereikia padidinti mokymosi vietą pridedant stalčių spintelę?
Lygiai taip pat gal reikia naujų daiktų laikymo sprendimų arba esami gali būti praplėsti pridedant naujų detalių? O gal tereikia paprasčiausiai šiek tiek pagyvinti kambario vaizdą atnaujinant ar pritaikant kilimą, užuolaidas, pagalvėles, pieštukines ir darbo stalo dėklus – tai lengviausias ir prieinamiausias būdas atnaujinti kambarį.
Vaiko kambaryje turėtų būti daug natūralios šviesos, vyrauti šviesios arba energijos suteikiančios spalvos.
Vaikų psichologė A.Kurienė atkreipia dėmesį, kad mokinio aplinka turėtų skatinti kūrybiškumą. Jei tai dar mažas mokinukas, savo kambaryje jis turėtų jausti laisvę kurti, terlioti, piešti ir nesukti galvos dėl to, kad ką nors išteps ar sugadins. Svarbu turėti laisvės ir savo aplinką, bent iš dalies, kurti pačiam.
Tad būtų idealu, jei su tėvų palaikymu, bent dalį sprendimų mokinys galėtų priimti pats: pasirinkti norimas spalvas, kabinti norimus plakatus. Vis dėlto vaiko kambaryje turėtų būti daug natūralios šviesos, vyrauti šviesios arba energijos suteikiančios spalvos.