„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Marina Abramovič: menininkė, vilkinti „Givenchy“

Serbė Marina Abramovič – viena iš garsiausių pasaulio moterų. Ja žavisi milijonai. Atrodytų, keista, nes menininkė atlieka performansus, o šie tikrai nėra popsas. Tačiau reikia pamatyti bent vieną iš jų, ir visi klausimai išgaruoja.
Marina Abramovič
Marina Abramovič / Vida Press nuotr.

Meno ekspertai galėtų išleisti rinktinius raštus apie atviras ir slaptas Abramovič kūrybos prasmes. Ir jie būtų teisūs. Bet žmonės, kurie stovi eilėse prie MoMa ar kitų muziejų, būtų nesąžiningi, jei sakytų, kad juos traukia tik tos giluminės prasmės. Labiausiai juos traukia performansų autorė – graži, paslaptinga, dramatiška, charizmatiška. Modernesnė už bet kurią mūsų amžininkę, bet ir panaši į Medėją. Niekada nesenstanti, tarsi žinotų Makropulo receptą.  

Vida Press nuotr./Marina Abramovič
Vida Press nuotr./Marina Abramovič

Kai kas dėl nekintančios išvaizdos net įtaria, kad Abramovič, kitąmet švęsianti septyniasdešimtmetį, – pati tikriausia vampyrė.

Kai kas dėl tos nekintančios išvaizdos net įtaria, kad Abramovič, kitąmet švęsianti septyniasdešimtmetį, – pati tikriausia vampyrė. Bet tai turbūt netiesa: menininkė savo darbuose per daug dažnai kalba apie mirtį. Nors kartais patikina, kad apie ją galvoti dar anksti, mat jos mama sulaukė 116 metų, senelė irgi sėkmingai persirito per šimtą...

Abramovič gerbėjai – labai įvairūs. Vieni domisi  menu ir  jos karjerą seka jau keturiasdešimt metų. Kiti (o jų – dauguma) Mariną atrado ne parodų erdvėje, o mados tinklaraščiuose, vaizdo klipuose ar kitose vietose, kurias vadiname subkultūra, ir kurių daugelis menininkų vengia.

Vida Press nuotr./Marina Abramovič
Vida Press nuotr./Marina Abramovič

Pažintis su mada

Kažkada Marina visus performansus darydavo su savo gyvenimo meile,  fotografu Ulay (Franku Uwe Laysiepenu). Tai būdavo labai intymūs, atviri, drastiški pasirodymai, kartais tokie, kad vienam partneriui buvo patikima kito gyvybė. Net jų išsiskyrimas (1988 m.) tapo performansu: abu ėjo Kinų siena: vienas iš vieno galo, kitas – iš kito, kol  susitiko, kad visam laikui atsisveikintų. 

Man visada atrodė, kad mada gali dominti tik blogus menininkus. Bet staiga supratau, kad ją mėgti ir vilkėti taip, kad tau būtų gera – ne nuodėmė

Abramovič sunkiai išgyveno tą metą, juolab  meilužis nugvelbė visą jų bendrų darbų filmuotą medžiagą. Jai prasidėjo depresija: jautėsi stora, baisi, atgrasi, nes negalėjo paaiškinti, kodėl baigėsi dvylikos metų idilė. Bet vieną dieną Paryžiuje Marina nusipirko mielą  baltą palaidinę ir prie jos tinkančias kelnes, pasistaipė prieš veidrodį ir suprato, kad gyvenimas tęsiasi. „Man visada atrodė, kad mada gali dominti tik blogus menininkus. Bet staiga supratau, kad ją mėgti ir vilkėti taip, kad tau būtų gera – ne nuodėmė.“

Kai atsirado kiek daugiau pinigų, ji pirko Yohji Yamamoto kostiumą, paskui atėjo eilė Issey‘ui Miyake, kuris, kartą paklaustas,  kodėl jo drabužiai – tokie erdvūs, pasakė: „Kad tarp kūno ir rūbo liktų vietos sielai.“ To pakako, kad Abramovič patikėtų, jog mada – ne tuštybė ir nertų į ją stačia galva. 

O vėliau jos favoritu tapo „Givenchy“ meno vadovas Riccardo Tisci. 

Jie susipažino juokingai. Italų menininkas Paulo Canevari pakvietė  Riccardo į savo namus Niujorke, bet taip jau nutiko, kad visą vakarą dizaineris bendravo su jo žmona, kuri jam pasirodė „nuostabiai graži, superseksuali, sąmojinga, intelektuali, etc.“ Ir tik prieš atsisveikinant,  Riccardo suprato, kad ta moteris – Abramovič: menininkė, kuria jis kliedėjo nuo studijų metų. 

Vida Press nuotr./Marina Abramovič ir Riccardo Tisci
Vida Press nuotr./Marina Abramovič ir Riccardo Tisci

Nuo to laiko jiedu nesiskyrė. Dviejų menininkų draugystė neapsiribojo tuo, kad jie drauge pietaudavo ar Marina pardavė Riccardui vieną iš savo loftų Soho rajone. Dizaineris įtraukė Mariną į „Givenchy“ reklamą ir kitus projektus; Abramovič spinta išpampo nuo Riccardo kurtų kostiumų.

Marina Abramovič „Givenchy“ reklamoje
Marina Abramovič „Givenchy“ reklamoje

Na, o ji pati pavertė dizainerį performansų partneriu.  Garsiausias jų atsirado, kai Marina klastingai paklausė draugo: „Riccardo, tu sutinki, kad madą maitina menas?“ Tas linktelėjo. „Tada  mes tai parodysime vaizdžiai. Aš būsiu menas, tu – mada, ir tu žįsi mano krūtį.“ Performansas buvo įamžintas 2011 m. 

Lemtinga paroda

2010 m. Niujorko Modernaus meno muziejuje vyko Abramovič   retrospektyvinė paroda, kurios dalis buvo performansas „Dalyvaujant menininkui.“

Vida Press nuotr./Kadras iš Marinos Abramovič performanso „Dalyvaujant menininkui“
Vida Press nuotr./Kadras iš Marinos Abramovič performanso „Dalyvaujant menininkui“

Pastarasis buvo varginantis: Marina kasdieną po šešias valandas sėdėdavo  tiesia nugara ir žvelgdavo į žmogų, kuris sėsdavo prieš ją. Vienu iš dramatiškiausių epizodų tapo momentas, kai kėdę prisitraukė Marinos mylimasis Ulay: moteris, jį pamačiusi, apsiverkė.  

Bet didžiausią reklamą parodai padarė ne jis, o Lady Gaga. Ji nesugebėjo pažvelgti Marinai į akis (niekas neužleido savo eilės), bet apie performansą parašė „Twiter“. Jau kitą dieną prie MoMa prasidėjo neramumai: net piliečiai, iki Lady Gagos negirdėję Abramovič vardo, budėdavo prie muziejaus per naktį, kad galėtų minutę pasėdėti prie menininkės. O iš arti ar toli pažiūrėję į ją, visam laikui tapdavo priklausomi nuo Abramovič.

Vida Press nuotr./Lady Gaga ir Marina Abramovič
Vida Press nuotr./Lady Gaga ir Marina Abramovič

Institutas  

Šiuo metu menininkė turi savo vardo institutą (MAI), kuris remia meno ir mokslo projektus. Prie jo įkūrimo finansiškai prisidėjo per 4 000 žmonių. Pavyzdžiui, Lady Gaga paaukojo  100 000 JAV dolerių ir net atliko performansą „Abramovič metodas“, kur bene pirmą kartą pasirodė nuoga. Aišku, kad ir pati Marina nesnaudė, tad jos „ėjimas į mases“ pasiekė apogėjų. 

Vida Press nuotr./Filmo apie Mariną Abramovič plakatas
Vida Press nuotr./Filmo apie Mariną Abramovič plakatas

Kas tas ėjimas? Pavyzdžiui, kelios sekundės „Antony and the Johnsons: Cut the World“ vaizdo klipe, dalyvavimas reperio Jay Z performanse (kur pasinaudojama jos „Dalyvaujant menininkui“ idėja), filmas su Jamesu Franco. 

Vida Press nuotr./Marina Abramovič ir Jay Z
Scanpix nuotr./Marina Abramovič ir Jay Z bendrame performanse

Fotosesijos žurnalų viršeliams – „Vogue“, „Elle“, „Pop“. „Energetinių“ drabužių kapsulė, kurią Abramovič sukūrė internetiniam tinklui „Net-a-porter“. Bendradarbiavimas su mados namais, tarkim, „Pineda Covalin“ kurių skaroms buvo panaudotas Abramovič printas su skorpionu ant veido ir kiti, su „Costume national“, jų „Pre-Fall 2015“ šou. 

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs