Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Ilgametis Palangos taksistas Grasius: „J.Basanavičiaus gatve nesu ėjęs gal 20 metų“

„Prie taksi vairo sėdžiu nuo Gorbačiovo laikų“, – uždaręs savosios „Toyotos“ dureles, prasitaria vienas seniausių Palangos taksistų, 70-metį atšventęs Grasius Grigaliūnas. Kasdien žmonos virtą pienišką sriubą valgantis, humoro jausmo nestokojantis vyras paprašo tik vieno – nekalbėti apie neigiamybes, ir ima pasakoti apie tai, į kokius nuotykius įsivelia šio pajūrio miestelio taksi vairuotojai.
Vyriausias taksi vairuotojas Palangoje Grasius
Vyriausias taksi vairuotojas Palangoje Grasius / Josvydo Elinsko / 15min nuotr.
Temos: 2 Palanga Taksi

„J.Basanavičiaus gatve nėjau gal dvidešimt metų. Nenoriu aš to triukšmo“, – vos prasidėjus pokalbiui, šokiruoja senu vilku pajūrio taksistų gretose vadinamas G.Grigaliūnas.

„J.Basanavičiaus gatve nėjau gal dvidešimt metų. Nenoriu aš to triukšmo“, – vos prasidėjus pokalbiui, šokiruoja senu vilku pajūrio taksistų gretose vadinamas G.Grigaliūnas.

Kaip jos galima išvengti? Ir dar taksistui? Išvydęs mano iš nuostabos besiplečiančias akis, pusiau klaipediškiu, pusiau palangiškiu save vadinantis pašnekovas paaiškina: mėgiamiausios Palangos vietos tos, kuriose mažai žmonių ir „basankė“ tikrai nėra viena iš jų.

„Važiuoju į Kunigiškes, pasistatau pas draugą taksistą mašiną ir einu po pliažą su žmona pasivaikščioti. O dar ir karjerą turime. Dabar ten batutų parką ant vandens įkūrė. Šokinėjau ir aš anądien. Greitai pavargau, bet tikrai įdomu buvo“, – dar kartą nustebina septyniasdešimtmetis.

Pasiteiravus, ar Grasius – kokio kito vardo trumpinys, pašnekovas vėl mestelėjo juokelį: „Junginys“.

Vengia treninginių

Panirome į prisiminimus apie laikmečio prie taksi vairo pradžią. Grasius prisipažino tuo metu, gal 1988-aisiais, dirbęs kitą darbą – krapštydavęs visokius medicininės technikos laidus.

„Su broliu buvome padūkę vaikai. Pamenu, norėjau tapti tekoriumi. Brolis sako: „Kvailas, prie staklių stovėsi. Žiūrėk, elektrikai nieko neveikia“. Tuomet supratau, kad nenoriu būti tekoriumi, noriu būti elektriku“, – šyptelėjo pašnekovas.

Elektriko darbas buvo itin dėkingas taksisto profesijai: pusę dienos dirbi, kitą pusę – laisvas.

„Pavakarės laisvos, žmonai, jau rodos, viską buvau išsakęs, tai reikėjo ko imtis. Priėmė Palangos buitiniame kombinate dešimt vairuotojų dirbti. Kas mėnesį taksistų vis daugėjo. Pirmojo kliento neprisimenu, bet visad prisimenu gražias moteris ir nepiktus klientus.

Pasitaiko, žinoma, ir tokių, kurių į savo automobilį neįsileidi. Treninginių, kurie paprašo į kaimą nuvežti. Išgirsti tą leksikoną „karoče“, „tvaju mat“, ir viskas aišku pasidaro. Žino tris žodžius ir ties trys žodžiai ne kokie. Kaip reaguoja, kad nevežu? Pabumba, ir tiek. Tokie dažniausiai ir apgauna. Jei pasidavei silpnumo akimirką, žiūrėk, ir liksi be užmokesčio. Tų silpnumo akimirkų – gal viena per dvejus metus. Akis atmušta jau, atskiriu juos“, – šyptelėjo taksistas.

Geriau 10 girtų vyrų nei 1 girta moteris

Pačiam į pavojingas situacijas su klientais jam neteko pakliūti, tačiau vieną kolegą kažkas buvo sužalojęs peiliu.

„Pasitaiko girtų bjaurių. Pasakai keletą žodžių, apsiramina. Blogiausia – užgėrusios moterys. Jau geriau dešimt girtų vyrų vežti nei vieną girtą moteriškę. Tai isterija ją paima, tai juokiasi. Po kelių minučių jau verkia. Nesuprasi“, – papurtė galvą Grasius.

Dažnai jam tenka klientus ir išklausyti. Kartą vežė moterį su vaiku. Mažasis ėmė pasakoti apie tai, kad su mama tik į Palangą pailsėti atvyko – „svolačiaus“ tėvo neėmė. Motina tik užtildė greitai, prisispaudė sūnų prie savęs. „Vaikai viską išpliurpia“, – besijuokdamas išvadą pateikė pašnekovas.

Josvydo Elinsko / 15min nuotr./Vyriausias taksi vairuotojas Palangoje Grasius
Josvydo Elinsko / 15min nuotr./Vyriausias taksi vairuotojas Palangoje Grasius

O ar avarijų per tiek metų dirbant prie vairo pavyko išvengti?

„Buvo dvi. Kartą žigulį man sumušė. Kitą kartą duris vienam perbraukiau. Dievas mane saugo“, – prisipažino devintą mašiną savo gyvenime šiuo metu jau vairuojantis Grasius.

Dabartinė „Toyota“ itin ekonomiška: mažesnės kuro sąnaudos, pigiau atsieina remontai.

Iš Palangos – į Augustavą

Imame kalbėti apie tolimiausias keliones. Kartą teko Grasiui vežti keleivius iš Palangos oro uosto į Lenkiją – Augustavą. Vyko dvi taksi mašinos. Kiek tuomet klientai paklojo už kelionę, jis nepamena. Tenka dažnai žmones vežti ir į Rygą, Šilutę, Plungę, Klaipėdą. Tačiau kartais pavežėti klientas paprašo ir iki gatvelės galo.

„Atėjo anądien užgėręs vyrukas. Paprašė nuvežti iki „Luizos“. Davė 5 eurus. O „Luiza“ už 100 metrų“, – nusijuokė taksistas.

Kartą teko Grasiui vežti keleivius iš Palangos oro uosto į Lenkiją – Augustavą.

O arbatpinigių ar palieka vežami žmonės?

„Būna. Užsieniečiai dosnesni. Kartais ir dvigubai daugiau nei reikia mokėti palieka. Matote, mano prioritetų piramidėje pinigai neužima aukštos pozicijos. Dirbu ne dėl to. Jei pradėsi galvoti apie pinigus, neapsimoka dirbti. Negaliu plušti su neigiamomis emocijomis. Pridėjus du prie dviejų, niekuomet nesigaus keturi. Bus ar minus du, ar plius dešimt – tik ne keturi.

Ateina senukas koks, pavežti jį juk pigiau reikia, ateina koks „nachalas“ – paimsi, kaip priklauso. Negailėk, padaryk žmogui gera. Viską, ką duodi, duodi skolon. Viską ką imi, taip pat imi skolon“, – savo gyvenimo filosofiją paaiškino Grasius.

Dažnai vežioja girtus

Paklaustas, kokių dovanų palieka klientai, taksistas prisiminė kelių savaičių istoriją, kai iki Palangos oro uosto pavežėta moteris paliko mašinoje degtinės butelį.

„Iš manęs nekoks pijokas. Per savaitę gal vieną ar du kartus po 50 gramų išgeriu. Dėl sveikatos. Atidaviau kažkam tą degtinės butelaitį. Niekad nereikia gerti, kai esi blogos nuotaikos – prasigersi. Reikia gerti, kai nuotaika gera, kai nori atsipalaiduoti.

Ateina klientas girtas, sako, esu užgėręs, pavežk – nenoriu policijai kliūti. Kodėl jie tik apie policiją galvoja, o ne apie tai, kad užmušti ar sužaloti ką gali? 90 proc. taip galvoja. Prie vairo nesėsti girtam reikia ne dėl policijos, o dėl to, kad pavojingas tampi. Jei pagavo policija, dar atsidėkot po to jai reiktų“, – stebėjosi Grasius.

Prieš keletą dienų į jo automobilį įlipo jaunimas. Pasiteiravo, ar vairuotojas turi butelaitį. Grasius atsakęs, kad tuo neužsiima. Vaikinai greitai pasišalino iš automobilio.

Josvydo Elinsko / 15min nuotr./Vyriausias taksi vairuotojas Palangoje Grasius
Josvydo Elinsko / 15min nuotr./Vyriausias taksi vairuotojas Palangoje Grasius

Nuo kliento sumokėtos sumos lieka trečdalis

Šiuo metu du sūnus užauginęs ir trimis anūkais besidžiaugiantis Grasius ne tik gauna pensiją, vairuoja taksi automobilį, bet ir dirba valdiškoje įstaigoje. Pinigų pragyvenimui užtenka, nes poreikių, kaip pats sako, įsigyti kosminį laivą, neturi. Ar taksisto darbas Palangoje yra parankesnis nei kokiame kitame Lietuvos mieste?

„Tarifai gal ir didesni čia, bet geriau ar blogiau Palangoje dirbti, nežinau. Vasarą du mėnesius – liepą ir rugpjūtį, tikrai netrūksta klientų, o žiemą pirštą čiulpi. Apsnūdę būname, kortomis žaidžame. Visi mes turime kitus pajamų šaltinius.

Kiek uždirba Palangos taksistas? Būna, per savaitgalį ir 100 eurų ar daugiau. Tačiau trečdalį iš tos šimtinės išleisi kurui, dar trečdalį atseikėsi remontui, draudimui, valdžiai. Ir liks tau tik tas trečiasis trečdalis. Kur važiuoja palangiškiai? Prie karjero ar į HBH alaus. Apie 9,5 km, tai sumoka apie 10 eurų“, – teigia Grasius.

Vieni Palangos taksistai už 1 km kelionės ima eurą, kiti – 1,2 ar 1,5 euro. Taksistų kainų niekas nereguliuoja.

Vieni Palangos taksistai už 1 km kelionės ima eurą, kiti – 1,2 ar 1,5 euro. Taksistų kainų niekas nereguliuoja. Egzistuoja ir įsėdimo mokestis – apie 1,5 euro. Taigi be 2,5 euro palangiškiai taksi vairuotojai nepajudės nė iš vietos. Geriausiai didmiesčiuose tikriausiai uždirba tie taksistai, kurie klientų laukia prie oro uostų. Ar taip pat yra ir Palangoje?

„Reikia išsipirkti vietą prie oro uosto. Nenoriu būti prisirišęs prie nieko – visą gyvenimą stengiausi būti laisvas. Padarau darbą ir išeinu. Tačiau kartais įkišdavo kokiu brigadieriumi būti ar viršininku. Oi, nepatikdavo“, – pasirinkimą paaiškino Grasius, per dieną taksistu išdirbantis apie 10 valandų.

Vežioja „žvaigždes“

O muzikos kūrinių klientai ar nepaprašo įjungti?

„Stengiuosi neleisti, bet kartais įvykdau tuos prašymus. Pačiam patinka Freddie Mercury, „Aerosmith“, „Rolling Stones“, „Bitlai“. Galiu ir dabar jums paleisti. Mėgstu rimtą muziką, klasiką. Dažnai klientai paprašo ir kokių gėlių ar cigarečių nupirti ir atvežti“, – atsakė pašnekovas, prisipažinęs, kad dirba tiek, kiek nori.

Paklaustas, ar yra tekę vežti kokią Lietuvos muzikos žvaigždę, Grasius paprieštaravo, kad žvaigždės tik danguje: „Visus vežiau. Katunskytė kone kasdien važiuodavo. Džordana Butkutė tokia normali moteris. Pakalbėjom apie makiažus, kaip išteplioja ir padaro scenai gražią. Muzikantai – mano dūšios žmonės. Su jais galima paplepėti ir ant žemės pagulėti. Jokios politikos. Ar palieka arbatpinigių? Nedaug, bet palieka“.

Ar Palangos taksistai vienas kitam ištiesia pagalbos ranką, o gal labiau konkuruoja tarpusavyje? „Visko pasitaiko, tačiau pagalbininkų netrūksta. Sugriuvus mašinai, tikrai privažiuos“, – atsakė jis.

Geriau, kai lyja

Mūsų pokalbį staiga pertraukė pasirodžiusi nuolatinė Grasiaus klientė.

„Pavežam, gerai?“, – bedarydamas dureles manęs pasiteiravo pašnekovas.

Nespėjus atsakyti, jis jau sodino merginą ant galinės sėdynės.

„Pats mylimiausias taksistas“, – gražių žodžių apie vairuotoją negailėjo klientė.

Kelionė tetruko gal dvi minutes. Tokių, kasdien važiuojančių iš darbo į namus, – ne vienas ir ne du.

Josvydo Elinsko / 15min nuotr./Vyriausias taksi vairuotojas Palangoje Grasius
Josvydo Elinsko / 15min nuotr./Vyriausias taksi vairuotojas Palangoje Grasius

Kas gi geriau Palangos taksistams: šilta vasara su daug turistų ar lietinga, kai visi ima naudotis taksi paslaugomis? Pašnekovas patikino, kad lietus – jų pelno nešėjas. Pajuokauju, kad mašinoje dažnai tuomet turėtų skambėti SEL dainos žodžiai „Lyja, tegul lyja“.

Kadangi buvome netoli vienos mėgiamiausių vairuotojo kavinių, kur, anot jo, parduodama itin gera kava, Grasius pasiūlė prisėsti prie stalelio. Ir štai mes jau „Šilelyje“.

„Ar pažįstami išnaudoja nemokamam pavežėjimui? Gali kartą pavežti. Viskas. Dažniau tų gudrybių imasi moterys. Nieko nesakau, gražios jos būtybės, bet ir gudrios“, – šyptelėjo Grasius, prisipažinęs, kad turi pačią geriausią žmoną, kuri jam kasdien verda vis kitokią pienišką sriubą.

Kas gi geriau Palangos taksistams: šilta vasara su daug turistų ar lietinga, kai visi ima naudotis taksi paslaugomis? Pašnekovas patikino, kad lietus – jų pelno nešėjas.

Geriausi klientai – šeimos iš kaimo

Pokalbis gal dešimtą kartą staiga ėmė ir pasisuko visai kita linkme. Ėmėme kalbėtis apie pertvarkas Vytauto g. – jau kurį laiką joje numatytas vienos krypties eismas. Grasius mato šio sprendimo teigiamus rezultatus, tačiau taksistams vienpusis eismas pagrindinėje miesto arterijoje sukelia nepatogumų – kelionės su klientais ilgiau trunka, o laikas – pinigai.

Taksisto teigimu, situacijos, kada nežino, kur važiuoti, pasitaiko itin retai. Kartais net GPS navigacija nepadeda, ypač tuomet, jei koks namelis, po žemės sklypų grąžinimo, pastatytas kur plynuose laukuose. Naktimis Grasius dirba retai – ir taip jau sėdimas darbas atsiliepia sveikatai.

„Anksčiau mokėdavau bėgioti. Dabar jau liežuvis per greit ištįsta. Pabandau ant skersinio kokių pratimų padaryti. Ne dėl to, kad noriu, o kad reikia – skauda nugarą“, – pasiaiškino pašnekovas.

Pasak jo, taksistai Palangoje dirba pasiskirstę į brigadas, kurių kiekviena turi savo stovėjimo vietą – vieną iš keturių. Iškvietimams skirtas mobilusis telefonas iš vieno į kito taksi vairuotojo rankas keliauja lyg estafetės lazdelė. Iš viso, Grasiaus teigimu, kurorte darbuojasi apie 70 vairuotojų.

Tai kokių gi klientų palinkėti? Kokie yra patys geriausi?

„Fainiausi yra žmonės iš kaimo. Kai atvyksta į Palangą kokia šeima pailsėti. Patys paprasčiausi. Kauniečiai tik truputuką pasikėlę: „Mes iš Kauno“. Tuomet klausiu: „O kur tas Kaunas yra? Kokia kalba ten kalbama?““, – pašmaikštavo Grasius, sėdo į savąją „Toyotą“ ir nurūko atsiimti uždarbio už interviu metu prarastą laiką.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais
Reklama
Žaidimų industrijos profesionalus subūrusiems „Wargaming“ renginiams – prestižiniai tarptautiniai apdovanojimai