Moterys vadovės: ar pavyks pramušti stiklines stereotipų lubas?

Aukšto lygio vadovės šiandien yra nieko nebestebinanti realybė ir vis tik iki galo dar nepavyksta išgyvendinti stereotipų apie moteris, einančias vadovaujamas pareigas. „WoW University“ Naujos kartos vadovių kurso dėstytoja tapusi „SBA Grupės“ viceprezidentė ir valdybos narė Jolanta Grašienė dalijasi savo mintimis apie lyčių stereotipus versle.
Jolanta Grašienė
Jolanta Grašienė / Asmeninio arch. nuotr.
Temos: 2 Darbas Karjera

Daugiau nei 20 metų patirties turinti lyderystės, strategijos įgyvendinimo, finansų ir organizacijos valdymo ekspertė pranešime žiniasklaidai pastebi, kad situacija verslo aplinkoje pamažu keičiasi, tačiau pokyčiai nėra tokie greiti, kaip norėtųsi.

„Pagrindiniu iššūkiu vis dar išlieka lyčių stereotipai: dar vis pasitaiko, kad kai kuriose organizacijose labiau priimtinu laikomas vyriškas lyderystės stilius. Manoma, kad vyrams labiau tinka vadovauti bei priimti sprendimus“, – sako pašnekovė.

Moterims vadovėms – daugiau kliūčių

J. Grašienė atkreipia dėmesį, kad moterims, siekiančioms užimti aukštas pozicijas organizacijose, tenka įveikti tiek vidinius, tiek aplinkos sukurtus iššūkius.

„Vienas iš jų yra siekis suderinti darbą ir šeimą. Šiuo atveju labai svarbus yra palaikymas iš artimos aplinkos. Jei jo nėra, viskas tampa dar sudėtingiau ir pačios moterys pritrūksta jėgų, motyvacijos, užsispyrimo siekti karjeros. Jau nekalbant apie iškritimą iš darbo rinkos bent metams ar dvejiems. Sugrįžus po vaiko auginimo atostogų nebūtinai tenka pradėti nuo pradinio taško, tačiau sunkiau pasivyti per tą laiką į priekį žingsniavusius kolegas“, – kalba lyderystės ekspertė.

Anot jos, padėtį pasunkina ir stereotipai, kad egzistuoja vyriški sektoriai – technologijų, statybų, finansų, investavimo ir kt. „Todėl labai svarbus švietimas nuo pat mažų dienų, kad atskirų vyriškų ir moteriškų sektorių nėra. Tai – daugiau požiūrio klausimas, – pažymi pašnekovė. – Kliūtis moterims yra ir atlygio skirtumai, kurie dar pasitaiko mūsų šalyje. Deja, yra organizacijų, kur už tą patį darbą moterys gauna mažesnį atlygį.

Paskutinis iššūkis yra pačių moterų pasitikėjimo ir aktyvumo stoka. Reiktų įsidėmėti, kad niekas nieko neatneš ir nepadės ant lėkštutės. Reikia nuosekliai, užsispyrusiai dirbti ir savo atsidavimu siekti rezultato. Svarbu nepasiduoti, nes ir mes pačios galime ir turime keisti visuomenės požiūrį, nepriimti nusistovėjusių dogmų, kaip savaime suprantamų. Žinoma, pradėti reikėtų nuo šeimos: daugelis esame mamos ir, vaikams suformuodamos tinkamą požiūrį, galime daryti tam tikrą pokytį visuomenei.“

(Ne)teisingi stereotipai

J. Grašienė pasakoja, kad vis dar gajus stereotipas, kad moterys yra emocionalesnės, ir dėl to gali priimti netinkamus sprendimus, tačiau viskas yra atvirkščiai. „Turiu daug patirties tiek darbe su vyrais, tiek moterimis ir kaip tik sakyčiau, kad moterų empatija, jų noras ir gebėjimas įsiklausyti ir girdėti skirtingas nuomones gali suteikti joms pranašumo. Dažnai moterys geriau sugeba suvaldyti savo ego ir priima mažiau kategoriškų, o daugiau apgalvotų, kokybiškų sprendimų. Labiau išlavintas emocinis intelektas dažnai padeda, nes moterys lankstesnės, gali priimti kūrybiškesnius sprendimus, nebijo pasitarti ir įsiklausyti į kitų nuomones. Dažnu atveju jos yra labiau linkusios į komandinį darbą, skatinančios įvairovę sprendimuose. Moterų empatija ir komandinė lyderystė kaip tik gali būti pranašumas, priimant svarbius sprendimus organizacijose“, – sako ekspertė.

Pasak jos, visi lyčių stereotipai yra tik mūsų požiūrio į juos klausimas„Matome pokytį visuomenėje, stereotipai pamažu griaunami ir gyvename tikrai kitaip nei prieš 20 metų, bet vis dar išlenda įvairių išankstinių nusistatymų. Pavyzdžiui, kad priimdamos sprendimus moterys labiau vengia rizikos, yra konservatyvesnės. Finansinio investavimo sektoriuje kaip tik matome daugybę tyrimų, kurie tai paneigia – moterys savo sprendimais pasiekia net geresnę investicinę grąžą, – pasakoja J. Grašienė. – Visi stereotipai ir jų nulemtos stiklinės lubos yra tik mūsų galvose. Be abejo, pakeisti požiūrį nėra lengva, bet galime pradėti nuo mažų dienų auklėdami vaikus, kad nėra nei berniukams, nei mergaitėms labiau priimtinų veiklų, leisdami jiems laisvai rinktis ir savo pavyzdžiu rodydami, kad neskirstome pagal lytį.“

Nenustoti tobulėti

Tiek moterims, tiek vyrams, norintiems tapti sėkmingais vadovais, „SBA Grupės“ viceprezidentė ir valdybos narė pataria investuoti į savo žinias bei kompetencijas. „To niekas iš jūsų neatims ir bet kada galėsite panaudoti. Svarbiausia yra nesustoti mokytis, tobulėti, domėtis, smalsauti, ieškoti galimybių, kaip dar praplėsti akiratį, kur pasisemti daugiau žinių. Tai ypač svarbu dirbant vadovaujamą darbą: pats būdamas žingeidus ir nuolat mokydamasis, vadovas tuo pačiu užkrečia ir aplinkinius – į naudą išeina visai organizacijai.

Dar labai svarbu yra nepasiduoti, ugdyti užsispyrimą. Darbe moterims vis dar tenka susidurti su stereotipiniu požiūriu, dėl kurio jos būna neišgirstos, ignoruojami jų pasiūlymai. Reikia būti nuoseklioms, proaktyvioms, nes anksčiau ar vėliau būsite pastebėtos ir išgirstos, ypač jei kaupsite žinias ir auginsite kompetencijas, rodysite, kad iš tiesų esate stipri vadovė. Požiūrį tikrai galima keisti, jis nėra konstanta, – drąsina pašnekovė. – Aišku, svarbu puoselėti pasitikėjimą savimi, o vienas iš efektyviausių būtų yra asmeninis ir profesinis tobulėjimas, investavimas į save, žinių prasme. Jautiesi tvirtai, kai žinai, kad žinai. Dar pabrėžčiau moterų bendrystės svarbą: labai reikšmingas yra viena kitos palaikymas, dalinimasis patirtimis, dalyvavimas bendrose, auginančiose veiklose. Labai viliuosi, kad vieną dieną nebereikės kalbėti atskirai apie vyrų ir moterų lyderystę, kad turėsime rimtesnių rūpesčių (šypteli).“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis