Nepaisant įtemptos dienotvarkės ir poilsio trūkumo, karantinas – palankiausias laikas formuoti teigiamus vaikų įpročius, kurie tampa pamatu patogesniam gyvenimui šeimoje bei sėkmingai ateičiai. Kiekviena šeima Lietuvoje skatinama bent minimaliai išnaudoti esamą situaciją ir suformuoti po vieną teigiamą įprotį savo vaikams.
Kokie įpročiai svarbiausi mūsų gyvenime? Kaip juos formuoti vaikams?
„Laiko planavimas, efektyvus mokymasis, emocijų valdymas – vieni svarbiausių įpročių, kurie turi didžiausią įtaką mūsų vaikų gyvenimams. Suformavę šiuos įpročius vaikai neabejotinai pralenks savo bendraklasius. Netgi tarp 30-ečių žmonių šie kasdieniai įpročiai yra retesni negu galėtume pagalvoti“, – pasakoja Kristijonas Vasiliauskas, „Robotikos akademijos“ įkūrėjas, už savo pasiekimus su šia akademija pelnęs „Metų verslo žmogaus“ apdovanojimą.
Pasak K.Vasiliausko, iki šiol įpročius dažniausiai tyrinėjo profesionalai, norintys per tą patį laiką susitvarkyti su daugiau užduočių, išlaikyti pastovų susikaupimą ir gerą koncentraciją, fizinę formą, generuoti išskirtines idėjas, padedančias spręsti problemas. Šie įpročiai jiems tampa įrankiu augti ir pasiekti aukštesnius rezultatus.
„Nuo šiol tuos pačius neįtikėtinus įrankius suteiksime vaikams. Užsiėmimuose formuosime kasdienius įpročius, tokius kaip laiko planavimas, efektyvus mokymasis, emocijų valdymas“, – akcentuoja K.Vasiliauskas.
„Robotikos akademija“ užsibrėžė per tris artimiausius mėnesius skaitmenoje jaunajai kartai padėti ugdyti net 10 skirtingų įpročių. Užsiėmimai tūkstančiams Lietuvos vaikų vyks internetu.
„Tai – moderniausias ugdymo formatas, kurį šiuo metu tik labai ribotais atvejais pradedama naudoti prestižinėse privačiose mokyklose. Kad būrelyje būtų formuojamos ne tik kompetencijos, bet ir jas papildantys įpročiai – Lietuvoje mes esame pirmasis toks atvejis“, – užtikrina K.Vasiliauskas.
Apie „Robotikos akademijos“ skaitmeninius užsiėmimus informaciją rasite čia.
Nuo ko pradėti formuoti?
Nestandartinėje akademijoje taikoma auksinė įpročių taisyklė – pradėti skiriant dvi minutes per dieną norimam įpročiui stiprinti.
„Jeigu tai laiko planavimas, skirkite dvi minutes suplanuoti savo dienai ir pasiūlykite vaikui padaryti tą patį: pergalvoti, kokiu metu atliks namų darbus, kada užsiims aktyvia veikla, kurį laiką skirs pramogoms. Tokiu būdu vaikas išmoks planuoti savo laiką, taps sąmoningesnis turimo laiko atžvilgiu“, – vardija K.Vasiliauskas.
Pasak „Robotikos akademijos“ įkūrėjo, jeigu kiekvieną dieną bus skiriama bent šiek tiek laiko vaiko įpročių formavimui, ateityje pasirodys neįtikėtini rezultatai:
„Jūsų vaikas užaugs sąmoningesnis, su žymiai didesniu gyvenimo įrankių bagažu, pasiruošęs visiems įmanomiems iššūkiams. Jei patys laiko stingate – kviečiame į tam skirtus skaitmeninius užsiėmimus. Jų metu paklojamas tvirtas pagrindas, kurį namuose tereikia palaikyti. Jau po dviejų mėnesių matysite pokyčius vaiko pasaulėžiūroje, jo sąmoningume.“
Kokių įpročių vaikai mokosi „Robotikos akademijoje“ ir kaip juos ugdyti namie?
Norėdami ugdyti vaiko įpročius ir padėti jam augti, išbandykite šią metodiką:
1. Pirmiausia užfiksuokite, kokie įpročiai jau egzistuoja, o kurių trūksta. Pavyzdžiui: vaikas sunkiai keliasi rytais, vangiai ruošia namų darbus, nesivalo dantų.
2. Pradėkite nuo vieno įpročio: paaiškinkite, kodėl šis įprotis yra naudingas, kokią vertę jis teikia. Jeigu įprotį ugdysite ne tik vaikui, bet kartu ir sau – matysite visai kitokį atžalos įsitraukimą į procesą.
2. Puoselėkite šio įpročio mokymąsi drauge su atžala – nutarkite nuo kada, kaip ir kokiomis aplinkybėmis įprotį ugdysite.
3. Kiekvieną dieną skirkite bent minutę paklausti vaiko, kaip jam sekėsi laikytis sutarimo, papasakokite, kaip sekėsi jums. Tai padės užtvirtinti naują įprotį tiek vaiko, tiek jūsų paties sąmonėje.
4. Nepamirškite – vaikai mokosi kartodami, todėl svarbiausia – laikytis šio įpročio ir rodyti tinkamą pavyzdį.
5. Praėjus savaitei, skirkite laiko ir kartu su vaiku apžvelkite, ką gi pavyko pasiekti su naujuoju įpročiu. Jeigu rezultatai teigiami, verta pagalvoti apie vaiko apdovanojimą. Jis to nusipelnė!
Vadovaudamiesi šiomis gairėmis, padėsite savo vaikui greičiau įgyti bet kokį įprotį. Ne mažiau svarbi dalis – pastovus įpročių svarbos pakartojimas, žinių apie juos ir jų teikiamą naudą plėtimas. Taip pat – ir naujų įgūdžių formavimas.
„Robotikos akademija“ pateikia keletą ugdymo programos pavyzdžių, kuriais galite vadovautis ir savarankiškai tobulėti namuose:
Aiškios komunikacijos įprotis
Rodydami savo pavyzdį, kasdien paprašykite vaiko papasakoti, kaip klojosi jo diena, kas kartą užduotį vis paįvairindami. Vaikas gali pradėti pasakoti nuo dienos pabaigos iki pradžios. Pirmiausia – apibendrindamas, po to išsiplėsdamas arba pasakodamas esminius dienos įvykius tik 4–5 sakiniais.
Laiko planavimas
Pasižymėkite kartu su vaiku jo esamą dienotvarkę. Peržiūrėkite, kokiu laiku verta planuoti skirtingas dienos dalis ir užfiksuokite tai kalendoriuje. Kas dieną skirkite keletą minučių aptarimui: kaip sekėsi laikytis tvarkaraščio, kokių pastebėjimų dėl jo kilo. Neilgai trukus pastebėsite vaiką patį identifikuojantį, kuris laikas tinkamiausias mokslui, poilsiui ir dar daugiau.
Emocijų valdymo įprotis
Jeigu matote, kad vaiko emocijos dažnai kinta, paprašykite jo visą dieną fiksuoti savo emocijas ir sudaryti jausmų kalendorių. Jame vaikai turi užfiksuoti, kokias emocijas jaučia ir dėl kokios priežasties tokios kilo. Tai galima nupiešti arba parašyti, o svarbiausia – dienos pabaigoje kartu aptarti. Jeigu vaikui valdyti emocijas sekasi sunkiai, išbandykite paprastą meditaciją: užsimerkus kartu lėtai kvėpuokite, susikoncentruokite tik į savo kvėpavimą ir taip praleiskite dvi minutes. Šis metodas – puikus pagalbininkas vaiko emocijų valdymo įgūdžio ugdymui.
Kiekvienas šiandien sėkmingai suformuotas įprotis per gyvenimą atneš šimtus kartų atsiperkančią naudą. Vaikams prieš akis – visas gyvenimas, tad kiekvienas teigiamas pamatas per ilgus metus garantuos milijonines palūkanas. Tinkami įpročiai taip pat vaiko gyvenime suteiks aiškumą, kryptį bei teisingus įrankius, kuriais naudojantis pasiekiama ne tik didelė sėkmė, bet ir laimė, ramybė bei gyvenimo pilnatvė.