D.Paulauskas: lyčių lygybė itin reikalinga ir vyrams – slegiantys vyriškumo standartai skatina vyrų savidestrukcinį elgesį

Lyčių nelygybė yra vienas reikšmingiausių šių dienų žmogaus teisių pažeidimų, o siekiant tai išspręsti, labai svarbu, jog vyrai ir berniukai taptų šio sprendimo dalimi. Vis dėlto daugybė vyrų vis dar nemato lyčių lygybės naudos sau, o ši tema dažnai priimama kaip skirta ir palanki tik moterims. Į lyčių lygybės dialogą įtraukti vyrus padės „Go Forward“ lyderystės akademijos bei partnerių iniciatyva Lietuvoje startuojantis tarptautinis projektas „Barbershop Toolbox“.
Šeima laukia pagausėjimo
Šeima laukia pagausėjimo / 123RF.com nuotr.

Anot lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos eksperto Donato Paulausko, viešojoje erdvėje kalbant apie vienodas vyrų ir moterų teises bei galimybes, matant moteris vadovaujančiose pozicijose bei aukštuose politiniuose postuose, gali susidaryti įspūdis, kad lygybė jau pasiekta ir dabar viskas priklauso tik nuo kiekvienos moters. Tačiau tai tik ledkalnio viršūnė, po kuria slypi daug sisteminių lyčių nelygybės problemų, kurias delsdami spręsti tampame vieni paskutiniųjų ES pagal lyčių lygybės padėtį valstybėje.

„Moterys turi teisę dirbti ir užsidirbti, bet ne visos turi lygias galimybes būti tiek pat aktyvios darbo rinkoje, kiek ir vyrai, bei uždirbti tokį patį atlyginimą – dėl vaikų ir kitų asmenų priežiūros, buities naštos, šeimos ir darbo derinimui nepalankių darbo sąlygų, tiesioginės diskriminacijos dėl lyties darbe, priešiškos darbo aplinkos (priekabiavimo, seksualinio priekabiavimo) ir pan. Ir tokių moterų mūsų šiuolaikinėje visuomenėje vis dar yra daug“, – teigia ekspertas, pabrėždamas nelygias galimybes pasinaudoti savo teisėmis.

Lyčių lygybė – itin reikalinga ir vyrams

Pasak D.Paulausko, lyčių lygybė vyrams net gyvybiškai svarbi: „Mes matome Lietuvos demografinius duomenis, kuriuose vyrų tikėtina gyvenimo trukmė yra 9,5 metų trumpesnė nei moterų. Viena iš esminių to priežasčių yra slegiantys vyriškumo standartai, kurie skatina vyrų savidestrukcinį, sveikatai žalingą, rizikingą elgesį, tiesiogine prasme trumpinantį jų gyvenimą.“

D.Paulausko įsitikinimu, vyrams lyčių lygybės įsisąmoninimas svarbus ir santykiuose bei šeimoje. „Iš visuomenės apklausų matome aiškiai išreikštą šiuolaikinių moterų poreikį, kad jų partneriai labiau įsitrauktų į šeiminį gyvenimą, buitį ir vaikų priežiūrą. Todėl labai tikėtina, kad jei vyrai dažniau vadovautųsi lyčių lygybės principu savo asmeniniame gyvenime, tai padėtų kurti sveikus, pagarbius tarpusavio santykius ir stipresnes šeimas“, – sako jis.

Vyrų įsitraukimas į aktyvesnį šeiminį gyvenimą ir lyčių lygybės palaikymas prisidėtų ir prie moterų ekonominės gerovės: „Dabar moterys neturi tokių pačių galimybių taip pat kokybiškai dalyvauti darbo rinkoje, nes turi daryti karjeros pertraukas dėl vaikų priežiūros, derinti šeimos ir darbo įsipareigojimus, rūpintis šeimos reikalais – dėl to nukenčia jų užimtumas, karjeros galimybės, atlyginimas, socialinių išmokų dydis, o vėliau ir pensija. Jeigu vyrai šeiminius rūpesčius matytų ir kaip savo pareigas, tai tikrai pagerintų moterų ekonominę gerovę.“

Anot ekspertų, dalyvavimas lyčių lygybės dialoge nėra tik „moterų reikalas“.

Nors vidutinis vyrų darbo užmokestis Lietuvoje yra didesnis už moterų, vyrai taip pat užima gerokai daugiau vadovaujančių pozicijų, tačiau čia galima įžvelgti dvi monetos puses. Vyrai dažnai dirba daugiau valandų nei norėtų, turi mažiau laiko šeimai, miršta anksčiau, gali nesulaukti tinkamos pagalbos tapę smurto aukomis ir pan. Taigi, anot ekspertų, dalyvavimas lyčių lygybės dialoge nėra tik „moterų reikalas“.

Kviečia vyrus įsitraukti į lyčių lygybės dialogą

Siekiant įtraukti vyrus ir parodyti lyčių lygybės naudą, būtent jiems Lietuvoje „Go Forward“ lyderystės akademijos ir partnerių iniciatyva startuoja tarptautinis projektas „Barbershop Toolbox“.

„Barbershop“ metodas buvo sukurtas Islandijos vyriausybės, tai būdas sėkmingai įtraukti vyrus į lyčių lygybės skatinimą. Metodą sudaro septyni įrankiai, skatinantys atvirą diskusiją apie lyčių nelygybę. Vyrai, pamatę savo elgesio ar mąstymo pasekmes, gali keisti socialines normas ir įkvėpti kitus vyrus prisiimti atsakomybę bei prisijungti prie lygybės judėjimo.

Renginiai suskirstyti į tris kategorijas: sesijas vadovams, seminarus ir didesnius renginius. Juose atvirai kalbama apie tai, ką reiškia būti vyru, lyčių stereotipus, smurtą, vyrų bei moterų elgesio normas, kaip jos riboja vyrų ir moterų suvokimą apie savo potencialą.

„Norime padrąsinti vyrus tapti aktyvesniais lyčių lygybės advokatais. Džiaugiamės, kad Islandijos partneriai perduos savo patirtį ir parengs Lietuvoje profesionalius diskusijos fasiliatorius, kurie ves sesijas visuose Lietuvos regionuose, rodys argumentuoto ir kultūringo bendravimo šia tema pavyzdį. Esu tikra, kad taip paskatinsime dialogą, kad kartu – vyrai ir moterys – sparčiau griautume lyčių stereotipus“, – sako „Go Forward“ įkūrėja ir vadovė Jurga Varanavičius.

Asmeninio archyvo nuotr. /Jurga Varanavičius
Asmeninio archyvo nuotr. /Jurga Varanavičius

Vienodų moterų ir vyrų teisių bei galimybių nauda

Lyčių lygybė turi ir tiesioginį teigiamą poveikį šalies ekonomikai, užimtumui BVP ir produktyvumui – ES šalyse, kuriose lyčių lygybės rodikliai yra aukštesni – atitinkamai žemesni nedarbo rodikliai, vyrauja tolygesnis pasiskirstymas pagal lytį darbo rinkoje, didesnis bendrasis vidaus produktas.

Organizacijos, turinčios lyties atžvilgiu labiau subalansuotas komandas, yra labiau linkusios gauti finansinę grąžą, kuri viršija jų srities vidurkį. Lyčių lygybė skatina kurti visiems saugesnę, nesmurtinę aplinką bei sveikesnę ir ilgaamžiškesnę visuomenę, atsižvelgiant į abiems lytims iškylančias problemas bei jas sprendžiant lygiaverčiai. Taip pat šalyse, kuriose vyrauja lyčių lygybė, vaikų ir paauglių pasitenkinimas gyvenimu yra aukštesnis.

Anot lygių galimybių eksperto D.Paulausko, vyrai lyčių lygybės naudų gali nematyti nes gali tiesiog rečiau atpažinti ir pripažinti, kad problemos, su kuriomis jie susiduria, turi lytiškumo atspalvį.

„Kai kurios vyrų asmeninio gyvenimo problemos atsiranda ar pasunkėja būtent dėl to, kad vyrams kaip lyčiai priskiriame tam tikrą siaurą vaidmenį, elgesio standartus, kurie tikrame gyvenime labai nepraktiški ir trukdantys gyventi kokybiškai. Pastebėjau, kad vyrai dažniau galvoja, jog stereotipai, vyriškumo normos jų neliečia, nes jie tiesiog „neima į galvą“, yra atsparūs tokiems dalykams, kitaip nei moterys, kurios visų prisiklauso, kurioms svarbi aplinkinių nuomonė ir pan. Kartais atrodo, kad jeigu vyrai pripažins, kad jų gyvenimus irgi veikia stereotipai, visuomenės normos, tai pasirodys silpni ir neturintys stuburo. Todėl dažnai tikrai prireikia daug pastangų atskleisti tą lyčių nelygybės poveikį ir pabaksnoti pirštu į lyčių lygybės naudą vyrams“, – sako D.Paulauskas.

Eksperto teigimu, dabar renginiuose lyčių lygybės tema vyrų dažniausiai būna tylioji mažuma, tačiau būtent tokiais renginiais vyrus ir būtų galima labiau įtraukti į lyčių lygybės diskusiją. „Vienas mano pašnekovas pusiau juokais, pusiau rimtai pasiūlė organizuoti lyčių lygybės temai skirtus renginius ir kvietimus siuntinėti išskirtinai tik vyrams. Galvoju, būtų įdomu pasižiūrėti į susirinkusiųjų veidus, kai aplink save pamatytų vien vyrus“, – šypsosi D.Paulauskas.

Artūro Steponavičiaus nuotr./Donatas Paulauskas
Artūro Steponavičiaus nuotr./Donatas Paulauskas

Anot jo, vyrai galbūt labiau susidomi šia tema ir pajunta didesnę empatiją, kai mato kitus vyrus drąsiai kalbančius apie lyčių lygybę ir vyriškumo normas. „Tikrai apmaudu, kai vyrams tarsi nepakanka to, ką jau ilgą laiką kalba moterys, bet tikrai pastebiu, kad ta pati informacija, tie patys argumentai pasakyti vyro lūpomis būna labiau pačių vyrų įsiklausomi. Turbūt čia kaltas ir seksizmas, ir grupinis mąstymas“, – sako ekspertas.

Daugiau informacijos apie projektą rasite www.bethechange.lt

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis