Pagalba nuo nusikalstamos veikos nukentėjusiems asmenims: kaip atpažinti patikimas tarnybas?

Vis dažniau pasitaiko atvejų, kai apsimetėliai prisistato pagalbos tarnybomis ar organizacijomis, neva teikiančiomis paramą, taip siekiant gauti kokios nors naudos, išvilioti pinigus ar sužinoti jautrios informacijos. Ar pagalbos tarnybos kreipiasi į jus, jei pagalbos neieškojote, ir kaip atpažinti netikras organizacijas?
Moteris
Moteris / Shutterstock nuotr.

Kas yra pagalbos tarnybos?

Pagalbos nuo nusikalstamos veikos nukentėjusiems asmenims organizacijos yra akredituotos pagalbos tarnybos, teikiančios kompleksines paslaugas nukentėjusiesiems nuo nusikalstamų veikų, siekiant užtikrinti jų saugumą, atsigavimą ir teisių įgyvendinimą. Šios organizacijos veikia remdamosi 2021 metų pradžioje priimtu Pagalbos nuo nusikalstamos veikos nukentėjusiems asmenims įstatymu, kuris nustato jų veiklos principus, tikslus ir finansavimą.

Pagalba apima platų paslaugų spektrą, įskaitant informaciją apie teises, teisinę ir psichologinę pagalbą, tarpininkavimą su kitomis institucijomis ir, jei būtina, laikiną apgyvendinimą. Tarnybos organizuoja pagalbą, atsižvelgdamos į individualius nukentėjusiojo poreikius ir nusikalstamos veikos pasekmes. Konsultacijų metu sudaromas individualus pagalbos priemonių planas, o prireikus, teikiama palyda į sveikatos priežiūros ar kitas įstaigas, organizuojamas saugus laikinas apgyvendinimas ir kt.

Pagalba nukentėjusiam žmogui teikiama nemokamai, nepriklausomai nuo to, ar nukentėjęs asmuo pateikė skundą dėl nusikalstamos veikos.

Šių tarnybų pagalba nukentėjusiam žmogui teikiama nemokamai, nepriklausomai nuo to, ar nukentėjęs asmuo pateikė skundą dėl nusikalstamos veikos. Viso to siekis – padėti šalies gyventojams patekus į nusikaltimo rankas, tačiau šiuo geru vardu neretai prisidengia nusikaltėliai, siekiantys sau naudos.

Kodėl reikalingas akreditavimas?

Pagalbos nuo nusikalstamos veikos nukentėjusiems asmenims organizacijos turi būti akredituotos, siekiant užtikrinti, kad teikiama pagalba yra profesionali, kokybiška, saugi ir atitinka teisės aktus. Socialinių paslaugų priežiūros departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos akredituoja pagalbą bei prižiūri šių tarnybų veiklą, vertina jų atitikimą teisės aktams ir užkerta kelią pažeidimams.

Anot Agnės Vinciūnės, Socialinių paslaugų priežiūros departamento Projektų atrankos skyriaus vedėjos, tarnybų akreditavimas yra ne tik jų kompetencijos įvertinimo priemonė, bet ir garantija visuomenei, kad gauta pagalba bus kokybiška ir patikima.

Pagrindinis tikslas, kad kiekvienas pagalbos reikalingas žmogus galėtų laisvai pasirinkti akredituotą įstaigą bet kurioje Lietuvos vietoje.

„Pagrindinis siekis yra užtikrinti, kad tokias paslaugas teiktų ne bet kokia įstaiga, o ta, kuri turi tinkamus žmogiškuosius išteklius, reikiamą patirtį bei tinkamas patalpas. Kitaip tariant, paslaugas teikiančios įstaigos turi atitikti visus nustatytus reikalavimus. Šių reikalavimų laikymasis užtikrina, kad teikiamos paslaugos bus kokybiškos ir veiksmingos. Tai itin svarbu, kai kalbame apie socialinį jautrumą reikalaujančias situacijas”, – sako ji ir priduria, kad pagrindinis tikslas yra užtikrinti, kad kiekvienas pagalbos reikalingas žmogus galėtų laisvai pasirinkti akredituotą įstaigą bet kurioje Lietuvos vietoje.

Pavyzdžiui, gyventojas iš Kauno, dėl asmeninių priežasčių nenorintis kreiptis pagalbos savo mieste, gali drąsiai rinktis paslaugas kitame mieste.

„Akreditavimo sistema leidžia pasiekti šį lankstumą, užtikrinant, kad visos įstaigos teiktų kokybišką ir patikimą pagalbą”, – akcentuoja A. Vinciūnė.

Kaip atpažinti patikimas pagalbos tarnybas?

Norint gauti pagalbą, svarbu pasirinkti tinkamą tarnybą. Pirmiausia, visos akredituotos tarnybos yra skelbiamos viešai Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos svetainėje. Pateikiama informacija leidžia vartotojui greitai ir paprastai įsitikinti, kad tarnyba yra legali ir jos veikla – prižiūrima.

Svarbu atkreipti dėmesį į organizacijos pateikiamą informaciją: ar ji aiškiai apibrėžia savo paslaugas, ar turi registracijos numerį ir ar jos kontaktiniai duomenys yra vieši. Jei kyla abejonių, visada verta patikrinti, ar tarnyba yra įtraukta į oficialius sąrašus.

Jei kyla abejonių, visada verta patikrinti, ar tarnyba yra įtraukta į oficialius sąrašus.

„Vis dažniau girdime apie kibernetinius nusikaltimus, kai žmonės gauna melagingus skambučius, laiškus ar trumpąsias žinutes. Vienas iš tokių galimų pavyzdžių, kai skambintojas prisistato įstaigos atstovu, siūlo pagalbą ir prašo pervesti pinigus už paslaugas”, – sako A. Vinciūnė. Norint apsaugoti save nuo tokių apgavysčių, verta atsiminti:

  1. Akredituotos įstaigos neturi teisės reikalauti pinigų už paslaugas. Visos paslaugos nukentėjusiems nuo nusikalstamų veikų yra teikiamos neatlygintinai.
  2. Kreipkitės tik į patikimas įstaigas. Jei gavote netikėtą skambutį iš tariamos pagalbos organizacijos, bet patys nesikreipėte į pirmo kontakto instituciją, ar pagalbos tarnybą, tai turėtų kelti abejonių. Akredituotos įstaigos paprastai tiesiogiai nesikreipia į žmones – jos dirba tik gavusios duomenis iš pirmo kontakto institucijų (kai asmuo sutinka savo duomenis / kontaktus suteikti pirmo kontakto institucijai ir sutinka, kad ši įstaiga jo duomenis perduotų pagalbos tarnybai), tokių kaip policija ar kitos teisėsaugos įstaigos.
  3. Pasitikrinkite informaciją. Informacija apie akredituotas įstaigas yra viešai skelbiama Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos svetainėje. Jei kyla abejonių, visada galima susisiekti nurodytais oficialiais kontaktais ir pasitikslinti.

Netikrų pagalbos organizacijų atpažinimas gali būti sudėtingas, ypač kai jos aktyviai naudoja manipuliacijas ar prisistato kaip skubią pagalbą siūlančios įstaigos. Svarbu žinoti, jog oficialios tarnybos retai pačios kreipiasi į gyventojus siūlydamos pagalbą – dažniau iniciatyva kyla iš paties žmogaus.

Svarbu žinoti, jog oficialios tarnybos retai pačios kreipiasi į gyventojus siūlydamos pagalbą.

Jei susiduriate su organizacija, kuri teigia, kad gali padėti spręsti tam tikrą problemą, pirmasis žingsnis – patikrinti jos statusą oficialiose institucijų svetainėse.

„Būkite budrūs: jei organizacija spaudžia jus veikti greitai, prašo pateikti jautrią informaciją ar atlikti mokėjimus, tai gali būti apgavystės ženklai,“ – įspėja A.Vinciūnė.

Ką daryti, jei kyla problemų?

Jei manote, kad patekote į netikros tarnybos rankas, reikėtų skambinti skubiosios pagalbos tarnybų telefonu 112 ir pranešti apie situaciją. „Tai svarbu ne tik tam, kad apsaugotumėte save, bet ir padėtumėte kitiems žmonėms išvengti panašių situacijų”, – tvirtina Socialinių paslaugų priežiūros departamento Projektų atrankos skyriaus vedėja Agnė Vinciūnė.

Jei manote, kad patekote į netikros tarnybos rankas, reikėtų skambinti skubiosios pagalbos tarnybų telefonu 112

Jeigu žmogus, ieškodamas pagalbos, netyčia kreipėsi į nepatikimą organizaciją ir suprato, kad kažkas negerai, rekomenduojama:

  • nedelsiant nutraukti ryšius su įtartina įstaiga;
  • kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą arba į policiją;
  • pateikti informaciją apie įtartiną veiklą, ypač jei buvo reikalaujama pinigų ar kitaip pažeidžiamos jūsų teisės.

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija gali padėti patikrinti tarnybos patikimumą, o ginčų dėl paslaugų kokybės atveju reikėtų kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą, kuri padeda spręsti klausimus apie paslaugų kokybę, pažeidimus ir organizacijos teisėtumą.

Dėl išsamesnės informacijos ar iškilus klausimams kviečiame kreiptis į Socialinės apsaugos ir darbo ministeriją arba Socialinių paslaugų priežiūros departamentą.

Nukentėjai nuo nusikalstamos veikos? Sužinok, kokios tavo teisės ir pagalbos galimybės.

SADM/SADM
SADM/SADM

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis