Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyboje veikianti Pagalbos vaikams linija taip pat sulaukia įvairių laiškų ir skambučių. „Vaikai mane vadina bačka, valkata“; „Aš dažnai jaučiu pyktį, agresiją, lenda į galvą blogos mintys, prieš metus bandžiau nusižudyti išgerdamas vaistų“ ; „Kūno kultūros pamokose klasės berniukai tyčia mėto į mane kamuolį“; „Per internetą ir SMS žinutes nepažįstamasis rašo, kad atsiųs pedofilus, mane muš“; „Man namuose neduoda valgyti“; „Kieme kiti vaikai mane vadina keturake, siūlo lįsti į būdą“; „Ar tėvai gali gerti?“ – ir tai tik dalis vaikų išsakomų situacijų, su kuriomis jie susiduria kiekvieną dieną.
Dažniausiai kreipiasi 11–15 metų amžiaus vaikai
Pagalbos vaikams linijos koordinatorės Jurgitos Jankūnaitės teigimu, Pagalbos vaikams linija dažniausiai sulaukia 11–15 metų amžiaus vaikų kreipimųsi. Taip pat dažniau skambina, rašo mergaitės.
„Beveik iš kiekvieno vaiko galime išgirsti, koks jiems svarbus ryšys su tėvais, nors atrodytų paauglystė – maištavimo, atsiskyrimo nuo tėvų laikas, kai pirmenybė skiriama bendraamžiams. Paaugliai įvardija, kad su tėvais negali atvirai pasikalbėti, drąsiai pasidalinti tuo, ką jaučia ir patiria, todėl išdrįsta skambinti į pagalbą teikiančias linijas, su nepažįstamaisiais pasidalinti savo išgyvenimais, pasiteirauti, kas neaišku. Besikreipiantieji išgyvena įvairius jausmus – baimę, nerimą, liūdesį, nusivylimą ir kt. Bet tuo pačiu jie ir drąsūs, nes ieško pagalbos sau ar savo pažįstamiems skriaudžiamiems vaikams“, – pasakoja J. Jankūnaitė.
Labai slegia konfliktai su tėvais
Pasak Pagalbos vaikams linijos koordinatorės, paaugliams labai svarbus tėvų supratimas ir palaikymas. Dauguma nepilnamečių pasakoja apie ryšio su tėvais ir kitais šeimos nariais svarbą, taip pat labai išgyvena dėl konfliktų su jais. Su mergaitėmis dažniau bendraujama apie priklausomybių turinčius tėvus, tėvų skyrybas, su berniukais – apie tėvus, turinčius priklausomybių.
Pagalbos vaikams linijos specialistų žinutė suaugusiems – pastebėkime skriaudžiamus vaikus, atsigręžkime į savuosius: matykime juos, stebėkime jų emocijas, besikeičiantį elgesį, kalbėkimės su jais, kas už to gali slypėti.
„Paprasčiausiai – bendraukime, skirkime laiko kiekvienam vaikui, pasikalbėkime, kaip praėjo diena, kaip jis jaučiasi. Kartais pakanka pasidomėti labai paprastais dalykais. Jeigu pastebime neraminantį elgesį – pavyzdžiui, kad vaikas tapo labai uždaras, naktimis nemiega, pasidarė itin jautrus, verkia ir pan. – galėtume paklausti: „Kas nutiko, aš matau, kad užsisklendei? Gal norėtum su manimi apie tai pasikalbėti? Esu pasiruošęs tave išklausyti, pasikalbam“, taip paskatindami būti atvirais, padrąsindami spręsti problemas. Gali būti, kad vaikas blogai jaučiasi mokykloje, gal susipyko su bendraamžiais, kurie jam svarbūs, o gal yra dar gilesnių pasikeitusio elgesio priežasčių, pavyzdžiui, šeimoje patiriamas smurtas. Tokiu atveju labai svarbus kitų, šalia vaiko esančių, suaugusiųjų neabejingumas“, – sako Pagalbos vaikams linijos koordinatorė.
Pagrindinės temos – smurtas šeimoje, nepriežiūra, patyčios
Dažniausiai Pagalbos vaikams linijos konsultantams išsakomos 11–15 metų amžiaus vaikų problemos – psichologinis ir fizinis smurtas šeimoje, nepriežiūra, patyčios. Taip pat kalbama ir apie psichosocialinę sveikatą, savęs žalojimą, kylančias mintis apie savižudybę. Pastebima, jog pokalbių metu konsultantas su vaiku dažniausiai aptaria ne vieną problemą. Vaikui net neįvardijus, konsultantas atpažįsta gilesnes ir seniai egzistuojančias kelias problemas, kurios neretai ir būna priežastimi, dėl ko vaikas kreipėsi.
Konsultuoja specialistai
Pagalbos vaikams linijos konsultantai – socialiniai darbuotojai, psichologai – pasiruošę padėti kiekvienam vaikui, susidūrusiam su nevaikiškomis problemomis.
Specialistai konsultuoja vaikus ir suaugusiuosius, kurie kreipiasi dėl vaikų bei, kai reikalinga kitų įstaigų ar organizacijų pagalba (pavyzdžiui, vaikas patiria psichologinį, fizinį, seksualinį smurtą namuose, yra neprižiūrimas, patiria patyčias mokykloje, žino, kad kitas vaikas yra skriaudžiamas, išgyvena tėvų skyrybas ar kt.), besikreipiančiojo sutikimu, inicijuoja tolesnės pagalbos vaikui teikimą. Skambučiai – konfidencialūs, esant pageidavimui, išlaikomas skambinančiojo anonimiškumas.
Su Pagalbos vaikams linija galima susisiekti darbo dienomis nuo 11iki 19 val.:
· nemokamu telefono numeriu 116 111 (į skambučius visų pirma atsiliepia „Vaikų linijos“ savanoriai, kurie, kai reikalinga kitų įstaigų ar organizacijų pagalba, skambinančiuosius, esant jų sutikimui, sujungia su Pagalbos vaikams linijos konsultantu tolesniam pagalbos organizavimui);
· elektroniniu paštu info@pagalbavaikams.lt arba skyrybos@pagalbavaikams.lt;
· tiesioginėmis konsultacijomis „online” (interneto svetainėje www.pagalbavaikams.lt pagrindinio puslapio kairės pusės apačioje rašant skiltyje konsultuokis tiesiogiai).
Taip pat interneto svetainėje www.pagalbavaikams.lt galima rasti daugiau naudingos informacijos. Svetainėje paprastai ir vaikui suprantamai apibūdinama, kas yra fizinis, seksualinis smurtas, patyčios, stresas, priklausomybė nuo alkoholio ar psichotropinių medžiagų, prekyba žmonėmis ir kt., taip pat dalijamasi, kaip padėti sau ir kur kreiptis prireikus pagalbos.