Moksleivių tinklas kuria tvarią aplinką ir augina būsimus Lietuvos lyderius

„Ši organizacija kuria viską – aplinką, programas, veiklas, bet svarbiausia – žmones. Mums tai pirmi žingsniai gyvenime, kuriuose pradedi suvokti, kas yra atsakomybė. Pastangos. Deadline’ai. Stresas. Pagalba. Draugystė. Meilė. Šeima.“ Taip apie Lietuvos moksleivių sąjungą atsiliepia joje užaugusi valdybos narė Ana Sosnovskaja.
LMS Vasaros forumas. Žilvino Ausiukaičio nuotr.
LMS Vasaros forumas. Žilvino Ausiukaičio nuotr.

Lietuvos moksleivių sąjunga (LMS) – viena iš 24 gerumo iniciatyvų, kurias visus ateinančius metus globos portalo 15min projektas „Šiemet buvau geras“. Kuo gyvena organizacija ir jos savanoriai, kalbamės su LMS atstovu Ignu Rozmanu.

– Kaip gimė Lietuvos moksleivių sąjunga?

– 1996 m. I-osios Lietuvos moksleivių konferencijos metu buvo įsteigta Respublikinė moksleivių taryba. Vėliau pavadinimas buvo pakeistas į dabartinį. 1999 m. Lietuvos moksleivių sąjunga gavo oficialų nevyriausybinės organizacijos statusą.

Šiuo metu Lietuvos moksleivių sąjunga, atstovaudama moksleivių interesams ir vienydama mokyklų mokinių savivaldas, rūpinasi kokybiško ugdymo mokyklose užtikrinimu ir gerinimu. Nuolat bendradarbiaujame su įvairiomis valstybinėmis institucijomis ir nevyriausybiniu sektoriumi, tarptautinėmis organizacijomis. LMS atstovai dalyvauja Seimo švietimo ir mokslo komiteto posėdžiuose, įsitraukia į Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos darbo grupes, vykstančius procesus Ugdymo plėtotės centre, Lietuvos švietimo taryboje, bendradarbiauja su Prezidentūra, inicijuoja įvairius projektus itin opiais visuomenei, o ypač moksleiviams, klausimais.

Prie mokinių balso atstovavimo prisideda ne tik jaunimo politikos koordinatoriai, bet ir 36 padaliniuose savanoriaujantys moksleiviai, kasdien rūpindamiesi nacionalinėmis ir regioninėmis moksleivių problemomis bei jų sprendimu.

LMS Žiemos forumas. Eitvydo Kinaičio nuotr.
LMS Žiemos forumas. Eitvydo Kinaičio nuotr.

– Kokie svarbiausi jūsų šiemet nuveikti darbai? Kokius pasiekimus išsikirtumėte?

– Pasaulį sukrėtusi COVID-19 krizė sutrikdė ir ugdymo(si) procesą, todėl LMS nedelsdama ėmėsi priemonių: buvo kuriamos moksleivius pasiekusios grupės, skatinusios dialogą tarp organizacijos ir moksleivių, formuojamos pozicijos dėl abiturientų brandos egzaminų vykdymo. Itin džiugino ir „Studentai – moksleiviams, moksleiviai – studentams“ iniciatyva, prie kurios kūrimo ir vystymo teko prisidėti ir LMS.

Iniciatyvos tikslas – padėti 1–12 klasių moksleiviams geriau įsisavinti žinias, kurios yra suteikiamos besimokant nuotoliniu būdu. Taip pat buvo rengiamos apklausos, atsakymų į dažniausiai užduodamus klausimus ciklas, į pagalbą pasitelkiant ir kitas organizacijas. Rūpinomės ne tik nuotolinio mokymo(si) kokybe, tačiau ir psichosocialinės aplinkos, brandos egzaminų klausimais.

LMS Žiemos forumas. Eitvydo Kinaičio nuotr.
LMS Žiemos forumas. Eitvydo Kinaičio nuotr.

Tačiau daug nuveikėme ir iki pandemijos: LMS Žiemos forumo 2020 -XXIX neeilinėje Asamblėjoje buvo patvirtinta pozicija, kuri netrukus sulaukė palaikymo ir valstybinėse institucijose, dėl tarpmiestinio transporto lengvatos moksleiviams padidinimo iki 50 procentų. Taip pat LMS iniciatyva LR Seimo posėdyje buvo nutarta pakeisti Švietimo įstatymo Nr. I-1489 60 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip: „6. Mokykloje veikia ir kitos mokyklos savivaldos institucijos (mokytojų, mokinių, tėvų (globėjų, rūpintojų).“ Šis pakeitimas džiugina organizaciją dėl demokratiškų vertybių skatinimo ir puoselėjimo mokyklose. O skatinant bendruomeniškumą mokyklose LMS iniciatyva 2020-ieji Seimo buvo paskelbti mokyklų bendruomenių metais!

Ž. E. M. E. programos ambasadorių renginys. Viliaus Kasparo Kasparavičiaus nuotr.
Ž. E. M. E. programos ambasadorių renginys. Viliaus Kasparo Kasparavičiaus nuotr.

Taip pat nuolat didiname moksleivių sąmoningumą inicijuodami metines programas visai visuomenei aktualiais klausimais. Būtent 2019 m. spalio 14 d. Lietuvos moksleivių sąjunga, bendradarbiaudama su Seimo nariu Simonu Gentvilu, inicijavo vieną iš LMS metinių veiklos programų „Žalių ekologiškų mokyklų erdvė“ („Ž. E. M. E.“), kurios tikslas – skatinti mokyklų bendruomenes atkreipti dėmesį į pastaruoju metu dažnai aptariamas aplinkosaugos ir ekologijos temas, reaguoti ir keisti savo mokyklas, darant jas draugiškesnes aplinkai.

Ž. E. M. E. programos koordinatoriai. @moksleiviai Instagram paskyros archyvas
Ž. E. M. E. programos koordinatoriai. @moksleiviai Instagram paskyros archyvas

Programos „Ž. E. M. E.“ metu buvo aptartos tokios temos kaip klimato kaita, rūšiavimas, vartotojiškumas, maisto pramonė, miškų svarba, vandens bei oro tarša ir tvarumas. Buvo rengiami kasmėnesiniai naujienlaiškiai, vyko daugiau nei 30 renginių, diskusijų, pokalbių ir susitikimų su moksleiviais, kurie atliepdavo to mėnesio programos temą. Nuo kovo, prasidėjus karantinui, programos veiklas tęsėme virtualioje erdvėje, o birželio pradžioje baigėme programą su 307 ambasadoriais iš 205 mokyklų, 34 miestų koordinatoriais Lietuvoje ir su visais, kuriems rūpi mūsų žemė ir aplinka, kurioje gyvename.

Ž. E. M. E. programos ambasadorių renginys. Viliaus Kasparo Kasparavičiaus nuotr.
Ž. E. M. E. programos ambasadorių renginys. Viliaus Kasparo Kasparavičiaus nuotr.

Programa vyko net 37 Lietuvos miestuose, kuriuose pavyko suburti moksleivių tvarumo grupes, komitetus mokyklose. Organizavome muges, kurių metų daiktai atrasdavo naujus namus ir būdavo prikelti naujam gyvenimui, sodinome medžius, atlikome vietinių vandens telkinių užterštumo tyrimus, įrengėme rūšiavimo šiukšliadėžes.

Taip pat ne vienoje mokykloje programos ambasadorių dėka valgyklose buvo atsisakyta plastikinių maišelių naudojimo ir buvo įrengtas švediško stalo principas tam, kad būtų mažinamas išmetamo maisto kiekis. Programai pasibaigus ne viena mokykla tęsia veiklą, įkvėptą programos „Ž. E. M. E.“.

Ž. E. M. E. programos ambasadorių renginys. Viliaus Kasparo Kasparavičiaus nuotr.
Ž. E. M. E. programos ambasadorių renginys. Viliaus Kasparo Kasparavičiaus nuotr.

– Ne mažiau aktyvūs buvote ir pasibaigus šiai programai.

– Birželį uždarę „Ž. E. M. E.“ nesustojome ir vėl kibome į darbus ir jau spalio 20-ąją startavome su nauja metine veiklos programa „SLURŠ“ („Sveikatos ir lytiškumo ugdymas bei rengimas šeimai“), kurios pagrindinis tikslas – Lietuvos mokyklose besimokančius moksleivius supažindinti ir informuoti apie sveikatos ir lytiškumo sampratas, sveikatai naudingus įpročius, psichinės ir socialinės sveikatos skirtumus bei, svarbiausia, skatinti mokyklos bendruomenes keisti požiūrį į lytiškumo ugdymą ir tokiu būdu užtikrinti kokybišką, moksleiviams suprantamą lytinį švietimą.

Jau įsibėgėjusios programos metu moksleiviai bus supažindinami su pačiomis įvairiausiomis temomis: sveikata ir jos nauda, sveikos gyvensenos principais, pasaulyje vyraujančias šeimos modeliais, lytine branda, socialine ir psichine sveikata, jų stiprinimo būdais, fizinio aktyvumo ir sveikos mitybos privalumais, pagrindinėmis higienos taisyklėmis. Bet turbūt svarbiausia, jog ši programa leis kiekvienam moksleiviui rasti jam reikalingą ir aktualią informaciją temomis, kurios nėra aptariamos namuose ar mokyklos suole, nes yra laikomos tabu.

LMS Vasaros forumas. Žilvino Ausiukaičio nuotr.
LMS Vasaros forumas. Žilvino Ausiukaičio nuotr.

Jau šiuo metu prie šios programos įgyvendinimo prisideda net 149 ambasadoriai iš skirtingų Lietuvos miestų, kuriems rūpi kokybiškas Sveikatos, ir lytiškumo ugdymo bei rengimo šeimai bendrosios programos įgyvendinimas. Šie žmonės ne tik ieškos atsakymų į moksleiviams rūpimus klausimus, kreipsis į specifinių sričių specialistus, ekspertus, rengs naujienlaiškius, rekomendacijas, skirtas mokinių savivaldoms bei mokyklų administracijoms, bet ir kurs elektroninį leidinį, kuriame bus pateikta svarbiausia sveikatos ir lytiškumo ugdymo bei rengimo(si) šeimai temų apžvalga.

Taip pat vasarą organizavome LMS Vasaros forumą 2020 „Norėk – padarysi. Tikėk – įvyks.“ Sartų regioniniame parke. Forume vyko diskusijos ir pokalbiai apie tai, kaip svarbu išeiti iš komforto zonos, sveikatos ir lytiškumo ugdymą, gamtos tausojimą. O mūsų savanoriai darbo grupių, socializacijų ir kitų veiklų metu kėlė savo kompetencijas, gilino žinias, dalinosi patirtimi, keitėsi idėjomis moksleiviams svarbiomis temomis.

LMS Vasaros forumas. Žilvino Ausiukaičio nuotr.
LMS Vasaros forumas. Žilvino Ausiukaičio nuotr.

– Kokius pokyčius nacionaliniu mastu tikitės paskatinti savo darbais?

– Neretai sakoma, jog kelti klausimus ir spręsti problemas turime pradėti nuo švietimo. Lietuvos moksleivių sąjunga, nuolat veikdama moksleivių labui ir spręsdama jiems aktualius klausimus, tiki, jog teigiamų pokyčių pasiekti galime drauge – ne tik juos inicijuodami, bet ir dalindamiesi su šalies moksleiviais, mokyklų bendruomenėmis, visuomene.


Naujienų portalas 15min 2021-aisiais rems ir globos 24 nevyriausybines organizacijas ir gerumo iniciatyvas, kurios kasdieniais darbais prisideda prie taip reikalingų pokyčių mūsų šalyje. Kasdien iki Kalėdų pristatome po vieną „Šiemet buvau geras“ organizaciją. Su jomis susipažinti galite čia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų