Karantinas nepristabdė savanorių veiklos: vaikai emocinės pagalbos šaukiasi ir per pandemiją

Kasdien – apie 400 sunkumus išgyvenančių vaikų ir paauglių skambučių ar žinučių. Kartais tokių, kuriuose kalbama apie savižudybę. Trečdalis skambučių, deja, lieka neatsakyti. Tokios šiandien yra „Vaikų linijos“ galimybės.
„Vaikų linija“
„Vaikų linija“ / Vidmanto Balkūno / 15min nuotr.

„Vaikų linija“ – viena iš 24 gerumo iniciatyvų, kurias visus ateinančius metus globos portalo 15min projektas „Šiemet buvau geras“. Kuo gyvena organizacija ir jos savanoriai, kalbamės su „Vaikų linijos“ atstove Audre Bujokiene.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Audrė Bujokienė
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Audrė Bujokienė

– Esate viena seniausių Lietuvoje emocinės paramos organizacijų. Papasakokite, kokia buvo pradžia.

– „Vaikų linija“ jau 23 metus anonimiškai ir konfidencialiai išklauso vaikus ir paauglius, kurie išgyvena įvairius sunkumus, turi klausimų, kurių niekam nedrįsta užduoti, ar nori pasidalinti savo patirtimis ir būti išgirsti. Įsteigta 1997 m. viename kabinete Vaiko raidos centre, šiuo metu „Vaikų linija“ veikia Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje, atsiliepdama į vaikų skambučius, žinutes ir laiškus iš visos Lietuvos.

Vaikų pagalbos linijos idėja pasiskolinta iš užsienio šalių, kur tokios linijos jau seniai yra pasiteisinęs pagalbos būdas sunkumus išgyvenantiems vaikams. Nuo 2011 m. „Vaikų linija“ pagalbą telefonu teikia visoje Europoje vienodu nemokamu pagalbos vaikams telefono numeriu 116 111.

„Vaikų linijos“ savanorė konsultantė. „Vaikų linijos“ nuotr.
„Vaikų linijos“ savanorė konsultantė. „Vaikų linijos“ nuotr.

– Tikriausiai šiais laikais ryšys internetu vaikams suprantamesnis negu skambutis telefonu?

– Išklausome vaikus ne tik telefonu, bet ir internetu – jau trejus metus vaikai savo išgyvenimais gali dalintis su budinčiais konsultantais pokalbiais internetu („chatu“), taip pat rašydami laiškus internetu.

Dalis vaikų neturi ar neranda su kuo pasikalbėti apie savo patirtis ir jausmus – „Vaikų linija“ siekia būti ta vieta, kur vaikai būna išgirsti, suprasti ir palaikyti, kur savanoriai konsultantai vaikui padeda išbūti sunkius jausmus ir kartu ieškoti galimų sprendimų ar kitų pagalbos būdų.

– Kiek emocinės pagalbos prašymų sulaukiate kasdien? Kiek sugebate atsakyti?

– „Vaikų linijos“ svarbiausias darbas – užtikrinti ir didinti mūsų teikiamos pagalbos pasiekiamumą vaikams ir paaugliams. Kasdien „Vaikų linija“ sulaukia maždaug 400 vaikų skambučių ir žinučių internetu. Šiemet mūsų galimybės leidžia atsiliepti į maždaug du trečdalius vaikų skambučių ir žinučių.

„Vaikų linijos“ savanoriai. „Vaikų linijos“ nuotr.
„Vaikų linijos“ savanoriai. „Vaikų linijos“ nuotr.

Siekdama išklausyti kiekvieną pasikalbėti norintį vaiką, „Vaikų linija“ du kartus per metus kvietė, atrinko ir specialiuose mokymuose rengė (ir vis dar rengia) vaikų išklausymui reikalingus savanorius konsultantus. Pradėjus savanorių mokymus gyvai, vėliau juos dėl karantinų teko perkelti į virtualią erdvę, praktines užduotis pritaikyti nuotoliniam mokymuisi.

Taip pat rūpinomės esamų savanorių kvalifikacijos kėlimu, motyvacijos didinimu, prižiūrėjome darbo kokybę ir teikėme konsultantams emocinę paramą bei grįžtamąjį ryšį.

„Vaikų linijos“ naujų savanorių mokymai 2020 m. „Vaikų linijos“ nuotr.
„Vaikų linijos“ naujų savanorių mokymai 2020 m. „Vaikų linijos“ nuotr.

– Ar pasikeitė vaikų emocinė situacija pandemijos metu?

– Pirmojo karantino pradžioje sumažėjo vaikų skambučių telefonu, bet padaugėjo vaikų kreipimųsi internetu – tikėtina, kad būdami kartu su savo šeimos nariais namuose, vaikai turėjo mažiau galimybių privačiam pokalbiui telefonu. Reaguodama į šį išaugusį vaikų poreikį bendrauti, susirašinėjant internetu, „Vaikų linija“ nuo gegužės mėnesio pailgino konsultavimo „chatu“ laiką, padidino vienu metu konsultuojamų vaikų skaičių.

Savanorių mokytojų seminaras 2020. „Vaikų linijos“ nuotr.
Savanorių mokytojų seminaras 2020. „Vaikų linijos“ nuotr.

– Be konsultacijų, ar dar vykdote kokias nors veiklas?

– „Vaikų linija“ ne tik teikia emocinę paramą vaikams, bet ir šviečia visuomenę apie vaikų išgyvenamus sunkumus bei būdus, kaip jiems galima padėti. Šį kovą „Vaikų linija“ organizavo tradiciniu tampantį Sąmoningumo didinimo mėnesį BE PATYČIŲ, per kurį kvietė vaikus ir suaugusiuosius atkreipti dėmesį į elektronines patyčias. Vaikai, tėvai ir mokyklų darbuotojai visada gali rasti naudingos informacijos, ką daryti, susidūrus su elektroninėmis patyčiomis internete.

„Vaikų linijos“ Sąmoningumo didinimo mėnesio BE PATYČIŲ diskusija 2020 m. „Vaikų linijos“ nuotr.
„Vaikų linijos“ Sąmoningumo didinimo mėnesio BE PATYČIŲ diskusija 2020 m. „Vaikų linijos“ nuotr.

– „Vaikų linijos“ veikla paremta savanorišku darbu.

– Absoliučiai. Didžiausi mūsų organizacijos herojai yra mūsų savanoriai, kurių savanorystė tęsiasi nuo dvejų iki keliolikos metų. Šiemet Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje budi ir vaikus išklauso beveik 400 savanorių konsultantų. Šie žmonės – įvairaus amžiaus, profesijų, talentų, nusprendę skirti savo laiką ir jėgas „Vaikų linijai“ skambinančių ir rašančių vaikų išklausymui ir palaikymui. Nepabūgę užklupusios pandemijos, „Vaikų linijos“ savanoriai, laikydamiesi visų saugumo reikalavimų, toliau budėjo ir budi karantinų metu – kad kiekvienas vaikas, kuris ieško pagalbos, jos sulauktų.

„Vaikų linijos“ savanoriai baigė mokymus 2020 m. „Vaikų linijos“ nuotr.
„Vaikų linijos“ savanoriai baigė mokymus 2020 m. „Vaikų linijos“ nuotr.

– Kas juos motyvuoja?

– Didžiausia motyvacija – po pokalbio vaiko balse girdimas palengvėjimas, geresnė nuotaika, šviesesni jausmai. Savanoriai konsultantai beveik kasdien sulaukia nuoširdžių vaikų padėkų, kurios kaskart primena nuoširdaus pokalbio prasmę ir galią: „Ačiū, kad išklausėt – man to labai reikėjo“, „Ačiū, labai padėjot“, „Ačiū, dabar jaučiuosi geriau“, „Norėjau padėkoti už vakar dienos pokalbį – išgelbėjot man gyvybę..“

„Vaikų linijos“ savanoris konsultantas. „Vaikų linijos“ nuotr.
„Vaikų linijos“ savanoris konsultantas. „Vaikų linijos“ nuotr.

– Kokius pokyčius tikitės paskatinti savo darbais?

– Labai norėtume, kad visi vaikai turėtų kam pasipasakoti ir su kuo pasidalinti savo kartais visai ne vaikiškomis patirtimis ir išgyvenimais. Siekiame, kad nei vienas vaikas neliktų vienišas su savo sunkumais ir žinotų, kad gali paskambinti ar parašyti „Vaikų linijai“.

Paskatinti suaugusiuosius išgirsti ir pastebėti šalia esančius vaikus, pasidomėti, kaip ir kuo jie gyvena, ir būti kartu, kai jiems sunku.

Norėtume padidinti visuomenės sąmoningumą apie vaikų išgyvenamus sunkumus, paskatinti suaugusiuosius išgirsti ir pastebėti šalia esančius vaikus, pasidomėti, kaip ir kuo jie gyvena, ir būti kartu, kai jiems sunku.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./„Vaikų linija“
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./„Vaikų linija“

Taip pat „Vaikų linija“, jau daug metų vykdydama kampaniją BE PATYČIŲ, siekia stabdyti šį skaudinantį elgesį visuomenėje, dėl kurio kenčia kas trečias vaikas Lietuvoje. Kurdama įvairias edukacines priemones, adaptuodama užsienio šalių patyčių prevencijos patirtį Lietuvoje, siūlydama mokymus ir seminarus, organizuodama konferencijas ir partnerių konsultacijas, pristatydama viešinimo kampanijas, ir kitais būdais, „Vaikų linija“ kviečia ir siekia, kad vis daugiau žmonių bei organizacijų pasirinktų gyvenimą be patyčių ir kartu kurtų saugią aplinką Lietuvos vaikams.


Naujienų portalas 15min 2021-aisiais rems ir globos 24 nevyriausybines organizacijas ir gerumo iniciatyvas, kurios kasdieniais darbais prisideda prie taip reikalingų pokyčių mūsų šalyje. Kasdien iki Kalėdų pristatome po vieną „Šiemet buvau geras“ organizaciją. Su jomis susipažinti galite čia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis