Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Kuo vaikui naudinga rutina? Priešmokyklinio ugdymo pedagogės patarimai

Ikimokyklinukus auginantys tėvai žino, koks įtemptas gali būti šaltas žiemos rytas, kai į visus įprastus ryto ritualus – apsirengimą, pusryčius, dantų išsivalymą – vaikas reaguoja piktu, dažnai ašaromis palydimu „Ne”! „Šiaurės licėjaus” priešmokyklinio ugdymo pedagogė Jolanta Žilionytė pataria, kaip rutina ir tinkami įpročiai gali pagerinti šeimos gyvenimą.
Mokytoja ir vaikai.
Mokytoja ir vaikai. / 123RF.com nuotr.

J.Žilionytė, kuri yra ir Edukacinės platformos vaikams ir tėvams mazujuekspertumokykla.lt ambasadorė, įsitikinusi: kuo anksčiau pratinsime vaiką prie rutinos, tuo greičiau jis taps savarankiškas. Žinodamas, kada reikia keltis, vaikas miegos ramiai, nes bus tikras, kad tėvai jį pažadins tinkamu laiku.

Susitaręs, kad iš mokyklos ar darželio tėvai jį pasiims penktą valandą, jis jausis saugus, dieną bus aktyvus ir žingeidus, jo neblaškys mintys apie namus ar dvejonės, kiek dar liko laukti. Labai svarbu yra visiems šeimos nariams laikytis susitarimų, antraip atsiras nesaugumas, nepasitikėjimas.

mazujuekspertumokykla.lt nuotr./Jolanta Žilionytė.
mazujuekspertumokykla.lt nuotr./Jolanta Žilionytė.

Vaiko kasdieniai įpročiai turėtų būti formuojami atsižvelgiant į jo amžių. Jau kūdikis žino, kad blogai pasijutęs jis gali verkti ir šitaip sulaukti pagalbos. Tačiau paūgėjęs vaikas jau mokomas, kad pagalbos galima tiesiog paprašyti, nebūtina kelti balso tono, verkti.

2–3 metų vaikui tampa ypatingai svarbi verbalinė komunikacija. Visus norus jis geba išreikšti ne gestikuliuodamas, o kalbėdamas. Tokio amžiaus vaikai mokosi labai greitai, todėl vieną kartą nusileidus ar neištesėjus pažado vaiko atžvilgiu, žala gali būti sunkiai atitaisoma.

Derybos su tokio amžiaus vaiku labai svarbios jo raidos etape, tačiau derantis svarbu nepamiršti, kad tai ne suaugęs žmogus, o vaikas, kuriam reikia labai tiksliai ir aiškiai suformuluoti susitarimo reikšmę ir pasekmes jo nesilaikant.

Suaugusysis turi vaikui išaiškinti, kad susitarimai ir jų laikymasis svarbus paties vaiko saugumui, gerovei ir tinkamam elgesiui formuoti. Vaikas geriau įsisavintų gautą informaciją, jeigu ją lydėtų pavyzdžiai iš jau buvusių situacijų, arba būtų gretinami su animacinio filmo, knygos moralu.

TAIP PAT SKAITYKITE: Kaip susitvarkyti su vaiko pykčiu ir nervingumu: veiksmingi M.Montessori metodai

Pagrindiniai ikimokyklinuko dienotvarkės principai:

  • Ikimokyklinukui augant, jo dienotvarkė pamažu pildoma, joje atsiranda teisės ir pareigos. Svarbu, kad tarp jų būtų išlaikytas balansas.
  • Pavyzdžiui, 2–3 metų vaikas turi teisę pasirinkti, su kokiais žaislais nori žaisti. Tačiau jis jau turi ir pareigą – po žaidimo susitvarkyti.
  • 4–5 metų vaikas gali pasirinkti, ar norėtų pasėti sėklytes į žemę ir stebėti, kas iš jų užaugs. Tam jis turi pareigą – kasdien augalėlį laistyti.
  • 6–7 metų vaiko teisė žaisti yra namuose ant kilimo, o pareiga – tą kilimą išsiurbti.
  • Remiantis teisių ir pareigų balansu, galima į dienotvarkę įtraukti miego valandas (teisė – atsibudus ryte pažiūrėti filmuką, pareiga – gultis ir keltis sutartą valandą), leidžiamą laiką prie televizoriaus (teisė – pažiūrėti mėgstamą laidą, pareiga – prieš tai pavakarieniauti ir nukraustyti stalą) ir kt.
  • Svarbu nepamiršti, kad kiekvienas vaikas labai individualus ir savitas, kuriant dienos režimą svarbu, kad planas būtų patrauklus vaikui, todėl plano kūrime turi dalyvauti ir jis pats.
  • Kadangi vaikams greitai atsibosta monotonija, be to jie auga ir bręsta, planas turėtų būti keičiamas ir tobulinamas mažiausiai kas pusmetį.
  • Kad dienos ar savaitės planas būtų lengviau įsimenamas, jį reikia pateikti vizualiai ir pakabinti matomoje vietoje. Galima sudaryti svarbiausių dienos darbų grafiką, kuriame visi šeimos nariai – ir tėvai, ir vaikai žymėtų, kada išsivalė dantis, paklojo lovą ir kt.
  • Svarbu, kad už tinkamą dienotvarkės laikymąsi vaikas būtų įvertintas, paskatintas, apdovanotas.

„Pastebiu, kad tėvai nuo mažens vaikams netinkamai pateikia taisyklių sąvoką. Dažnas vaikas, atėjęs į mokyklą, taisykles supranta kaip draudimą daryti kažkokį veiksmą, sakyti kažkokį žodį ar imti kažkokį daiktą. Tačiau jeigu mes nuo mažens vaikams skiepysime tinkamą taisyklių apibūdinimą, jų kūrimas ir laikymasis jiems bus malonus ir lengvai pasiekiamas.

Kuriant šeimos susitarimus, pačiame procese būtinai turi dalyvauti visi šeimos nariai, tačiau prieš tai darant su vaiku, labai svarbu, kad taisykles aptartų abu tėvai ir priimtu abiem pusėms tinkantį variantą. Kuriant taisykles reikia išklausyti vaiko pasiūlymų, aptarti visus išsakytus variantus, turi būti sudaryta atmosfera, kurioje vaikas jausis lygiavertis taisyklių kūrėjas: jūs kuriate man – aš kuriu jums. Tokiu atveju suaugusieji formuoja vaiko pasirinkimo laisvę, bet taip pat ugdo sveikos gyvensenos įgūdžius“, – pabrėžia J.Žilionytė.

TAIP PAT SKAITYKITE: Aušra Kurienė: Mušdami vaikus auginame nemąstančius, paklūstančius vergus

Vilniaus miesto visuomenės sveikatos biuro naujienas rasite ir „Facebook“ puslapyje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?