Pagrindinės taisyklės, kurios padidina vaiko saugumą kelionėje

Mes visi norime, kad važiuojant automobiliu vaikas būtų kuo saugesnis. Anot traumatologų, dažniausiai į priėmimą patenka ne kėdutėse autoįvykių metu buvę vaikai, o jų patirtų traumų pasekmės gali lydėti visą gyvenimą. Tinkama kėdutė nelaimės riziką gali sumažinti net iki 80 proc., tad jokių kompromisų ar pasiteisinimų „važiuoju netoli, tad nieko nenutiks“ - negali būti. Juk nelaimė gali laukti ir už artimiausio kampo.
Vaikas automobilyje
Vaikas automobilyje / 123RF.com nuotr.

Vis dar trūksta žinių

Vaiko kėdutė Lietuvoje privaloma, jei automobilyje vežate žemesnį nei 135 cm ūgio vaiką. Jei nuvažiuosite į Lenkiją, priekinėje automobilio sėdynėje, specialioje kėdutėje privalės sėdėti iki 150 cm ūgio vaikas.

Pasak Lietuvos automobilininkų sąjungos (LAS), Techninės pagalbos komiteto pirmininko Šarūno Jankausko, niekas nesitiki, kad kelyje kas nors atsitiks, tačiau reikia žinoti, kad važiuojant 50 km per valandą greičiu ir staigiai stabdant arba atsitrenkus į kliūtį, vaiko svoris išauga beveik 30 kartų, todėl jį išlaikyti, kad jis neatsitrenktų į priekinį automobilio stiklą ar kitas detales, beveik neįmanoma.

Įsitikinimas, kad iki 135 cm ūgio vaikus galima vežti prisegtus paprasčiausiu saugos diržu, kurie iš tikrųjų pritaikyti tik suaugusiems, yra klaidingas – tokio įsitikinimo pasekmės gali būti labai liūdnos.

Mažesniems nei 135 cm ūgio vaikams suaugusiųjų diržai netinka, nes jie liečia kaklą ir pilvą, todėl eismo įvykio metu, veikiant stiprioms jėgoms, gali sukelti rimtas traumas. Net ir smulkių eismo įvykių metu traumų bei kaulų lūžių rizika yra didesnė, o štai specialios kėdutės ją labai sumažina.

123RF.com nuotr./Vaikas automobilyje
123RF.com nuotr./Vaikas automobilyje

Ne mažiau svarbu – tinkamas įtvirtinimas ir sėdėsena

D. Britanijos organizacijos „Child Seat Safety" duomenimis, du trečdaliai vaikų vežami neteisingai – jie nesėdi privalomose automobilinėse kėdutėse, nes tėvai tiesiog pamiršta, kad kelionės metu vaikams reikia ypatingo dėmesio.

Lietuvoje situacija tarsi geresnė: Transporto kompetencijų agentūros (TKA) atlikti tyrimai rodo, kad 85,5 proc. vaikų yra vežami specialiose automobilinėse kėdutėse, tačiau (!) daugiau nei trečdalis iš jų yra neteisingai prisegti, t. y. netinkamai prisegtos pačios kėdutės, netinkamai prisegami vaikai kėdutėse arba kėdutės neatitinka vaiko amžiaus, ūgio ir svorio.

„Pradėjus nagrinėti šią temą supratome, kad tėvams trūksta informacijos, švietimo, rekomendacijų.

Duomenys rodo, kad eismo įvykių pasekmės naudojant specialias kėdutes žymiai švelnesnės, nei jų nenaudojant.

Avaringumo duomenys rodo, kad eismo įvykių pasekmės naudojant specialias kėdutes žymiai švelnesnės, nei jų nenaudojant. 2018-2021 m. Lietuvos eismo įvykių duomenys rodo, kad į eismo įvykį patekusių vaikų iki 12 metų, kurie nebuvo vežami specialiai jų ūgiui ir svoriui pritaikytose kėdutėse, žuvusių ir sunkiai sužeistų skaičius buvo net 4 kartus didesnis, nei tų vaikų, kurie į eismo įvykį pateko sėdėdami specialiai jiems pritaikytose automobilių kėdutėse“, – teigia TKA Transporto paslaugų skyriaus vadovas Evaldas Morkūnas.

Įvairios socialinės reklamos, vykdomos švietėjiškos akcijos, besikeičiantis eismo dalyvių elgesys ir didėjantis atsakomybės suvokimas duoda teigiamus rezultatus – lietuviams jau nebereikia aiškinti, kodėl vaikai turi būti vežami jiems skirtose kėdutėse. Tačiau tėvams vis dar trūksta žinių, kaip tai padaryti teisingai.

Keturios svarbios savybės

Pasirinkti vaikui automobilinę kėdutę yra nemažas iššūkis. Visų pirma, ji turi puikiai tikti vaikui ir automobiliui, o kartu užtikrinti aukštą saugumo lygį. Rinkdamiesi vaikui automobilinę kėdutę, turime žinoti, kokios jos savybės yra svarbiausios. Jų nėra daug.

Pirmoje vietoje – sauga. Svarbiausia automobilinės vaiko kėdutės užduotis – apsaugoti mažąjį keleivį susidūrimo atveju. Jos saugumo lygį rodo įvairios papildomos saugos sistemos (pavyzdžiui, šoninės apsaugos sistema ir pan.) bei nepriklausomų institucijų ( kaip Vokietijos ADAC ir Švedijos „Test Plus“) atlikti testai.

ADAC testuose figūruoja dauguma Europos rinkoje prieinamų automobilinių kėdučių ir kuo geresnis įvertinimas, tuo didesnė vaiko apsauga. Taip pat verta rinktis kėdutes atitinkančias 2013 m. įvestą „i-Size“ standartą, nes tokių kėdučių saugumo lygis yra žymiai aukštesnis nei tų, kurios atitinka senesnį, bet vis dar galiojantį, ECER44/04 standartą.

Antroji svarbi savybė – patogumas. Nesvarbu, kiek laiko vaikas važiuos kėdutėje, ji visada turi jam užtikrinti patogią kelionę. Patogumui įtakos turi kėdutės forma, apmušalų medžiaga, galimybė reguliuoti atlošą, galvos atramą, saugos diržus, kojų atramos aukštį.

Trečioji savybė – funkcionalumas. Labai svarbu, kad vaiko tėvams būtų patogu naudotis automobiline kėdute. Kai kurie modeliai yra neintuityvūs, nepatogūs, tad juos tikrai sunkoka naudoti kasdien. Todėl verta rinktis tas automobilines kėdutes, su kuriomis įvairiausius veiksmus galima būtų atlikti greitai, viena ranka.

Ketvirta – pritaikomumas prie besikeičiančio vaiko kūno. Maži vaikai greitai auga, tad gera vaikiška kėdutė turi turėti galimybę būti pritaikyta augančiam vaikui. Tai įmanoma, jei kėdutė turi reguliuojamus komponentus.

G.Žemaitė: kėdutę rinkomės labai atsakingai

Asmeninio arch. nuotr./Gerda Žemaitė su sūnumi Nikolu
Asmeninio arch. nuotr./Gerda Žemaitė su sūnumi Nikolu

Televizijos laidų ir renginių vedėja, prodiuserė, dainininkė Gerda Žemaitė sako, kad vaikiškos kėdutės pasirinkimas yra labai atsakingas procesas: „Apie automobilinę kėdutę daug klausinėjau ne tik draugų, bet ir savo „Facebook“ ir „Instagram“ sekėjų. Ilgai apie tai diskutavome, nes pasirinkimas tik didėja, yra daug įvairiausių modelių, tad lengvai galima pasiklysti. Daug dėmesio kreipėme į kėdučių saugumo tyrimus ir rinkomės išties labai atsakingai: kad kėdutė būtų saugi ir vaikui patogi, kad būtų patogu ją įdėti – išimti (dėl to rinkomės tokią, kuri gali sukinėtis pagrindo atžvilgiu)“.

Pašnekovė džiaugiasi, kad daug informacijos apie kėdutes gavo ir pačioje parduotuvėje, kur buvo paaiškinta, kad kur kas patogiau, kai kėdutė tvirtinama ISOFIX sistema, o ne automobilio saugos diržais.

„Manau, kad kiekvienų tėvų pirmas ir svarbiausias kriterijus turi būti saugumas. Mes labai atsakingai ir atidžiai išklausėme tas rekomendacijas, kurios tiesiogiai lietė saugumą. Įvertinome ir reguliavimo galimybes, kad augant vaikui kėdutę galima pritaikyti prie jo kūno pokyčių – gera kėdutė nėra pigi, tad geriau kai ji „auga“ kartu su vaiku, tada nereikės nuolat pirkti naujos“, – dalinosi moteris.

Asmeninio arch. nuotr./Gerdos Žemaitės sūnus Nikolas
Asmeninio arch. nuotr./Gerdos Žemaitės sūnus Nikolas

Kokią kėdutę rinktis? Penkios jų grupės

Išskiriamos 5 vaikiškų automobilinių kėdučių grupės. Pasirinkimą lemia vaiko svoris, amžius bei ankstesniame skyriuje minėtos savybės.

0 kėdučių grupė skirta vaikams, kurių svoris iki 10 kg (amžius maždaug iki 9 mėnesių). Tai naujagimiams skirtos kėdutės-nešynės, automobilyje montuojamos prieš važiavimo kryptį.

0+ grupė skirta vaikams, kurių svoris iki 13 kg (amžius maždaug iki 15 mėnesių). Tai naujagimiams skirtos kėdutės-nešynės, montuojamos automobilyje prieš važiavimo kryptį.

I grupė skirta vaikams, kurių svoris nuo 9 iki 18 kg. Tokie vaikai jau gali sėdėti savarankiškai, todėl jie prie kėdutės prisegami penkių taškų saugos diržais arba specialiu saugos staliuku. Pati kėdutė tvirtinama ant galinės sėdynės automobilio diržais arba naudojant ISOFIX fiksavimo sistemą (patogiausią ir saugiausią tvirtinimo būdą).

II grupė skirta vaikams, kurių svoris nuo 15 iki 25 kg. Tokio tipo kėdutėje vaikas prisegamas automobilio saugos diržais kartu su pačia kėdute.

III grupė tinka vaikams, kurių svoris nuo 22 iki 36 kg. Tokio tipo kėdutėje vaikas prisegamas automobilio saugos diržais kartu su pačia kėdute. Gana dažnas pasirinkimas ir kėdutės be nugaros, kitaip sakant – paaukštintos sėdynės.

Ką žinoti svarbiausia, norint vaikišką kėdutę teisingai naudoti automobilyje?

Pasak Lietuvos automobilininkų sąjungos (LAS), Techninės pagalbos komiteto pirmininko Šarūno Jankausko, kėdutės galinė sienelė turi maksimaliai priglusti prie automobilio sosto nugarinės dalies. Tarp vaiko kūno (ne drabužių) ir kėdutės saugos diržo rekomenduojamas tik 1,5–3 cm tarpas. Rekomenduojamas pritvirtintos kėdutės laisvumas – ne daugiau kaip 2 cm. Kūdikių kėdutės-lopšiai visuomet privalo būti tvirtinami prieš važiavimo kryptį. Griežtai draudžiama kūdikių kėdutę-lopšį tvirtinti ant priekinės sėdynės, jeigu neįmanoma išjungti oro pagalvės. Jei automobilis turi šoninio smūgio pagalves, svarbu, kad vaikas nebūtų arti jų“.

Nors dažniausiai kėdutė montuojama ant galinės sėdynės keleivio pusėje, tačiau ekspertai nurodo, kad saugiausia, jei tik įmanoma, montuoti ją per vidurį (dėl to, kad ši vieta yra toliausia nuo aktyvių oro pagalvių). Niekada nepamirškite, kad saugiausia vaikams keliauti ant galinės sėdynės. Nors priekinė keleivio sėdynė irgi yra pritaikyta vaikų kelionėms kėdutėse, ją rekomenduojama naudoti tik išskirtiniais atvejais, pavyzdžiui, kai ant galinių sėdynių jau sėdi kiti vaikai.

Gerda Žemaitė prisipažįsta dažniausiai vaiką vežanti ant galinės sėdynės, už keleivio, nes taip yra patogiau bendrauti su vaiku. „Galbūt vieta už vairuotojo įvardijama saugesnė todėl, kad jis vengdamas susidūrimo instinktyviai saugo savo pusę? Bet reikia įvertinti ir dar vieną svarbią aplinkybę – kai mažas vaikas pasodintas kėdutėje už keleivio sėdynės, jis vairuotojui gerai matomas, o tai labai svarbu, kai automobilyje esame tik dviese. Greitas kontaktas su vaiku turi įtakos vairuotojo būsenai, o tuo pačiu ir saugumui,“ – mano pašnekovė.

Daugelis tėvų trumpų kelionių metu (pvz. į mokyklą ar darželį) vaikus sodina į kėdutes nenuėmę kuprinių ar labai storų žieminių drabužių, todėl sunku prisegti diržus ir jie nėra tokie veiksmingi. Net jeigu kelionė turėtų trukti tik kelias minutes, niekada nepamirškite, kad saugumas yra svarbiausia ir visada reikia imtis visų įmanomų atsargumo priemonių – užsekite diržus, o tada ant diržų uždėkite paltą ar antklodę, kad vaikui būtų šilta.

Taip pat derėtų nepamiršti, kad ant sėdynių palikti daiktai staigiai stabdant gali kelti didelį pavojų jūsų ir vaikų saugumui. Todėl jų vieta – bagažinėje.

Svarbiausios vaiko saugaus vežimo automobilyje taisyklės

  • Visada vežkite vaiką vaikiškoje kėdutėje ar kitoje apsaugos sistemoje, kol jis pasieks 135 cm ūgį. Kėdutės grupė turi atitikti vaiko svorį.
  • Stenkitės kuo ilgiau vežti naujagimius prieš važiavimo kryptį atsuktoje kėdutėje. Važiuoti priešinga kryptimi atsuktoje naujagimių kėdutėje rekomenduojama, kol vaikas pasieks didžiausią automobilio kėdutės gamintojo leidžiamą svorį arba ūgį.
  • Vaiko kėdutei saugiausia vieta ant galinės sėdynės, geriausiai per vidurį.
  • Rinkitės tų gamintojų automobilines kėdutes, kurios buvo išbandytos testuose ir yra sertifikuotos.
  • Jei jūsų automobilyje yra ISOFIX tvirtinimas, geriau rinktis ISOFIX tvirtinimo sistemą turinčią kėdutę.
  • Prisegant vaikus diržais, jie negali būti laisvi – diržai turi būti įtempti.
  • Kėdutė turi būti tinkamai pritaikyta jūsų automobilio sėdynei, tad pirkdami – pasimatuokite.
  • Po eismo įvykio kėdutę reikia keisti nauja.

Ketinate įsigyti naudotą kėdutę?

Jei svarstote apie naudotą automobilinę kėdutę savo vaikui, įsitikinkite, kad automobilinė kėdutė:

  • turi instrukcijas ir etiketę, kurioje nurodyta pagaminimo data ir modelio numeris;
  • modelis nebuvo atšauktas iš rinkos;
  • kėdutė nėra senesnė nei 6 metai;
  • nėra matomų pažeidimų ar trūkstamų dalių;
  • niekada nebuvo patyrusi vidutinio sunkumo ar sunkių avarijų; Jei nežinote automobilio kėdutės istorijos, geriau nepirkite jos.
  • Paminkštinimai yra komforto, o ne saugos elementai.

Saugaus eismo skiltis „Prisisek“ rengiama kartu su VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis