Tyrimas: emocijas feisbuke dažniau reiškia moterys, vyrai – daugiau ironizuoja

Mokslininkai iki šiol skyrė nemažai dėmesio feisbuke skelbiamo turinio raiškai tirti. Tyrimai parodė, kad vyrai paprastai būna uždaresni, mažiau emocingi ir ironiškesni, o moterys – jausmingesnės ir atviresnės.
Emotikonas
Emotikonas / 123rf.com nuotr.

Feisbuko turinys, pradedant asmeniniais įvykiais, baigiant visuomenės aktualijomis, reiškiamas įvairiausiais būdais. Ištyrus lietuviškame ir švediškame feisbuke reiškiamą pyktį, džiaugsmą, liūdesį ir kitas emocijas, taip pat pastebėta skirtumų tarp vyrų ir moterų.

Švediškas feisbukas tirtas taip: sudarytas 500 skirtingų vyrų komentarų ir 500 skirtingų moterų komentarų, paskelbtų po emocijas provokuojančiais straipsniais, tekstynas. Komentarai suklasifikuoti į 10 grupių, indikuojančių emocinį išraiškingumą ir palyginta, kaip šias priemones vartoja vyrai ir moterys. Lietuviškam tyrimui iš vieno privataus socialinio tinklo atrinkta 500 moterų paskelbtų įrašų ir 500 vyrų įrašų ir taip pat ieškota moterų ir vyrų emocijų raiškai būdingų panašumų ir skirtumų.

Nustatyta, kad moterys feisbuke daug dažniau rašo emocingus komentarus ir įrašus. Kaip galime pastebėti, emotikonai, pavyzdžiui, šypsenėlės ar pikti veidukai, yra viena pagrindinių feisbuke vartojamų emocijų raiškos priemonių. Įdomu tai, kad moterys, tiek švedės, tiek lietuvės, jų vartoja gerokai daugiau nei vyrai. Iš visų abiejuose tyrimuose fiksuotų emotikonų beveik 70 proc. pavartota būtent moterų įrašuose ir komentaruose.

Taip pat nustatyta, kad, be emotikonų, feisbuko tinklų dalyviai naudoja ir grafinių emocijų raiškos priemonių – didžiųjų raidžių, šauktukų, klaustukų (jų rašo po keletą greta), kartoja tą pačią raidę žodyje. Šitaip emocijas reikšti taip pat labiau būdinga moterims nei vyrams.

Įdomu, kad grafinės raiškos priemonės tirtuose vyrų ir moterų komentaruose naudotos beveik 2,5 karto dažniau nei leksinės priemonės (tokios kaip emocijas reiškiantys būdvardžiai, keiksmažodžiai ar kiti žodžiai). Tai būtų galima paaiškinti tuo, kad neverbalinė komunikacija (virtualioje komunikacijoje ji išreiškiama grafiniais ženklais) dalyviams atrodo tikslingesnė, galbūt daranti didesnį poveikį nei verbalinė.

Tyrimai parodė, kad feisbuke rašančios moterys pasitelkia kūrybiškesnes, nestandartines ir įvairesnes emocijų komunikacijos strategijas nei vyrai. Kad ir jau minėti emotikonai. Būtent moterų skelbiamuose tekstuose rasta ne tik įprastinių, bet ir pačių įvairiausių kitų piešinukų. Lietuviško feisbuko tyrimo medžiagoje rasta net 113 skirtingų moterų pavartotų emotikonų, o vyrai vartojo tik 30. Panašūs ryškūs kiekybiniai skirtumai pastebėti analizuojant švedišką feisbuką.

Analizuodami medžiagą tyrėjai išskyrė standartinius, t.y. dažniausiai tirtuose įrašuose ir komentaruose vartotus, emotikonus. Tokiais būtų galima laikyti trijų rūšių veidelius: besišypsantį, besijuokiantį ir merkiantį akį. Šios priemonės, dėl savo dažnumo tapusios neutraliomis, gausiai vartotos tiek vyrų, tiek ir moterų, nors apskritai galima pastebėti, kad neutrali raiška būdingesnė vyrams. Tai tik dar kartą patvirtina išvadą, kad moterys yra linkusios išsiskirti kaip emocijų vartotojos, naudoti įvairesnę emocijų raišką. Be to, kaip ir buvo galima tikėtis, „šiltuosius“ emotikonus – širdutes ar bučinius – feisbuko įrašuose ir komentaruose dažniausiai vartoja būtent moterys.

O štai ironizuoti labiau būdinga vyrams. Įdomu, kad feisbuke ironizuojama ne tiek asmeninio turinio tekstuose, kiek aptariant visuomenės aktualijas – rinkimus, pabėgėlių krizę, abortus, sportą ir kitus.

Nors tyrimų rezultatai neapibūdina visos švedų ir lietuvių internetinės bendruomenės, aptiktos ryškios ir, panašu, universalios, vyrų ir moterų emocinio išraiškingumo tendencijos gali padėti spėliojant anoniminio komentaro autoriaus lytį.

Tyrimus atliko VU Filologijos fakulteto studentai Kristina Varkulevičiūtė ir Joris Kazlauskas. Vadovė – Loreta Vaicekauskienė.

TAIP PAT SKAITYKITE: Ar lietuviai draugiški savo kalbai ir vienas kitam?

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų