Kaip teigia A.Blandė, parašyti knygą „Ypatingas vaikas: vienas ar kiekvienas?“ (tęsiama serija tėvams „Tėvystės žemėlapis“) paskatino konkrečios, psichologų praktika grįstos informacijos stoka aktualiais vaikų auginimo klausimais: „Knygą rašėme turėdamos beveik dvidešimties metų psichologinio darbo patirtį ir matydamos dažniausiai tėvų ir vaikų patiriamus sunkumus. Ją kūrėme taip, kad tiek mažylius, tiek mokyklinio amžiaus vaikus auginantys tėvai ne tik galėtų geriau suvokti kiekvieno vaiko atsiskleidimo, gebėjimų bei ugdymo svarbą, bet ir lengvai atrastų jiems asmeniškai reikalingą informaciją.“
Tėvai pirmiausia rūpinasi fiziniais poreikiais
Keistai atrodo tie tėvai, kurie įsakmiu tonu arba net rėkdami reikalauja, kad vaikas tinkamai valdytų savo pyktį. Vaikui neįdiegsite to, ko patys stokojate savyje.
Pasak psichologės, augindami vaikus, tėvai dažnai rūpinasi, kad šie pagal savo amžių išmoktų praktiškų dalykų – kalbėti, užsirišti batus, o vėliau – skaityti, rašyti ir savarankiškai eiti į mokyklą. Tačiau jie vis mažiau dėmesio kreipia į vaiko pasitikėjimo savimi, jo pasiekimų ir galimybių pusiausvyrą.
„Neretai taip nutinka, kai tėvai fizinius vaiko poreikius iškelia aukščiau emocinių ir socialinių. Tai natūralu – juk jie greičiau pastebimi, labiau matomi ir paprasčiau išmatuojami. Vaikas skaityti arba moka, arba ne, o pamatuoti savarankiškumą, kūrybiškumą ar gebėjimą spręsti sunkumus nėra lengva. Ši užduotis nėra paprasta ir specialistui“, – pasakoja A.Blandė.
Knygoje psichologės primena tėvams apie nepaprastai svarbias pareigas ir pataria, kaip ir kur geriausia realizuoti savo talentus, nepermetant neįgyvendintų svajonių ant vaiko pečių.
Pasak autorių, vaiko unikalumas atsiskleidžia tuomet, kai jam yra rodomas tinkamas pavyzdys ir suteikiama tam tikra atsakomybė. „Leiskite vaikui tyrinėti tiek save, tiek aplinką. Leiskite savarankiškai rinktis ir klysti – pamatysite ir nustebsite, kiek daug gali jūsų vaikas“, – sako A.Blandė.
Elgesio sunkumus dažnai lemia patys tėvai
Mažųjų elgesys dažnai yra svarbus rodiklis, parodantis, kaip jie jaučiasi, – galintys, siekiantys, ieškantys ar kaip tik abejingi ir pernelyg atsargūs. Todėl psichologės knygoje atskleidžia sunkumus, su kuriais susiduria ypač globojantys ar viską už vaiką darantys tėvai, vėliau nustembantys ir ieškantys vaiko nesavarankiškumo ar pernelyg mažos motyvacijos ko nors siekti priežasčių.
„Tokiomis aplinkybėmis tėvų siunčiama žinutė yra labai aiški – tik mes galime, o tu – ne. Tada vaikas ir atiduoda kiek įmanoma daugiau savo sričių „galingiesiems“ ir savo jėgomis nebepasitiki. Toks auklėjimo būdas – ydingas“, – pasakoja A.Blandė.
Svarbus tėvų gyvenimo pavyzdys
Daugeliui tėvų renkantis knygas apie vaikų auklėjimą ir ugdymą kyla klausimas, kaip išugdyti tuos vaiko gebėjimus, kurių neturi pats suaugęs žmogus. Knygoje psichologės, savo praktikoje dažnai girdinčios šį klausimą, pateikia labai aiškų atsakymą.
„Jei norite išugdyti tai, ko patys neturite, – to nepadarysite, nes tai neįmanoma. Keistai atrodo tie tėvai, kurie įsakmiu tonu arba net rėkdami reikalauja, kad vaikas tinkamai valdytų savo pyktį. Vaikui neįdiegsite to, ko patys stokojate savyje. Kai jūsų sode ims kvepėti uogomis, vaikas patikės, kad ir jis jas gali auginti. Ši knyga – pirmas žingsnis link savęs įsivertinimo“, – tvirtina A.Blandė.
Siekia padrąsinti ir įkvėpti tėvus
Antroje knygų serijos „Tėvystės žemėlapis“ knygoje psichologės rekomenduoja tėvams nepamiršti būti šalia savo vaikų, kalbėtis ir klausytis jų, pažinti save, savo vidinį pasaulį, kartu mokytis ir augti.
„Nenorime skaitytojo paversti robotu, kuris aklai vykdo mūsų parašytas rekomendacijas. Norime paskatinti pokyčius, bet tik tuomet, jei jų reikia. Tačiau nepamirškite svarbiausio – vaiką auklėti reikia drąsiai, su meile ir pagarba – neužgniaužkite vaiko kūrybiškumo savo kritika“, – pataria psichologė.
Asta Blandė – psichologė, pradėjusi savo darbo praktiką mokykloje, papildžiusi ją vadovavimu organizacijoms, teikiančioms emocinę paramą vaikams ir paaugliams, nuolat kurianti tėvams ir ugdymo įstaigose dirbantiems specialistams kvalifikacijos tobulinimo programas ir kasdien padedanti šeimoms, mažiems ir dideliems pažinti, atrasti save ir keistis.
Eglė Gudelienė – daugiau nei dešimties metų patirtį turinti psichologė ir edukologė, vaikų ir jaunimo psichologų asociacijos valdybos narė, Kauno psichologų metodinio būrelio narė, per ilgą darbo patirtį organizavusi įvairias temines akcijas.